Toon posts:

[Flash] Actionscript vaagheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet zo lang bezig met Flash en ben me aan Actionscript aan het wagen.

Ik ben lekker simpel begonnen. 1 layer met 1 Movieclip erin.
In frame 1 dit miniscript gezet:

Symbol._alpha = 0; --> Symbol is de instance naam

In frame 10 waarin ik de keyframe heb gekopieerd dit script

Symbol._alpha = 100;

Gevolg zou moeten zijn dat de instance knippert.

Nu zie ik dit niet gebeuren als ik via Control > Play uitvoer, maar wel als ik de movie exporteer. Is er een manier om te zorgen dat Actionscripts ook binnen Flash zelf uitgevoerd worden? Of zie ik nu iets vreselijk over het hoofd?

Wat ik ook vreemd vind is dat als ik de instance in frame1 naar links boven verplaats en de positie in frame 10 niet verander, dus lekker in het midden laat staan, vervolgens exporteer ik de film.
Nu staat mijn instance linksboven te knipperen en lijkt het dus alsof de positie in frame 10 ook veranderd moet zijn maar dat zie ik niet als ik de movie in Flash bekijk :?

Als iemand deze onduidelijkheden kan verklaren ben ik u zeer dankbaar ;)

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is er een manier om te zorgen dat Actionscripts ook binnen Flash zelf uitgevoerd worden?
Control -> Enable Simple Frame Actions
Nu staat mijn instance linksboven te knipperen en lijkt het dus alsof de positie in frame 10 ook veranderd moet zijn maar dat zie ik niet als ik de movie in Flash bekijk
Volgens mij wil je "tweenen" ... :?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=17855286,noline]Scipionyx schreef op 22 May 2003 @ 12:30

Volgens mij wil je "tweenen" ... :?
Euuh nee ik ontdekte juist dat als ik in frame1 de positie van de instance verander en dit niet doe in frame10, daarna de movie test de instance in frame10 ook van positie lijkt te zijn veranderd terwijl als ik in Flash naar Frame10 kijk de instance nog in het midden staat.

Bedankt voor je antwoord overigens! :)

-edit-
Hmm ik heb Simple Frame Actions nu aan staan maar ik zie in frame1 nog altijd mijn instance terwijl ik de _alpha op 0 heb gezet (zie boven) :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 12:49 ]

Verwijderd

post je .fla is. zit er nl. dik in dat jij vaag bent, en actionscript niet :D

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
hahahah die kans is aanwezig ;)

Ik zal asap de .fla hier posten dan kan je zelf oordelen :D

Zal waarschijnlijk pas einde van de middag worden btw..

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

In Flash zelf kan je alleen eenvoudige ActionScripts laten uitvoeren (gotoAndPlay etc), maar niets geavanceerds. Denk dat dat erg moeilijk zou zijn voor MM om de Flash IDE zo flexibel te maken.

Verder: zodra je gaat sleutelen aan de eigenschappen van een MC, dan voert Flash geen acties meer erop uit die je design-time hebt gemaakt. Stel dus dat je een motion tween hebt waarin een blokje van links naar rechts verplaatst. Als je op een gegeven moment dat blokje van alpha laat veranderen via AS, dan stopt ie ook met de tween. Je kan de alpha in dat geval alleen bereiken door hem design-time te maken (of je je moet via AS zowel de motion als de alpha zelf aanpassen).

Let er trouwens op dat dat als je 2 keyframes hebt, er bepaalde criteria zijn die bepalen of het object in frame 1 hetzelfde is als in frame 2. Ik heb het nog nergens uitgelegd gezien hoe het nu precies zit, maar de frames moeten iig op elkaar volgen en volgens mij moet de naam van het object hetzelfde zijn, alsook het type (hoewel van de naam ben ik ff niet zeker).

Dat wil dus zeggen dat, wanneer jij de alpha aanpast van een object in keyframe 1, en in keyframe 2 staat een object dat er hetzelfde uitziet (maar niet hetzelfde is volgens flash), die alpha niet meer van invloed is. Als het wél over hetzelfde object gaat, dan stopt Flash met het uitvoeren van design-time ingestelde acties op het object (zoals een tween).

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_

Subliem antwoord :)

Dit maakt een boel duidelijk, thanx alot!!!!!
Pagina: 1