[FreeBSD] Bad display name

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Hey all,

Even een vraag. Ik krijg bij het opstarten van X een aantal foutmeldingen over een "bad display name" met vervolgens "gateway:0" erachter. Mijn machine heet gateway. Hoe los ik dit op? X start overigens wel goed.

Gebruikt X overigens ook iets van netwerk resources? Vanochtend lag hier (net zoals in een groot deel van Nederland) ADSL eruit, en X deed er een dikke 10 minuten over om te starten... Op het moment dat ADSL het weer deed, draaide hij binnen 20 secs...

Iemand die me met deze 2 "kleine" probleempjes kan helpen?

Verwijderd

X gebruikt, voor zover ik weet, de hostname van je machine om wat authorisatie zaken te regelen (oa voor het toelaten van users op andere machines, etc).. Deze hostname krijgt ie, volgens mij, via de normale naamresolutie methodes.. Dus als ADSL eruit ligt, gaat X inderdaad nogal reageren als kauwgum..

Verwijderd

X is een server/client pakket. Dus als je X start start ie een server (die berg text die over je scherm rolt), vervolgens start ie de client (graphic mode) en verbind via netwerk (loopback, lo0) naar de X server op de zelfde machine.
Dus: ja, X gebruikt netwerk

Verwijderd

Simpele oplossing : je hostnaam moet iets in de vorm van "naam.org/net/com" zijn.
Dan werkt het wel.
gateway.com dus :-)

• -W0kk3L-
Ehmz, maar dan zou X server toch mijn lo0 (localhost) moeten gebruiken ipv mijn ep0 (adsl)? Kan ik dit ergens instellen? Ik gebruik X alleen maar vanaf de console, dus ergens anders dan localhost is niet nodig. (et liefst zelfs helemaal niet ;b)

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:08:
Simpele oplossing : je hostnaam moet iets in de vorm van "naam.org/net/com" zijn.
Dan werkt het wel.
Maar dan gaat hij toch nog steeds naar het internet om de naam te controleren? Terwijl het domein niet van mij is (goh ;b)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:08:
Dan werkt het wel.
Oeh. Lijkt me niet.

- Kijk eens in /etc/hosts of er een regel met "gateway" staat. Daarvoor moet dan het interne IP adres van de computer staan.
- Kijk ook of het commando hostname inderdaad "gateway" als output geeft.
- Kijk of de DISPLAY variabele een geen rare tekens bevat (spaties of zo). Als er alleen maar ":0.0" staat zou het allemaal goed moeten werken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
Guess what...

Jawel, volgens mij zijn de problemen gerelateerd.

Je hebt vrijwel zeker geen goede '/etc/hosts' file. Er moet zoiets in staan:
# /etc/hosts: This file describes a number of hostname-to-address
# mappings for the TCP/IP subsystem.

127.0.0.1 localhost
xxx.yyy.zzz.jjj gateway.jouwdomain.nl gateway
Waarbij, uiteraard, xxx.yyy.zzz.jjj het IP-adres is van jouw computer.

Wedden dat beide problemen ineens op magische wijze verdwenen zijn - trek de netwerkstekker er maar uit om het te testen :)

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 19:29:
[...]
Oeh. Lijkt me niet.

- Kijk eens in /etc/hosts of er een regel met "gateway" staat. Daarvoor moet dan het interne IP adres van de computer staan.
Die stond er niet, en heb ik erin gezet. Dit heeft alleen tot resultaat gehad dat sendmail nu hangt tijdens het booten van de pc
- Kijk ook of het commando hostname inderdaad "gateway" als output geeft.
Dat doet tie...

- Kijk of de DISPLAY variabele een geen rare tekens bevat (spaties of zo). Als er alleen maar ":0.0" staat zou het allemaal goed moeten werken.[/quote]
[/quote]

(keyboard probleempje dat ik had is opgelost)

[ Voor 26% gewijzigd door -W0kk3L- op 21-05-2003 21:23 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

-W0kk3L- schreef op 21 May 2003 @ 16:30:
Even een vraag. Ik krijg bij het opstarten van X een aantal foutmeldingen over een "bad display name" met vervolgens "gateway:0" erachter.
Hoe start je XFree86?
Geef de exacte errors eens?
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:05:
X is een server/client pakket. Dus als je X start start ie een server (die berg text die over je scherm rolt), vervolgens start ie de client (graphic mode) en verbind via netwerk (loopback, lo0) naar de X server op de zelfde machine.
Dus: ja, X gebruikt netwerk
Niet helemaal. Als een X server op dezelfde machine draait als de X clients, dan kan een sneller comminucatie-mechanisme gebruikt worden (mits zowel de X server als de X client of gebruikte X libs dat snappen). Met XFree86 en bijbehorende xlib wordt een Unix socket (/tmp/.X11-unix/X0) gebruikt. Alles over je loopback device sturen zou ook mogelijk zijn, maar dit is sneller.

• -W0kk3L-
Bij het opstarten van X:
xauth: (argv):1: bad display name "gateway:0" in "list" command
xauth: (argv):1: bad display name "gateway:0" in "add" command

Bij het afsluiten van X:
xauth: (argv):1: bad display name "gateway:0" in "remove" command

X werkt dus wel, alleen de meldingen krijg ik elke keer (+ dat zonder netwerk alles traag is)

(keyboard probleempje dat ik had, is opgelost)

[ Voor 50% gewijzigd door -W0kk3L- op 21-05-2003 21:23 ]

Pagina: 1