Beeld klapt in, witte streep

Pagina: 1
Acties:

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 08:20

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
ik heb hier een VISA monitor die na een bepaalde tijd goed te werken inklapt, er blijft dat een vel witte horizontale streep over het midden van het beeld over. Met een klap op de monitor is het weer verholpen. Hoe is dit te verhelpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
+------------+
|            |
|            |
+============+
|            |
|            |
+------------+

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:51
Ja. Verticale beeldsynchronisatie ligt eruit. Ik weet alleen niets van eventuele kosten. Is die monitor duur of niet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Andere monitor kopen over het algemeen.

Tenzij het een 19 inch of grotere monitor is, zijn de arbeidskosten om het te repareren waarschijnlijk groter dan wat die monitor nog waard is.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
zeer waarschijnlijk een los contact in het verticale afbuiggedeelte van je monitor. ff opnieuw solderen en klaar

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
Nee, is een 'gewone' 17" VISA, met twee ronde 'draaiknoppen' aan de voorkant voor de instellingen. Model M770 uit 1998. Waar is de verticale beeldsynchronicatie aan te herkennen?

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Ff aanhaken op dit topic: bij mijn alweer 7 jaar oude Samtron 15" valt af en toe een kleur uit -de hele boel wordt blauw. Flinke klap en hij doet het weer.

Valt hier nog iets aan te solderen? En zo ja, hoe doe ik dat veilig (ontladen buis, etc.)?

Mooi zitten? Barcelona chair!

• MrUfip
een los contact is prima te repareren, opnieuw solderen en klaar. Mocht het tin verstaft zijn (d.w.z. vloeit niet meer), ff met litze-draad wegzuigen en nieuw tin erbij, klaar.
De gein is dat je moet weten waar het los-contact zit, dus een los-contact van je kleur vind je niet bij de verticale afbuiging en visa versa.
Losse contacten krijg je 9 v/d 10 keer bij grote componenten die warm worden of de print mechanische belasten, hierbij is te denken aan: trafo's, dikke transistors, dikke diode's&weerstanden, ic's met koellichamen enz.
De beeldbuis hoef je niet te ontladen tenzij je de hoogspanningskabel los-gooit, maar die kan gewoon vast blijven zitten, laat hem een dag uitstaan en hij is wel ontladen, hetzelfde geldt voor de rest van je monitor zoals dikke elco's enz.

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
Dat ligt vaak aan de connector dan aan de print plaat opzich!, heb je de kabels e.d. gecheckt?
(aan de pc kant en intern?)

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Die witte streep kan misschien een realtief simpele fix zijn, maar tenzij je zelf weet hoe monitoren te repareren (onwaarschijnlijk, anders zou je hier niet hebben gepost), of iemand kent die dit voor je wil doen, kost de reparatie je een uurtje aan 'uurloon'. Nu weet ik niet precies wat dit zou zijn, maar het zou me niet verbazen als dit een eurootje of 50-100 is. Voor die prijs heb je al bijna een nieuwe 17 inch monitor.

En zelf in een monitor ('op goed geluk') aan het werk gaan zou ik ten sterkste afraden, daar de voltages heel hoog oplopen, en dus een klein foutje behoorlijk gevaarlijke situaties kan opleveren.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Doet mijn TV ook (Grundig van tegen de 15 jaar oud).
Klap !
En dan doet-ie het weer.

De oorzaak is een slechte soldeer-verbinding, een van de belangrijkste klussen bij reparatie van echt oude electronica is het "door-solderen".

Maar ja, voor mijn TV geldt dat als-ie het definitief niet meer doet, er maar een nieuwe moet komen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• MrUfip
klopt, als je er geen verstand van heb begin er niet aan, voor je het weet is er meer stuk.
voor het bedrijf waar ik monitors voor repareer, kost zo'n reparatie rond de 40-50euro

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
Maar waar kan ik de verticale afbuiggedeelte vinden, bij de hoogspannigstrafo (onwaarschijnlijk), achter op de beeldbuis, bij de aanuitschakelaar, bij de voedingstrafo?

• MrUfip
vertricaal afbuig gedeelte zit meestal bij de hoogspanningstrafo in de buurt. Volg de draden van je juk (de spoelen om je beeldbuis) terug naar de print, dit zijn 4 draden, 2 voor de horizontale afbuiging, 2 voor de vertricale. Je komt dan w.s. uit bij allemaal toren of ic's tegen koellichamen, ga op die plek maar aan de onderkant van de print kijken of daar losse contacten zitten, suc6!

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
Ok thanx, nu heb ik een idee waar ik ongeveer met zoeken moet beginnen.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

MrUfip, leg hem dan ook even uit hoe hij de monitor ontlaad voordat hij daaraan begint.!!

Verwijderd

FF die zuignap lostrekken en tegen aarde leggen.
Dan 2 s. lekker laten knetteren. Is inderdaad wel verstandig om te onladen op
zo'n maniier. Anders gaat het misschien via jezelf. En 15k a 20 K volt is niet lekker hoor !!

Verwijderd

laat de hoogspanningsnap maar vast zitten, zoek de bruine en de gele draad op die van je beeldbuis afkomen. Waar die op de prontplaat terecht komen zit hoogst waarschijnlijk je vertikale afbuiging.

Ik ken het merk niet, maar ik denk niet dat het een ingewikkelde monitor is. Een dagje uit laten staan voor de ontlading is wel een goed idee.

• MrUfip
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 10:00:
FF die zuignap lostrekken en tegen aarde leggen.
Dan 2 s. lekker laten knetteren. Is inderdaad wel verstandig om te onladen op
zo'n maniier. Anders gaat het misschien via jezelf. En 15k a 20 K volt is niet lekker hoor !!
de zuignap lostrekken en tegen aarde leggen heeft geen zin, daar blijft geen lading op, de lading zit in de beeldbuis en als je de zuignap los hebt, dan is dat putje waar je de zuignap in klikt de aansluiting voor de beeldbuis waar de lading op staat.
Op het werk doen we het als volgt: neem een meetsnoer van je multimeter ofzo, houd de ene kant tegen je aquadak-laag van je beeldbuis (die grafiet laag), en wring dan je meetpen onder de zuignap tegen de elektrode aan. Als ie geladen is dan hoor je knetter en anders niet meer. Daarna kan je prima die zuignap er af halen zonder dat je een schok krijgt (tenzij je hem niet goed hebt ontladen)
Maar nogmaals, die zuignap hoeft niet los als je alleen maar het chassis (printplaat) gaat doorsolderen. Immers in de hoogspanningstrafo zitten diodes daardoor kan de 25kV nooit op de print komen, als dat wel zou kunnen was je print allang aan gort.
Suc6

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Ik gebruik altijd de dagje ontladen techniek. Voel ik me nog net iets veiliger dan geknetter doen en dan de kans lopen dat je 1 condensatortje vergeet. Mijn moeder had laatst ons sony tvtje van de kast laten vallen. Kregen we ook een witte streep. Sony was gelukkig zelf zo slim om een stukje programmatuur in te bouwen om te voorkomen dat het fosfor blijvend beschadigd. Maar goed, tvtje opengedraaid, en er liep een scheur achter op de printplaat. Gelukkig was de printplaat enkellagig, dus het was goed te repareren. Beetje baantje opschuren en overbrugging maken met de soldeerbout. En het tvtje werkte weer vrolijk. Ik heb ook wel eens zoiets gehad met een gewone monitor, het was toen gewoon een kwestie van het stekkertje naar de spoelen er even uittrekken en er opnieuw indoen.

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
Ben bezig geweest met solderen, is goed gegaan (niks ernstig, ik leef nog). hij staat nu in test, hij klapt nog niet in, laat hem wel een poos aan staan, kijken of het goed blijft.

• MrUfip
Heel goed!
Valt wel mee, maar je moet net ff weten waar je wel en niet aan moet zitten met tv/monitors

Verwijderd

MrUfip

Ik vrees dat je uitleg helemaal klopt over de zuignap ja.
Inderdaad niet lostrekken, en de multimeter truuk toepassen.
FF je multimeter op Ampere zetten (10 Amp) en dan inderdaad volgens jouw
een sluiting maken.

En als je dan toch bezig bent, kan je meteen de buigingen en de focus weer corrigeren.
Dat verloopt altijd na een paar jaar. Maar beperk je maar tot de focus.
FF op een 1024x 768 zetten rond de 70 Hz en de focus knop langzaam naar L of R draaien.

• MrUfip
klaas_baas, wat je focus ect betreft, helemaal mee eens, doe ik meestal ook met elke monitor die ik onder handen krijg, echter laat ik hem wel eerst 10min ff warm-draaien, bij sommige monitors wil de focus net iets veranderen als ie wat warm is

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Topicstarter
hij doet het nog, heeft de hele dag aangestaan, zal idd het beeld wat scherper proberen te krijgen, is niet echt lekker.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 11:47:
MrUfip

FF je multimeter op Ampere zetten (10 Amp) en dan inderdaad volgens jouw
een sluiting maken.
Ik zou alleen maar één van de meetsnoeren gebruiken, en de multimeter er niet tussen laten zitten tijdens het ontladen!

• MrUfip
PeterB schreef op 23 May 2003 @ 15:45:
[...]

Ik zou alleen maar één van de meetsnoeren gebruiken, en de multimeter er niet tussen laten zitten tijdens het ontladen!
precies, anders is je multimeter kapot

• MrUfip
neevedr schreef op 23 mei 2003 @ 15:36:
hij doet het nog, heeft de hele dag aangestaan, zal idd het beeld wat scherper proberen te krijgen, is niet echt lekker.
zet je contrast eens wat lager, rond de 70-80%, als je je contrast op 100% zet dan word je beeld op den duur wazig, en dat is niet meer weg te regelen met de focus-potmeter.
Pagina: 1