Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Eenvoudige transitor stroombron vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat soortgelijke vragen hier al eens mooi beantwoord zijn, maar helaas stonden die oplossingen meestal in plaatjes die nu niet meer online staan (zucht).

Maar goed, ik wil een variabel aantal leds in m'n case hebben (als extra lampje erbuiten). Dat kan met een weerstand per ledje, maar ik heb liever een universelere oplossing die beter tegen variabele ingangspanningen kan.

Ik wil dus een transitor als (variabele) stroombron gaan gebruiken en m'n leds daar in serie voor of achter zetten. De meest simpele (kiss, keep it simpel & stupid) manier hiervoor heb ik tot nu toe hier gevonden.

Alleen is dat schema niet nog simpeler te maken? Door Rl weg te laten (lees draadbrug) en de zener te vervangen 1 of 2 diodes in doorlaatstand.

In ascii:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
-------
      |
    -----
    |   |
    R1  |
    |  /
    +--
    |  \
    D   |
    -   R2
    |   |
---------

Kan dit werken? ( de D zijn 1 of 2 1n4148, in doorlaatstandje)

Verwijderd

Waarom zou je dat schema nog simpeler willen hebben?

Simpeler kan niet, wat jij daar hebt getekend is precies hetzelfde.
Het feit dat je de lastweerstand hebt weggelaten verandert daar niks an, want daarvoor in de plaats komen je LEDjes.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn (kuch kuch) schema heeft 1 weerstand minder en geen zener diode maar een normale diode. De rede daarvoor is dat ik niet echt een lokale electronica boer heb en wel vanavond een lampje met m'n super felle autoleds wil maken.

Verder wil ik het schema nog enigsinds stuurbaar maken door R2 te vervangen door een basis weerstand (voor de maximale stroom) en een klein instel popje waarmee ik de stroom terug kan draaien (en zo de lichtopbrengst kan sturen).

(en ja, de term PWM is mij bekend, alleen wilde ik deze schakeling even zo simpel mogelijk hebben, ik ga vanavond zoeken naar PWM chippies voor led aansturing)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 13:40 . Reden: typo ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Zet 2st 1n4148 op de plek van D1. Voor R1 neem je een waarde waarbij er een paar mA door de diodes loopt. (12V-1,4V/2mA=~5kOhm). Als transistor neem je gewoon wat je hebt liggen. De grootte van R2 (evt. een potmeter) is afhankelijk van de stroom door de ledjes. Die kun je berekenen met 0,7V/R2=I. (Er staat 1,4V op de basis, dus 0,7V over R2). De ledjes sluit je aan waar jij de draadbrug hebt getekent.

Simpeler kan het niet.
offtopic:
Download eens Eagle van www.cadsoft.de ofzo. daarmee teken en exporteer je schematjes als PNG in dezelfde tijd als die je nodig hebt om ascii-schema's te tekenen. En nee, dat je nick nou net ascii is, is geen excuus :P

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 22 May 2003 @ 16:43:
Simpeler kan het niet.
offtopic:
Download eens Eagle van www.cadsoft.de ofzo. daarmee teken en exporteer je schematjes als PNG in dezelfde tijd als die je nodig hebt om ascii-schema's te tekenen. En nee, dat je nick nou net ascii is, is geen excuus :P
thx voor de betere uitleg.

offtopic:
Het nadeel van plaatjes is dat er naar toe gelinked dient te worden. Ik had in een ouder topic al eens eerder gevonden hoe een transistor als stroombron kon worden ingezet (alleen daar als volger op een HD-led). Maar helaas waren alle plaatjes uit dat topic dead-links. Deze ascii art blijft tenminste altijd in dit topic staan.