Toon posts:

CPU dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren zat ik tv te kijken terwijl mijn pc nog aanstond. Even later ging ik terug naar mijn pc toen scherm helemaal zwart was en niet meer aan wilde (monitor stond op standby). Ook de resetknop werkte niet meer.

Nu wil mijn pc helemaal niet meer aan. Als ik hem aanzet dan gaan de fans aan, moederbord lampje gaat branden en de lampjes van HD en dvd en cd-r gaan branden, maar hij start niet door (het scherm blijft zwart, monitor gaat niet uit standby stand). Je hoort ook duidelijk dat hij niet start, alleen de fans gaan aan.

Ik heb gekeken of het aan HD lag, maar die start in andere pc prima op. Verder heb ik de a drive, cd-r, dvd los gekoppeld, heb ik intern geheugen eruit gehaald, etc. Zo heb ik aardig dingen geprobeerd, maar hij blijft dood :?

--SPECS--
ASUS A7V266-e moederbord
AMD atlon XP 1800+
768 DDR intern
GForce3 Ti500
HD Quantam Fireball 40GB
Pioneer DVD 40x
Lite-On CD-R 16x
Soundblaster Live
Realtek netwerkkaart
------------

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe zit het met piepjes, of diagnostic leds :?

of wat verteld het moederbord je :? (Asus :D)

heb je al een andere videokaart geprobleerd :?
en wordt de heatsink van de proc wel warm :?

Verwijderd

Kijk naar je cpu, ziet ie er verbrand uit ofzo? Meestal als je mobo NIETS doet, zelfs geen piepjes geven, dan is het iid de cpu, enige manier om het zeker te weten is testen met een andere cpu, of jou cpu in een ander mobo.

Verwijderd

bios gereset?

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
lekkende condensatoren? of bolstaand?

Verwijderd

Topicstarter
- Ik heb een andere videokaart geprobeerd maar dat werkt ook niet.
- helemaal geen piepjes, lampjes gaan wel branden

Ik ga nu even kijken of heatsink warm wordt en probeer ff mijn bios te resetten....

Verwijderd

Topicstarter
- heatsink blijft koud (maar komt dat niet omdat hij ook niets doet...:?)

Ik kan alleen nergens vinden hoe ik mijn BIOS moet resetten, heb ik de handleiding van moederbord gekeken. Weet iemand welke jumper ik moet omzetten?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Trek alle stekers los, haal alles van je mobo af behalve processor en voeding. (Geheugen dus ook!). Dan aanzetten. Als ie piept leeft de CPU nog enigzins (no memory error), als ie niets doet is proc of mobo dood.

Forget your fears...
...and want to know more...

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 10:52:
- heatsink blijft koud (maar komt dat niet omdat hij ook niets doet...:?)

Ik kan alleen nergens vinden hoe ik mijn BIOS moet resetten, heb ik de handleiding van moederbord gekeken. Weet iemand welke jumper ik moet omzetten?
Batterij er een tijdje uit halen.

Grolsch Royce!

Verwijderd

SuperPaddo schreef op 22 mei 2003 @ 11:01:
[...]
Batterij er een tijdje uit halen.
Cmos jumper ff verzetten.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 11:05:
[...]

Cmos jumper ff verzetten.
Hij weet niet waar die zit ;) Als ie het niet wil opzoeken kan de batterij ook ;)

Grolsch Royce!

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Koop een nieuwe mobo met pentium processor ben je meteen van al je problemen af.

Verwijderd

freezer777 schreef op 22 mei 2003 @ 11:07:
Koop een nieuwe mobo met pentium processor ben je meteen van al je problemen af.
Wat heeft hij aan zo'n opmerkimng?
Kijk ff op je mobo zelf dicht bij je bios vaak zit de cmos jmper(bij mij altans.)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 16:02
Had ik ook een keer, wel een ander mobo, maar zelfde probleem.

Mijn D-leds zeiden toen dat het ana me geheugen lag, maar die had ik nooit aageraakt oid. En zat er ook nog gewoon goed in. Toen heb ik mn geheugen dr ff uit gehaald, afgestoft en terug gezet, toen werkte alles gewoon weer B)

Misschien kan je dit ook proberen, kleine moeite.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
freezer777 schreef op 22 mei 2003 @ 11:07:
Waardeloze opmerking, koop maar een Pentium :/

Ga een ander forum vervelen ofzo.

Grolsch Royce!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Als je niet weet hoe je je BIOS moet resetten haal je de spanning van je PC (stroom-kabel eruit), haal je je BIOS batterij eruit en laat je hem zo een nachtje staan. 100% zeker dat de volgende dag je BIOS weer op default staat :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Duinkonijn

Huh?

freezer777 schreef op 22 May 2003 @ 11:07:
bedankt voor uw nutteloze opmerking.

aan ts. lijkt er op dat je voeding dood is.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Ja, het kan ook je voedsing zijn die het even niet meer trok. (zelf ok gehad toen ik ging klokken en te veel aan me voeding had hangen. Maar denk niet dat jij hebt geklokt ofwel?
Probeer anders even een andere voeding en je bios batterij er anders een nachtje uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor jullie hulp, ik ga proberen BIOS resetten alles afstoffen en hoopen dat het weer werkt, anders maar terug naar winkel...

tnx

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 11:15 ]

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

Ik resete bios altijd door baterij eruit te halen en dan pc aan te steken en weer uit te zetten.
Ging perfect (bios pasword enzo was direct weg)

Verwijderd

Dat schijnt niet echt goed te zijn voor je mobo.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 11:12:
Ja, het kan ook je voedsing zijn die het even niet meer trok. (zelf ok gehad toen ik ging klokken en te veel aan me voeding had hangen. Maar denk niet dat jij hebt geklokt ofwel?
Probeer anders even een andere voeding en je bios batterij er anders een nachtje uit.
hoeft niet aan het ocèn te liggen

ik heb op me werk +/- 30 laser pc`s die gewoon brakke voedingen hadden.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Hell_smurf
  • Laatst online: 25-05 13:55
Het zal de voeding wel niet zijn want de led's op al z'n onderdelen doen het wel en de Fan's draaien ook.

Verwijderd

Hell_smurf schreef op 22 mei 2003 @ 11:18:
Het zal de voeding wel niet zijn want de led's op al z'n onderdelen doen het wel en de Fan's draaien ook.
Ik had ook dat me fan nog draaide etc. (ook cpu cooler) maar hij boote niet, mijn oplossing was CMOS reset, (oftewel bios reset), maar ik had overgeklokt(te ver) als je dit vaker krijgt zou ik een nieuwe voeding halen (misschien trekt hij het niet goed) en als oplossing zoals her al vaak is gezegt je bios resette.

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Tja na al deze moeite nog steeds een dood AMD systeem. Wil je snel van je problemen af stap dan snel over naar Intel. Ik spreek uit ervaring. Heb altijd intel gehad zonder problemen. Heb zelf ook een AMD 1800+ gehad met soortgelijke problemen. CPU was dood. RMA aangevraagt en na 6 weken bericht. GEEN garantie. Conclusie AMD zuigt.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hell_smurf schreef op 22 mei 2003 @ 11:18:
ja dat dacht ik ook aan het begin.

kijk een voeding hoeft niet perse voor 100% dood te zijn.

maar voor 15 euro ga ik niet ploeteren om te kijken wat er stuk in is

en aangezien ik 30 pc heb gehad met dezelfde symtomen.

heb nu prefentief 3 voedingen op voorraad. als er 1 binnenkomt met die symtomen.

gelijk voeding er uit en nieuwe der in.
en meestal doet hij het dan weer.

heb nu pas 1x gehad dat ik het MB opmoest sturen naar chiantec

[ Voor 30% gewijzigd door Duinkonijn op 22-05-2003 11:25 ]

Verwijderd

freezer777 schreef op 22 May 2003 @ 11:22:
Tja na al deze moeite nog steeds een dood AMD systeem. Wil je snel van je problemen af stap dan snel over naar Intel. Ik spreek uit ervaring. Heb altijd intel gehad zonder problemen. Heb zelf ook een AMD 1800+ gehad met soortgelijke problemen. CPU was dood. RMA aangevraagt en na 6 weken bericht. GEEN garantie. Conclusie AMD zuigt.
Dit slaat echt nergens op!!!!Heb zelf een p4 2,4 en een AMD 1800+@2600+ en geen problemen mee(net als de meeste AMD bezitters) en intel zal vast ook wel zulke problemen af en toe hebben. Om alleen om deze reden zomaar over te stappen, dat is ech stomweg DOM! 8)7 8)7

15euro?> zou nu wel een merk voeding nemen, eurootje of 25 a 50 zijn de kosten dan ongeveer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 11:24 ]

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 11:42
Volgens mij heegft 'ie geen jumper. Op mijn A7M266 zitten slechts twee contactpuntjes dichtbij de batterij waarnaast "CLRTC" staat. Die moet ik als 'ie uitstaat een paar seconden met elkaar verbinden. Vlak daarnaast zit wel een jumper, maar die is ergens anders voor.

Verwijderd

Ik zou eerst bios resette en dan als dat niet lukt een andere voeding proberen.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
freezer777 schreef op 22 mei 2003 @ 11:22:
DAt slaat dus echt nergens op. Misschien een pech geval, maar ik ben met AMD nog nooit probs tegen gekomen.

Ik ben onpartijdig, voor intel en amd. Geen van bijde zuigen :/.

Maar voor de ts, probeer eerst je bios te resetten, en je cpu te testen in een ander bordje als dat mogelijk is. Een voeding kun je altijd lenen van iemand imo, voor dat je een nieuwe koopt.

[ Voor 14% gewijzigd door SuperPaddo op 22-05-2003 11:28 ]

Grolsch Royce!

• bluf98
  • Laatst online: 10-05 12:07
Bull.... flaming: khad vergelijkbare problemen met PII & P3m systeem en ben (daarom? :+ )overgestapt op XP. Gewoon domme pech, zeker als je pc op default clock in sleep-mode (=RIP) blijft...
Suc6

Sysje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

freezer777 schreef op 22 May 2003 @ 11:07:
Deze jongen is hier al door mij op gewezen. Laten we zijn opmerkingen maar negeren en weer ontopic gaan :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Idd geen flametopic van maken plz :)

Maar al standaard troubleshooting procedure gedaan? (vast wel)

Alles eraf behalve cpu, mobo, mem, video

BIOS reset, en kijken of die het doet.

Helemaal niets, fans niet draaien?

Andere voeding

Doet die wel wat, maar start niet door, dan mem en video eruit en kijken of die dan piept, als die niet piept terug naar de winkel en daar cpu testen en ander mobo proberen.

Tweakers Discord

• Chillem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-08 17:44
Ja er zijn meer mogelijkheden,

1 voeding
2 moederbord
3 processor
4 geheugen

voeding is simpel te testen.

haal de ATX stekker van het moederbord af en verbind de stekker door doormiddel van een ijzerdraadje...

let nu goed op het plaatje hoe je je voeding kunt testen.
code:
1
2
3
     N
OOOXOOXOOO
OOOOOOOOOO

N = pootje voor het vast houden van de stekker
O = aansluitingen van de stekker
X = aansluiting voor de doorverbinding

Dus sluit beide X aan aanelkaar. en zet de spanning op je voeding. gaat de fan draaien. en meet je de spaning met een multimeter op de molex stekkers. dan weet ej dat de voeding werkt.

let wel op dat je de stekker goed vast houdt. Anders zouden er wel eens hele nare gevolgen kunnen ontstaan.

Geheugen is ook simpel te testen.

Stop het geheugen in een ander moederbord!!

Net als de processor... alleen moet je hierbij wel goed uitkijken dat je de core niet beschadigt.

test alle onderdelen 1 voor 1.

als alles op een ander moederbord wel werkt. weet je dat je het probleem op jouw bordje moet zoeken...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen staat ook uitgelegd hoe je een ATX voeding draaiende kan krijgen zonder tussenkomst van moederbord ;) Groen doorlussen naar zwart dus B)
Pagina: 1