printserver

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
Ok, je hebt peer-to-peer waar je een driver op elke pc moet installen, maar je hebt ook fatsoenlijke printservers waar je niet op elke pc drivbers moet installen.

'k Ben hier een printserver aan't testen en peer-to-peer werkt perfect, maar om driverloos te installen/printen moet'k op een server 1 en ander aanmaken, maarja, dat betekend natuurlijk dat die éne pc altijd moet aanstaan.

De vraag is dus of je bij deze driverloze (niks installen op pc's) printservers dan altijd nog een server nodig die alle printtaken behandelt of heb je printservers die alles zelf af kunnen handelen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hoe wil je driverloos gaan printen :?
dan moet je server dus alle soorten documenten kunnen herkennen en opmaken en naar de printer sturen ;)

je moet dus alles gaan aanleveren aan de server in een formaat waar deze wat mee kan :)

[ Voor 25% gewijzigd door Erkens op 22-05-2003 14:04 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt altijd drivers nodig (je software moet immers weten hoe er geprint moet worden/printer aansturen)...printserver is puur voor via netwerk printen zonder dat de printer op een echte server hoeft aangesloten te zijn..

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je een print-server aan een gewone server hangt, en dan je printer shared, pakt het werkstation de driver van de printer van je server af.
Aangezien je dat niet wilt, moet je dus echt overal de driver installen.
Aangezien je niet naar LPT1: print, maar naar een netwerk-adres, moet die op elk station geinstalled worden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

ja, je server moet altijd aanstaan ja..........
de printserver kan gewoon je fileserver zijn hoor trouwens.
eigenlijk begrijp ik niet echt wat je bedoelt denk ik......wees duidelijker.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 14:04:
poohbeer schreef op 22 May 2003 @ 14:01:
De vraag is dus of je bij deze driverloze (niks installen op pc's) printservers dan altijd nog een server nodig die alle printtaken behandelt of heb je printservers die alles zelf af kunnen handelen?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 14:04:
Print-server is een apparaat met een LPT1: of USB uitgang om 1 of meedere printers op aantesluiten. En dan met UTP gewoon in je hub/switch prikken.

Niet alle printers staan naast een computer namelijk :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Een hp jetdirect, en een printer met harde shijf (een beetje duur)
Dan een RAW print opdracht naar poort 9100.

• The Dolf
  • Niet online
Heb je nou een server of een echte printserver (zoals HP Jetdirect)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 14:06:
Een hp jetdirect, en een printer met harde shijf (een beetje duur)
Dan een RAW print opdracht naar poort 9100.
dan nog moet je de data aanleveren in een formaat waar de printer wat mee kan, dus een driver (meestal postscript)

Verwijderd

RaZ schreef op 22 May 2003 @ 14:06:
[...]

Print-server is een apparaat met een LPT1: of USB uitgang om 1 of meedere printers op aantesluiten. En dan met UTP gewoon in je hub/switch prikken.

Niet alle printers staan naast een computer namelijk :)
je bedoelt een jet-direct boxje....Heet dat ook een printserver??
onze NT-machine hier noem ik de printserver.....
B)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

print-server is een apparaat waarmee je niet direct aan een USB/LPT poort print.
Een HP JetDirect is een print-server, want ding hangt niet rechtstreeks aan het werkstation.
Axis heeft die dingen ook. http://www.axis.com/products/print_servers/index.htm
Ik heb op't werk 5 of 6 van die dingen. Hangen allemaal aan een w2k server. En aangezien we er geen 100+ meter printerkabels zijn, en de printers over het pand verspreid staan, gebruiken wj dus Print-servers (HP JetDirect 170x & axis).
En waarom noem je een jetdirect een printserver? Ik denk omdat dat boxje een printer serveerd (aanbied) op je netwerk :)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 22-05-2003 14:23 ]

Ey!! Macarena \o/

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Een Jetdirect-kaart en een Jetdirect-Box hebben een paar kleine verschillen, maar niet echt noemenswaardig.
Deze kaarten verzorgen een netwerkverbinding naar een printer, maar dienen niet als server.
Als je op je NT4 kist even een jetdirect-drivertje installeerd (op w2k en XP kun je gewoon een TCP/Ip-poort aanmaken dus daar niet nodig), kun je rechtstreeks over het netwerk printen naar deze printers.
Hiervoor heb je nog steeds drivers nodig.

Bij een printserver stel je op een server (mag ook een werkstation wezen) dezelfde verbinding op.
Op deze server kun je dan ook voor meerdere OS-en drivers opslaan.
Als werkstations via deze printserver willen printen, dan kiezen ze een gedeelde printer op de printserver, en halen daar dan ook meteen de drivers van op.

De printopdracht gaat dan eerst naar de printserver, en deze handeld het zaakje af.\
Voordeel: Als er iets mis gaat hoef je naar op 1 plek te kijken
Nadeel: Omdat er doorgesluisd wordt, gaat het vaker mis dan dat je direct print.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Waarom doe je het niet zoals op de novell manier dat bij het inloggen een scriptje draait waarmee een poort van jouw pc word gemapped naar je printerqueue vande server? Hierin staat ook meteen hoe de printer aangestuurd dient te worden. Simpel doch effectief.

Op de manier waarop jij het wil zou je nog steeds een driver moeten installeren (heb ik ook thuis met een jetdirect en HP laserjet 4).

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
RaZ schreef op 22 May 2003 @ 14:21:
print-server is een apparaat waarmee je niet direct aan een USB/LPT poort print.
Een HP JetDirect is een print-server, want ding hangt niet rechtstreeks aan het werkstation.
Axis heeft die dingen ook. http://www.axis.com/products/print_servers/index.htm
Ik heb op't werk 5 of 6 van die dingen. Hangen allemaal aan een w2k server. En aangezien we er geen 100+ meter printerkabels zijn, en de printers over het pand verspreid staan, gebruiken wj dus Print-servers (HP JetDirect 170x & axis).
En waarom noem je een jetdirect een printserver? Ik denk omdat dat boxje een printer serveerd (aanbied) op je netwerk :)
precies, geen pc, mùaar zo'n klein bakje dus.
Nu begrijp ik ook eindelijk wat het nut van zo'n ding is als je toch nog een server (PC) op moet laten staan. Afstanden overbruggen met netwerkkabel dat overal ligt.

Ok, maar niemand heeft zo'n printserv-boxje (geen pc) dus ooit aan de praat gekregen zonder server als'k het goed begrijp? Dan werkt mijn toestel dus ;)
Pagina: 1