[carhifi] versterker wordt loeiheet

Pagina: 1
Acties:
  • 6.623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8083

Topicstarter
Sinds twee weken heb ik een DLS CA-21 versterker met MTX woofer (6000 serie, gesloten kast) in m'n kofferbak.
Aan de rear output van mijn (originele) autoradio heb ik een high-level out -> RCA omvormer aangesloten (zo'n ding van Caliber). Alles doet het perfect, ware het niet dat de versterker na ongeveer een uur ontzettend heet wordt. Het maakt niet uit of ik op hard of zacht volume draai. Daarna schakelt'ie ook in de thermische beveiliging.

Heb de versterker met 16mm2 powercables bedraadt (plus komt v/d hoofdzekeringkast, massakabel heb ik op een centraal massapunt in de kofferruimte aangesloten).

De woofer is gebrugd aangesloten op de versterker. de versterker poept 1 x 350Watt rms uit en de woofer is 1 x 250 Watt RMS 4 Ohm.

Weet iemand meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 12:27

xces

To got or not to got..

Sten, als ik jou was zou ik eens even bij een audio boer langsgaan, zelf heb ik 1x audison vrx4200 en 1x audison vrx1500 (tja ik had geld teveel) en deze gaan nooit in de thermische beveiliging, maar ze zijn ook 1 ohm stabiel. Tevens zitten er ventilators op.

Kortom, speel eens een paar uur met je versterker (zacht of hard maakt niets uit zei je) als hij gewoon in de airflow van je auto zit, of zet er een ventilatortje op en kijken of hij dan nog steeds in de beveiliging klapt. Zelf vind ik het heel vreemd dat je versterker loeiheet wordt, vooral als hij genoeg koeling krijgt..

Suc6 iig

Of bel even naar Carsound in geldrop, vraag naar Bas die heeft er verstand van, is ook official kenwood installer etc. 040-2807222

[ Voor 11% gewijzigd door xces op 22-05-2003 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ehm..

Trek de plus eens door naar de accu (met een eigen zekering uiteraard). Het zou kunnen zijn dat de amp toch een beetje stroom tekort komt. (waarschijnlijk zit er 1,2 of 2,5mm2 in de zekeringkast)...

Anders zijn die caliber dingen nog een hoofdverdachte; sluit desnoods eens een walkman/discman aan via gewone tulpjes en kijk of dat wel goed gaat.

Als dat niet werkt heb je alle "externe" factoren nagelopen en is er dus iets mis met je versterker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je zou je sub nog eens na kunnen meten op impedantie. Misschien dat ie toch stiekem ergens gevaarlijk richting de 2 Ohm duikt. Het zou niet de eerste sub zijn, die stiekem geen 4 Ohm is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84007

warmte betekend of geen koeling of overbelasting.
zitten er ventilatoren op? of heeft deze alleen een koelblok?
van overbelasting zou normaliter geen sprake mogen zijn omdat de versterker 2 ohm aan kan.
Mijn ervaring is dat een condensator heel veel problemen oplost, deze zorgt namelijk voor de powerdip. dan hoeft de versterker zelf de stroomklappen niet op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

2 ohm op 2 kanalen ja, niet gebrugd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien dat er iets fout gaat in het bruggen, Zet je radio eens zacht en meet de gelijkspanning eens over je speaker. Die zou dan 0 volt moeten zijn, is die dat niet of niet echt dichtbij de 0 volt staan je versterkers niet gelijk en wordt een heleboel vermogen blind gedissipeerd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zojuist de spanning over de speaker gemeten bij zacht volume. Deze is 0,03 Volt. Lijkt mij okee.
Wie weet hoe ik de impedantie v/d speaker kan meten (al dan niet met belasting v/d versterker)?
er zit trouwens geen fan o.i.d. in/op de versterker.
Ik zal dit weekend de powercable ook eens doortrekken naar de accu. Misschien is het stukje kabel dat loopt v/d accu naar hoofdzekeringkast wel de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Versterkers zijn meestal niet voor niks 1 groot koellichaam. Mijnes kan ik ongeveer 15-20 minuten voluit laten spelen waarna ie in z'n beveiliging slaat, je kan er dan inmiddels een ei op bakken. (en dat terwijl er een 8cm fan standaard IN zit >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
dominator schreef op 22 May 2003 @ 22:36:
Versterkers zijn meestal niet voor niks 1 groot koellichaam. Mijnes kan ik ongeveer 15-20 minuten voluit laten spelen waarna ie in z'n beveiliging slaat, je kan er dan inmiddels een ei op bakken. (en dat terwijl er een 8cm fan standaard IN zit >:) )
Zal toch niet goed zijn....... dingen moeten véél langer kunnen spelen.....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precies, een versterker moet niet loeiheet worden.
Heeft misschien iemand antwoord op mijn vorige post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11

Jag

Lijkt me niet echt logisch dat het met de voedingskabel te maken heeft :P.

Ik zou de volgende test doen:

- je zou eens de woofer gewoon op 1 kanaal kunnen zetten in plaats van de versterker te bruggen.
- Als ie dan nog steeds overhit, zou je eens alles aan kunnen zetten zonder een signaal op de versterker te zetten (geen muziek aan). Kijken of ie dan nog steeds overhit.
- Zo ja, dan zou ik het eens proberen met helemaal geen speaker aan de versterker.

Als dat helpt zou ik eens de bekabeling controleren op kortsluiting (gewoon even speakerkabel van versterker af en multimeter eraan). En ook de DC weerstand van de spoel bepalen en kijken of die afwijkt van wat de fabrikant opgeeft. Een lagere weerstand wijst erop dat de spreekspoel kapot is.

Verder weet ik niet wat jij onder zacht verstaat, maar ik weet wel dat als je 18 dB erbij EQ-ed bij 50Hz dat daar een heleboel versterkervermogen in gaat zitten :) (zo'n 63 keer meer dan normaal).
Verder viel me op dat je omvormer naar line level gebruikt, waarom is dat? Er zitten toch gewoon speaker level inputs op die amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 17:36

Bjorker

Cadillacs rule!

Er staat in de handleiding van deze versterker een waarschuwing dat hij veel hitte genereerd, en dat er voldoende luchtcirculatie moet zijn. Je hebt hem toch niet ingebouwd in een kistje?
Inderdaad is in brugmode de kleinst toelaatbare belasting 4 ohm, dat zou met deze woofer dus goed moeten zijn, maar ik zie dat die een freq response heeft van 41-150 hz.
Alles onder de pakweg 35hz hoor je dus echt niet meer, maar vreet wel vermogen uit je eindversterker.
Zet je subsonic filter dus aan, en de instelling ook op zo'n 35 hz (even experimenteren)

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32283

Aangenomen dat je alles goed hebt aangesloten en dat je versterker voldoende vermogen heeft, vermoed ik dat het niet een beste versterker is? Ik ken het merk niet, maar mijn Lanzar Vibe 410 wordt nauwelijks waarneembaar warm bij continu belasting. Ik heb een Lanzar HBP-110 baskistje gebrugd aangesloten en de overige 2kanalen sturen de voorspeakers aan. Niets aan de hand! En het klinkt erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben nu al weer een stukje verder.

Wanneer ik de woofer op 1 kanaal aansluit (in plaats van te bruggen) wordt de amp nog steeds warm.
Gisteren de RCA stekkers uit de amp getrokken en tot mijn verbazing werd de amp nog steeds erg warm na (ongeveer) een uur.

Jag : ik gebruik een high-level out --> RCA convertor omdat ik toevallig een goede versterker RCA kabel had liggen.

Wie weet meer ? Zou de schakelspanning die ik gebruik iets te hoog zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 22:31

mollie

sommige versterkers staan er bekend om dat ze ERG warm worden .. anders mischien een fannetje erop bouwen ofzo..

maareh als ik het goed begijp heb je de versterker niet direct op de accu zitten met zijn eigen zekering?? toch maar even doe voordat dalijk je auto afbrand mocht het een keer fout gaan .. bovendien zijn die dunne draadjes niet positief voor de prestatie van je versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Jivecar schreef op 23 mei 2003 @ 19:46:
[...]

Zal toch niet goed zijn....... dingen moeten véél langer kunnen spelen.....
Mwoh, voor het vermogen waar ik mee draai is dat niet gek hoor..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mollie schreef op 06 June 2003 @ 11:12:
sommige versterkers staan er bekend om dat ze ERG warm worden .. anders mischien een fannetje erop bouwen ofzo..
Die van mij wordt niet warm maar loeiheet. Fannetje zal weinig zin hebben.
maareh als ik het goed begijp heb je de versterker niet direct op de accu zitten met zijn eigen zekering?? toch maar even doe voordat dalijk je auto afbrand mocht het een keer fout gaan .. bovendien zijn die dunne draadjes niet positief voor de prestatie van je versterker
De versterker heb ik met 16mm2 kabels aangesloten op de hoofdzekeringkast v/d accu (met 50 A zekering).
De schakelspanning komt uit het iso blok (is een schakelspanning v/h contact omdat mijn radio geen remote antenne uitgang heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heb je de amp al direct op de accu (wel met zekering uiteraard) aangesloten?

Denk ook eens aan:
- een goede massa
- extra massa kabels voor je accu
- extra kabels van dynamo naar accu
- condensator voor de amp.

Als laatste redmiddel: richt een (ontstoord!) fannetje (uit een oude pc oid) op je amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27734

Het is al gezegt, maar trek alsjeblieft die plus kabel direct naar je ACCU!! ik zou niet eens durven spelen op dat verdeel doosje. Zo'n versterker strek echt veel ampére en dat kan hij niet krijgen als hij niet direct op de accu zit. Knippert je licht toevalllig ook mee met de bas?

Ohjah en het mag echt niet zo zijn, dat je 2 uurtjes speelt en dan je versterker ineens in protection mode gaat... Mijn Ground zero word ook wel warm, en vooral met dit mooie weer maar valt absoluut niet uit! Net wat sommige al zeggen, gewoon een 80mm fannetje erop monteren en dat moet goed zijn. Ben ik ook nog vanplan..

Je hebt het ook nog over de schakel spanning, die moet gewoon 12v zijn. En van je remote van je radio komen. Wat je ook kunt doen, als je geen remote of "antenne-out" hebt. Gewoon een draadje van de 12v naar je remote leggen. Doe dit wel met een schakelaar er tussen, anders trekt hij constant stroom. Maar dit is eigenlijk niet zo'n mooie oplossing omdat je dan handmatig je versterker moet uitschakelen en als je het een x vergeet, je hele accu na een nacht leeg kan zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 27734 op 06-06-2003 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dominator schreef op 06 juni 2003 @ 12:01:
[...]

Mwoh, voor het vermogen waar ik mee draai is dat niet gek hoor..... :P
Wat draai jij dan? ben wel benieuwd >:)
Best lullig als je na elk kwartier je hele zooi moet laten afkoelen _/-\o_ dan doe je toch echt iets fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

JWO

hmm nu we het over warmte hebben, mijn receiver (5x100w panasonic) wordt hier ook loei heet, hij heeft 5cm ruimte aan de boven kant, maar laatst was het zo erg dat ik mijn hand er niet lang op kon leggen.. is dit schadelijk, of kan ie hier wel tegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vlat hij wel eens uit? zoniet, dan zou ik me er niet zo druk om maken.. je kunt er altijd een Fan boven hangen/ modden als hij naar jou mening echt veels te heet word. Je kunt ook kijken naar hoe je je speakers hebt aangesloten. Misschien heb je hem wel te zwaar belast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

JWO

nee valt niet uit en fan zit er op en werkt alleen op hoge volumes, te zwaar belast ? nee niet echt, hangen speakertjes van 6ohm op (satalietjes) op elk een eigen aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Laatst online: 28-05 09:57

pinodambini

Dr. Z. Vago

Mijn versterker wordt ook loeiheet, zit ook onder een afdekplaat op het chassis geschroefd, dus kan ook slecht zijn wartme kwijt. Maar hij is nog nooit in protectie geschoten. Gaat trouwens om een Signat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Anoniem: 27734 schreef op 06 juni 2003 @ 16:29:
[...]

Wat draai jij dan? ben wel benieuwd >:)
Best lullig als je na elk kwartier je hele zooi moet laten afkoelen _/-\o_ dan doe je toch echt iets fout!
Emphaser 2350. Gebrugd naar 2 Ohm op 2 Crystex woofers. Volgens de auto-hifi die hem een tijdje geleden hebben getest moet er dan ruim 1400watt RMS uit dat ding gepoept komen. Geloof ze graag, aangezien ik al 2 zekeringen van 150A (ANL) heb zien opsmoren. (okok, er hangt ook nog een klein 4 kanaalsje van 4x90watt voor de composetjes bij maar die zal geen megastroom trekken... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mjah toch echt wel fout dat je hem na een kwartier al moet laten afkoelen! Je weet wat voor een spul je hebt, en daar mag nix verkeerds mee zijn! Zal toch maar ff alles goed nalopen als ik jou was... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weetje hoeveel vermogen die demo wagens van bv. Rockford of Groundzero etc. etc. verstoken! Die dingen vallen ook niet na een kwartier stampen uit hoor! die moeten de heledag door draaien op evenementen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Die RF of Groundzero demowagens zitten meestal met een ampje of 10 volgebouwd, logisch dus dat die minder last van oververhitting hebben. En op evenementen staan ze maar op standje 1.5 te spelen, op standje 10 wil er toch niemand meer in de buurt komen..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30107

Als dat ding gewoon te warm wordt ga dan gewoon ff kijken wat die tweakers allemaal met hun processorkoeling doen. Staan vast wel dingen bij die toepasbaar zijn op zo'n versterker. Maar dat warm worden van die versterker lijkt me toch echt een probleem dat ergens anders ligt dan slechte koeling. Neem aan dat die versterker gemaakt is om met de koeling die erop zit te overleven zonder dat hij steeds op de thermische beveiliging gaat. Misschien op 1 of andere manier de versterker testen zonder dat er voor de rest iets is aangesloten op dat ding, en het liefst dan direct op de accu, kijken wat het dingetje dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Waarom zouden ze er een thermische beveiliging inzetten als hij theoretisch gezien toch nooit te warm word? Trouwens, al mijn versterkers die ik ooit gehad heb (en dat zijn er inmiddels toch wel wat :P ) werden na verloop van tijd zeer warm. En dan heb ik het nog niet eens over emphaser, maar ook over phoenix gold en caliber bijvoorbeeld. Zelf vind ik het niet erg hoor, dat ik max een kwartier kan spelen voordat m'n versterker afslaat. Tegen die tijd piepen m'n oren toch al aardig..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
Anoniem: 27734 schreef op 07 juni 2003 @ 04:52:
Weetje hoeveel vermogen die demo wagens van bv. Rockford of Groundzero etc. etc. verstoken! Die dingen vallen ook niet na een kwartier stampen uit hoor! die moeten de heledag door draaien op evenementen!
Als je goed hebt opgelet zul je dan ook gezien hebben dat deze auto's altijd nog een staartje hebben dat ergens vrolijk naar een stopkontaktje loopt.

ps. Sten, hoor je je radardetector nog wel :)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 20-04 11:23
als je nou is kijkt of je de fabrikant van de amp kan mailen, misschien is t probleem bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 13:10
De behuizing kan ook loeiheet worden omdat het een deel van de koeling is!
(Bij autoradio's is dit tegenwoordig heel gewoon, voor versterkers weet ik het niet precies)

Ik zou die versterker gewoon terugbrengen en een ander exemplaar proberen.

Het kan zijn dat het IC niet goed is, als deze een te grote interne weerstand heeft dan wordt ie ook loeiheet. (en zal snel(ler) kapot gaan)

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

intert0y schreef op 07 June 2003 @ 11:50:
[...]

Als je goed hebt opgelet zul je dan ook gezien hebben dat deze auto's altijd nog een staartje hebben dat ergens vrolijk naar een stopkontaktje loopt.

ps. Sten, hoor je je radardetector nog wel :)
Das wel erg leuk, maar dat heeft nix met uitvallen te maken! Die dingen raken niet oververhit! En het was maar een voorbeeld. Als je kijkt naar andere auto's, die vallen ook niet om het kwartier/ half uur uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Anoniem: 27734 schreef op 08 June 2003 @ 19:48:
[...]

Das wel erg leuk, maar dat heeft nix met uitvallen te maken! Die dingen raken niet oververhit! En het was maar een voorbeeld. Als je kijkt naar andere auto's, die vallen ook niet om het kwartier/ half uur uit!
Nee, dat komt omdat ik ze ook nog nooit een kwartier/half uur VOLUIT heb zien/horen draaien....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 14:53
Hmm zelfs als je lekker aan het knallen bent moet een goede versterker niet zomaar oververhit raken of zelfs uitvallen. Misschien alleen als je em bijvoorbeeld op 2 ohm belast als hij dat niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58746

Temperatuur valt en staat met de dikte van je kabels. Ik heb ook ooit eens dat probleem gehad en met een andere (dikkere)cable als min is het probleem aardig op te lossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Mensen, een versterker heeft een zeker rendement. Een groot deel van het vermogen gaat gewoon via warmte weg. Dus zeker als we over 1000'en Watt's praten vind ik het absoluut niet gek dat veel amps loei en loei warm worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14957

dominator schreef op 10 June 2003 @ 20:41:
Mensen, een versterker heeft een zeker rendement. Een groot deel van het vermogen gaat gewoon via warmte weg. Dus zeker als we over 1000'en Watt's praten vind ik het absoluut niet gek dat veel amps loei en loei warm worden......
en toch is het niet goed als je versterker na een kwartier stampen uitslaat
ik heb hier ook het in een ander in mijn lude zitten en kan gewoon doorgaan en met de hitte valt het ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Ik betwijfel het. Wat heb je er in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wilde net een nieuw topic openen over een soortgelijk probleem.
Ik heb een Rockford Fosgate 200S versterker met 2 JBL GT3 woofers (4 ohm).
Als ik ze beide gebrugd op de versterker aansluit vliegt 'ie na een half uur ook in de protection, hij is dan echt loeiheet.

Ik heb er als test een 10 kwadraats voedingskabel aangehangen, rechtstreeks op de accu, maar dat gaf geen verbetering.
Daarna de voltages gemeten die allemaal ook goed waren.
Volgens de verkoper waren beide woofers waarschijnlijk niet precies 4 ohm waardoor de versterker het niet trok.
Op dit moment heb ik beide woofers op een eigen kanaal aangesloten en draai dus op de helft van het vermogen.
Dit gaat erg goed, maar kan alleen niet zo heel hard meer. (ook niet noodzakelijk :Y) )

Nu zat ik te denken en had het volgende idee:
Als ik nu een hoogvermogen weerstand op de woofer zet met een koellichaam zodat ze beide precies 4 ohm worden, zou dat gaan werken of bestaan zulke weerstanden niet?

Zie ook:
Tegenvallende Sub in VW caddy...

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 12:36

DaRoot

Some say...

Hangt de versterker niet toevallig op de kop? Met het koellichaam naar beneden gericht? Warmte stijgt op, en op deze manier help je als je niet oppast alle soldeerverbindingen om zeep...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
De versterker ligt nu nog op de vloer van de laadbak.
Zodra ik tevreden ben met de sound ga ik hem pas afwerken/inbouwen.
De versterker krijgt dus zeker wel verse lucht!

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En ik voelde me al "wreed" met m'n CaliberActieve Woofer van maar liefst, 80 Watt rms 300 Max. Nou nou.
Maar wel mosfet radio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

hey arjants..is die 200s een monoblockje of een 2kanaals? als het een 2 kanaals is kan het zijn dat je op 2 0hm gebrugd draait en daar istie niet voor gemaakt.. dus als die verkoper zegt dat die subs niet 4ohm zijn kan ie wel gelijk hebben maar als ze dat wel waren zou die amp dat toch niet trekken(volgens de boekjes dan .. je kan nog wel eens geluk hebben)

lijkt me een zaak van verkeerde voorlichting.. ruilen die hap dus

[ Voor 46% gewijzigd door mollie op 11-06-2003 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

http://www.rockfordfosgat...058941&CategoryDesc=Punch Amplifiers

2 Ohm stabiel, dus geen twee subs gebrugd aansluiten, foei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Ik had van de verkoper begrepen dat 2x4 ohm = 2 ohm.
Ik had eerst een JBL (zie ander topic) en die heb ik speciaal geruild voor de Rockford Fosgate om met 2 woofers te kunnen spelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb het andere topic gezien :) Je kan de subs wel ieder op een kanaal zetten, maar niet beide parallel op een gebrugd kanaal. Dan krijg je namelijk 1 Ohm belasting. Je kan natuurlijk wel op ieder kanaal apart twee woofers parallel aansluiten met een totaal van 4 dus. Als je niet het parallel aansluiten van 2 subs op een gebrugd kanaal bedoelde, hebben wij niets gezegd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

ja die 2ohm van de verkoper is als ie stereo speelt ja.. 2 ohm mono is hetzelfde als 1 ohm stereo.. gaat niet lukken, maar nogmaals als de verkoper je heeft verteld dat het wel kan dan kan je em gewoon gaan ruilen ivm verkeerde voorlichting.. het makkelijkst zou een 4 kanaals zijn dus je 2 keer brugt.. of een versterker die 1ohm stabiel is maar die zijn meestal aan de dure kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
De verkoper vertelde me dat deze woofers 4ohm zijn.
gebrugt zou het dan 2 ohm zijn.
De JBL versterker kon alleen 4 ohm aan en deze kan beide (2 en 4 ohm) spelen.
Daarom heb ik em geruild
nu de JBL versterker die ik had:
-Output 4 Ohms: 90W x 2
-Output 2 Ohms: 180W x 2
-Output 4 Ohms Bridged: 360W x 1
Dit was een 2 kanaals versterker, had ik dan niet beter deze kunnen houden?
Kan ik niet met een hoogvermogen weerstand van rond de 2 ohm met koellichaam toch op 4 ohm uitkomen? Of kan dat noooooit? :?

[ Voor 14% gewijzigd door arjants op 11-06-2003 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 15:08
dominator schreef op 07 juni 2003 @ 11:45:
Waarom zouden ze er een thermische beveiliging inzetten als hij theoretisch gezien toch nooit te warm word? Trouwens, al mijn versterkers die ik ooit gehad heb (en dat zijn er inmiddels toch wel wat :P ) werden na verloop van tijd zeer warm. En dan heb ik het nog niet eens over emphaser, maar ook over phoenix gold en caliber bijvoorbeeld. Zelf vind ik het niet erg hoor, dat ik max een kwartier kan spelen voordat m'n versterker afslaat. Tegen die tijd piepen m'n oren toch al aardig..... :P
Stoer hoor... Wat heb je daar nou aan, je oren vern**ken en duizenden euro's uitgeven aan apparatuur om je oren kapot te maken?

Nee, dan ben je ECHT stoer... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

mee das een nutige opmerking oversoft
iedereen heeft zn gebreken ... sommige mensen rijden hard.. sommigen drinken te veel .. en sommige mensen zetten zn muziek te hard..

ik denk je dat soort opmerkingen wel aan zn mamma over kan laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
en jij bent nog nooit in een disco geweest oversoft? :?

arjants: Als je die 2 woofers parallel zet dan kom je uit op 2 ohm. Als je die versterker gaat bruggen op 2 ohm kom je uit op 1 ohm per kanaal en dat is die amp officieel niet. Dus of die 2 woofers ruilen voor 2 van 8 ohm (parallel) of 2 van 2 ohm (in serie). Of die amp inruilen voor een niet al te zwaar monoblok die wel op 2 ohm kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Ik zal maar niet gaan reageren op dat achterlijk gewauwel van oversoft denk ik.... :P

Maar ontopic:

Die RF versterker is inderdaad 2Ohm stabiel, wat inhoud dat je op de beide stereokanalen MINIMAAL 2Ohm belasting moet hangen. Het brugkanaal moet dan minimaal 4Ohm belasting hebben, de stereo kanalen draaien dan ook op 2Ohm. Als jij een 2Ohm belasting op het brugkanaal hangt dan trek je feitelijk je BEIDE stereokanalen al naar 1Ohm!! Je versterker moet dan te hard werken en zal dus in protectie slaan.

2 opties :

1. Andere woofers. (of zoals je nu dus allebei de woofers op een apart stereo kanaal aanstuurt)

2. Andere versterker. (en dan 1 die wel 1Ohm stabiel is)

[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 11-06-2003 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vooral die laatste zijn erg prijzig..

Zijn de woofers dubbelspoels? Wellicht kan je de spoelen in serie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
hmm volgens mij zijn die woofers er alleen in svc uitvoering. Maar als die audioboer een beetje fair is neemt ie die subs gewoon terug en kun je 2 of 8 ohm woofers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Bedankt voor de info jongens! (dames?)

Ik ga morgenavond even langs de audioboer en ga denk ik toch voor een andere set woofers.
Deze hebben nogal veel uitslag namelijk...
Ik heb vandaag 2 GTI woofers (oude serie) geprobeert en die klinken toch best wel wat strakker dan deze GT3's.
Helaas is deze serie vervangen door de nieuwe GTI serie met dubbele spoel.
Als ik er daar 2 van wil hebben moet er een 4 kanaalsversterker bijkomen.
Al met al een beetje teveel van het goede. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
:?
Volgens mij is de gti toch echt de duurste serie van jbl en niet echt te vergelijken met die gt's. Waren die niet veel duurder dan? (die zijn er trouwens volgens mij alleen in 2x6ohm dvc uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd, en als je dat tree gti's hebt kan je de jumpers verwijderen en de spoel in serie zetten.
Als je dan je woofers parallel zet heb je 6 ohm. Daar moet je amp niet over gaan piepen lijkt me.

Overigens is de nieuwe GTI serie vies prijzig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
de powerserie is bijna net zo bruut. Ik weet dat de GTI serie erg duur is (in guldens waren ze 850)
Ik zal es vragen wat de powerwoofers tegenwoordig kosten.

(kijk net op de site, de GTI's zijn 3-12 ohm, de powerserie 2 ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OverSoft schreef op 11 June 2003 @ 19:14:
[...]

Stoer hoor... Wat heb je daar nou aan, je oren vern**ken en duizenden euro's uitgeven aan apparatuur om je oren kapot te maken?

Nee, dan ben je ECHT stoer... |:(
Echt grappig!! _/-\o_ SJonge ga jij nou maar lekker overclocken ofzo!
(en ja ik ben ook zo'n naab die waterkoeling heeft!)

Je zal het toch NIET begrijpen dat mensen spullen in hun auto's hebben dus reageer alsjeblieft niet! Echt lekker die onzinige reply's!

En wat Dominator zeg, het is echt zo fout als je apparatuur al na een half uur ermee stopt! je hebt het over Emphaser en caliber en toch vallen de spullen uit! Zou je niet eens aan andere dingen gaan denken? Hoe je het spul aansluit enzo!

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 27734 op 12-06-2003 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
arjants schreef op 11 juni 2003 @ 23:39:
de powerserie is bijna net zo bruut. Ik weet dat de GTI serie erg duur is (in guldens waren ze 850)
Ik zal es vragen wat de powerwoofers tegenwoordig kosten.

(kijk net op de site, de GTI's zijn 3-12 ohm, de powerserie 2 ohm)
Bij rondevries is de powerserie van JBL 270 euro momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

[b][message=18029429,noline]arjants schreef op 11 June 2003 @ 18:43
Kan ik niet met een hoogvermogen weerstand van rond de 2 ohm met koellichaam toch op 4 ohm uitkomen? Of kan dat noooooit? :?
Je wilt bruggen om meer vermogen te kunnen leveren, toch? Waarom zou je dan in godsnaam een serieweerstand opnemen die een deel van dit vermogen opneemt?

Als je naar andere woofers gaat kijken en je wilt voornamelijk hard spelen kijk dan ook even naar de gevoeligheid van de units, dan kun je met minder vermogen meer boom krijgen.

Je realiseert je ook hoe vermogen met geluidsdruk schaalt he?

En met je ramen dicht is je geluid harder (en als je langs mij rijdt kan ik nog mijn muziek horen ;)).

Oftopic:
Ik ben het deels wel met Oversoft eens, als audio je hobby is waarom zou je dan vervolgens zo hard spelen dat je het enige instrument waarmee je je hobby kunt uitoefenen willen verneuken.
Met dezelfde verbazing heb ik op tv een documentaire over boomcars gezien, waarin een knul zijn oren nagemeten werden. Toen bleek dat hij in het normale spraak gebied serieuze schade had, was zijn enige reactie o dus ik moet in dat gebied meer vermogen gaan leveren.....

Maar goed ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Anoniem: 27734 schreef op 12 June 2003 @ 00:26:
[...]
En wat Dominator zeg, het is echt zo fout als je apparatuur al na een half uur ermee stopt! je hebt het over Emphaser en caliber en toch vallen de spullen uit! Zou je niet eens aan andere dingen gaan denken? Hoe je het spul aansluit enzo!
Wat doe ik fout dan? Momenteel heb ik een 35mm2 voedingskabel direct vanaf de accu getrokken. Tevens zitten er 2 X 2 Farad condensators voor om te zorgen dat m'n koplampen niet compleet uitvallen als ik m'n muziek in het donker aan zet. M'n massakabel is een dikke 50mm2 (ze hadden toen geen 35mm2 liggen :P ) direct aan een blank stuk chassis gelinkt. Accu is ook niet standaard btw. Optima Yellow rulz hard. Voltage bij voluit beuken komt amper onder de 11Volt...... :)

Maatje van me had trouwens dezelfde versterker. Werd ook gloeiend heet, alleen bij hem werkte de thermische beveiliging blijkbaar niet. Toen was het ineens een emphaser rookmachine, toch lullig..... :)

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 12-06-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

He dominator.. Heb je toevallig ook nog gedacht aan extra kabels van je accu naar je massa en naar startmotor/dynamo? Dat kan zomaar 0,5-1.0 volt schelen.

Ik gok dat hierdoor je amp minder hard hoeft te werken zodat je misschien nu 45 minuten :P kan luisteren. En een pc-fannetje voor je amp? is dat geen optie?

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 12-06-2003 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Extra kabel van accu naar massa is geplaatst.... :P

Aangezien het voltage niet of amper onder de 11Volt komt denk ik ook niet dat daar een probleem te verwachten is. (naar mijn mening is er zowiezo geen probleem ;) )

Dit model amp heeft al een mooi fannetje intern om voor wat airflow te zorgen. Volgens auto-hifi is dat maar goed ook, hij zou anders binnen no time verbranden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb helaas nog steeds geen tijd kunnen vrijmaken om het probleem van mijn (te) warm wordende versterker te verhelpen. Maar ik laat het weten als ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

als je met je draaiende motor op 11v is dat toch niet zon lekkere score.. met motor aan is meestal zo rond de 13-14 toch? kan er nix aan doen maar als je versterkers regelmatig in protection schieten is dat toch niet helemaal normaal .. mischien eens terug naar de winkel en het daar uit laten zoeken ofzo.

rjants... laat je eerst een goed voorlichten ( liefst door een andere audioboer als die je vantevoren heeft voorgelicht)over de mogelijke aanluitmogelijkheden als je 2 subs gebruikt.. met dubbelspoels subs heb je wel meer mogelijkheden maar word het er niet makkelijker op ,. waarom niet gewoon 1 goede 4 ohms sub? zit je ook niet te klooien

kijk eens naar een 12 inch rf rfp ofzo.. ziet er goed uit en past prima bij die versterker die je nu hebt

[ Voor 23% gewijzigd door mollie op 13-06-2003 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Geloof mij 11V is geen slechte score voor een amp die met 2X80 ampere zekeringen uitgerust is. Dezelfde versterker in een tigra trok de spanning soms tot onder de 9V waardoor de radio gewoonweg uitviel. Dat was wel een bezineauto (zwakkere dynamo, ikzelf rij diesel) en er zat (slechts :P) 2 Farad aan condensators voor, ook geen optima accu meen ik. In die setup was de amp dus vrijwel onbruikbaar...... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 15:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nou, mijn 100A afgezekerde HarmanKardon van 600w RMS blijft met een 1F condensator zonder een draaiende motor netjes op rond de 12v hangen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bij mij blijft de brave JVC ook van de helderheid van de koplampjes af. Dat deed ie al niet in een kleine Micra. Gelukkig zit ik dus nog aan de kleine kant met stroomconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72990

jongens jongens,
vooraleer je een versterker in de wagen installeert moet je toch echt wel eens de handleiding lezen of anders het door iemand laten doen !!!

en versterker moet altijd rechtstreeks op de accu,met een zekering bij de accu ertussen.
je draden gaan anders doorbranden omdat deze te veel ampere trekt.

een goed massapunt is ook van uiterst belang, meer dan je denkt.

als er nog vragen zijn ofzo, kan je me anders mailen op gertvds@pandora.be , want ik zit niet zoveel op dit forum, maar heb wel wat verstand van carhifi (bescheiden blijven :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 72990 schreef op 13 June 2003 @ 14:53:
jongens jongens,
vooraleer je een versterker in de wagen installeert moet je toch echt wel eens de handleiding lezen of anders het door iemand laten doen !!!

en versterker moet altijd rechtstreeks op de accu,met een zekering bij de accu ertussen.
je draden gaan anders doorbranden omdat deze te veel ampere trekt.

een goed massapunt is ook van uiterst belang, meer dan je denkt.
Volgens mij vertel je de die-hards hier (in de meerderheid zijnde) niets nieuws ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het gewoon zonde, als zoiemand als Dominator, leuk spul in zijn auto heeft liggen en er maar zo ontzettend kort van kan genieten!
Ga gewoon eens langs een goede carhifi boer en laat hem ff je spullen checken ofzo! want tis gewoon jammer als je maar een half uurtje tot 3 kwartier kan spelen! Er zit toch niet voor niets zulk duur spul in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

Heb zelf sind 1 maand een Versterken van Crunch Usa (800watt RMS). Ook deze wordt heet. Wat ik als volgende heb gedaan is dikke massa en stroomkabels ertussen doen. Men zei dat ik net iets te dunne kabels had (scheelde maar 2mm).

Nou wordt veel minder warm en zit nu op 148 dB in de auto zonder dat ie op thermische beveiliging klapt.

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14957

Anoniem: 27734 schreef op 13 June 2003 @ 22:12:
Ik vind het gewoon zonde, als zoiemand als Dominator, leuk spul in zijn auto heeft liggen en er maar zo ontzettend kort van kan genieten!
Ga gewoon eens langs een goede carhifi boer en laat hem ff je spullen checken ofzo! want tis gewoon jammer als je maar een half uurtje tot 3 kwartier kan spelen! Er zit toch niet voor niets zulk duur spul in?
daar sluit ik me bij aan er moet gewoon iets niet goed zitten
Ben nu toch al een paar keer naar wedstrijden geweest.(alleen maar kijken hoor)
en die jongens staan toch ook een tijd achter elkaar te draaien (zonder extra draadje naar een of andere gen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Anoniem: 27734 schreef op 13 juni 2003 @ 22:12:
Geloof mij, langer als een paar minuten op vol vermogen wil je toch niet luisteren.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dominator schreef op 16 juni 2003 @ 16:02:
[...]

Geloof mij, langer als een paar minuten op vol vermogen wil je toch niet luisteren.... :P
Geloof mij... Ik ben wel wat gewend :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
:> Denk het niet. Anders had je wel geweten dat die befaamde demo wagens ook niet uren achter mekaar staan te beuken op shows. Zowiezo staan ze daar met deuren/achterklep (want : ze zijn voor de show) open en zodoende gaan de woofers zwaar over de zeik als ze hem op 100% vermogen zetten. (want : geen tegendruk) De enige keer dat ze echt voluit zullen gaan zal bij een db-drag zijn, en je zult vast wel weten dat je daarin binnen 30 sec. de meeste geluidsdruk zult moeten halen. (en dat lukt met elke install nog wel :P )

[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 16-06-2003 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*zucht* eindeloze discussie! Weetje.. als jij voldoende hebt aan die 20min dan wens ik je veel plezier! Ieder zijn eigen lolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Ik geloof het ook ja. Ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen in mijn ogen onwaarheden zitten te posten, dus dan ga ik een beetje doorzeveren... :P

En op 50% is er niks aan de hand hoor. Uren kan ik spelen dan.... :)

Slotjuh!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

dominator.. ga eens naar het forum van showyoursound.nl ..mischien dat ze je daar kunnen helpen.. tis maar een suggestie..

en arjens??? ben je er al uit wat je wilt :) ??

[ Voor 18% gewijzigd door mollie op 16-06-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Zit ik al... :)
Pagina: 1