Citrix netwerk en laptops

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• Bruske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 19:07
Wij hebben een netwerk wat volledig op Citrix draait. De gebruikers kunnen geen gebruik maken van diskettes. Dit is gedaan om virussen buiten de deur te houden. Nu zijn er ook verschillende gebruikers die een laptop hebben en thuis een word documentje maken. Hoe krijg ik dit word document naar de user directory zonder het risico van een virus te lopen. Ik had al gedacht om een script te schrijven die de bestanden scant en ze daarna kopieert naar de user directory.

Heeft iemand een zelfde situatie en hoe gaan jullie daar mee om?

Verwijderd

Zijn die laptops niet uitgevoerd met een visrusscanner?

• Bruske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 19:07
Er staat idd een virusscanner op. Maar als een gebruiker z'n laptop verklooit zou daar nog een risico inziteen. Ik dacht aan een script die de bestanden scant vanaf het netwerk en ze dan kopieert naar het netwerk.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Zit op je server geen virusscanner met realtime protection? dus een scanner die ieder bestand dat veranderd of nieuw wordt aangemaakt scanned voordat hij het bestand volledig vrij geeft?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
zet gewoon 1 pc met floppy drive en virusscanner op de zaak voor algemeen gebruik, floppies, kaartlezers voor digitale foto's, scanner e.d.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Geef de user bij het inloggen op het netwerk een soort van "citrixfiles" netwerkschijf, waar hij zijn spullen naartoe kan kopieren.
Uiteraard loopt er een antivirus op die fileserver.
Dan zorg je dat hij in zijn citrixsessie alleen toegang heeft tot die netwerkschijf.

Of zie ik het te simpel?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik herrinner me een klant waar ze speciala loket pc's hadden om dit soort bestanden over te zetten.

Tevens was het type/soor bestanden gelimiteerd.

Een andere oplossing is het sharen van een netwerkschijf beschikbaar onder citrix EN laptops, echter, zorg wel dat de zaken goed gescanned worden (en gelogd!)

E.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Zetten gebruikers hun data op die Citrix server?
Dan zou ik een virusscanner met RTP nemen (zoals ExcaliburDexter al opperde)
Heb je geen apparte fileserver?

• ExcaliburDexter
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 13:52:
Geef de user bij het inloggen op het netwerk een soort van "citrixfiles" netwerkschijf, waar hij zijn spullen naartoe kan kopieren.
Uiteraard loopt er een antivirus op die fileserver.
Dan zorg je dat hij in zijn citrixsessie alleen toegang heeft tot die netwerkschijf.
Of zie ik het te simpel?
volgens mij niet.
Tenminste ik neem ff aan dat je gebruik maakt van Metaframe XP en win2000. al je user directories staan toch op een server of niet? waarom niet gewoon een virusscanner met realtime protection op die server zetten. Als een bestand geinfecteerd is met een virus, zal de gebruiker gewoon een error krijgen bij het schrijven naar de server of de server zal (in het geval van Norton Corporate edition) het bestand in quarantaine zetten, waarna de gerbuiker (na waarschijnlijk 3* ofzo proberen) erachter komt van hey ik kopieer hem naar mijn homedir maar het bestand komt er niet op.

welke virusscanner gebruiken jullie op de servers?

[ Voor 8% gewijzigd door ExcaliburDexter op 22-05-2003 14:01 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

laat ze remote inbellen :)

Tja vanalles

• ExcaliburDexter
vso schreef op 22 May 2003 @ 14:01:
laat ze remote inbellen :)
zeker naar de titel gekeken en toen maar meteen antwoord gegeven? :D :>

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat heeft dit met PNS te maken :?
Omdat het Citrix is, is het echt niet per definitie PNS.

de vraagstelling is eigenlijk heel simpel :

- Hoe krijg je een bestand vanaf een flop op een share op het LAN, met zekerheid dat het virusvrij is ?

Hier zijn al de diverse standaard tips voor gegeven , welke algemeen bekend zijn in de grote bozen IT wereld vol virii:

• Zorg voor een loket c.q. standalone scan PC
• Laat de gebruikers met hun floppy bij de SysOps langskomen voor scanning
• Zet een AV Scanner op de laptops
• Zet realtime virus-scannen op de server (of een werkstationetje als mini server -> laat ze daar de files heen kopieren op die PC draait een realtime scan, en vanuit hun WinSession kunnen ze bij die share).

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.