Toon posts:

40 Gb Kwijt P4PE Raid situatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net heeeel veel topics doorgelezen over alle P4PE's op GOT, maar mijn probleem niet tegengekomen.

Na een PC-Crash ben ik opnieuw aan het installeren. Las hier dat de P4PE ook stripe sets RAID 0 ondersteund. Dat is sneller, dus leuker. Ik heb een 40 Gb Maxtor en een 80 Gb Maxtor schijf. De eerste schijf aan de PRI_RAID1 gehangen, de 2e schijf met een IDE-->S-Ata converter op de Serial ATA aansluiting.

Wonder boven wonder, ik kan een stripe set aanmaken. Helaas maar van 80Gb, neem aan dat ie 40 van de een en 40 van de andere pakt, vrij logisch.

Probleem is alleen dat nu Windows er weer op staat ( gelukt dankzij alle andere topics hier :) ), ik graag via schijfbeheer nog die "verloren" 40 Gb terug wil claimen als een nieuwe partitie.

Jammer genoeg ziet Windows OS maar 1 harde schijf van 80Gb, en GEEN 40 Gb resterende ruimte om een partitie in te maken.

Iemand enig idee hoe ik deze ruimte weer kan claimen? Ik heb al gekeken in de opties van die Fastbuild utility, maar zie dat niet echt hoopvol in.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:12
Neuh, dat gaat dus niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is inderdaad helaas niet mogelijk.

Een goede alternatief is om OS-based SoftwareRAID te draaien. Windows 2000 Pro en XP Pro ondersteunen standaard spanning en RAID0. Na een kleine hack (zie de OM FAQ voor linkje) kun je zelfs ook RAID1 en RAID5 gebruiken. Om hiervan gebruik te kunnen maken hoef je enkel de schijven om te zetten in dynamische volumes :) (moet je wel eerst de Firmware-array van de mobo uit de schijven halen en de schijven elk als afzonderlijke schijven partitioneren en formatteren).

Klein nadeel is dat je niet van een spanned/RAID partitie kunt booten. Maar je kunt ook bijvoorbeeld de eerste 10GB van de 80GB schijf gebruiken om de OS erop te zetten en de eerstvolgende 40GB gebruiken om in een stripe te laten draaien met de 40GB schijf. De resterende 30GB kun je bijvoorbeeld voor backups gebruiken oid :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 21-05-2003 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 21 May 2003 @ 20:52:
Dat is inderdaad helaas niet mogelijk.

Een goede alternatief is om OS-based SoftwareRAID te draaien. Windows 2000 Pro en XP Pro ondersteunen standaard spanning en RAID0. Na een kleine hack (zie de OM FAQ voor linkje) kun je zelfs ook RAID1 en RAID5 gebruiken. Om hiervan gebruik te kunnen maken hoef je enkel de schijven om te zetten in dynamische volumes :) (moet je wel eerst de Firmware-array van de mobo uit de schijven halen en de schijven elk als afzonderlijke schijven partitioneren en formatteren).

Klein nadeel is dat je niet van een spanned/RAID partitie kunt booten. Maar je kunt ook bijvoorbeeld de eerste 10GB van de 80GB schijf gebruiken om de OS erop te zetten en de eerstvolgende 40GB gebruiken om in een stripe te laten draaien met de 40GB schijf. De resterende 30GB kun je bijvoorbeeld voor backups gebruiken oid :)
Inderdaad, een goed alternatief. Maar hoe zit het dan met de performance? Het leek mij juist leuk het hele RAID gebeuren hardwarematig door de promise raid controller af te laten handelen. Straks moet ik dit grapje door de software laten doen en heb ik van het geheel misschien helemaal geen profijt meer.

In elk geval wel bedankt voor de tip! Softwarematig lukt het inderdaad om alle Gbtjes te benaderen :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Performance: zie de linkjes elders in de RAID FAQ (welke weer via de OM FAQ te vinden is) B)