Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] bediening ventilatie m.b.v. embedded systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op het moment uit aan het zoeken of het mogelijk is (lijkt me van wel) om m.b.v. een simpele grafische (touchscreen) LCD en een simpel embedded systeem de ventilatie in mijn auto aan kan sturen. Ik wil eigenlijk alle analoge knoppen en schakelaars vervangen door een touchscreen.

Is dit mogelijk? En zo ja, wat voor onderdelen heb ik hiervoor nodig?
Ik heb al zitten kijken op aardig wat LCD sites (earthLCD, farnell, conrad, enz).
Heb wat basiskennis op elektronica gebied (leer wel erg snel), ben ervaren met C/C++ en diverse andere programmeertalen en heb hierin wel een uitdaging gevonden.
Als ik dit embedded op wil lossen (dus geen volwaardige win/linux pc), waar begin in dan qua leesvoer?

Verwijderd

is het niet meer een idee om dat met touch buttons te realiseren, of evt een microcontroller?
aleen maar ventilatie lijkt me een beetje overkill voor een pc-like systeem
anders is dit(nieuws: Mini-Box M-100 met embedded Linux) misschien wat?

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 22:26
B-Man schreef op 21 May 2003 @ 22:11:
Ik ben op het moment uit aan het zoeken of het mogelijk is (lijkt me van wel)
Lijkt me dat je nog niet echt gezocht hebt. Denk ook absoluut niet dat dit een project-je is van een paar weken. Hier ben je wel een paar weken zoet mee en dan heb je misschien alle info verzameld en wat hardware. Daarna komt het echte werk, het aansluiten en programmeren.

PS: Alles is mogelijk met de juiste hoeveelheid cash, kennis en tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Juicy op 21-05-2003 22:28 ]

-

• B-Man
  • Niet online
Juicy: tijd & geld is niet echt een probleem. Budget: max 1000 euro, tijd: heb wat zakelijke plannen waarin ik mogelijk gebruik wil gaan maken van embedded linux, dit is een leuke manier om er mee te beginnen lijkt me.
Ik ben me er van bewust dat dit niet zo 1-2-3 te maken is, maar daar zou dan ook niets aan zijn ;) Wil wel binnen een maand of 4-5 wat resultaat zien.

Ascii: ik heb een iPaq, en mogelijk wil ik in een later stadium ook navigatie integreren m.b.v. GPS. Geen Mp3 enz. Aangezien ik, zoals ik al zei, wat zakelijke plannen heb waarin embedded linux (met een GUI te bedienen) een rol kan spelen, wil ik graag met een grafische UI werken, geen knoppen enz.

Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om mijn ideeen van dit moment, en de ideeen van de komende maanden erin kwijtkan.

Eventueel kan een klein pc systeem wel, maar dan wel max de grootte van een autoradio, en op 12V.

Verwijderd

dat zeg ik, lees dit eens: http://www.mini-box.com/m-100_specs.htm

toevoeging:
klein, staat linux op, loopt op 12V
touchscreen eraan en gaan...

ohja...
+ zwakke dollar, dus 't appje wordt almaar goedkoper :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 22:47 . Reden: voordelen toegevoegd ]

• B-Man
  • Niet online
ascii: ziet er inderdaad goed uit

• B-Man
  • Niet online
Het enige wat ik me afvraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat de state bewaard wordt zodra de stroomtoevoer verbroken wordt. Aangezien ik simpel wil beginnen (bedienen ventilatie), wil ik geen boot-up hebben. Net zoals bijvoorbeeld mijn iPaq handheld dus: instant-on. Is zoiets met bijvoorbeeld zo'n minibox te realiseren, of moet ik dan in een andere richting zoeken/kijken?

Bedankt voor het meedenken trouwens!
Ik heb zelf al een paar dagen gezocht, maar heb de "big picture" nog niet. Zodra ik duidelijk heb wat voor hardware ik hiervoor kan gebruiken, kan ik zelf de details gaan uitzoeken.

Verwijderd

ik denk dat je dan toch iets met standby en er voeding op laten staan moet gaan doen...
en aan de andere kant, wat zijn aanvaardbare boot-tijden?
10 sec vanaf het moment dat je 't contact aanzet (of misschien vanaf het moment dat je je deur opent, als je een automatische deurvergrendeling hebt?)

't doosje heeft van zichzelf 4 GPIO poorten, dus daar moet wel wat mee te doen zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 23:28 ]

• B-Man
  • Niet online
ascii: nee wil echt instant-on, vandaar dat ik al aan het kijken was naar embedded, doel-specifieke apparatuur. Zoiets moet er toch ook voor linux zijn lijkt me? Wat windows CE kan, bedoel ik?
OS op CF en gaan met die banaan?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Begin met het leren van PIC programmeren..

Hier kan je het leren
Als je dit beter kan.. kun je alles in zo'n ic stoppen.. dan een 4x40 lcd met een aantal knoppen proggen..

Alleen moet je ook Assembler kunnen.. en dat is ff wennen.. tis dat ik het kan :) (beetje)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

@looki: of een atmel microcontroller
(jah, ik ben AVR fan :P)

ps. windows ce is ook niet instant on...
da's ook standby.
zodra de batterij eruit is geweest heeftie ff tijd nodig om op te starten.....
als je embedded os gebruikt heb je altijd opstart tijd.
alleen hoe lang is aanvaardbaar is de vraag...

• B-Man
  • Niet online
ascii: mijn iPaq moet even het scherm kalibreren als de stroom er echt helemaal vanaf is geweest, maar draait daarna binnen een seconde.

Zoals ik al aangaf is het niet direct voor "snufjes" in de auto als GPS/MP3 enz, maar om bijvoorbeeld ventilatie, sloten, en ramen te bedienen. Aangezien ik niet lang wil wachten voordat deze zaken beschikbaar zijn als ik mijn auto start, wil ik dus eigenlijk instant on...

Maar aangezien ik aan de andere kant wel wat grafische zaken op een LCD wil zetten, en hier flexibel mee wil zijn (andere visuals m.b.v. software update) wordt een embedded OS weer interessant...

Hmmm.. weten jullie wat ongeveer het minimum is met een embedded OS? is 1-2 seconden bijvoorbeeld haalbaar?

Oh, en Looki: zal er eens naar kijken, bedankt. Assembler zal niet zo'n probleem zijn, zolang ik er wat tijd voor heb.

[ Voor 9% gewijzigd door B-Man op 22-05-2003 00:05 ]

Verwijderd

bij een embedded os krijg je een stand-by vorm
't is dat ik geen opstart-tijden weet...

is een combinatie van (dedicated) embedded software (assembler dus) icm een (embedded)OS niet een idee?
(embedded software voor basis dingen en os voor geavanceerdere dingen)

(miereneuken, ook microcontrollers hebben een init-tijd van een paar us/ms :+)

oh, en die mini-box lijkt ook leverbaar met windows ce :)

ohja. de ATMega serie van Atmel kan zichzelf (her)programmeren, is een mooie voor programma-updates

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 00:17 ]

• B-Man
  • Niet online
ascii: ja, zit zelf ook aan een combinatie te denken.

Ik wil (uiteindelijke doel) eigenlijk een systeem hebben waar ik op een touchscreen bijvoorbeeld een balk weergeef (die van blauw naar rood verkleurd), waar ik met mijn vinger "overheen" kan schuiven, en die bij bepaalde drempelmomenten de temperatuur verhoogt. Althans, dat is bijvoorbeeld iets wat ik instant-on wil hebben. Als ik besluit om bijvoorbeeld GPS/navigatie te integreren, wil ik dit ook weer kunnen geven.

Maar ja, dat is dan dus iets wat ik indien mogelijk over een x aantal maanden wil kunnen maken. Eerst maar eens wat meer te weten komen over circuits. Ik moet zeggen (zit nu de tut op circuitsonline te lezen) dat het me reuze meevalt.

Verwijderd

ga misschien ook eens kijken bij nexcom (www.nexcom.com)
de ebc 350 is misschien wat (icm embedded linux iod)

• B-Man
  • Niet online
Looki & Ascii: ik heb wat zaken gelezen over het programmeren van een PIC, en wil daar eens mee gaan beginnen. Kan ik de PIC's zelf alleen on-line bestellen, of zijn ze ook in electronica zaken te halen?

Ook ben ik nu wel benieuwd naar de atmel controller die je noemde: wat kan deze? Als ik namelijk de specs van zo'n PIC bekijk vraag ik me af wat voor electronica ik nodig zou hebben om een simpel grafisch ding te maken m.b.v. een LCD.

Verwijderd

ik zou zeggen, neem een Atmel :Y)
lees eens wat op www.avrfreaks.net (gratis reggen, geen spam in je box)
daar staan heel veel projectjes op met atmels
o.a. lcd aansturingen

ohja, als ik jou was zou ik gewoon in c gaan proggen.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

B-Man schreef op 22 May 2003 @ 14:11:
Looki & Ascii: ik heb wat zaken gelezen over het programmeren van een PIC, en wil daar eens mee gaan beginnen. Kan ik de PIC's zelf alleen on-line bestellen, of zijn ze ook in electronica zaken te halen?

Ook ben ik nu wel benieuwd naar de atmel controller die je noemde: wat kan deze? Als ik namelijk de specs van zo'n PIC bekijk vraag ik me af wat voor electronica ik nodig zou hebben om een simpel grafisch ding te maken m.b.v. een LCD.
Een simpel grafisch LCD aan te sturen met een PIC lijkt me nogal moeilijk. Met een PIC kun je wel alles wat je wilt doen. Ramen, deuren, sloten, lampen, ventilatie, radio, etc... Dit kun je allemaal (makkelijk) bedienen met een PIC (zal ook vast met een AVR, maar daar ben ik niet in thuis). Ook kun je er makkelijk een charakter-LCD aan hangen. Hier kun je allerlei info op laten zien van het geheel. Met 2 (of meer) knopjes zou je alles al kunnen bedienen. Een PIC kun je idd bestellen op internet, of kopen bij de betere electronica winkels. Je kunt zelfs samples aanvragen op de site. Het ligt er maar net aan wat je gaat doen... suc6 in ieder geval!!

• B-Man
  • Niet online
Ik zit nu op de conrad site, en heb een Atmel STK500 starters kit in mijn mandje, is dit een leuke "set" om met de atmel te beginnen? Zo ja, wat voor andere onderdelen heb ik nog nodig (een atmel procje neem ik aan? welke?)
Hmm, zie ook dat ik 15V DC nodig heb, gewoon een transformator erbij (op de conrad site)?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 18% gewijzigd door B-Man op 22-05-2003 15:06 ]

• B-Man
  • Niet online
Atmoz: dat dacht ik al. Aangezien het niet zo is dat ik hier fulltime mee aan het "spelen" kan, wil ik eigenlijk zo direct mogelijk op mijn doel af, en -zo als ik al vermoedde- zijn de PIC-jes dan toch al snel wat beperkt, of niet?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Wat d8 je er van om een pda te slopen en daar iets voor programeren?
Makkerlijk voor GPS enz. kan de bijrijder (met een mobiel) ook ff MSN`en ;)

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Ik zou ook atmel aan willen raden, lcd-tje zijn hele mooie c-libs voor ik zou naast de avr-freakswebsite dus de volgende links aan willen raden:
http://hubbard.engr.scu.edu/avr/avrlib/ (voor b.v. lcd stuff heb ik zelf gebruikt)
http://www.avrfreaks.net/AVRGCC/libcref.php
http://www.mysunrise.ch/users/pfleury/avr-software.html
http://www.myplace.nu/avr/

Picjes/ avretjes zijn niet snel beperkt, mits je eigen creatiteit dat niet is!

O ja die programmer is handig, maar je kunt zelf ook een programmer in elkaar vrotten (zie de laatste site, bij yaap (voor de software zou ik niet yaap gebruiken, maar ponyprog))

O ja bij www.reichelt.de heb je redelijk voordelig je atmelletjes....

[ Voor 8% gewijzigd door edm op 22-05-2003 15:14 ]

Verwijderd

een lcd (electrisch gezien) werkend krijgen met een atmel gaat ongeveer als volgt:
men neme een atmel, men neme ene lcd, met klust draadjes tussen die twee, en meer elektronica is niet nodig (behalve voeding uiteraard) :)

ar zijn zelfs al RTOSen geschreven voor de atmel serie :)

• edm

edm

hmmm, volgens mij heb je naast de enable draadjes toch echt ook datadraadjes nodig (4 of 8 ), toch???
edit: stupid smillies

[ Voor 12% gewijzigd door edm op 22-05-2003 15:28 ]

Verwijderd

edm schreef op 22 May 2003 @ 15:28:
hmmm, volgens mij heb je naast de enable draadjes toch echt ook datadraadjes nodig (4 of 8 ), toch???
edit: stupid smillies
draadjes zijn draadjes toch ;)
@B-Man: op arvfreaks kun je gemakkelijk atmels met elkaar vergelijken
kijk ook eens op www.atmel.com

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Het gaat hier toch om een grafisch LCD of niet? Een character (4x40 ofzo) moet je idd aansturen met een stuk of 7 draadjes. Maar een grafisch gaat al met 2 draadjes. (composite?). Ik denk niet dat een AVR een grafisch direct kan aansturen. Dus eigenlijk kun je nog niet zoveel met PIC/AVR's wat grafische LCD's betreft. Voor de rest zijn ze natuurlijk SUPER breed inzetbaar ;) (ik bouw tegenwoordig overal PIC's in) 8)

• edm

edm

ik kan niet lezen, ik dacht dat je 2 draadjes schreef...... (ik kruip weer terug in mijn hoekje)

Als je alleen de knoppen wil vervangen is het niet nodig, maar bij ventilatie dingetjes is misschien een atmel met pcm stuff wel handig...

edit:
Bij de eerste links van mij, wordt geclaimd dat avr-lib grafische lcd aankan sturen (ik heb zelf idd een 4x40 lcd aangestuurd, dus kan geen uitspraken over de werking doen)

[ Voor 28% gewijzigd door edm op 22-05-2003 15:42 ]

• B-Man
  • Niet online
Heren, bedankt voor de reacties ;)

Ik wil niet direct aan de slag met navigatie/etc. Eerst maar eens de ventilatie bedienen m.b.v. LCD/buttons of een touchscreen.

Ik zag de STK500 en dacht "ja!", aangezien ik nog niet zo'n soldeerheld ben. Met de STK500 kan ik namelijk direct wat spelen met buttons en ledjes (IO in het algemeen).
Mijn vraag is dan ook: is de STK500 interessant? en zo ja, wat voor atmel chip is dan leuk om mee te beginnen? Heb ik naast STK500+chip+trafo nog andere zaken nodig om te kunnen beginnen?

Dan nog een paar andere vragen voor de atmel enthousiasten:
- Kan ik er ook een grafische LCD zoals deze mee aansturen
- Kan ik eventueel ook met een touchscreen werken?

Dus:
bjdi: mogelijk in de toekomst mijn iPaq in de auto inbouwen, nu nog niet haha
edm: bedankt voor je links! Ik snap wel dat de chips niet snel beperkend werken, maar wil gewoon graag beginnen op een "platform" waar ik mijn project op kan uitvoeren.
ascii: dat klinkt goed... volop mogelijkheden dus.

Mooiste vind ik dat ik op de atmel mogelijk ook met C aan de slag kan. Assembler is ook leuk, maar C is toch wat handiger vind ik haha.

• B-Man
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 15:34:
[...]
draadjes zijn draadjes toch ;)
@B-Man: op arvfreaks kun je gemakkelijk atmels met elkaar vergelijken
kijk ook eens op www.atmel.com
Ik heb al op atmel.com zitten snuffelen, wacht nog op een e-mail van avrfreaks...

Wil eigenlijk vandaag nog mijn bestelling bij conrad plaatsen (de STK500 + een atmel chippie), maar ja, welke is interessant om mee te beginnen?

Verwijderd

@atmoz,
jij bedoelt grafische lcd's met composiet in...
ik bedoel grafische lcd's zoals waar ze hier (op GoT) mee aan het spelen zijn.
die zijn gewoon met een microcontroller aan te sturen...
(ze kunnen zelfs osd op een tv maken met een atmega :D, dus ook dat moet wel lukken, voor composiet heb je al1 wat meer electronica nodig :)
B-Man schreef op 22 May 2003 @ 15:43:
[...]
Wil eigenlijk vandaag nog mijn bestelling bij conrad plaatsen (de STK500 + een atmel chippie), maar ja, welke is interessant om mee te beginnen?
er zit standaard al een sample bij

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 15:50 . Reden: somige mensen posten sneller :) ]

• edm

edm

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar voor een PIC of een ATMEL heb je beide een "platform" in de vorm van een developer-kit. Voor een beetje zinnige applicatie zul je toch echt moeten solderen IMHO. De wensen die je nu gepost hebt (buttons, lcd en outputs (die je gaat verbinden met relays???)) zullen nog erg goed te doen zijn op een experimenteer bordje. Je eerste proto kun je natuurlijk ook snel even inelkaar zetten op een breadbordje...

edit:
Als je in C wilt programeren moet je iig zorgen dat je voldoende geheugen hebt en mijn ervaring is dat je daarvan beter ietsje teveel van kunt hebben dan ietsje te weinig... Om zomaar wat typen te noemen:
at90s8535 / at90s8515
atmega161
atmega16
atmega163
Al deze atmelletjes hebben 32 io porten (of meer) de eerste twee hebben iets minder geheugen. O ja zorg dat je wel de goede behuizing besteld (had ik nl niet gedaan de eerste keer en ik vond persoonlijk de plcc nogal ruk routen).

Maar is het niet eerst een idee om te bedenken wat precies je eisen zijn. Dan weet je hoeveel io ports je nodig hebt (knopjes, lcd, outpus). Een programma hebben voor je besteld geeft je iig een indicatie van je geheugen wat je nodig hebt (je leert dan ook gelijk hoe spilziek je vaak met geheugen omgaat in niet 'embeded' gebruik).

Je klinkt idd als een programmeur, eerst beginnen met code kloppen en dan komt het ontwerp er vanzelf uitrollen... Bij dit soort projecten werkt deze aanpak niet echt, al komt me dit wel een beetje bekend voor :z

[ Voor 56% gewijzigd door edm op 22-05-2003 16:07 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 15:44:
@atmoz,
jij bedoelt grafische lcd's met composiet in...
ik bedoel grafische lcd's zoals waar ze hier (op GoT) mee aan het spelen zijn.
die zijn gewoon met een microcontroller aan te sturen...
(ze kunnen zelfs osd op een tv maken met een atmega :D, dus ook dat moet wel lukken, voor composiet heb je al1 wat meer electronica nodig :)
[...]

er zit standaard al een sample bij
Daar ben ik al een tijd naar aan het zoeken. Wat je me daar zegt met dat OSD op de tv. Heb je daar wat meer info over? En zou dit ook kunnen met PIC's? Dat lijkt me echt super. Enig idee hoe de werkwijze is met een AVR? Waar sluit je de AVR op aan om OSD te krijgen? Toch niet gewoon op het antenne signaal?

Verwijderd

@edm: uiteindelijk wel, maar software ontwikkelen gaat toch echt een stuk makkelijker op zo'n dev-kit
+ dat In System Programming (ISP) met de stk500 wel heel erg makkelijk wordt

@atmoz:
http://members.optushome....archive/2000MAY/0125.html
en wees gelukkig :?
er zijn tegenwoordig snellere atmels... (atmega 128 @ 16 MHz)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 16:12 ]

• edm

edm

hmm een 4 wire / 6 wire interface is snel toegevoegd aan je breadbordje en kun je gelijk je eigen volledige applicatie ontwikkelen... Of 1x programmeren met een bootloader en daarna mbv een seriele connectie je code er in knallen, zie bv de avr109 application note.
Maar goed als je de search gebruikt, zul je zien dat ik de eerste ben die toe zal geven dat een werkende programmer altijd een goed begin is ;).

Verwijderd

edm:
heb je ook bootloaders voor 'oudere' atmels :? (8515 e.d.)

atmoz: (was ff googlen)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 16:14 ]

• edm

edm

volgens mij (maar daar moet je de datasheets even op na slaan) kan je de 8535 niet met een boatloader programmeren ik dacht dat ik bij memory programming alleen parallel en serieel had zien staan, maar ik houd hier een slag om de arm. Ik wilde voor een project voor de atmega161 een bootloader gebruiken, ik had op mijn pcb ook al een max232 e.d. voor geplaatst, maar op de een of andere manier heb ik deze nooit gebruikt gewoon ouderwets middels de reset, mosi,miso,sck.....

Verwijderd

ik dacht namelijk dat alleen de nieuwe serie (de mega8 enzo) een bootloader hadden?
de 8515 en de atmega161 hebben het niet van zichzelf in ieder geval

• edm

edm

de atmega161 heeft wel boatloader suport, zie p.110 van de specsheets voor meer details.

Verwijderd

zelf ben ik ook bezig met wat displays aan een microcontroller te knopen. ik heb al een t6963c grafisch lcd (dat is wat iedereen hier ongeveer gebruikt..) en een noritake grafisch vfd aan de gang gekregen op mn philips microcontroller(foto's leverbaar on request). ik gebruik hier een philips P89LPC932 voor, deze kan ook door middel van een max232 geprogrammeerd worden. mocht je iets van source willen hebben voor een t6963c display, mag je mij wel msnen. Ik denk dat je het dan alleen moet ompoorten naar de micro die je wilt gaan gebruiken.

• B-Man
  • Niet online
zo zo, ben even weg, en wat een bult reacties ;)

edm: ja, ik snap ook wel dat een ontwerp voor het daadwerkelijke werk nodig is. Maar zoals ik al aangaf ben ik nog niet bekend met het proggen van van dit soort zaken. Wil daarom eerst eens wat "pielen" alvorens tot het "echte" werk over te gaan haha.
Eerst weten hoe en waarmee ik kan maken wat ik wil maken, dan een technisch ontwerp maken, en dan pas aan de slag.

Hebben jullie nog naar dat plaatje gekeken waar ik een paar posts terug naar linkte (grafisch LCD touchscreen)? Ik vroeg toen namelijk ook of ik zoiets direct (of indirect) kan aansturen met een atmel...

--edit--
Oh, en heb net mijn STK500 besteld, er zit dus een sample bij?

[ Voor 8% gewijzigd door B-Man op 22-05-2003 17:39 ]

Verwijderd

Ik vraag me allean af wat je nu wilt.

Je wilt je ventilatie regelen in je auto. Nou, gebruik idd een micro (yep bv een atmel naar keuze (tiny15, met pwm?).

Maar in het begin gaf je aan dat je ervaring wilt krijgen met embedded linux.

IMHO: Atmel AVR met C <> embedded linux.

Bij AVR's denk ik aan stand alone controllers (idd ventilatie) bij embedded linux denk ik aan remote beschikbare besturing (vending machines e.d.)

Ik weet dus inet of een AVR de juiste opstap is voor je en vind persoonlijk dat je misschine wat snel en stk500 hebt aangeschaft.

(btw, ik ontwikkel op een ontwikkelbordje, een AVR kan een heleboel met zeer weinig externe componenten)

Verwijderd

B-Man:
welk linkje bedoel je?
ik kan 't niet vinden...
offtopic:
:) pas maar op, er zijn weer 2 ascii's aan het praten :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 17:50 ]

• B-Man
  • Niet online
ascii: Wil eigenlijk beiden :) Maar aangezien voor dit projectje embedded linux overkill is, schuif ik dat even vooruit. Als ik met embedded linux aan de slag wil, haal ik wel zo'n mini m-box (eerder genoemd). Bedankt voor het meedenken; Ben me er in ieder geval van bewust dat het een wereld van verschil is.
Zoals ik eerder al meldde wil ik instant-on, en dat kan met zo'n omgeving als de AVR, toch?

_AscII_: linkje: http://www.gweep.net/~prefect/eng/cave/sexy_angle_tiny.jpg
Leuk ja, twee "dezelfde" namen

Verwijderd

instant-on kan zeker in een avr-omgeving.

dat dysplaytje zal je zeker aan de praat kunnen krijgen inclusief touchpad..
moet je alleen wel datasheets ervan hebben

• B-Man
  • Niet online
_Ascii_: heb je het nu over het displaytje waar ik een plaatje van gaf, of is het "in het algemeen" zo?

--edit--
Het is er zo eentje trouwens.

[ Voor 42% gewijzigd door B-Man op 22-05-2003 20:39 ]

Verwijderd

voor de meest algemene displays (lees de daarop aanwezige controllers) zijn al wel drivers gemaakt.

/me heeft net ff de datasheet doorgespit...
hmm... dit lijkt op een display waarbij je dot voor dot een kleur moet toekennen
dat gaat je heel veel processortijd kosten.

• B-Man
  • Niet online
_AscII_:display dient ook enkel als voorbeeld voor wat ik zoek. Zijn er displays in deze categorie (kleur/touchscreen) die makkelijker werken?

Verwijderd

ik zou zeggen, neem een display met een bekende controller (bv SED1330)
en zet daar een touch screen overheen

Verwijderd

Ik heb net iets moois gezien waarmee je leuk kunt experimenteren. Ik weet alleen nog niet waar dit moois te koop zal zijn.

De AVR butterfly

(en op de avrfreaks pagina staat ook nog een igorplug, niet relevant voor deze tread, maar om een simpele usb io te kunnen maken voor een retail price van 4 usd. Wauwie, ik wil wel. Alleen nu nog weten waar dat snoepje te koop zal zijn.

(zal later nog wel even zoeken)

Verwijderd

schupje voor atmoz,
koop de electuur van deze maand. daarin hebben ze met een atmel pong voor op de tv gemaakt :)

• B-Man
  • Niet online
Zo, heb gisteren mijn STK500 ontvangen, heb nu eerst wat tijd nodig om te leren voor mijn tentamens (nog niks gedaan, zijn over 1,5 week...hmmm), daarna maar eens op mijn gemak wat leuks gaan doen met de chip die erbij zit.

Had die butterfly module ook al gezien, leuk ding, maar volgens mij nog niet te krijgen.

Verwijderd

Ik heb al wat vragen uitstaan voor meer informatie over die butterfly's. Ik vind het (op het eerste gezicht) erg mooie dingetjes en ze zouden deze maand leverbaar worden. Ben erg benieuwd.

Verwijderd

die butterfly is een leuk stand-alone ontwikkelplatformpje :)
Pagina: 1