Toon posts:

[SATA] probleem met converter en drivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst een groet aan dit forum en zijn leden van deze nieuwe member.

Nu mijn probleem. Ik heb een ASUS P4g8X deluxe mobo. Deze heeft een Serial ATA controller en 2 SATA connectoren. Op deze controller wil ik 2 IBM paralelle HD's aansluiten in een Raid-0. Hiervoor heb ik 2 ABIT SATA converters aangeschaft en de hele zaak gemonteerd en geconfgureerd. Nu komt het drama.......wat ik ook doe, ik krijg geen toegang tot de SATA bios, want hij ziet de schijven niet. Ik heb van alles geprobeerd nix werkt. Ik moet hierbij vermelden dat de installatie van de SATA drivers (ook de meest recente) zeer merkwaardig verloopt en duurt ca 10 minuten. Wanneer ik na driverinstallatie reboot blijft de pc in de opstartroutine steken bij een bijna niet zichtbaar windows XP professional scherm. Harde reset nodig waarna alleen geboot kan worden in "last know good configuration" en dan blijkt dat de SATA controller weer weg is uit Device Manager en er staat alleen en SATA controller met een vraagteken met de volgende text "The drivers for this device are not installed. (Code 28)

To reinstall the drivers for this device, click Reinstall Driver"

Ik word hier gewoon niet goed van. Wie weet er raad???? Het kan zijn dat het mobo de ABIT converters niet lust of de schijven, maar wat dan met die vervloekte driver? Heb al meerdere ppl gevraagd of ze weten hoe dit op te lossen maar bijna niemand heeft ervaring met SATA.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Allereerst: Welkom op GoT :)
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 15:19:
Ik moet hierbij vermelden dat de installatie van de SATA drivers (ook de meest recente) zeer merkwaardig verloopt en duurt ca 10 minuten. Wanneer ik na driverinstallatie reboot blijft de pc in de opstartroutine steken bij een bijna niet zichtbaar windows XP professional scherm. Harde reset nodig waarna alleen geboot kan worden in "last know good configuration" en dan blijkt dat de SATA controller weer weg is uit Device Manager en er staat alleen en SATA controller met een vraagteken met de volgende text "The drivers for this device are not installed. (Code 28)
Dit is niets vreemds.. In zoverre: Het is niet vreemd dat als je last known good configuration doet, dat dan de drivers weer weg zijn.. Last known good is namelijk de installatie zonder die drivers, en die haal je dan dus weer terug :)

Wat voor s-ata controller zit er op het bordje? Heb je drivers van Abit gebruikt, of die van de fabrikant van de controller?

Ik heb overigens je topictitel iets verbeterd :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. De controller onboard is een Silicon Image SiL3112A, ik heb de ASUS drivers gebruikt. Er waren geen drivers bij de ABIT converters, dus ga ik er van uit dat ze niet nodig zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 16:13:
Bedankt voor je antwoord. De controller onboard is een Silicon Image SiL3112A, ik heb de ASUS drivers gebruikt. Er waren geen drivers bij de ABIT converters, dus ga ik er van uit dat ze niet nodig zijn.
Eh, je hebt gelijk.. Ik bedoelde eigenlijk ook Asus.. Voor die converters heb je inderdaad geen drivers nodig..

Maar misschien zou je nog andere drivers voor die controller kunnen zoeken i.p.v. de asus drivers, en die proberen..

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan, op de Silicon Image site staan dezelfde drivers

Verwijderd

Even vanaf het begin. Je zegt dat Windows dramatisch wordt met de sata controller, maar weet je sata controller al dat hij hd's aangesloten heeft en dat hij ze moet laten draaien?

Ik heb zelf echte sata schijven 2x 80 gb barracuda V en na een heleboel gedonder heb ik eindelijk de juiste instelling gevonden. Zoals je al zei niemand heeft er ervaring mee.

Ik had mijn sata schijven automatisch laten configureren en nam de standaardwaarden aan. Op zich moet dat goed gaan en het ging ook goed maar hij was alleen zo traag. dus opnieuw ingesteld:

StripeBlock MOET 16 kb zijn wil je gebruik maken van performance. ipv 64 kb standaard. Verder heb ik windows op de sata schijven geinstalleerd. En dat ging goed met zijn eigen driver van asus. (Heb een P4PE)

Verwijderd

Topicstarter
Fasulye, ff goed lezen. De controller ziet de schijven niet, windows wordt niet lekker van de drivers. Stripeblock staat inderdaad op 16. Mijn inschatting is dat - zoals ik al eerder opmerkte - dat het zowel met de drivers ism windows is als ook wellicht een compatibiliteitsprobleem. Graag meer nuttige opmerkingen van techneuten, want het kan ook heel goed zijn dat ik iets over het hoofd zie, of dat een jumper op het mobo moet worden verzet (wat niet in de handleiding staat). Heeft iemand wel eens iets gehad aan de support van ASUS trouwens???????????????????????

Verwijderd

Sorry over het hoofd gezien. Excuses. Support van Asus? wat is dat?

Verwijderd

Klinkt mij in de oren alsof je de converters geen spaning geeft en dan gaat die Silicon Image controller die disks ook niet zien. Je moet deze converters wel eigen prik geven want ze worden niet gevoed door de harddisk.

Verder the obvious, heb je andere kabels geprobeerd, met 1 disk geprobeerd, echte S-ATA disk geprobeerd?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 12:41

DDX

je hebt al wel laatste bios van je mainbord ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1