Toon posts:

HDD op sterven na dood ?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

Mijn moederbord heeft smart disk capability en dat staat altijd aan.
Sinds een paar week krijg ik echt tijdens het opstarten , bij het zoeken naar mijn harde schijf de melding: "warning smart disk has detected that a failure is iminent on primary master disc, please make backups of your software and replace system disc"

Is er iets wat ik kan doen om mijn hard disk te redden of is ie echt ten dode opgeschreven binnen niet al te lange tijd. :(

p.s het is een maxtor 40 Gb 7200rpm van ongeveer 2 jaar oud.

Verwijderd

Als dit vanuit de bios komt zou ik maar snel zijn met een back-up maken. Bij mij had ik ook priecies dezelfde melding.
Hij maakte ook rare geluiden. Heb dus nu mooi een nieuwe.

[rml][ HD] Maxtor Hd doet vreemd met opstarten[/rml]
Misschien heb je hier wat aan. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ook al zijn SMART mededelingen zijn niet altijd even betrouwbaar, maar ik zou het wel serieus nemen. Zeg maar fifty-fifty dat SMART gelijk heeft .. De HDD kan hetzij binnen 1 week stuk gaan, anders pas na 1 jaar (hier merk je dus niks van, wanneer je in de tussentijd alweer een nieuwe hebt gehaald).

Je kunt hier niks anders aan doen dan de HDD inruilen. Je zegt zelf dat de schijf ca. 2 jaar oud is, wat dus betekent dat je nog recht hebt op inruilgarantie :) Check de Maxtor site onder Warranty status, draai even PowerMax op de schijf, vul de errorcode in en stuur tenslotte de schijf op ter inruil :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 22-05-2003 08:51 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou maar gaan beginnen met backuppen, en een nieuwe disk bestellen :),

SMART is dan niet heel betrouwbaar, maar toch heeft ie vaak gelijk :),

dus backup en bestel een nieuwe :)

suc6 :)
BalusC schreef op 22 mei 2003 @ 08:51:
Je kunt hier niks anders aan doen dan de HDD inruilen. Je zegt zelf dat de schijf ca. 2 jaar oud is, wat dus betekent dat je nog recht hebt op inruilgarantie :) Check de Maxtor site onder Warranty status, draai even PowerMax op de schijf, vul de errorcode in en stuur tenslotte de schijf op ter inruil :)
zit er tegenwoordig niet nog maar 1 jaar garantie op de disks :?

[ Voor 55% gewijzigd door Maarten op 22-05-2003 08:52 ]

Verwijderd

Ik zou eens beginne met een image te trekken van de HDD, laat er daarna eens wat controle tools op los.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AMD_er schreef op 22 mei 2003 @ 08:51:
2 jaar geleden niet B)

Verwijderd

Ja, dat willen ze bij Maxtor graag, maar dat is in de EU niet toegestaan. dus zit er gewoon de normale garantie op. (Datum die op de HDD staat)

edit:
oeps, 2 erg ijverige replyers ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 08:58 ]

Verwijderd

En zoals ook al zo vaak gezegd wordt hier....... S E A R C H
Kijk eens bij Maxtor en download daar PowerMax
Kan je je drive mee testen!
Weet je gelijk of ie nog in orde is ja of nee.

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
Heb je toevallig een daimondmax 60 van maxtor ?
Ik zelf had ook een Smart error, dat bleek spin up retry count te zijn wat na een tijdje weer spoorloos is verdwenen. Test met powermax gewoon wat voor error je krijgt en zoek dat op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 08:50:
Als dit vanuit de bios komt zou ik maar snel zijn met een back-up maken. Bij mij had ik ook priecies dezelfde melding.
Hij maakte ook rare geluiden. Heb dus nu mooi een nieuwe.

[rml][ HD] Maxtor Hd doet vreemd met opstarten[/rml]
Misschien heb je hier wat aan. ;)
Ja dat doet de mijne dus ook piepen en hoge geluiden maken bij het booten en na een keer of 10 op reset drukken vind ie de HD pas.

Gelukkig al ff al mijn data naar mijn servertje overgepompt. :P
Pagina: 1