[CPU PII] Trekt ie t zonder koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb een boxed Pentium II 233MHz (overclocked naar 266MHz) met dus ingebouwde fan (met draadje wat op MoBo moet worden aangesloten). Dit fannetje maakt een ENORME klereherrie (onregelmatig geratel en getik) dus ik heb hem uitgezet (draadje eruit). Zal deze CPU het volhouden of kan ik dit niet ongestraft (blijven) doen?? Kan ik de temp. van deze CPU zien in Linux (RH 9)?

Hier even de dmesg & /proc/cpuinfo CPU gegevens;
CPU: L1 I cache: 16K, L1 D cache: 16K
CPU: L2 cache: 512K
CPU: Intel Pentium II (Klamath) stepping 04
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 3
model name : Pentium II (Klamath)
stepping : 4
cpu MHz : 266.572
cache size : 512 KB
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 2
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov mmx

Adviseer mij :)

[ Voor 37% gewijzigd door Stan op 22-05-2003 12:33 . Reden: Meer info ]

• Stan
T kan dus makkelijk als ik t zo lees, ik hou t maar gewoon zo. Thanks!
(ik zou alleen nog willen weten of, en hoe, ik de temp kan zien (softwarematig) in RH 9 van deze CPU)

[ Voor 43% gewijzigd door Stan op 22-05-2003 12:53 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Nou, dan moet je mobo tempsensors hebben hè, ik denk niet dat een mobo met nog een P2 erop die al had, maar de kans bestaat wel. Helaas kan ik je het alleen niet vertellen want je vertelt niet wélk moederbord je hebt :z (voor hetzelfde geld heb je een of ander modern slot 1 mobo met temp sensors en een stokoude proc erop, weet ik veel).

Overigens zou je dan bijna altijd de temps ook in het BIOS moeten kunnen zien.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 13:28
Volgens mij moet 'ie dat gemakkelijk redden. Ik heb hier een PII 266 passief draaien. Op 300 mhz doet ie het ook nog, alleen na een aantal uren onder full load klapt hij eruit. 272 mhz doet hij ook nog rock stable.
Hij wordt wel enorm warm, maar hij kan er hier prima tegen. Dus gewoon ff testen. Kan weinig foutgaan met zo'n oerdegelijke, ouwe intel... :)

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat ik niet snap he: toen deze (nu oude) CPU's uitkwamen, waren ze top-of-the-bill en dienden ze absoluut gekoeld te worden, met heatsink en fan. En nu, jaren later, kan het opeens allemaal zonder 'omdat het oude cpu's zijn'? Ik bedoel, roepen we over 10 jaar dat een P4 ook makkelijk zonder actieve koeling kan? Of hadden we het ten tijde van de 486 allemaal mis?

• Stan
Hij draait nu 24 uur zonder koeling (boxed met fan uit, van 233 > 266 overclocked dus) en ik laat t maar zo dan denk ik... Misschien in de zomer dak actie moet ondernemen, we'll see... (load is 0.01 of zo gemiddeld ook maar)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Jarno schreef op 22 mei 2003 @ 14:35:
Wat ik niet snap he: toen deze (nu oude) CPU's uitkwamen, waren ze top-of-the-bill en dienden ze absoluut gekoeld te worden, met heatsink en fan. En nu, jaren later, kan het opeens allemaal zonder 'omdat het oude cpu's zijn'? Ik bedoel, roepen we over 10 jaar dat een P4 ook makkelijk zonder actieve koeling kan? Of hadden we het ten tijde van de 486 allemaal mis?
Eh, veel P2's en P3's werden door OEMs ook gewoon passief gekoeld geleverd hoor (weliswaar met wel een stevige voedingsfan maar toch). Passieve koeling is iets van alle tijden geweest, en het is helemaal niet zo raar dat een proc die maar pak weg 20 watt aan vermogen trekt passief ook prima werkt (je weet immers de mate van caseflow niet hè).

Trouwens, BalusC linkt zelf nog in dit topic naar een topic dat precies behandelt wat jij bedoelt: Snelste CPU die nog passief gekoeld kan worden

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Compaq heeft dit trucje jaren toegepast. Zelfs mijn Celeron 400 draait nog passief met een Compaq koeling. Daardoor is die zo stil.

Ik zag laatst bij een Dell met een Intel Pentium IV 2,4 GHZ dit trucje ook alleen er zat een zware koeler achter om de hitte weg te trekken.

In 2000 deed Compaq dit met een Intel Pentium III 800 en dat werkte ook maar de computer werd soms heel langzaam maar was zo stil echt heerlijk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Kheb hier een Pentium II 350 mhz.. ook zo`n klotefannetje.. ook een keer uitgezet.. maar toen werd ie bij 45 graden dus super onstabiel.. vastlopers enzo..

Verwijderd

Kan ik de temp. van deze CPU zien in Linux (RH 9)?
Yup, de meeste mobo's kan je uitlezen met "lm_sensors".

• Stan
@Bunny_Feet: Ja maar ook dit MoBo (AOpen AX97 of zo) met deze CPU (zie top /\ )??

Ik zie dat ik het koelgedeelte van deze boxed PII af kan halen (passief stuk aluminium geloof ik, met dat fannetje ervoor). Is dit beter (nu het fannetje toch uit staat)? Of is het passieve gedeelte wel werkzaam en dus beter (ook al is het fannetje uit en het passieve gedeelte in het plastic verzonken (achter de fan))?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Lekkere Kwal schreef op 22 May 2003 @ 14:45:
[...]
Eh, veel P2's en P3's werden door OEMs ook gewoon passief gekoeld geleverd hoor (weliswaar met wel een stevige voedingsfan maar toch). Passieve koeling is iets van alle tijden geweest, en het is helemaal niet zo raar dat een proc die maar pak weg 20 watt aan vermogen trekt passief ook prima werkt (je weet immers de mate van caseflow niet hè).
Klopt, vrijwel alle dell P3 werkstations op onze werkvloer zijn passief gekoeld, een vette toeter van een alu koelblok en dan de case fan op 1200 rpm (12 cm ding) die de lucht door de kast trekt.
Zelf de File-server (dual P3-850) is op die manier gekoeld, beide CPU's een flinke koeler van alu en een 12 cm 1500 rpm fan (temp controlled) de de lucht er langs zuigt. De server CPU's worden onder load ca 50 graden max.

De nieuwere P4 stations heb ik nog niet los gehad, maar deze zijn ongetwijfeld actief gekoeld ivm wattage.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1