[BIOS] CMOS hangt na flash + nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Een uitdaging:
Mijn huisgenoot heeft een 5 jaar oude PC met een Asus P2L97 mobo (PII 233, 196 MB RAM). Nu heeft 'ie in een vlaag optimisme daar een 80 Gb Maxtor HD voor gekocht.
De eerste pogingen lukten niet: de boot blijft hangen bij de HD autodetect. Prima, bios geflasht van versie 1001 naar 1009 (laatste release, uit '99 ;), volgens Asus: suppors harddisks >32 Gb, maar geen bovengrens). In de BIOS setup load defaults gedaan, CMOS gecleared, instellingen goed gezet. * Reptile209 had nog nooit eerder geflasht, maar ging als een zonnetje :D

HD voor de zekerheid in mijn PC geprikt, doet het als een zonnetje. Driedubbelcheck op de jumpersettings. Ook alle mogelijke combinaties hieronder uitgeprobeerd met alléén deze HD aangesloten. Andere HD's op de zelfde posities (maar dan 6,5 Gb) doen het meteen.

Harddisk wordt nu wel gedetecteerd als de juiste Maxtor, maar bij het tabelletje met wat mobo en apparaaten details (direct na het "geheugen/harddisk check" scherm), stopt 'ie met een volgende inhoud:
code:
1
2
3
Prim. master: LBA, UDMA 2, 6150 MB          <= oude schijf
Prim. slave:
Sec. master: LBA, UDMA 2,                   <= nieuwe schijf

De cursor staat dan na de tweede komma, precies waar 'ie normaal de grootte weergeeft. Overflow? Ook de geheugentotalen e.d. blijven leeg, net als de COM-poorten, etc.

De volgende pogingen leveren een raar beeld op: op het moment dat de nieuwe HD aangesloten zit op, zeg de Sec. Master, bevriest het CMOS harddisk instellingen scherm bij het overschakelen tussen Auto detect en User (ja, je moet wat proberen he). Koppel ik daarna de drive weer los, dan BLIJFT 'ie bij die instelling hangen in de setup. Dus steeds bij het overschakelen in het rijtje Auto -> None -> User (in beide richtingen) bij het inschakelen van User. Maar dus altijd alleen bij de aansluiting waar de HD net nog op zat, de andere twee lege aansluitingen (beide slaves) doen het zonder problemen. Als de HD op een andere aansluiting wordt gezet, wordt dat het probleemkindje.

Ik heb zitten google-n als een dolle, maar verder dan wat opmerkingen van mensen met precies deze probleemomschrijving (maar zonder oplossing) kom ik niet, ook hier niet met de search. Verder is het beeld ongeveer 50/50 of dit mobo met deze bios nou wel of geen 80 Gb aan kan. Volgens Asus dus wel...

Aaargh? Iemand een briljant idee? Is er nou iets mis met BIOS of CMOS dat ik mis? Zou het BIOS 'm gewoon toch niet trekken? Kabels e.d. zijn zoals gezegd in orde, andere HD's doen het gewoon.
Huisgenoot wil proberen om de HD weer terug te brengen, maar voor mij begint het een ere-zaak te worden (oh, ik help wel ff :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 22-05-2003 12:25 ]

Zo scherp als een voetbal!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Hoe zit de 32GB capacity limit jumpertje van de HDD? Zie ook de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum ;) (waar dit topic nu in zit dus B) )

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Ik heb zitten kijken naar die jumper, maar die heb ik er niet op gehad (geen limitering dus). 'k Heb ook even geen jumpertje over om dat alsnog te proberen...
BTW: het gaat om de Maxtor Diamond 9 Plus (6Y080P0), aangesloten met een 40 aderige IDE kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 22-05-2003 13:15 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Ik weet dat het topic een beetje erg oud is maar ik zit met precies hetzelfde probleem.
Ook een 80 Gb schijf van Maxtor.
Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?