GEDACHTE: 2 videokaart, FPS 2x zo snel maken

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 23:34
Ik weet dat 't niet bestaat, maar hebben fabrikanten wel een nagedacht over het volgende principe:

pak 2 videokaarten (PCI en AGP) wel zelfde typen, en zet deze in een soort SLI modus (zoals de VooDoo2). Nu beloofde de VooDoo2 een 2 maal zo hogere snelheidswinst bij SLI, maar dit resulteerde in ruim 25% of zoiets.

Dit principe moet toch beter zijn uit te werken, zodat de ene 3dkaart de "oneven" lijnen berekend, en de andere kaart de "even" lijnen berekend. Zo moet "theoretisch" een 2x zo hoge snelheids winst te halen zijn.

Meningen of dit onzin is???

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Een jaar terug was er een bedrijf ergens dat met dit idee dus ook de hele 3D wereld op zijn kop zette, bleek een HOAX te zijn.

helaas, ben ik even de naam kwijt. :(

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Het idee is op zich niet slecht, alleen denk ik dat er een paar praktische problemen zullen ontstaan:

- Ik denk dat een AGP én een PCI kaart in SLI niet echt lekker gaat werken. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik kan me voorstellen dat geheugen-toegang niet echt optimaal gaat. Wellicht moet er ook rekening gehouden worden met mogelijke IRQ en stroomtoevoer problemen enzo.

- Wordt de processor dan niet een grote bottleneck? Op lagere resoluties is dat natuurlijk al zo. Maar hoeveel zin zou het hebben om 2 GeForce 2's in tandem te zetten op, zeg, een P3-800? Voorwaar geen lullige processor, maar heeft-ie power genoeg om 2 bikkels van videokaarten te voeden?

sigloos

Verwijderd

Is geen vreemde gedachten en is prima uitvoerbaar.

Wanneer je de AGPpro spec hebt kun je communicatie laten plaatsvinden via de AGP en PCI bussen.
Je kunt natuurlijk twee PCI bussen laten werken als een AGP.
Afbeeldingslocatie: http://www.quantum3d.com/product%20pages/images/mercury.JPG
Quantum3D is een van die bedrijven die AGPpro videokaarten maakt, echter bevinden deze kaarten zich op het professionele simulator niveau.
Ook kun je de voeding van de PCI bussen halen.
AGP Pro(110) is 110Watt. Maar theoretisch kun je 210Watt halen (1xAGP 110Watt en 4xPCI 25Watt)

• BNX
Bij resoluties boven de 1280 of 1600 is een snelle videokaart een pre.

Daarom presteerd de Geforce2 Ultra bij 640x480 hetzelfde als de Gefore2 MX, maar bij 1600x1200 is het verschil ENORM...

P.S. leuk quad-SLI plaatje :)

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Verwijderd

Ik denk zelf dat de manier van 3dfx meer toekomst heeft. Om naar AGPpro over te gaan moet je nogal wat aanpassingen doen.
3dfx doet dit via een PCI-PCI bridge chip. Dus gewoon een SLi op 1 kaart. Zolang er niet gebruik wordt gemaakt van T&L is dat geen probleem om dat over een AGP bus te pompen.
Als je de laatste pics van de COMDEX hebt gezien van de V5 6k dan kun je zien dat het een 8-way sli is.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/2001preview/8waysli_sm.jpg

Aankomende zomer gaan ze toch over op 8xAGP en dan is ook, ondanks het gebruik van T&L, niet nodig om voor consumenten doeleinden een AGPpro setup te nemen.

• BNX
Klopt, zover IK weet heeft de V5 5500 al een VSA100 in SLI modus staan (2 chips) en de V5 6000 zou 4 VSA100 chippies erop hebben, maar toch kan dit idee VEEL BETER tot uitwerking worden gebracht, maar ik denk dat het niet zal gebeuren, want dan kunnen ze geen andere concurerende kaarten uitbrengen-->
hier bedoel ik mee: Intel zou volgens mij ook per direkt een heuse 2000 Mhz kunnen uitbrengen, maar markttechnies zeer DOM! |:(

"IT'S ALL 'BOUT THE MONEY" & "BUSINESS" ;)

Verwijderd

Ja mijn :) V5 is een 2xVSA100 sli, echter zonder PCI PCI bridge. Daar is de VSA100 te langzaam voor. Maar ik verwacht bij de Rampage al eerder een bridge te zien omdat T&L een enorme dataflow teweeg brengt.

Wanneer de software zwaarder wordt (richting professionele animatie) hoeft dat niet per definitie te betekenen dat de proc evenredig mee moet groeien. Het moet niet achterblijven maar je kunt altijd overgaan op dual procs omdat Durons ook niet meer zo duur zijn.

• edward2
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Op Firingsquad stonden trouwens nog een aantal benchmarks van de V5 6000, bijna 70 fps in q3 in 1600x1200x32 max kwal.
Ik had het nieuws nog gesubmit, maar men vond het niet belangerijk.

Niet op voorraad.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd

Ja heb het ook gehoord op een dual PIII 800MHz.
Echter 3dfx kan geen gewone V5 drivers hebben gebruikt omdat die niet dual proc ondersteunen.
Dus binnenkort weer een driver update ?? :)

• edward2
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Das ook toevallig, ja dat is waar ook,de crew zit op de hcc.

Niet op voorraad.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 15:22

Beaves

Usque ad Finem

[quote]
Op vrijdag 24 november 2000 13:59 schreef BNX het volgende:
P.S. leuk quad-SLI plaatje :)
Huh:? Quad SLI zijn bij elkaar 8 kaarten, en ik tel er "maar" 4 :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ik denk dat het toch slim is om zoveel mogelijk op één chip te proppen. Dan blijven de productiekosten lager. Wat zou nou goedkoper te maken zijn. 1 Geforce 2 of 4 TNT's die in SLI werken.

Verwijderd

Blijkbaar maakt dat niet zoveel uit omdat een V5 64MB net zo duur is als een GF2 GTS 32MB.
Dit geldt ook voor de (niet gereleasde) V5 6k t.o.v. GF2 ultra.
Een voordeel voor 3dfx is is dat ze allemaal dezelfde chippies produceren en nV verschillende MX/GTS heeft.
De ultra is ook moeilijk te krijgen. Als ik de TSMC info moet geloven komen er met pijn en moeite 5000/mnd uit de machine rollen. En vergeet vooral het gebruik van exotisch geheugen niet. Vooral voor de NV20 kan dit een serieus probleem worden.

• BNX
Op vrijdag 24 november 2000 15:30 schreef Beaves het volgende:

[..]
Huh:? Quad SLI zijn bij elkaar 8 kaarten, en ik tel er "maar" 4 :)
't was maar een uitroep, ik weet ook wel dat quad-SLI eigenlijk dubbelop is (8)..:)

Verwijderd

hjs: was dat niet die ene vid. kaart van de BitBoys?
Pagina: 1