Adsl usb modem + router

Pagina: 1
Acties:

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:36

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Mijn ouders hebben een basic Adsl abo afgesloten, bij Wanadoo geloof ik.
Ze hebben er zo'n Adsl usb modem gratis bijgekregen. En nu willen ze internet gaan sharen. Kortom, via een router want ze willen niet dat er een pc constant aan staat.

Ik heb me een beetje ingelezen m.b.t. Adsl. Er zijn echter een aantal dingetjes waar ik niet uit kom:
1] Ik kwam uit op een 'DrayTek Vigor 2200 USB' á €129,- (omdat ze al een usb modem hebben). Nou lees ik alleen hier en daar over probs met oa. firmware/compatibiliteit/configuratie ed. Moet ik dit serieus nemen ?
2] Ik zou namelijk ook die USB modem kunnen skippen en dan gaan voor de 'DrayTek Vigor 2600 ADSL Modem/Router/Switch' á €182,-. Is deze meerprijs van +/- € 50,- de moeite of maakt het niet zoveel uit ?

Het gaat mij er enkel om dat het:
-internet gedeeld wordt.
-simpel te configureren is.
-stabiel is en blijft (=onderhoudsvrij dus want dat doe ik ;)).
extra opties zijn natuurlijk mooi meegenomen maar zijn in meeste gevallen niet besteed aan mijn ouders.

Het topic
[url=" [TOPIC=494664///][NOHTML][rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml][/NOHTML][/TOPIC]"][Routers]Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/url] is mij bekend.

[ Voor 14% gewijzigd door PaPa op 21-05-2003 15:45 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik heb een Draytek Vigor 2200X (Ethernet ADSL) No problemo draait hier al ruim 2 jaar non-stop (Op een paar stroomstoringen na dan, heeft zelfs een blikseminslag overleefd _/-\o_ ) (Geeft automatische Ip`s uit, dus als jij hier met je pc komt kan je gelijk internetten zonder enige instelling :P), Maar weet niet hoe het zit met USB, maar een Draytek is geen slechte keuze :)

[ Voor 14% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-05-2003 15:45 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• MrScratch
  • Laatst online: 16:23

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dit iets?

http://www.routershop.nl/nl/dept_19.html

2e item op de lijst daar is:

Alcatel SpeedTouch 510 Versie 4 ADSL modem router + 4 poort switch Euro125,00

Look behind you! A three headed monkey!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Illegal_Alien schreef op 21 mei 2003 @ 15:44:
Ik heb een Draytek Vigor 2200X (Ethernet ADSL) No problemo draait hier al ruim 2 jaar non-stop (Op een paar stroomstoringen na dan, heeft zelfs een blikseminslag overleefd _/-\o_ ) (Geeft automatische Ip`s uit, dus als jij hier met je pc komt kan je gelijk internetten zonder enige instelling :P), Maar weet niet hoe het zit met USB, maar een Draytek is geen slechte keuze :)
Ja dat idee had ik ook dat Draytek wel goed zit :)

Maar die 2200X is een ISDN/broadband router en niet geschikt voor reguliere ADSL aansluiting toch ?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PaPa schreef op 21 mei 2003 @ 15:48:
[...]

Ja dat idee had ik ook dat Draytek wel goed zit :)

Maar die 2200X is een ISDN/broadband router en niet geschikt voor reguliere ADSL aansluiting toch ?
Er Wij hebben dus ISDN en daarbovenop ADSL Deze heeft dus een Dual ISDN back-up lijn en de ADSL lijn als hoofd :) Tevens een 4 poort 10/100 mbps Switch :) Er of hij geschikt is voor Analoge Tellijnen weet ik niet, moet ik het boekje voor raadplegen, weet alleen niet waar die ligt :P

[ Voor 14% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-05-2003 15:50 ]

• PaPa

PaPa

Topicstarter
pschram2 schreef op 21 mei 2003 @ 15:45:
Dit iets?

http://www.routershop.nl/nl/dept_19.html

2e item op de lijst daar is:

Alcatel SpeedTouch 510 Versie 4 ADSL modem router + 4 poort switch Euro125,00
thanx, dat is misschien ook wel wat, goede prijs iig :)

Ik vraag me alleen af of een USB modem voor een router nou echt voor zoveel probs kan zorgen :?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Alhoewel als je een Ethernet Modem/Router/Switch combo neem, kan je altijd nog een snellere ADSL variant nemen, Ik heb de Advanced van Planet, die kan je niet aanvragen als je een USB modem heb, dus dat lijkt me ook een oplossing.

Mijn voorkeur: Ethernet ADSL modem met ingebouwde Router en Switch, Anders heb je 2 dingen die stroom vreten, en met bovenstaand combo maar eentje. Nadeel: Als hij kapotgaat heb je gelijk niks meer :)

edit:

http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200usb

Hm, schijnt met sommige USB modems niet te werken.
Goede vervanger: http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2600xEn dan de X versie, ben je gelijk van alles af :) Gelijk een 4 poorts 10/100 Switch :)

[ Voor 23% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-05-2003 16:00 ]

Verwijderd

Als ze het abo nog maar net hebben, kijk dan eerst even of ze ipv. dat gratis USB modem ook een ethernetmodem met korting hadden kunnen krijgen. In dat geval ruilen.

Voor de rest: ik zou dat USB modem lekker te koop zetten op EBAY ofzo, USB modems zuigen. Usb =! netwerk. Netwerk == ethernet oid.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 15:59:
[..]
Voor de rest: ik zou dat USB modem lekker te koop zetten op EBAY ofzo, USB modems zuigen. Usb =! netwerk. Netwerk == ethernet oid.
En Ethernet (Dus UTP kabel naar je pc) Kan dus snellere snelheden aan :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Alcatel SpeedTouch 510 heet tegenwoordig Thomson Speedtouch 510

http://www.speedtouch.com/prod510.htm

Zelf heb ik deze bij mijn ADSL abbo genomen en ik vindt hem ideaal. Is geschikt voor multiuser en makkelijk te configureren via een Web Interface en evt. geavanceerde opties via een telnet sessie. Draaid nu een maand non-stop zonder problemen. Ik heb zelf ook ervaring (prive en professioneel) met draytek en deze wil soms nog wel eens lastig doen als je verbinding uitvalt, het opnieuw opbouwen van de verbinding vraagt wel eens om een reboot van de router. Deze problemen heb ik (nog) niet met de speedtouch gehad.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

ik heb zelf deze
E-Tech ADSL modem Router (analoog) + 4 poorts Switch Euro 101,15incl
ook te vinden op de router shop. ben je gelijk van dat usb modem af, want die zit hier al in en hij is nog betaalbaar ook. werkt bij mij echt perfect!!!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Alhoewel als je een Ethernet Modem/Router/Switch combo neem, kan je altijd nog een snellere ADSL variant nemen, Ik heb de Advanced van Planet, die kan je niet aanvragen als je een USB modem heb, dus dat lijkt me ook een oplossing.
Dat is een goede tip, thanx
Zelf heb ik deze bij mijn ADSL abbo genomen en ik vindt hem ideaal. Is geschikt voor multiuser en makkelijk te configureren via een Web Interface en evt. geavanceerde opties via een telnet sessie. Draaid nu een maand non-stop zonder problemen. Ik heb zelf ook ervaring (prive en professioneel) met draytek en deze wil soms nog wel eens lastig doen als je verbinding uitvalt, het opnieuw opbouwen van de verbinding vraagt wel eens om een reboot van de router. Deze problemen heb ik (nog) niet met de speedtouch gehad.
Zo'n webinterface i.c.m. een goede handleiding is idd wat ik zoek :P en gezeik met rebooten niet ;)
ik heb zelf deze
E-Tech ADSL modem Router (analoog) + 4 poorts Switch Euro 101,15incl
ook te vinden op de router shop. ben je gelijk van dat usb modem af, want die zit hier al in en hij is nog betaalbaar ook. werkt bij mij echt perfect!!!
Heeft deze ook een duidelijke/snelle setup en een handige interface ?

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
IK zou gaan voor de 510 danwel de 510i met of zonder switch. Doen wat ze moeten doen en zijn config files te vinden op speedtouch.nl voor de meeste providers.

En kost dacht ik ex btw bij routershop 99Euro voor de analoge versie met 1 ethernet poort.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
raymonvdm schreef op 21 mei 2003 @ 16:46:
IK zou gaan voor de 510 danwel de 510i met of zonder switch. Doen wat ze moeten doen en zijn config files te vinden op speedtouch.nl voor de meeste providers.

En kost dacht ik ex btw bij routershop 99Euro voor de analoge versie met 1 ethernet poort.
Een nadeel van die 510 is wel, zie ik in een ander topic, dat hij niet auto reboot na een stroomstoring oid.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
Volgens mij betekent "Draytek Vigor 220 USB" dat je één PC aan die USB kunt hangen. Niet je USB modem. Ik heb in ieder geval nog gehoord dat dit:

"ADSL --- USB MODEM --- ROUTER --- hele zut PC's"

gaat werken. Maar goed, ik kan me natuurlijk gigantisch vergissen :)

Volgens mij moet er toch echt een Ethernet-signaal in die router geduwd worden. Dus ofwel een ethernet-modem, of een router met ingebouwd modem.
Ik heb dat laatste (Allied Data Copperjet 810) en heb ook m'n USB modempje nog liggen.

Moet er niet aan denken dat ik voor een paar tientjes mijn USB modem verkoop en dat dan mijn router kapot gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 21-05-2003 17:08 ]

Punctuality is the politeness of kings

• PaPa

PaPa

Topicstarter
dreamscape schreef op 21 mei 2003 @ 17:08:
Volgens mij betekent "Draytek Vigor 220 USB" dat je één PC aan die USB kunt hangen. Niet je USB modem. Ik heb in ieder geval nog gehoord dat dit:

"ADSL --- USB MODEM --- ROUTER --- hele zut PC's"

gaat werken. Maar goed, ik kan me natuurlijk gigantisch vergissen :)

Volgens mij moet er toch echt een Ethernet-signaal in die router geduwd worden. Dus ofwel een ethernet-modem, of een router met ingebouwd modem.
Ik heb dat laatste (Allied Data Copperjet 810) en heb ook m'n USB modempje nog liggen.

Moet er niet aan denken dat ik voor een paar tientjes mijn USB modem verkoop en dat dan mijn router kapot gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.draytek.co.uk/products/image/v2200usb_sch2.jpg

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ik heb maar zo'n Speedtouch 510 + 4 poort switch besteld.

Even voor de duidelijkheid; van switch naar pc gebruik je toch gewoon straight utp ?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PaPa schreef op 21 May 2003 @ 17:48:
Ik heb maar zo'n Speedtouch 510 + 4 poort switch besteld.

Even voor de duidelijkheid; van switch naar pc gebruik je toch gewoon straight utp ?
netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross

Ja dus :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Mocht je een config script nodig hebben voor MXstream (DSL van KPN) dan moet je hier maar even posten dat je die wil hebben. Dan spreken we wel even wat af. Deze config file beschikt over alle nodige settings om het modem (Router) te kunnen gebruiken alleen nog maar je account gegevens invullen en je kan surfen.

Dit script wordt door KPN nl. met het modem meegeleverd en niet als je hem los koopt. De scripts die bij het modem geleverd worden werken nl. niet met DSL van KPN. (Zijn ook al meerdere postings van geweest.)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
As I said: ik kan me natuurlijk gigantisch vergissen :)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

PaPa schreef op 21 mei 2003 @ 16:41:
[...]

Dat is een goede tip, thanx

[...]

Zo'n webinterface i.c.m. een goede handleiding is idd wat ik zoek :P en gezeik met rebooten niet ;)

[...]

Heeft deze ook een duidelijke/snelle setup en een handige interface ?
ja hij heeft een duidelijke handleiding en binnen een paar min ben je voordurend online. ideal. zit een nl handleidinkje bij met de instellingen. echt simpel!!
gewoon inloggen op de webpage van het modem en instellen en klaar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 14:44 ]

Pagina: 1