[winXP]boottrace 45sec disk init

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:53
Dit probleem heb ik dus al een zeer lange tijd. En nu mijn pa een nieuwe pc heeft ook met windows er op viel het me gewoon op dat hij in 10 seconde of minder op gestart is.

Terwijl ik er meer dan 1 minuut overdoet.
Dus ik dacht misschien helpt dat boot-visual. Niet dus.. misschien dat hij iets sneller is geworden maar toch blijft het zo lang.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5632/thumb.jpg

Voor de rest heb ik hier de search gebruikt en heb verschillende dingen geprobeerd (zoals verschillende setup gedaan met mijn dvd-speler en lite-on) Maar het mocht niet baten.

Mijn Pc:
CPU: AMD XP 2200+
Mobo: Soyo KT400
Mem: OCZ 512MB PC3500
Vid: Point of View 9700 pro (8x AGP)
HD: 2 x 80 GB IBM 120GXP (of 180 GXP)
sound: Terratec sixpack 5.1+
netwerk: onboard
brander: liteon
dvd: hitachi G7000 (ofzo :P)

en dan de setup
IDE1: Hitachi als master
IDE2: liteon als slave
UIDE1: IBM als master
UIDE2: IBM als master
deze staan in raid 0

Dan zou je zeggen dat het aan mijn raid ligt. Maar niet dus want ik ken mensen met dezelfde raid controller die er dus geen problemen mee hebben :X (ook hier op got lees je het overal)

Ook nog zoiets raars. Ik heb ooit van uit windows 2000 geupgrade naar windows XP. Toen bootte hij veel sneller (dus wat mijn pa nu ook heeft). Toen heb ik er totaal geen waarde aangedacht.

Zijn er mensen die toch weten wat er aan de hand is en hoe je dit kunt oplossen? of ligt het echt aan windows XP....

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 15:39

MrDry

Desperados!

Ik heb zelf een XP1800+ en die doet er geen minuut over maar 10 seconden is wel heel snel.

Ik kende BootVisual niet (http://www.microsoft.com/...nce/fastboot/BootVis.mspx) maar zal het vanavond thuis eens proberen.

Het valt wel op dat ie erg veel werk nodig heeft voor het initialiseren van je disks.....

Quod licet lovi, non licet bovi

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
je kunt al beginnen met disk write caching (control panel > disk > harddisk > enable) aan te zetten maar ik weet niet of dat kan icm RAID.
overigens kun je in de grafieken duidelijk zien dat het toch echt wel aan je raid ligt, 40 seconden init waarbij er niks gebeurt? beetje lang.

- drivers voor Raidcontroller updaten? is het onboard raid (lijkt er wel op)?
- bios nakijken op delays voor controller
- raidcontroller, heeft die een eigen bios waar je dingen mee kunt instellen? bij mijn highpoint is het CTRL-H en dan kom ik daarin.

als het probleem je schijf is kun je beter naar topic OM gaan. Heb je windowsXP al een keer 'schoon' geinstalleerd ipv update vanaf windows2000 ?

[ Voor 8% gewijzigd door BuG2FiX op 22-05-2003 13:39 ]

• Ankh
BuG2FiX schreef op 22 mei 2003 @ 13:38:
je kunt al beginnen met disk write caching (control panel > disk > harddisk > enable) aan te zetten maar ik weet niet of dat kan icm RAID.
overigens kun je in de grafieken duidelijk zien dat het toch echt wel aan je raid ligt, 40 seconden init waarbij er niks gebeurt? beetje lang.

- drivers voor Raidcontroller updaten? is het onboard raid (lijkt er wel op)?
- bios nakijken op delays voor controller
- raidcontroller, heeft die een eigen bios waar je dingen mee kunt instellen? bij mijn highpoint is het CTRL-H en dan kom ik daarin.

als het probleem je schijf is kun je beter naar topic OM gaan. Heb je windowsXP al een keer 'schoon' geinstalleerd ipv update vanaf windows2000 ?
raid controller is totaal geupdate. Tis inderdaad een onboard Een higpoint 372 chip.
Bios staat er niets over.

en in de bios van controller zelf staat neits. ik kan enkel een raid setup managen (toevoegen, verwijderen...)

Ik denk niet het aan de schijven ligt maar juist aan windows XP

Wat ik nu draai is een clean install van windows XP (had last van een virus :X)

• Ankh
ok er is iets raars gebeurt denk ik.
ik rebootte hem net en starte onwijs snel op.
heb ff een trace gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5652/thumb.jpg

ik snap er niets van.. waarschijnlijk moest windows nog wat aanpassen ofzo.. want ik heb niets verandert aan de setup met de IDE schijven. (nou ja enkel nadat ik ze verandert had)