Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Relais JZC-20F(4088) aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een relais liggen (JZC-20F), maar ik weet niet hoe ik hem aan moet sluiten. Ik heb op Google gezocht, met de volgende link als resultaat:
http://www.escltd.ru/cata...1F(T70)_JZC-20F(4088).pdf

Geheel rechtsonderin staat het plaatje met de aansluitpunten, hier kan ik alleen nog niet veel mee.... kan iemand me uitleggen welke punten waarop moeten worden aangesloten?

Oh ja, ik heb de search hier ook al gebruikt, daar vind ik wat tegenstrijdige antwoorden, het blijkt dat er vele soorten relais zijn met verschillende aansluitingen.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Het laatste plaatje geeft het kleine blokje de spoel weer.. zet hier 24-30 volt op en hij schakelt tussen de contacten.. kan je gewoon opmeten!

Meer kan je er niet over vertellen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat dan op het middelste van die 3 pinnetjes de plus aangesloten moet worden en dan een van de 2 pinnetjes aan de andere kant naar het te schakelen apparaat?!

Moet er dan perse zoveel spanning over die spoel komen te staan? Ik heb maar 12 volt tot mijn beschikking, daar zou het toch ook mee moeten kunnen?! Sterker nog, als ik nou nog wat troep ervoor heb zitten in de schakeling, zoals een 4013, heb ik maar een zeer lage spanning tot mijn beschikking om het relais aan te sturen.....

Ik zal het schema eens even scannen :)

update:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ons/schema.jpg

Het is een schema om met behulp van een druktoets een ccfl aan te sturen, ik heb inmiddels ook al een ander schema gevonden van *vulhiergoedeusernaamin*, maar ik probeer het liever via dit schema omdat ik hier nu de componentjes voor heb :)

Ik heb alles op een printplaatje gesoldeerd met mijn geweldige kunsten, maar op een of andere manier wil het dus niet werken :/

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 00:42 ]

Verwijderd

Nou, de relaisbehuizing is doorzichtig, dus de aansluitingen zou je wel moeten kunnnen zien.
De spoelaansluitingen zijn die hele dunne draadjes.

En waarom heb je maar een hele lage spanning ter beschikking?
De uitgang van een 4013 levert zo goed als voedingsspanning en het relais zit in de collectorleiding van de tor, dus 11V staat er zowiezo over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles nog eens een keertje nagekeken, de enige fout die ik kan ontdekken is dat het weerstandje van 10K rechts in het schema er eentje is van 1K, maar dit zou toch niet zoveel verschil uit moeten maken...

Als ik de spanning over de transistor meet, en het maakt niet uit of ik het drukknopje contact laat maken of niet, over de Basis en de Emitter 0,72 Volt, en over de Basis en de Collector ook 0,72 Volt.... ik heb vast nog iets verkeerd zitten in de schakeling ofzo :(

Verwijderd

Dat denk ik ook, want ik heb het schakelingetje ook ff opgezet en het werkt wel.
Hoewel de ontdendering niet erg efficient is.

Beter werkt dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/toggle.png

In de getekende toestand is de uitgang hoog bij het inschakelen van de voedingsspanning, met het 100n Ctje aan pen 4 ipv pen 6 is de uitgang dan laag.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof je op je woord dat dat schema beter werkt, maar aangezien ik de componentjes al gekocht heb wil ik het gewoon werkend krijgen met de spulletjes die ik heb :)

Inmiddels heb ik het half werkend gekregen, het relais schakelt wel aan, maar bij nogmaals indrukken van het knopje schakelt het relais niet terug :(
Pagina: 1