[Debian] unstable K3b ide /scsi probleem

Pagina: 1
Acties:

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 10:30
Hoi
ik ben nu een poosje met debian bezig. Heb mijn scanner werkend gekregen evenals wat basisdingen. Heb 'geupgraded' tot unstable om kde3 te hebben.
Nu krijg ik in K3B het volgende probleem : mijn plextor 12/32/10 brander wordt gezien als lezer en niet als brander. De JLMs (Liteon) DVDrom speler word wel gezien als lezer, maar mijn SCSI Ultraplex 40 wordt gezien als brander.

Volgens de mailinglist van K3B zit dit in het feit dat de ide via scsi emulatie moet worden aangesproken.

Ik heb hierover een thread geopend op debianhelp.org maar dit word volgens mij niet zoveel bekeken als GOT :)

Ik heb de volgende regel toegevoegd : /etc/lilo.conf append =" hda=ide-scsi ignore hda"
ik heb ide-scsi as modules toegevoegd

BP6:~# cdrecord -scanbus

Cdrecord 2.01a10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2003 Jörg Schilling
Linux sg driver version: 3.1.22
Using libscg version 'schily-0.7'
scsibus0:
0,0,0 0) *
0,1,0 1) *
0,2,0 2) *
0,3,0 3) 'PLEXTOR ' 'CD-ROM PX-40TS ' '1.13' Removable CD-ROM
0,4,0 4) *
0,5,0 5) *
0,6,0 6) *
0,7,0 7) *
BP6:~#

als ik lsmod doe :

BP6:~# lsmod
Module Size Used by Not tainted
es1371 27840 0 (autoclean)
gameport 1276 0 (autoclean) [es1371]
ac97_codec 9568 0 (autoclean) [es1371]
soundcore 3204 4 (autoclean) [es1371]
hid 18784 0 (unused)
sg 24420 0
msr 1376 0 (unused)
microcode 2812 0 (unused)
cpuid 1184 0 (unused)
apm 9116 1
usbmouse 1760 0 (unused)
scanner 8480 0 (unused)
printer 5600 0 (unused)
mousedev 3744 1
agpgart 29792 0 (unused)
keybdev 1664 0 (unused)
usbkbd 2848 0 (unused)
input 3040 0 [hid usbmouse mousedev keybdev usbkbd]
usb-uhci 20676 0 (unused)
usbcore 48000 1 [hid usbmouse scanner printer usbkbd usb-uhci]

Lijkt het er nu op dat ide-scsi niet geladen is ?

enige hulp voor deze novice debianuser ??

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat is de uitvoer van 'modprove ide-scsi'?

* odysseus heeft overigens op een andere pc ook een probleem met cd-branders die alleen als lezer herkend worden...moet ik nog eens naar kijken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Laatst online: 21:59
Zorg er voor dat de volgende opties aan staan in je kernel (of als module geladen zijn):
  • ATA/IDE/MFM/RLL support -> IDE, ATA and ATAPI Block devices -> SCSI emulation support
  • SCSI Support -> SCSI support
  • SCSI Support -> SCSI CD-ROM support (weet niet heel zeker of deze nodig is)
  • SCSI Support -> SCSI generic support (deze is iig absoluut nodig!)
  • File Systems -> ISO 9660 CDROM file system support
  • File Systems -> ISO 9660 CDROM file system support -> Microsoft Joliet CDROM ext. (evt.)
Zorg er daarnaast voor dat je een kernel draait waarin de volgende optie in ieder geval NIET aan staat (of is geladen als module).
  • ATA/IDE/MFM/RLL support -> IDE, ATA and ATAPI Block devices -> Include IDE/ATAPI CDROM support
  • SCSI Support -> SCSI low-level drivers -> Alles uitschakelen (tenzij je voor HD's wel 'echt' SCSI hebt natuurlijk :P )
Voor de rest heb je alles al goed staan voor zover ik het zie....is hda je brander? Beetje vaagjes...meeste mensen hebben hun Harddisk op /dev/hda....niet dat dat moet natuurlijk.

Heb je de optie "IDE/ATAPI CDROM Support" toch aan staan, dan kun je mogelijk wel CD's branden (weet ik niet echt zeker), maar je kunt in ieder geval niets mounten; ook al 'lijkt' het wel alsof de CD-speler wordt aangesproken, uiteindelijk zegt linux altijd 'no media'. Het is bepaald niet-intuitief natuurlijk, dat je IDE CDROM Support uit moet schakelen om je IDE CDROM brander te laten werken, maar goed....wie weet in kernel 2.6 :P (of 3.0?)

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 21-05-2003 19:50 ]

• jp73
  • Laatst online: 07-05 10:30
odysseus schreef op 21 mei 2003 @ 19:11:
Wat is de uitvoer van 'modprove ide-scsi'?

* odysseus heeft overigens op een andere pc ook een probleem met cd-branders die alleen als lezer herkend worden...moet ik nog eens naar kijken :).
BP6:~# modprobe ide-scsi
modprobe: Can't locate module ide-cd
modprobe: pre-install ide-scsi failed
modprobe: insmod ide-scsi failed

dus da's nie goed :?

en Wilke :

ik heb met modconf de modules bekeken (voor zover ik begrijp zijn dit de opties die ik in de kernel aan kan geven) maar van die hele lijst van je vind ik niks terug ?????

hoe vind ik dit???

en over dat de brander op de hda zit, ik heb een bp6 mobo, daar zit een udma 66 controller op van highpoint waar de hd op zit

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Over welke kernel gaat het hier?
Ik heb in mijn desktop een Plextor IDE brander, en met de 2.4 kernels had ik altijd SCSI emulation (ide-scsi) als module, en IDE CDROM support (ide-cd) helemaal afwezig. En dat werkte.

Overigens had ik alleen als boot parameter "hdc=ide-scsi". Iets van "ignore hdc" heb ik nooit gebruikt.
Wilke schreef op 21 May 2003 @ 19:48:
maar goed....wie weet in kernel 2.6 :P (of 3.0?)
Fikken zonder ide-scsi werkt op mijn desktop met mijn IDE Plextor en Linux 2.5.68 prima :)

• Wilke
  • Laatst online: 21:59
hoe vind ik dit???
cd /usr/src/linux
make menuconfig

Ga eens de Kernel compilation HOWTO lezen!

Algemene regel bij werken met Linux: als je iets niet snapt, ben je vaak de 756108654108e die dat overkomt. Zoeken naar " HOWTO" levert vaker dan je zou denken nuttige informatie op.
en over dat de brander op de hda zit, ik heb een bp6 mobo, daar zit een udma 66 controller op van highpoint waar de hd op zit
Oh ja, ik had het ook kunnen weten 8)7 - heb zelf precies zo'n ding, en je hostname is wel een redelijke hint op zich :P
Pagina: 1