Rode dwerg ster, gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Astronomen zijn op een voorheen onbekende rode-dwerg ster in de buurt van de Aarde gestuit. "Onze nieuwe buurman is een verrassing omdat we er niet naar op zoek waren", zegt Bonnard Teegarden van de NASA. "Deze sterren hangen samen met near-earth asteroiden, wat onze grootste zorg is.", zegt Steven Pravdo, de projectleider van NASA's Near-Earth Asteroid Tracking Program.

De rode dwerg die de NASA "SO25300.5+165258" genoemd heeft, schijnt 300.000 keer zwakker dan de zon en is 1/7 van de grootte van de zon, daarom was de ster nog niet opgevallen. Een rode dwerg is een geimplodeerde ster met een groot gravitatieveld die met een enorme snelheid door het heelal raast. U.S. Naval Observatory maakt momenteel meerdere observaties om de afstand van de ster tot de aarde te bepalen.
Is het gevaarlijk dat zo'n ster zo dicht bij staat? is het niet mogelijk dat het ding een zwart gat vormd of ontploft ofzo? En waarom wordt dit in een adem genoemd met near-earth astroiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Een ster die geimplodeerd is kan volgens mij geen zwart gat meer worden.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 13:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een rode dwerg zal inderdaad gewoon rustig opbranden. Het is alleen te hopen dat hij niet zo dicht in de buurt komt zodat hij de baan van de planeten een klein beetje om kan leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Da's dus ook de theorie... Zo'n dwergster zou net dicht genoeg in de buurt kunnen staan om zo nu en dan een asteroide of komeet een duwtje in de verkeerde richting ( -> aarde) te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68139

Anoniem: 37519 schreef op 22 May 2003 @ 13:18:
Da's dus ook de theorie... Zo'n dwergster zou net dicht genoeg in de buurt kunnen staan om zo nu en dan een asteroide of komeet een duwtje trekje in de verkeerde richting ( -> aarde) te geven.
Wat ik me dan afvraag: dan staat die dwergster relatief dichtbij. Dan hadden "ze" m toch eerder moeten ontdekken?

Het zal wel meevallen (denk/hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 23:15

zerok

geen

Wat is de bron van dit berichtje? want 1/7 van de zon is nog steeds een aardig groot object wat al waarschijnlijk veel eerder gezien had moeten worden.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Anoniem: 68139 schreef op 22 May 2003 @ 13:22:
[...]

Wat ik me dan afvraag: dan staat die dwergster relatief dichtbij. Dan hadden "ze" m toch eerder moeten ontdekken?

Het zal wel meevallen (denk/hoop ik)
Het ding is erg klein en staat toch een stuk verder weg dan pluto, die zelf pas in 1930 is ontdekt, bovendien straalt hij vooral in het infrarood, dus het is echt zoeken naar een speld in een hooiberg, een zwak puntje in een veld vol miljoenen andere puntjes ;) ,vooral als je niet weet waarnaar je zoekt ;)

Verder lijkt het me ongevaarlijk voor ons bestaan in de nabije toekomst, onze zon zal waarschijnlijk eerder een gevaar voor ons worden, anders de mensheid zelf wel :|

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07 09:57
blobber schreef op 22 May 2003 @ 14:37:
[...]

Het ding is erg klein en staat toch een stuk verder weg dan pluto, die zelf pas in 1930 is ontdekt, bovendien straalt hij vooral in het infrarood, dus het is echt zoeken naar een speld in een hooiberg, een zwak puntje in een veld vol miljoenen andere puntjes ;) ,vooral als je niet weet waarnaar je zoekt ;)

Verder lijkt het me ongevaarlijk voor ons bestaan in de nabije toekomst, onze zon zal waarschijnlijk eerder een gevaar voor ons worden, anders de mensheid zelf wel :|
Hrmz, ik heb onthouden (en nog goed hoop ik) van m'n natuurkunde lessen dat de zon 99% van de massa van ons zonnestelsel is. Als je hiervan 1/7 bekijkt is deze omvang nog behoorlijk hoor. Het is wel zo dat onze zon niet zo groot is, in verhouding met andere sterren, maar goed. En 1930 is toch eigenlijk geen vergelijking... nu hebben we satellieten en nog geavanceerdere apparatuur.
Het is gewoon vreemd toch wel dat deze dwerg ster nu pas ontdekt is, maar met zoveel andere sterren/planeten.. bij toeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

De zwaartekracht is ontzettend gering op zo'n afstand, maar werkt cumulatief. De invloed van massa op afstand wordt groter naarmate de tijd verstrijkt.

Het is dus mogelijk dat een dergelijke massa op termijn voor meteorenregens zorgt. Maar tegelijkertijd kan deze massa ook gevaarlijke kometen afbuigen. Het zal uiteindelijk dus weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53083

tec schreef op 22 May 2003 @ 11:27:
[...]

Is het gevaarlijk dat zo'n ster zo dicht bij staat? is het niet mogelijk dat het ding een zwart gat vormd of ontploft ofzo? En waarom wordt dit in een adem genoemd met near-earth astroiden?
a. Nee
b. Zo ja, so what? het zwaartekrachtveld blijft gelijk, alleen is het nu een singulariteit (puntobject) ipv een object met de afmeting van één tiende van onze zon.

Een zwart gat is net zo gevaarlijk als een ster met dezelfde massa. (Een ster zou in principe nog gevaarlijker kunnen zijn omdat deze nog straling uitstoot).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 53083 op 22-05-2003 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Anoniem: 53083 schreef op 22 May 2003 @ 14:56:
[...]

a. Nee
b. Zo ja, so what? het zwaartekrachtveld blijft gelijk, alleen is het nu een singulariteit (puntobject) ipv een object met de afmeting van één tiende van onze zon.

Een zwart gat is net zo gevaarlijk als een ster met dezelfde massa. (Een ster zou in principe nog gevaarlijker kunnen zijn omdat deze nog straling uitstoot).
Ik dacht dat zwarte gaten steeds groter en krachtiger werden naarmate ze meer materie opgezogen hebben. Dit is met sterren niet het geval toch.. dus dan zou ik zeggen dat een zwart gat stuk gevaarlijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Ja dat dachten de Marsmannetjes ook toen zijn een dwerg ding hadden ontdekt. " oh hij staat tochver weg, en oh hij is toch kleiner dan de zon ". Voor je het weet komt er een tijd dat ze gaan onderzoeken of er leven op Aarde was. :X :P

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63393

tec schreef op 22 May 2003 @ 15:13:
[...]

Ik dacht dat zwarte gaten steeds groter en krachtiger werden naarmate ze meer materie opgezogen hebben. Dit is met sterren niet het geval toch.. dus dan zou ik zeggen dat een zwart gat stuk gevaarlijker is.
Sterren en 'zuigen' ook materie op. Ze krijgen dan ook meer zwaartekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

reddevil schreef op 22 May 2003 @ 14:44:
[...]

Hrmz, ik heb onthouden (en nog goed hoop ik) van m'n natuurkunde lessen dat de zon 99% van de massa van ons zonnestelsel is. Als je hiervan 1/7 bekijkt is deze omvang nog behoorlijk hoor. Het is wel zo dat onze zon niet zo groot is, in verhouding met andere sterren, maar goed. En 1930 is toch eigenlijk geen vergelijking... nu hebben we satellieten en nog geavanceerdere apparatuur.
Het is gewoon vreemd toch wel dat deze dwerg ster nu pas ontdekt is, maar met zoveel andere sterren/planeten.. bij toeval
Hmrz,
De zon ziet er op de afstand waar pluto staat al uit als een ster, 1 van de miljoenen zoals ik boven ook al schreef.Deze ster is nog veel zwakker:
De rode dwerg die de NASA "SO25300.5+165258" genoemd heeft, schijnt 300.000 keer zwakker dan de zon en is 1/7 van de grootte van de zon, daarom was de ster nog niet opgevallen
Waarschijnlijk staat zij een stuk verder dan de baan van pluto, dus zullen wij hem als een bijzonder lichtzwak object observeren.En met het blote oog iig helemaal niet.Het is dus niet zo gek dat zij nog niet niemand was opgevallen.

Ook verstoringen aan de banen van de buitenplaneten waar deze ster ook aan viel te ontdekken, zijn moeilijk te observeren omdat een volledige baan om de zon van deze planeten vele tientallen tot honderden jaren duurt en we dus nog geen gedetailleerde baangegevens van deze planeetbanen hebben, anders dan wiskundige modellen gebaseerd op de stukjes baan die we wel al weten.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 63393 schreef op 22 May 2003 @ 20:34:
[...]

Sterren en 'zuigen' ook materie op. Ze krijgen dan ook meer zwaartekracht.
Sterren worden lichter, de materie die ze aantrekken in een dag valt in het niet met de biljoenen tonnen/kilo's die ze in dezelfde dag "verbranden"

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-05-2003 17:09 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
blobber schreef op 22 mei 2003 @ 23:44:
[...]

Hmrz,
De zon ziet er op de afstand waar pluto staat al uit als een ster, 1 van de miljoenen zoals ik boven ook al schreef.Deze ster is nog veel zwakker:

[...]

Waarschijnlijk staat zij een stuk verder dan de baan van pluto, dus zullen wij hem als een bijzonder lichtzwak object observeren.En met het blote oog iig helemaal niet.Het is dus niet zo gek dat zij nog niet niemand was opgevallen.
Verkijk je niet in de factor 300.000, de aanduidingen(magnituden)zijn een logaritmisch verband, netzoals die van geluid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Anoniem: 53083 schreef op 22 May 2003 @ 14:56:
[...]

a. Nee

Een zwart gat kan je niet zien aankomen :Y)

Maar serieus: een zwart gat heeft een ontsnappingssnelheid groter dan de lichtsnelheid. Het zuigt dus ook licht en andere electromagnetische straling op, en wordt op die manier ook nog eens zwaarder (klein beetje, dat wel). Verder is het zo dat een ster heel veel uitstraalt, en op die manier niet zwaarder wordt. Een zwart gat wordt alleen maar zwaarder en nooit lichter.

Hoeveel lichtjaar staat deze ster van de aarde af?

edit: Dat zijn ze dus nog aan het uitzoeken :z

[ Voor 3% gewijzigd door Krankenstein op 23-05-2003 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Krankenstein schreef op 23 mei 2003 @ 02:21:

Een zwart gat wordt alleen maar zwaarder en nooit lichter.
Waarom kan je een zwart gat niet zien aankomen?
Door naar de banen van andere hemellichamen te kijken kan je zien of er een object is met een grote zwaartekracht.

Volgens Hawking zend een zwart gat wel degelijk straling uit. Door deze straling zou het gat lichter worden en zou het gat na verloop van tijd "verdampen".

Door deze straling is een zwart gat ook waar te nemen toch?

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Rey Nemaattori schreef op 23 May 2003 @ 02:11:
[...]
Verkijk je niet in de factor 300.000, de aanduidingen(magnituden)zijn een logaritmisch verband, netzoals die van geluid....
ln 300000 = ongeveer 12,6 x zwakker aan de hemel dan als de zon op die positie zou staan, dit wordt voor het zichbare spectrum nog meer omdat rode dwergsterren veel van hun straling in het infrarood uitzenden (maar dat er zijn tegenwoordig infraroodsatellieten dus dat tellen we voor het gemak niet mee ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 10-07 23:15

zerok

geen

Ik vind zelf het topic titel wel een beetje overdreven want er is volgens mij helemaal geen gevaar(niet meer dan zonder dat ding)
NASA astronomers estimate the newly discovered star to sit about 7.8 light years from Earth towards the constellation Aries.
7.8 lichtjaar das vergenoeg er zijn sterren die dichterbij staan en hun zwaartekracht op objecten in ons sterrenstelsel is ook te verwaarlozen. Waarom het in 1 adem met near-earth astroids word genoemd snap ik niet echt, misschien omdat een near-earth team die ster heeft gevonden

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:53
Helemaal eens met bovenstaande.
Duidelijk door een wetenschappelijk onbenul naar het nederlands vertaald.
ps: ik bedoel hier natuurlijk niet de topicstarter...

Edit:
Verder vind ik het wel interressant nieuws hoor!

[ Voor 20% gewijzigd door zetje01 op 23-05-2003 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 22:26

FCA

Verder is een rode dwerg een gewone ster die gewoon erg klein en koud is (vergeleken met andere sterren dan) en een witte dwerg een ineengestortte ster. Ik zie geen bronnen, dus iuk zou niet weten welk van de 2 het is.
Verder hoeft zo'n geimplodeerde ster helemaal niet met een enorme vaart door het heelal te reizen.
Conclusie: Klein nieuwtje, vertaald door iemand die er niks van snapte.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
FCA schreef op 23 May 2003 @ 15:35:
Verder is een rode dwerg een gewone ster die gewoon erg klein en koud is (vergeleken met andere sterren dan) en een witte dwerg een ineengestortte ster. Ik zie geen bronnen, dus iuk zou niet weten welk van de 2 het is.
Verder hoeft zo'n geimplodeerde ster helemaal niet met een enorme vaart door het heelal te reizen.
Conclusie: Klein nieuwtje, vertaald door iemand die er niks van snapte.
Ik vroeg me ook al af waarom die ster door het heelal zou moeten sjezen met hoge snelheid :S Over het algemeens doen sterren veel, behalve met met grote snelheden doro het heelal sjezen(tegen de draaiing van sterren- stelsels, - clusters & - superclusters in)
Krankenstein schreef op 23 mei 2003 @ 02:21:
[...]

Maar serieus: een zwart gat heeft een ontsnappingssnelheid groter dan de lichtsnelheid. Het zuigt dus ook licht en andere electromagnetische straling op, en wordt op die manier ook nog eens zwaarder (klein beetje, dat wel). Verder is het zo dat een ster heel veel uitstraalt, en op die manier niet zwaarder wordt. Een zwart gat wordt alleen maar zwaarder en nooit lichter.

Hoeveel lichtjaar staat deze ster van de aarde af?

edit: Dat zijn ze dus nog aan het uitzoeken :z
Van het aantrekken van electromagnetische straling word een zwartgat niet zwaarder, licht heeft immers geen massa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 22:26

FCA

Rey Nemaattori schreef op 23 May 2003 @ 17:13:
[...]
Ik vroeg me ook al af waarom die ster door het heelal zou moeten sjezen met hoge snelheid :S Over het algemeens doen sterren veel, behalve met met grote snelheden doro het heelal sjezen(tegen de draaiing van sterren- stelsels, - clusters & - superclusters in)
Enige nuancering: Veel van dat soort sterren reizen wel met grote snelheid door het heelal, aangezien als de implosie/explosie vaak niet symmetrisch is, waardoor de kern (de witte dwerg) met grote snelheid weg wordt geslingerd.
[...]
Van het aantrekken van electromagnetische straling word een zwartgat niet zwaarder, licht heeft immers geen massa ;)
Dat is nou juist wel het geval. Licht heeft geen massa, maar wel energie. Voor de zwaartekracht zijn massa en energie equivalent (met een omrekenfactor van c2), dus licht trekt wel degelijk dingen aan door zwaartekracht, alleen heel zwakjes.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Inderdaad. E=mC2

Als een zwart gat dus een heleboel licht opzuigt, dan wordt dat binnenin het zwarte gat door de druk volgens mij vanzelf massa.

Dat je een zwart gat niet ziet aankomen bedoel ik natuurlijk alleen letterlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

Rey Nemaattori schreef op 23 mei 2003 @ 17:13:
[...]

[...]
Nou, anders zou hij waarschijnlijk niet zijn ontdekt. (gok ik) Men noemde dat dit ding bij toeval ontdekt is bij de NEAR search. Dit doen ze door digitale fotos van stukken de hemel te maken en uit het verschil op te maken dat iets beweegt. Dat met deze methode een bewegende ster ontdekt is, impliceert dat de ster met de zelfde soort noeksnelheid beweegt als astroiden tov de aarde. Voor een object op 8 lichtjaar (of zowieso buiten het zonnestelsel) is dat een tering grote snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
zerok schreef op 23 May 2003 @ 09:47:
Ik vind zelf het topic titel wel een beetje overdreven want er is volgens mij helemaal geen gevaar(niet meer dan zonder dat ding)

[...]

7.8 lichtjaar das vergenoeg er zijn sterren die dichterbij staan en hun zwaartekracht op objecten in ons sterrenstelsel is ook te verwaarlozen. Waarom het in 1 adem met near-earth astroids word genoemd snap ik niet echt, misschien omdat een near-earth team die ster heeft gevonden
Klopt.
Er zijn een aantal sterren, Alpha centauri en kornuiten, op een afstand van zo'n 4 lichtjaar staan en waarvan twee ongeveer de dezelfde grootte als de zon hebben. Ze vormen absoluut geen gevaar voor ons, dus deze rode dwergster al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bar_en_boos schreef op 26 May 2003 @ 14:35:
[...]
Klopt.
Er zijn een aantal sterren, Alpha centauri en kornuiten, op een afstand van zo'n 4 lichtjaar staan en waarvan twee ongeveer de dezelfde grootte als de zon hebben. Ze vormen absoluut geen gevaar voor ons, dus deze rode dwergster al helemaal niet.
Zolang die niet te dicht in de buurt komt, maar dat zal wel loslopen gegeven de hoge hoeksnelheid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

Anoniem: 8386 schreef op 26 May 2003 @ 14:19:
Men noemde dat dit ding bij toeval ontdekt is bij de NEAR search. Dit doen ze door digitale fotos van stukken de hemel te maken en uit het verschil op te maken dat iets beweegt. Dat met deze methode een bewegende ster ontdekt is, impliceert dat de ster met de zelfde soort noeksnelheid beweegt als astroiden tov de aarde. Voor een object op 8 lichtjaar (of zowieso buiten het zonnestelsel) is dat een tering grote snelheid.
En dat is ongeveer het enige wat enigzins spectaculeir is aan deze rode dwerg; dat ie zo snel beweegt, wat dus bewijst dat er sterren zijn die zo snel bewegen. Dat is op zich geen verrassing, al zijn het uitzonderingen. Wel koel dat we er een kunnen zien die relatief dicht in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85583

PeeJay schreef op 23 mei 2003 @ 08:29:
[...]

Waarom kan je een zwart gat niet zien aankomen?
Door naar de banen van andere hemellichamen te kijken kan je zien of er een object is met een grote zwaartekracht.

Volgens Hawking zend een zwart gat wel degelijk straling uit. Door deze straling zou het gat lichter worden en zou het gat na verloop van tijd "verdampen".

Door deze straling is een zwart gat ook waar te nemen toch?
De straling die een zwart gat uitzend, is ontzettend klein en dat zo'n zwart gat uiteindelijk verdampt is wel zo. Maar dat duurt zo ontzettend lang, waarschijnlijk pas als het hele heelal al uiteengevallen is.
Daardoor kan je dus niet een zwart gat ontdekken, (wel doordat de invloed van het zwaartekrachtsveld). En een zwart gat slokt dus nog steeds meer energie op dan dat het uitzend.
Pagina: 1