Situatie schets
Het gaat om een site voor een lokale hockey club. Nu is er voor gekozen omdat het clubblaadje te duur werd, de meeste info via het web te gaan verspreiden. Om nu iedere keer wedstrijdschema's, nieuws enz aan te passen zal er een backend moeten zijn. Er is gekozen voor een site welke zal gemaakt worden in PHP met een MySQL db voor data opslag. Deze keuze ligt vast ivm met de beschikbare kennis binnen de ontwikkelaars.
Pakket van eisen
Door de ontwikkelaars en het bestuur is er een pakket van eisen vast gesteld waar aan de site zou moeten voldoen. Dit betekend dat er door het gehele kader (+/- 20 personen) er nieuws en andere relevante info moet worden geplaatst. Er is al een eerste versie die sinds jan 2003 online is, maar deze heeft een aantal beperkingen. Vandaar een nieuwe opzet. Via de site worden teams, wedstrijden, clubs, uitslagen, scheidsrechters, banners, poll's, trainingen enz enz dus ingegeven. Alles wat zich binnen de club afspeeld zou beschikbaar moeten worden voor de leden via het web.
Vragen
Het gaat om een site voor een lokale hockey club. Nu is er voor gekozen omdat het clubblaadje te duur werd, de meeste info via het web te gaan verspreiden. Om nu iedere keer wedstrijdschema's, nieuws enz aan te passen zal er een backend moeten zijn. Er is gekozen voor een site welke zal gemaakt worden in PHP met een MySQL db voor data opslag. Deze keuze ligt vast ivm met de beschikbare kennis binnen de ontwikkelaars.
Pakket van eisen
Door de ontwikkelaars en het bestuur is er een pakket van eisen vast gesteld waar aan de site zou moeten voldoen. Dit betekend dat er door het gehele kader (+/- 20 personen) er nieuws en andere relevante info moet worden geplaatst. Er is al een eerste versie die sinds jan 2003 online is, maar deze heeft een aantal beperkingen. Vandaar een nieuwe opzet. Via de site worden teams, wedstrijden, clubs, uitslagen, scheidsrechters, banners, poll's, trainingen enz enz dus ingegeven. Alles wat zich binnen de club afspeeld zou beschikbaar moeten worden voor de leden via het web.
Vragen
- Uit eerder ervaringen is gebleken dat het rechten systeem niet goed functioneerd, met name omdat er geen duidelijke structuur in de bevoegheden zit. Zo zijn bepaalde mensen zeer druk bezig binnen de club en doen eigenlijk dus veel meer dan volgens de werkelijke functie of hebben meerdere functies. Nu is het zo dat een bepaald lid toegang krijgt tot een bepaalde backend module, maar aangezien er steeds meer opties komen binnen bepaalde modules geeft dit te veel problemen. LAs ik de methode van "role base rights" bekijk moet je voor elke mogelijek actie die je wilt doen rechten hebben, deze rechten worden samengevoeg in een "rol(e)" en dan worden er weer een of meerder personen aan die rol gekoppeld? Nu krijg je alleen de situatie dat er voor 20 kader leden er ongeveer 18 rollen nodig zijn. Dan concludeer ik dat dit dus geen oplossing is. Zijn er nog andere manieren, ik wil in ieder geval toe naar een situatie waarin er per actie een vorm van controle is ten opzichte van de rechten.
- Als vervolg op vraag 1; heeft het maken en analyseren van een actie log voor jullie veel voordelen gehad of is het meer een feature voor als je tijd over hebt. Want alleen voor het terug zoeken van fouten heeft het verder niet veel nut, tenzij je de data gaat analyseren en heeft het dan wel nut?
- Als laatste twijfel ik nog een beetje of de daadwerkelijke opzet en opbouw. Aangezien ik deze keer toch echt eens OOP wil gaan proberen mot ik dit ook gaan verwerken in de daad werkelijke structtur. De opzet zal ongeveer zo worden: vanuit een index worden de verschillende delen geladen zoals de rechten en opmaak en een start module. Is het nu handiger om voor elke module de classes apart te laden of een file te maken met daarin alle classes of toch meer fucntionele classes te maken.
buit is binnen sukkel