Toon posts:

Mogelijke straling van cordless mouse?

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey!
Ik zit me hier een beetje te vervelen, en vroeg me ineens af: geeft een cordless mouse niet ook straling af, net als een mobiele telefoon waar je mogelijk kanker van krijgt?
Ik weet niet wat de kanker veroorzaakt in mobiele telefoons, maar het zend/ontvang systeem is ongeveer het zelfde toch?

Is dit wel eens onderzocht? Zeker nu er steeds meer draadloze muizen en andere draadloze producten, zoals WiFi en Bluetooth, op de markt komen, lijkt mij dit de moeite waard het te onderzoeken.

Zeker omdat je bij een muis erg dicht op de zender zit, lijkt mij dat dit mogelijk wel gezondheids-problemen op kan leveren.

Is dit dus wel eens eerder onderzocht? :)

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Natuurlijk geeft dit ding ook straling af, maar is vergeleken de straling van een telefoon, te verwaarlozen. Je muis heeft bijvoorbeeld niet zo'n groot bereik. De muis heeft dus niet zo'n krachtige ontvanger en zender.
Je houdt de muis ook niet bij je oor (ik iig niet ;)). En denk je echt dat de muis het enige voorwerp is, waar de hand straling van ontvangt?

Lijkt me absoluut niet schadelijk voor de gezondheid.
En anders gooi je er over een aantal jaren maar een dikke schadeclaim tegenaan ;)

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Muis werkt geloof ik met FM golven, dus net zoals je radio.

Van de logitech site:
The rechargeable Fast RF cordless technology
RF staat denk ik voor Radio Frequency, en is dus ongevaarlijk.

Overigens hoort dit niet hiero thuis geloof ik, eerder in SG.

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Lijkt me een beetje raar, dat ding zit in de buurt van de 27 MHz. Dan zouden de bakkies en de babyfoons (de oudere) ook schadelijk zijn.

Verwijderd

idd.. telefoons zitten in de GHz banden.. plus dat ze een veel sterkere zender aan boord hebben..
volgens mij moet (om schade aan te richten) de bron veel sterker worden naarmate de frequentie afneemt....

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok :Y)
Weet ik dat ook weer, thx :)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Om even mn natuurkunde op te vijzelen vlak voor mijn examen:

laag energetische straling (waar dus je muis onder valt), dringt wel ver door, maar richt weinig schade aan. Hoog-energetische straling (gamma-straling), doet veel schade, maar draagt niet zo ver. Als ik het verkeerd heb is het natuurlijk altijd fijn als ik gecorrigeerd word.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
G33rt schreef op 22 May 2003 @ 22:55:

laag energetische straling (waar dus je muis onder valt), dringt wel ver door, maar richt weinig schade aan. Hoog-energetische straling (gamma-straling), doet veel schade, maar draagt niet zo ver. Als ik het verkeerd heb is het natuurlijk altijd fijn als ik gecorrigeerd word.
Mag ik jou er eventjes op wijzen dat gamma-straling toch dwars door je lichaam heen gaat? :) Zelfs röntgen gaat door de weke delen heen en wordt alleen tegen gehouden door bot...

Voor "harde" stoffen geld natuurlijk een ander verhaal, maar als ik even mag kwoten uit BINAS:
Zachte gamma-straling (106 eV) heeft een d½ van 12,8 cm in beton... Dusss :P

En ontopic: Volgens mij is al dat gezanik over kanker door radiogolven beetje te ver gegrepen... Voor de TV/PC-monitor zitten, daar krijg je denk ik nog eerder huidkanker van oid, magoed, ik ben niet deskundig verder :) Iig, voor een draadloze muis hoef je heus niet te vrezen hoor :D

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Osiris schreef op 22 mei 2003 @ 23:11:
[...]
een verhaal over gammastralers
ehm, negeer mijn post maar :X

ik zat er dus gewoon falikant naast :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
G33rt schreef op 22 mei 2003 @ 23:13:
[...]

ehm, negeer mijn post maar :X

ik zat er dus gewoon falikant naast :)
offtopic:
Vergeleken met radiogolven door "hard" materiaal klopt het wel redelijk hoor, daar niet van :P
Maar om nou te zeggen dat dat niet ver draagt? Diezelfde gamma-straling heeft een d½ van 267 meter in lucht, dus na een halve kilometer is er alsnog 1/4 van over :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
G33rt schreef op 22 May 2003 @ 22:55:

Klopt gedeeltelijk, zowel laagfrequente als hoogfrequente signalen hebben een hoog doordringbaarheidsvermogen. Allen de hoogfrequentie(röntgen&gamma) kunnen atomen ioniseren(schade aanrichten)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1