voltage te laag

Pagina: 1
Acties:

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
mijn voltage springt ineens veel te laag of te hoog bijv

+3.3V is dan 1.61
+5V is dan 5.967

nu heb ik bij de search gelezen dat dit geen kwaad kan maar het is toch schrikken en de waarden kunnen soms heel erg verschillen.

ik gebruik asus probe en die geeft dan zo een irritante piep. dus heb ik hem maar uitgezet.

mijn vraag is kan dit kwaad? kans op beschadiging?
Hij blijft wel stabiel, ik meende te begrijpen uit de search dat het enige probleem is dat hij gaat resetten. dat heb ik dus niet. waarom is dit

aan de voeding kan het niet liggen tenzij ze stuk is.

enermax EG365P-VE(FMA) deze is veel te goed eigelijk voor de hardware die erin zit namelijk
duron 900
asus A7V133
2 scsi drives en een 80 gig ibm

die voeding moet dat toch met gemak trekken??? :?

het ding is dat de waardes bijna altijd goed zijn maar opeens verspringen ze van waarde
dit ben ik in de search nog niet tegengekomen daar was meestal sprake van constant te lage of te hoge metingen

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:28

reiker

dan jij!

Is dit ook zo met de readings in je BIOS? Probeer anders ook eens een ander programma, zoals MotherBoard Monitor. Asus Probe gaf bij mij ook wel eens heel gekke waarden, MBM vertrouw ik wat meer.

Zo gezegd, zo gedaan.

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
ja dat is misschien wel een idee

ga even mbm installeren
het probleem is dat het af en toe gebeurd en niet de hele tijd, daarom is kijken in bios geen optie

ben ook bezig met het installeren van audio drivers omdat ik de server ook als mp3 station wil gebruiken, heb even de drivers van XP installed en knal daar ging de server. is gellukkig weer opgestart

reply op legolas:
hmm nog niet aan gedacht maar dit is wel een optie aangezien we hier geen geaarde stopcontacten hebben op de pc, wel de wasmachine

[ Voor 57% gewijzigd door dread op 21-05-2003 23:00 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

komt het niet door B.V. een wasmachine die zorgt voor een piek spanning ofzo ??? ik bedoel als het zo weinig voorkomt zou ik het eerst BUITEN de PC zoeken... suc6

Verwijderd

heb je de pc aangesloten op een geaard stopcontact? Zoniet, kun je dit soort dingen wel krijgen jah... met name als ie op de zelfde groep zit als de wasmachine / droger oid.

Nu weet ik alleen niet of jouw voeding dat filtert :?

Verwijderd

dread schreef op 21 mei 2003 @ 21:48:
mijn voltage springt ineens veel te laag of te hoog bijv

+3.3V is dan 1.61
+5V is dan 5.967

nu heb ik bij de search gelezen dat dit geen kwaad kan maar het is toch schrikken en de waarden kunnen soms heel erg verschillen.
Waar heb je dat gelezen? Die bijna 6V kan wel kwaad (als het daadwerkelijk om 6V gaat en deze wat langer aanwezig is). De maximale afwijking in voedingsspanningen voor normale componenten is 10%. Om veilig te zijn houd ik het zelf binnen 5%.

Als de 3,3V van de 5V is afgeleid (en dat is waarschijnlijk), is het gedrag te verklaren. De 3,3V wordt overbelast waardoor de spanning zakt. Je voeding wil dit bijregelen door de 3,3V op te schroeven, maar dat lukt niet. Dan wordt dus de 5V bijgeregeld om te proberen. Dit verklaart de veel te hoge 5V.
Dit kan inderdaad komen door externe omstandigheden (spanningsdip, niet een piek).
Pagina: 1