Linux: lastig of easy?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• mellowpimp
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hey, vraagje.

is linux beetje makkelijke te leren of is dat moeilijk?

k vraag het ff omdat wij opschool binnen 9 lesuren komende week linux krijgen en dan meteen een examen |:(.

ik weet helaas nog niet welke linux versie. ik denk gewoon met GUI.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

hangt er maar net vanaf wat er allemaal in dat examen terug komt ;)

via GUI zijn veel dingen toch relatief makkelijk te doen, installatie valt meestal ook wel mee. moet je echter veel werken via command line input dan zal het toch redelijk pittig zijn omdat je verschillende commando´s moet kennen (gelukkig is er Man, help file achtig iets)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Met GUI...

Je kreeg toch linux?

Wat heeft dat met een GUI te maken? ;) :P

Als ik jou was zou ik eerst gaan uitzoeken wat er precies wordt bedoeld met "GNU/Linux" en daarna een basis handleiding gaan lezen over de commando's enzo.

Ik denk dat als je dan je best doet op school je makkelijk mee kan komen.
Misschien ook meteen leuk om het thuis te installeren (Mandrake 9.1 ofzo, is echt simpel) en het als desktop te gaan gebruiken :) (dual boot ff eerst voor ervaring alleen).

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 06:28

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Ik denk dat je zonder GUI les zult krijgen, net als bij TI op de HvA. Als je bekend bent met DOS is Linux een stuk minder moeilijk te leren, ben alleen GUI's gewent dan zal je het lsatig KUNNEN vinden.
Mijn persoonlijke mening: Linux is easy

iig suc6

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31

BoAC

Memento mori

Hmm gewoon doen en doorzetten.
Wat wel zo is je moet veel veel veeeeel lezen ;)

Ben zelf begonnen met SuSE Linux 6.4 daarna 7.1 en ben nu overgestapt naar Gentoo omdat het systeem up-to-date te houden daarmee heel eenvoudig is.

Heb ook wel LFS geprobeerd maar daar ging teveel werk in zitten en Gentoo werkt eigenlijk volgens hetzelfde principe maar dan geautomatiseerd.

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Linux is niet lastig om te leren (basis) maar je moet er wel 100% voor gaan... ik heb het drie keer geprobeerd, maar bij de derde keer was het pas echt gelukt... Op mijn server draait nu Linux/Debian en das schitterend! ;)

BOINC stats

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
BachW schreef op 22 mei 2003 @ 11:01:
Linux is niet lastig om te leren (basis) maar je moet er wel 100% voor gaan... ik heb het drie keer geprobeerd, maar bij de derde keer was het pas echt gelukt... Op mijn server draait nu Linux/Debian en das schitterend! ;)
Linux/Debian? Is het niet "Debian GNU/Linux"? ;)

Maar Linux is makkelijk om te leren, MITS je interesse ernaar staat. Als het je niets boeit zal je het nooit kunnen leren, en als je het boeiend vindt zal het een eitje zijn. In ieder geval de beginsels zoals installeren en gebruiken. Configureren is wat lastiger maar ook dat is goed te doen als je je hoofd erbij houdt.

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Het 'vervelende' van linux is dat het systeem niet alles verstopt met maar een paar knoppen voor de gebruiker.

Er is dus veel meer om te weten/leren.
In plaats van: om het systeem zover te krijgen dat het dit doet moet je zus en zo door de dialoog heenklikken, etc
krijg je bij linux (en bsd etc): daarvoor is die systeemconfigfile, die staat hier (of daar ;) ), documentatie vind je in de manpage, op het web etcetc.
Veelal zijn er veel mogelijkheden bij linux, wat de hoeveelheid informatie nog groter maakt om doorheen te spitten tot je vindt wat je op dat moment nodig had.
Zo lees ik nog regelmatig de man(ual) page van basiscommando's als ls en cp...
BDW, met linux kan je veel dingen die met windows niet gaan. Nou zijn dat vaak dingen die veel mensen niet interesseren, maar dat komt weer omdat die mensen niet weten hoe beperkt dat andere platform is. Wat onder linux kan maar onder windows niet zullen weinig mensen merken, wat onder windows kan maar onder linux niet daar heeft iedereen het over.
Als platform kan ik me maar 1 ding bedenken dat windows kan en linux niet: NTFS filesystemen goed schrijven. Alle andere dingen zijn software (games) of driver (hardwareondersteuning) gerelateerd, en dus niet een gebrek van linux als systeem.
NTFS is natuurlijk ook een software probleem, maar goed..

Dus: er valt heel veel te leren over/met linux.
Maar moeilijk? Nee.

Wel heel gaaf dat je linux op school krijgt trouwens, wat voor school doe je?

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

BezurK schreef op 22 May 2003 @ 12:08:
[...]

Linux/Debian? Is het niet "Debian GNU/Linux"? ;)
Sorry, in mijn haast typte ik denk ik te snel :D ;)

BOINC stats

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Moeilijk...makkelijk...dat hangt er 100% van af wat je er mee wilt doen.

Om nou een topic te openen met zo'n algemene vraag, zo'n topic kan gewoon nergens over gaan eigenlijk. Gewoon de documentatie lezen, dan kom je een heel eind (begin in de Linux Desktop Reviews, FAQ of NOS Policy).

Dit topic gaat dicht vanwege een gebrek aan een duidelijk onderwerp.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.