Het 'vervelende' van linux is dat het systeem niet alles verstopt met maar een paar knoppen voor de gebruiker.
Er is dus veel meer om te weten/leren.
In plaats van: om het systeem zover te krijgen dat het dit doet moet je zus en zo door de dialoog heenklikken, etc
krijg je bij linux (en bsd etc): daarvoor is die systeemconfigfile, die staat hier (of daar

), documentatie vind je in de manpage, op het web etcetc.
Veelal zijn er veel mogelijkheden bij linux, wat de hoeveelheid informatie nog groter maakt om doorheen te spitten tot je vindt wat je op dat moment nodig had.
Zo lees ik nog regelmatig de man(ual) page van basiscommando's als ls en cp...
BDW, met linux kan je veel dingen die met windows niet gaan. Nou zijn dat vaak dingen die veel mensen niet interesseren, maar dat komt weer omdat die mensen niet weten hoe beperkt dat andere platform is. Wat onder linux kan maar onder windows niet zullen weinig mensen merken, wat onder windows kan maar onder linux niet daar heeft iedereen het over.
Als platform kan ik me maar 1 ding bedenken dat windows kan en linux niet: NTFS filesystemen goed schrijven. Alle andere dingen zijn software (games) of driver (hardwareondersteuning) gerelateerd, en dus niet een gebrek van linux als systeem.
NTFS is natuurlijk ook een software probleem, maar goed..
Dus: er valt heel veel te leren over/met linux.
Maar moeilijk? Nee.
Wel heel gaaf dat je linux op school krijgt trouwens, wat voor school doe je?