advies ~145 ports Switch

Pagina: 1
Acties:

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 17:46
we zijn hier op zoek naar een goede en goedkope oplossing voor ons netwerk.

volgende is het geval:

~ 140 clients pc's

dit hebben we in onze gedachten:

3x 3COM SuperStack 3 4400 48-ports Dual-speed Switch 3c17204
2x 3COM SuperStack 3 4400 stacking Kit - 3C17227

dat maak in totaal een 144 ports switch met 1 ipadress

nu willen we ook graag fiber ports 1000BaseSX min. 1x en copper base 1000Base-T min 2x

dit alles wordt gekoppeld met de andere patchkast waar een 4300 3com de backbone uithangt waar een fiber module in komt of een copperbase module voor een 1000Base connectie

heb vandaag zoveel gezien en gelezen dat ik het ff niet meer weet

dus vraag jullie ideeen voor dit probleem

is het misschien beter en goedkoper om gewoon een 3com 4007R switch te kopen ?

of heeft HP ProCurve serie een mooie en goedkopere oplossing ?

het hoeft geen magagment switch te wezen moet wel multicasting en layer 3 of 4 switching ondersteunen , voice over ip en andere onzin is bij ons niet van toepassing

sorry voor slechte uitleg.. als iets niet duidelijk is leg ik het uit

[ Voor 13% gewijzigd door D3LTA op 22-05-2003 13:37 ]

Verwijderd

Die procurves zijn over het algemeen sneller dan 3coms, máár bij 3com heb je echt levenslange garantie, wat echt ideaal is :)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 10:31

Arfman

Drome!

En da's ook wel nodig bij 3Com apparatuur, valt uit bij bosjes.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Arfman schreef op 22 May 2003 @ 16:20:
En da's ook wel nodig bij 3Com apparatuur, valt uit bij bosjes.
mn 3300 staat nu @ RMA afdeling daar :X :| :)

HP is echt enorm snel en stabiel spul :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 16:53 ]

• Dutchman!
  • Laatst online: 15:19
Kan je niet beter naar een modulaire switch gaan kijken als je 145 kabeltjes in een patchkast uitkomen?
(modulair als in: chasis met flinke backplane en insteekmodules afhankelijk van wat je nodig hebt). Je krijgt natuurlijk wel een single point of failure, maar met de juiste switch valt dat ook nog wel af te vangen.

We spend our years as a tale that is told

• D3LTA
Naja echt super preformance is ook niet nodig, het is voor een school.... het gaat me er meer om wat een goede oplossing is... dus goedkoper maar goed ben nu 13000 euro kwijt voor dit geheel (edu prijzen wel te verstaan) maar kan hp en 3com voor edu kopen dus vandaar.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 16:52:
[...]

mn 3300 staat nu @ RMA afdeling daar :X :| :)

HP is echt enorm snel en stabiel spul :)
Ik heb vorige week mn 3300TM verstuurd want hij wou niet meer doorstarten, zelfs via hyperterminal niet te bereiken.
Ik had um vandaag alweer terug en hij was gratis gerepareerd.
De service van 3com is wel super :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

HP ProCurve switches hebben ook! levenslange garantie, gratis support en gratis software updates :*)

En ProCurve switches zijn inderdaad sneller dan 3Com/Cisco, lees dit maar:
http://www.hp.com/rnd/pdfs/Tolly_Jan01.pdf

En voor jullie omgeving zou ik dan kijken naar een ProCurve 4108gl(http://www.hp.com/rnd/pro...4100glseries/overview.htm), dit is een modulaire switch, laag 2 en 3, dus ook 'inter VLAN routing'
Er kunnen 8 modules in dus max 8 * 24 = 192 poorten 10/100, ik zou er zelf wel minimaal 1 100/1000 module in zetten voor de servers en evt. andere switches

Het groote voordeel van die switch zijn de VLAN's en de routing tussen VLAN's. Je kan dan een appart EDU, Admin en server VLAN aanmaken, en mbv. access rules bepalen wat er wel en niet mag, dit is voor EDU sterk aan te bevelen 8)

Verwijderd

Bierkameel schreef op 22 May 2003 @ 17:22:
[...]

Ik heb vorige week mn 3300TM verstuurd want hij wou niet meer doorstarten, zelfs via hyperterminal niet te bereiken.
Ik had um vandaag alweer terug en hij was gratis gerepareerd.
De service van 3com is wel super :)
ik wacht al 2 weken, moet als het goed is vrijdag hier zijn, of anders maandag.

Maar als je HP tegen edu prijzen kan krijgen zou ik je eerder HP aanraden qua pure snelheid. daarentegen, levenslange garantie heeft zn voordelen met name als je niet de allerbeste prestaties nodig hebt dan zou ik een 3com-setje halen :)

edit: HP ook levenslang? wist ik niet!

ok dan HP nemen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 17:25 ]

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

D3LTA schreef op 22 May 2003 @ 13:34:
het hoeft geen magagment switch te wezen moet wel multicasting en layer 3 of 4 switching ondersteunen , voice over ip en andere onzin is bij ons niet van toepassing
Je weet dat layer 3/4 switchen dus eigenlijk routeren is (andere werking, zelfde functionaliteit)?
En als ie moet routen, dan is ie sowieso managable.
Een HP procurve 4108 ondersteunt alleen static routing, je kan dus geen gebruik maken van een routing protocol als ospf.
Als je dat toch nodig hebt, kun je beter voor een HP procurve 5300 gaan.
Die ondersteunt dat wel.

Maar ik denk eigenlijk (omdat de switch geen management hoeft te hebben) dat je layer 3/4 switchen niet nodig hebt. Waarschijnlijk haal je dat met iets anders door elkaar.

Dus misschien handig als je bevestigt of de switch idd moet kunnen routen.
Dat scheelt nogal in prijsklasse :)

• SED
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

Het is weer eens tijd voor tegengas.
3Com heeft prima apparatuur en is snel en betrouwbaar. Daarnaast hebben ze vreselijk interessante educatieve programma's.
Jouw voorgestelde configuratie zul je waarschijnlijk met een Hptje niet voor die prijs kunnen halen. Ik zie graag een rekenvoorbeeld dat anders bewijst.

De 3Com heeft uitgebreide Vlan ondersteuning en is via de meegeleverde netword supervisor perfect in te stellen en te monitoren. Als je gebruik maakt van vlans koop dan de advanced module erbij ( <75 euro)

Daarnaast heb je al een coreswitch van 3com hangen in je andere patchkast dus om de management en monitoring optimaal te kunnen gebruiken is het aan te raden alles van hetzelfde merk te houden.
Multicasting is geen enkel probleem en ook bij constante hoge belasting, iets wat in het ondrwijs veel voorkomt, blijft een 3Com stabiel functioneren.
Het enige wat wel zinvol is bij 3Com is een UPS plaatsen. Zit je in een gebied met onregelmatige spanning ( industrieterrein oid) dan willen de voedingen van 3Com wel eens kuren vertonen. In de recente modellen komt dat weliswaar niet meer voor maar een UPS is toch aan te raden, al was het maar als extra bescherming van je dure componenten.
Een APC 1400 voldoet al prima voor dit setje.

Overigens kun je ook nog eens bij Dell gaan kijken. Met name de unmanaged switches zijn behoorlijk goedkoop en als je bij Dell tegen het eind van het kwartaal besteld, krijg je fikse korting. Wel vervalt dan het voordeel van de network supervisor.

Copyright and left by SED...

• D3LTA
[quote]Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 17:24:
En voor jullie omgeving zou ik dan kijken naar een ProCurve 4108gl(http://www.hp.com/rnd/pro...4100glseries/overview.htm), dit is een modulaire switch, laag 2 en 3, dus ook 'inter VLAN routing'
Er kunnen 8 modules in dus max 8 * 24 = 192 poorten 10/100, ik zou er zelf wel minimaal 1 100/1000 module in zetten voor de servers en evt. andere switches

Die module zullen wel gek duur wezen denk ik zo,

maar goed heb dankzij alle reactie in iedergeval meer duidelijkheid gekregen

allemaal bedankt ;) tweakers onder elkaar he

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
D3LTA schreef op 23 May 2003 @ 14:02:
Die module zullen wel gek duur wezen denk ik zo
Ga eens rondbellen zou ik zeggen.

Een 4108 GL bundle + 3 modules met 24 10/100 poorten + 1 GBIC is zelf als je geen edu prijzen betaald al goedkoper dan de 13000 euro die je noemde.

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 15:01
D3LTA schreef op 23 mei 2003 @ 14:02:Die module zullen wel gek duur wezen denk ik zo...
Bij de klant waar ik momenteel zit hebben we net een HP ProCurve 4108GL aangeschaft (en inmiddels 2 weken in het rack hangen). Ik heb ff opgezocht wat zo'n ding kost:

Chassis met 3x 24 10/100 ports (verder nog plaats voor een gigabit module en nog 4 10/100 modules) kost iets als 4800 euro ex. BTW. 24 ports 10/100 modules kosten zo'n 1200 euro ex. Zal dus redelijk binnen jullie budget blijven..

Ik kan er verder nog niet zo veel over zeggen.. we hebben 'm net. Ziet er wel robuust uit, dat wel. Heb nog niet echt met de management software gespeeld, maar lijkt vrij omvangrijk te zijn qua features (webinterface).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45

Predator

Suffers from split brain

D3LTA schreef op 23 mei 2003 @ 14:02:
[...]
Die module zullen wel gek duur wezen denk ik zo,

maar goed heb dankzij alle reactie in iedergeval meer duidelijkheid gekregen

allemaal bedankt ;) tweakers onder elkaar he
Waarom wil je eigenlijk een 145 poort switch (het is btw zoiezo geen goed idee omdat zo dicht tegen de werkelijke hoeveelheid clients te kiezen).

Als het verkeer tussen al die aansluitingen willekeurig naar elkaar verloopt, dan kies je zoals gezegd zeker beter voor een modulaire switch.
Als je met een stack werkt, dan zit je nog altijd met de limiet van de onderlinge uplinks.

(Gewone) modules zelf, zijn niet zo duur, maar de sturingsmodules zijn wel zeer duur.

Maar als het toch clients zijn, dan zal het verkeer zich wel centreren naar een bepaalde groep servers ? Dan zie ik toch geen noodzaak tot 1 stack of 1 grote switch met > 150 poorten ?

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 26-05-2003 18:29 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• D3LTA
als de mogelijk er is waarom niet , 1 ip adress makkelijker in onderhoudt en een snellere backbone/plane d.m.v stacking... en het gaat om 140 clients + een kuddetje servers

denk toch dat het de 3com 3x 4225t gaat worden i.c.m een 24 ports versie met 2x gbic mede omdat we alles van 3com hebben op moment

• TheGhostInc
  • Niet online
Zomaar een loze marketing opmerking:

Zoek ook even een "B-merk" op, er zijn er wel een stel die ook unmanaged switchen hebben, en hang die een stel aan elkaar, en reken dan even uit wat je kwijt bent.

Als je dan bij je 3com of HP verkoper zit, dan heb je een goedkoper alternatief, ook al is het bagger en wil je het niet. Het kan wel de prijs wat laten zakken.

Voorbeeld (of dit echt een B-merk is, dat weet ik niet ;) )

4* Netgear FS750 (48 poorts 10/100 switch) + 2 Gbit uplinks
1* Netgear GS516T (8 poorts 1000)

kleine 6k euro.

BTW. SMC heeft ook zo'n switch met van die racks, zoek anders ook even de prijs op. Het kan er allemaal voor zorgen dat je verkoper net iets verder in de buidel tast ;)

[ Voor 36% gewijzigd door TheGhostInc op 26-05-2003 18:40 ]

• SED

SED

Predator schreef op 26 May 2003 @ 18:22:
[...]

Waarom wil je eigenlijk een 145 poort switch (het is btw zoiezo geen goed idee omdat zo dicht tegen de werkelijke hoeveelheid clients te kiezen).
Nee neem gewoon de helft en gooi de andere helft van je computers de deur uit. Slimme oplossing, scheelt hopen geld. 8)7

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SED schreef op 27 May 2003 @ 20:12:
[...]

Nee neem gewoon de helft en gooi de andere helft van je computers de deur uit. Slimme oplossing, scheelt hopen geld. 8)7
Denk eens na waarom Predator dat zou zeggen?
Juist ja, uitbreidingsmogelijkheden.
Dat er niet wanneer er een extra persoon komt werken extra switches gekocht moeten worden :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45

Predator

Suffers from split brain

SED schreef op 27 May 2003 @ 20:12:
[...]

Als iemand een getal als 145 opgeeft, dan is dat meestal een werkelijk aantal (clients/servers of alles wat moet aangesloten worden).
Zoals ik al zei is het good practise om wat poorten op overschot te hebben.

Waar jij die reply vandaan haalt snap ik echt niet :?
als de mogelijk er is waarom niet , 1 ip adress makkelijker in onderhoudt en een snellere backbone/plane d.m.v stacking... en het gaat om 140 clients + een kuddetje servers
Wat betreft de stackoplossing geeft ik je geen ongelijk :)

[ Voor 22% gewijzigd door Predator op 27-05-2003 23:23 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

Cisco Catalyst is niks voor jullie?

• SED

SED

ANdrode schreef op 27 May 2003 @ 22:43:
[...]

Denk eens na waarom Predator dat zou zeggen?
Juist ja, uitbreidingsmogelijkheden.
Dat er niet wanneer er een extra persoon komt werken extra switches gekocht moeten worden :)
Lees een bijdrage eerst voordat je gaat reageren.
kijk eens bij de topicstarter om te beginnen, ik zal je op weg helpen
dat maak in totaal een 144 ports switch met 1 ipadress

nu willen we ook graag fiber ports 1000BaseSX min. 1x en copper base 1000Base-T min 2x

dit alles wordt gekoppeld met de andere patchkast waar een 4300 3com de backbone uithangt waar een fiber module in komt of een copperbase module voor een 1000Base connectie
Waar zou hij die toch aan gaan koppelen.... tjs even denken....misschien een andere switch en de rest van de 3com apparatuur ( lees maar eens goed)

Eerst lezen dan pas reageren ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 13:59
_-SToFFeL-_ schreef op 27 May 2003 @ 23:49:
Cisco Catalyst is niks voor jullie?
Cisco is zeg maar de Mercedes onder de netwerk apparatuur. Support en apparatuur zijn kwalitatief hoogwaardig, maar er is even goede, zo niet betere apparatuur te krijgen van andere merken, vaak voor een betere prijs. Kort door de bocht zou ik voor een groot netwerk met veel geavanceerde technologieen naar Cisco kijken, bij kleinere 'standaard' netwerken naar (o.a.) HP. Groot voordeel bij Cisco zit hem in de support, mits je daar een (prijzig) contract voor hebt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Ik zou voor een goed prijs/prestatie verhouding naar de 3com 42xx serie kijken (4228G) is errug leuk ivm 2 onboard gbit over utp poorten en 2 gbic sloten. Volgens 3com nl is gigabit uplinken sneller dan het stacken van een 4300/4400...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
buddhole schreef op 30 May 2003 @ 12:18:
Ik zou voor een goed prijs/prestatie verhouding naar de 3com 42xx serie kijken (4228G) is errug leuk ivm 2 onboard gbit over utp poorten en 2 gbic sloten. Volgens 3com nl is gigabit uplinken sneller dan het stacken van een 4300/4400...
Volgens mij is een stack link 4gb met de matrix kabel? Tegenover 1gb met een gbit slot...

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom geen extended star topologie? 1 hele snelle 24 (of meer) switch en daaraan hang je telkens een dumb switch. je servers hang je ook aan de snelle switch. Naar uitbreidbaarheid zit je gebakken, want er zijn heel wat 24 ports switches aan te sluiten. Snelheid? heeft iedereen wel 100 Mbps nodig? of kan men leven met 100/24 (wat dus nog meer als voldoende is voor het gemiddelde gebruik.). Je zou wel eens heel wat goedkoper kunnen af komen.

Verder heeft iedereen zijn favo merken, waneer 3com claimt de snelste te zijn en HP beweert sneller dan 3Com en Cisco te zijn en Cisco zegt de Beste netwerk app te leveren... Het zijn alledrie goeie producten.

Ik vrees dat je een beetje overkill aan het aanschaffen bent, tenzij er dus ECHT zware eisen zijn, maar die vind ik niet terug in je topicstart...

You don't need eyes to see, you need vision

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stewie!

Keen must die!

we zijn hier op zoek naar een goede en goedkope oplossing voor ons netwerk. zegt ie, en het is voor een school. Volgens mij hebben scholen geen 100mbit/pc (eens in de maand misschien) nodig, zoals jij zegt. En bovendien zullen niet alle computers tegelijkertijd om 100mbit vragen

[ Voor 16% gewijzigd door Stewie! op 01-06-2003 22:36 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• D3LTA
Denk dat je je daar nog vies op verkijkt bij ons op school....niet constant 100mbit maar we hebben wel 460 GB vol met film's (biologie geschiedenis) niks werkt meer met videoband

denk dat je met je oren klapperd als je ziet hoeveel bandbreedte we genereren in de maand tussen de servers en clients

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

D3LTA schreef op 03 juni 2003 @ 00:27:
Denk dat je je daar nog vies op verkijkt bij ons op school....niet constant 100mbit maar we hebben wel 460 GB vol met film's (biologie geschiedenis) niks werkt meer met videoband

denk dat je met je oren klapperd als je ziet hoeveel bandbreedte we genereren in de maand tussen de servers en clients
dan zijn jullie een grote uitzondering ;)
de meeste scholen hebben net een netwerkje staan om te kunnen internetten via kennisnet :r

• SED

SED

DaMorpheus schreef op 03 June 2003 @ 08:15:
[...]

dan zijn jullie een grote uitzondering ;)
de meeste scholen hebben net een netwerkje staan om te kunnen internetten via kennisnet :r
Uitzondering??? Dan doel je waarschijnlijk op basisscholen. De grotere scholen voor voortgezet onderwijs hebben tegenwoordig netwerken waar diverse bedrijven hun vingers bij zouden aflikken.
Hoewel de netwerkbelasting bij scholen vaak veel hoger is dan op het gemiddelde bedrijf.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

SED schreef op 03 June 2003 @ 20:53:
[...]

Uitzondering??? Dan doel je waarschijnlijk op basisscholen. De grotere scholen voor voortgezet onderwijs hebben tegenwoordig netwerken waar diverse bedrijven hun vingers bij zouden aflikken.
Hoewel de netwerkbelasting bij scholen vaak veel hoger is dan op het gemiddelde bedrijf.
nou, zover ik weet nog echt niet. Vaak hebben ze wel de intentie, maar een simpel 13 jarig jongetje kan vaak nog veel kapot maken op zo'n netwerk. Kwa hardware mag het dan wel in orde zijn, software echt niet! En toch zullen de meeste computers op zo'n netwerk niet veel bandbreedte opeisen: inetverbinding is gewoon te krap voor 100 pc's, en je vraagt echt niet continu 100 mbit van de server voor jou docs :)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

D3LTA schreef op 22 May 2003 @ 17:15:
Naja echt super preformance is ook niet nodig, het is voor een school....

Je moet natuurlijk wel weten wat je wil hé.

You don't need eyes to see, you need vision

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

maar das alleen tussen servers/clients! Als je eens kijkt hoeveel je per client gebruikt is het best wel weinig! Zet servers lekker op gbit, dan trekt t allemaal makkelijk!

Verwijderd

SED schreef op 03 June 2003 @ 20:53:
[...]

Bij ons op school draaide echt alles over het netwerk, Terminal Services :r , printen, enz.

Vertrouw me, die clients trekken dus echt geen 100mbit dicht, ik vraag me zelfs af of de server dit zou doen....En dan nog, gigabit pijp voor de servers en alles verder 100mbit switch en je bent klaar. Voor de communicatie tussen de servers koop je anders ff een 8 poorts switchje, zodat de servers hun eigen netwerk hebben en klaar... (school telt 1800 leerlingen en ergens bij de 100-120 computers)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 10:53 ]

• Harrie666
  • Laatst online: 23-02 19:35
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 10:52:
[...]

Bij ons op school draaide echt alles over het netwerk, Terminal Services :r , printen, enz.

Vertrouw me, die clients trekken dus echt geen 100mbit dicht,
knip
Heb ik verkeerd gelezen of gaat het hier NIET om een thin client netwerk ?

Verwijderd

Harrie666 schreef op 04 June 2003 @ 14:55:
[...]

Heb ik verkeerd gelezen of gaat het hier NIET om een thin client netwerk ?
Dan nog trek je echt geen 100mbit vol, vraag me af hoe je dat wilt doen....Alles vanaf het netwerk pakken met booten en apps ook van netwerk starten? Zelfs dan valt er op 100mbit prima te werken :)

We hadden op school ooit een 10mbit netwerkje liggen waarvanaf win95 werd geboot. Opstarten was traag maar daarna werkte het meer dan prima. 25 clients :)

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:56

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik hoor niemand over Nortel, t.o.v. Cisco ; goedkoop en daarbij heeft Nortel betere switching functionaliteit.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Verwijderd

Beetje laat moet wel rageren;
1X WS-C4006-S2 (chassis +supervisor 2+1 PSU)
1X WS-X4008=
3X WS-X4148-RJ45=
En de GBIC's (WS-G5483= / WS-G5484=)

Strak prijsje...kabels pachen...en gassen met die hap.

Heb je toch nog een cisco _/-\o_ .....I will save you >:)

Wil je het goed doen...haal de 3com weg...cisco wil altijd wel trade-in doen voor meer marktsegment :Y)

Verwijderd

Hmmm Nortel....Functionaliteit...zoals?...
Pagina: 1