[Server advies] Een geschikte DB server?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-04 11:42
-knip-

[ Voor 104% gewijzigd door Afwezig op 21-05-2003 22:00 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik meer aandacht schenken aan het optimaliseren van scripts. Een script dat elke minuut 1000 query's uitvoert, doet bij mij het vermoeden aanwakkeren dat je informatiesysteem niet goed ontworpen is.

Met alles respect, uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 15:45 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe groot is je database? Neem minimaal deze hoeveelheid geheugen + wat extra voor OS enzo

Wil je zelf iets samenstellen of een Dell / HP / IBM / Compaq?

Welk OS ga je erop zetten? Ah FreeBSD.

[edit]
Lees je de Harddisk artikelen op t.net wel eens door? Sommige dure SCSI schijven hebben een latency half zo groot als van 'gewone' schijven. Dit is echter niet zo belangrijk als alles in je RAM past.

Ik zou i.i.g. zeker mirroring willen voor als er een HD kapot gaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Juup op 21-05-2003 15:49 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

Eijkb

Zo.

edit:
[offtopic] Jij doet zonder inbreng van gebruikers al 1000 query´s per minuut? Dat is je site wel heel erg up-to-date. Mogen wij hier de url weten van die site? Ben wel benieuwd waarmee je die drukte hebt weten te behalen. [/offtopic]

.

• Afwezig
-knip-

[ Voor 99% gewijzigd door Afwezig op 21-05-2003 22:00 ]

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Je zou kunnen denken aan de whitebox die ze @ cohosting.nl hebben staan; een bak met 2.4 GHZ intel processor, 512MB ram (dat zou je dan moeten upgraden) en 2 schijven met RAID1. 1200 euro ofzo.

edit: en dit bericht staat hier dus niet. ik zie dat ik me vergiste, er zit alleen RAID1 in de andere server |:(
en die kost wel iets meer dan jouw budget is (2600 euro ofzo)

[ Voor 32% gewijzigd door ThaDaNo op 21-05-2003 15:59 ]

• Afwezig
-knip-

[ Voor 100% gewijzigd door Afwezig op 21-05-2003 22:00 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
He Afwezig geef eens antwoord op de vragen die er aan je gesteld worden. Wij proberen jou te helpen weet je wel...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• ThaDaNo
En dat kun je niet doen met een UPDATE users SET geld = geld + 100 ofzo?
[beetje offtopic dat wel]

• Eskimootje
  • Laatst online: 16:15
Misschien is het verstandig om te gaan kijken naar een andere DB, eentje die zelf die scripts kan runnen etc. MySQl lijkt me ietwat te klein voor zo'n site.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48

TeeDee

CQB 241

Waarom 1000 query's voor 1000 users?

Als voor elke user iets geupdate moet worden dan kan dat toch zoals DaNo2002 zegt?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Eskimootje schreef op 21 mei 2003 @ 16:01:
Misschien is het verstandig om te gaan kijken naar een andere DB, eentje die zelf die scripts kan runnen etc. MySQl lijkt me ietwat te klein voor zo'n site.
Lijkt me niet nodig. Kijk eens naar Tweakers.net. Die hebben een veel grotere database, en ook meer query's volgens mij.

Wat de meesten zeggen klopt inderdaad:
- Geheugen: je database * 1,5 (oog op toekomst) + OS
- Processor: een db-server gebruikt niet zo heel erg veel CPU-tijd, liever twee trage dan één snelle. Ik zou kiezen voor 2x Athlon MP.
- Schijven: kan je zo gek maken als je zelf wilt. Sowieso RAID1 of RAID5, en SCSI is wel aan te raden. De vraag is of je dat redt voor dat geld.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de configs van de database-servers van T.net. Die hebben ook voor zo weinig mogelijk een zo goed mogelijk presterende server in elkaar geschroeft.
Daar zie je dan ook 2x een dual PIII-1000MHz tussenstaan, wat mijn punt over liever twee langzamere dan één snelle bevestigd.

Veel succes!

• Afwezig
-knip-

[ Voor 100% gewijzigd door Afwezig op 21-05-2003 21:59 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

scsi schijven vallen momemteel in prijs heel erg mee wat je erg veel geld gaat kosten is de RAID5 controller kaart en de machine waar die kaart in gaat passen. array 5500 controller van compaq kost bijvoorbeeld al zo'n 2000euro.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

* Freee!! zou eerst eens kijken naar een andere database, dat zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk, zeker als die andere database wel subqueries aankan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Afwezig
Mr. Liu schreef op 21 mei 2003 @ 16:43:
* Afwezig zou eerst eens kijken naar een andere database, dat zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk, zeker als die andere database wel subqueries aankan.
Database type (dus geen mysql meer?) of een ander ontwerp van de database?

• Afwezig
scsi schijven vallen momemteel in prijs heel erg mee wat je erg veel geld gaat kosten is de RAID5 controller kaart en de machine waar die kaart in gaat passen. array 5500 controller van compaq kost bijvoorbeeld al zo'n 2000euro.
Hehe, dat valt dus op voorhand uit buiten het budget ;)

• Freee!!

Freee!!

Afwezig schreef op 21 mei 2003 @ 16:50:
[...]
Database type (dus geen mysql meer?) of een ander ontwerp van de database?
Database type/engine.

Een ander ontwerp kan waarschijnlijk ook geen kwaad, maar als ik zo lees over de problemen met (het gebrek aan) subqueries, dan lijkt me dat een probleem van later zorg.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Afwezig
Mr. Liu schreef op 21 May 2003 @ 16:54:
[...]

Database type/engine.

Een ander ontwerp kan waarschijnlijk ook geen kwaad, maar als ik zo lees over de problemen met (het gebrek aan) subqueries, dan lijkt me dat een probleem van later zorg.
Wat zou jij dan voorstellen? (Aangezien ik van plan ben toch het hele zooitje opnieuw te maken kan ik het maar beter nu weten ;) )

• Freee!!

Freee!!

Afwezig schreef op 21 mei 2003 @ 16:58:
[...]
Wat zou jij dan voorstellen? (Aangezien ik van plan ben toch het hele zooitje opnieuw te maken kan ik het maar beter nu weten ;) )
Keus genoeg en ik weet er verder niet zoveel vanaf.

Voor mijn werk gebruik ik DB2/400, maar daarvoor heb je weer een AS/400 of een eServer iSeries voor nodig en dat gaat je budget echt een beetje te boven.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar MySQL vraagt dus niet echt bijzonder veel processor snelheid?
Tweakers.net draait op een dual Athlon MP 1600+ dbserver en die krijgt overdag 450 queries per sec voor z'n kiezen dus op zich moet je met een goedkope Athlon XP 2400+ oid een heel eind kunnen komen. Stop er zoveel mogelijk geheugen bij, twee 36GB WD Raptor 10K schijven in RAID 1 en je komt al een heel eind. Voor 2000 euro moet dat zeker kunnen.

• Siliakus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 17:21
Misschien ipv mysql de oracle sql server gebruiken? gratis te downloaden @ oracle.com

• ThaDaNo
Of MySQL 4.1, die pakt wel subqueries (is nog wel in Alpha stadium maar ik draai em al een paar weken @ me server zonder enig probleem)

Verwijderd

Heh..

Grappig dat _JIJ_ dat allemaal bezit en gemaakt hebt.. :r :(

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij hebben pas 4 compaqs dl380`s gekregen waarvan er 2 een database gaan hoog houden. Die op een msa 1000 san staat.

Denk alleen dat die dingen iets duurder zijn.

Maar kijk eens ff op tweakers rond staat ergens namelijk wat voor beesten hun database servers zijn. En dat valt ook wel mee geloof ik.

Dacht iets van dual intel 2 Ghz met 2 GB mem.

Verwijderd

raymonvdm schreef op 21 May 2003 @ 19:49:
Wij hebben pas 4 compaqs dl380`s gekregen waarvan er 2 een database gaan hoog houden. Die op een msa 1000 san staat.

Denk alleen dat die dingen iets duurder zijn.

Maar kijk eens ff op tweakers rond staat ergens namelijk wat voor beesten hun database servers zijn. En dat valt ook wel mee geloof ik.

Dacht iets van dual intel 2 Ghz met 2 GB mem.
Wat voor een rdbms heb je dan precies draaien en in wat voor een configuratie (klinkt met de hardware alsof je een cluster/ha opstelling hebt draaien)...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

-

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.