Toon posts:

voodoo of gforce of...

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een nieuw systeempje kopen, maar ik weet nog niet welke videokaart erin moet komen. Ik wil vooral racespellen doen en dingen als tombraider.
Welke kaart kan ik dan het beste nemen???

Verwijderd

een voodoo 5500 retail ofzo

Verwijderd

Topicstarter
werkt die beter voor deze spellen dan een gforce?

Verwijderd

De FSAA is errug belangrijk voor race games.
Race games kun je prima spelen in 1024x768 met 4xFSAA in 16bits.
Doe het zelf ook.
TOCA2 1024x768x16 4xFSAA
NFS-HS 1024x768x16 4xFSAA (breedbeeld mode)
Rally Championship 2000 1024x768x16 4xFSAA

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

heeft de radeon ook fsaa?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• qrazi
  • Laatst online: 28-08 00:18
de radeon ondersteunt ook fsaa, maar heel erg zwak...inderdaad is de voodoo5500 voor die spellen het best. mooiste beeldkwaliteit en heel erg acceptabele snelheid...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

natuurlijk een g-forge daar hoef je toch niet over na te denken voodoo suxx :r

Verwijderd

Geforce natuurlijk!

ik heb niet z'n vertrouwen in ati nadat ik in mijn pc een ati rage pro heb gehad|:( NEE die ati heeft bij mij zijn kansen vergokt

>:)Ik heb nu nog een geforce 256 en die is vet goed dus ik zou daar toch naar gaan kijken.
de asus V7700 is mischien wat?

Verwijderd

Voor de spellen die jij speelt is de v5-5k5 het meest geschikt.. Want zoveel langzamer is de v niet, en als je fsaa gaat gebruiken dan is ie weer een stuk sneller dan de geforce2 GTS.

• deurknop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2023
geforce is de beste kaart:)
voodoo is echt K*T:(

Verwijderd

Je ziet het wel weer:

argument van de GeForce owners: Voodoo = kut.

Ik heb een tip: laat je eerst eens goed informeren.

Mijn vriend en ik hebben beiden een athlon 900 en hij heeft een GF2 en ik heb een V5.
Tijd voor een vergelijking dus, dachten we.

Ik heb voor mijn V5 de nieuwste drivers, en hij voor de GeForce 2 de detonator 6.31, en we hebben een resolutie van 1024x768 gepakt om mee te vergelijken, zonder FSAA, en 1.5x1.5 keer FSAA van de GeForce2 met de 2xFSAA van de V5.

Laten we dan maar beginnen bij datgene waar de meesten over praten: framerate.
Het zal sommige GF2 0wnZ0rZ misschien een schok geven, maar in 1024x768 met 1.5x1.5FSAA en MAX detail in 16 bit is de GF2 maximaal 5 fps sneller. En hierbij zeg ik dat ik dus voor mijn V5 ALLE high-quality post-filter opties aan had gezet die er zijn(van 56 fps naar 50)....eigenlijk heb je dan op een V5 ongeveer 24-bit kleur en dat ziet er echt prachtig uit.

En echt waar...ik heb een paar methodes om op een consequente manier fillrate-intensive scenes te creeren, in Q3A, op een gelijke wijze....hier haalde mijn V5 zo'n 11fps in...maar de GeForce 2 haalde ook maar 11 fps(ik weet dat dit een wazige beschrijving is, maar op bepaalde stukken rende ik dan vooruit, inzoomende, en rockets naar voren schietende, en dit leverde een stabiele framerate op die op bide systemen even laag was). Ook in bepaalde hoeken van levels, in stilstand waar de geometry hoog is en transparent textures gebruikt worden haalde mijn V5 31 fps en de GF 34 fps....

Waar haalt de GeForce 2 dan WEL een betere framerate? Dat is in de spaarzame gevallen dat de T&L unit zeer sterk wordt benut. Een van deze gevallen is in Sacrifice. Het is echter niet zo dat je met de GF2 wel vloeiend kunt spelen met alles aan in 32 bit 1024x768, maar deze GF2 blijkt wel duidelijk sneller te zijn. Ook in MDK 2 is dit het geval. Maar dit soort spellen zijn er nog niet veel en het grootste deel van de spellen die tussen nu en de zomervakantie uitkomt zal de T&L niet sterk genoeg benutten om van je Athlon een bottleneck te maken.

Maar ook de Voodoo heeft van die spaarzame gevallen waarin het de GF2 gewoon van de weg blaast. Mijn V5 5500 speelt namelijk UT in 1024x768 met 2xFSAA net zo snel als de GF2 van mijn vriend zonder FSAA, go figure...ook Deus Ex, Rune, en X-Com Alliance gebruiken deze engine en kunnen makkelijk met FSAA draaien.

In framerate is dus in totaal weinig voordeel voor de ene kaart ten opzichte van de andere....

...en dan moet je naar image quality kijken. Zie volgende post

Verwijderd

Image quality:

Hier kan ik kort en duidelijk in zijn: De V5 is gewoon de king.

Als eerst was de GF2 aan de beurt voor een intensieve test. Q3, weer 1024x768 met 1.5x1.5 FSAA. Laat ik beginnen met het positieve: de textures. Deze zagen er door het gebruik van pixel shaders op de een of andere manier heel "diep" uit, nog net een tikkie mooier dan op mijn V5. Ook het gebruik van trilineair filtering en een mooie manier van mipmapping zorgde ervoor dat de textures tot op grote afstand mooi bleven. MAAR (er is altijd een maar) de texture compression was echt VRESELIJK lelijk. Als je een systeem met 128MB RAM of minder hebt is TC een must, maar het levert een paar artifacts op de GF2 waar je gewoon nachtmerries van krijgt. De lucht ziet er echt niet uit hoor mensen. Ook zijn vlakken met veel herhaalde textures bezaaid met fouten waardoor zwarte en grijze vlekken ontstaan. Dit is op een V5 ook wel het geval, maar toch echt een STUK minder (vooral die lucht). Dit was echt een groot minpunt.

Ook de FSAA van de GF2 heeft weinig effect en maakt het de performance hit bijna niet waard. Dit komt door de manier van implementatie....
De manier van de GF2 is om op een hogere reslutie te renderen en dan te downsamplen naar een lagere resolutie. Resultaat: Jaggies worden kleiner, maar zijn nog steeds even hard aanwezig en de texture shimmering blijft. Heel simpel. Dus ik was echt verbaasd door het feit dat als je in beweging bent, het hele scherm nog net zo beweegt als voorheen. Op screenshots is dit ECHT NIET te zien. Dus de texture detail en effects zijn wonderbaarlijk op een GF2...alleen FSAA helpt bijna niet en de texture compression is slecht.

De Voodoo5: Door het gebruik van meerdere frames die geroteerd worden en in elkaar geblend worden, krijg je een zeer glad beeld. Dit is duidelijk als je de reactie van mijn vriend zag die dit allemaal voor de eerste keer in actie zag:

"Sooowww...is DIT 2xFSAA? Hoe kan het dat je geen jaggies meer ziet?"

"Nou je ziet ze nog wel...moet je stilstaan en HEEL goed kijken"

"Hmm jah onder heel extreme hoeken zijn ze nog wel te zien...maar onder het spelen valt dit echt niet op man! Waarom is 2.25x FSAA van de GF2 dan zo duidelijk minder? kan toch niet!"

Dat zegt genoeg. Randjes worden ECHT gladder.

Nu zeggen de meeste GF2 bezitters: maar dat is gewoon BLURRY!!

Fijn, bij de allereerste drivers misschien...maar nu heb je een mooi schuifje waarmee je de lod-bias op -1 kunt zetten en daarmee texture detail kunt verhogen...en ik heb daarmee textures die bijna net zo goed zijn als die van een GF2. FSAA creert inderdaad blur, maar niet meer als je deze LOD bias slider gebruikt. De textures zijn echt supercrisp.

En texturecompression? De lucht ziet er echt VEEL beter uit op een V5....maar er zijn nog steeds artifacts zichtbaar op muren. Deze zijn niet zo erg, maar nog wel duidelijk aanwezig.

Dan gebruiken veel mensen met een GF2 gewoon een hogere resolutie. Maar een resolutie boven de 1280x1024 is NIET mogelijk, TENZIJ je kwaliteits-opties uit gaat schakelen (anders duiktie onder de 50fps).

Wat wel een goede optie is, is overklokken. Hiermee redt de GeForce 2 dan toch een deel aan snelheid.

Ik vind uiteindelijk dat op het deel image quality de V5 toch de overhand heeft.

In het laatste deel zal ik spellen spelen behandelen....dit is ook belangrijk.

Verwijderd

Het grote voordeel van een V5: je popt een spel in je PC en begint te spelen. Geen aparte drivers of updates of patches...gewoon in 1 keer foutloos en vloeiend. Enkele voorbeelden:

Q3A: 2xFSAA 1024x768x16 50+ fps
UT: 2xFSAA 1024x768 50+ fps
Counterstrike: 1024x768 4xFSAA 40-70 fps
Rune en Deus Ex draaien vloeiend in 1024x768 met 4xFSAA
Ook Homeworld draait vloeiend in 1024x768x32 met 4xFSAA.
SoF: 1024x768x16 met ALLES MAX en 2xFSAA: 60-70 fps.

De Geforce heeft nu ook een grote stabiliteit, maar de eerste foutjes heb ik al genoemd (q3a). Voorbeeld van mindere compatibiliteit: Mijn vriend heeft Delta Force Land Warrior en als hij het opstart en door de omgeving heen loopt gaan alle bergen gewoon bewegen (aan de randen). Dit maakt het gewoon onspeelbaar. Ook oudere spellen draaien niet allemaal zonder meer: Rollcage had vreemde texture corruption.

Compatibiliteit is een kernwoord van de V5. Onthoud dit als je je beslissing maakt.

Ik weet het, het is een flinke dosis reclame voor de V5, maar het is wel even nodig hier in Nederland, omdat bijna niemand dit plankje heeft. Begrijp me goed:

De GF2 doet niets onder voor de V5, maar de V5 doet ook niets onder voor de GF2. Beiden hebben hun strongpoints. Echt waar, welke je ook kiest, je bent altijd tevreden. Zorg er WEL voor, dat je weet WAAROM je een kaart kiest. Gebruik de sterke punten van de V5 die ik genoemd heb en vergelijk die met de sterke punten van de GF2 die andere mensen opnoemen. Bedenk wat je belangrijk vind. En kies verstandig. Ik wens je heel veel succes.

Verwijderd

Heeft voodoo nu tegenwoordig fatsoenlijke OpenGL support btw? M'n (hele) oude voodoo1 werd snel vervangen omdat al de 'toffe' games geen glide ondersteunden. :?

• Foxz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 19:16

Foxz

343 Guilty Spark

Inderdaad.

Koop een GF2 voor de snelheid.
Koop een V5 voor lagere reso's met FSAA.

Voor shooters zou IK denk ik gaan voor een GF2, die lopen altijd voorop met nieuwste technologie en zijn dus ook fps vreters. Voor de spellen die jij noemt is denk IK een V5 beter.

Geen GLIDE ondersteunen, dat doet bijna elk spel. Ik heb zelf een Viper II en ik vind dat juist TE weinig spellen ECHT OpenGL ondersteunen (zoals Q3A). Ik zou trouwens voor een GF2 gaan, je weet dan zeker dat je een echt snelle kaart hebt. Maar ik speel jouw soort spellen ook niet echt.

Kicking the darkness 'til it bleeds daylight

Verwijderd

Voor jouw soort spellen, vooral racesims, wordt over het algemeen de V5 als beste keus aangewezen. De V5 heeft de mooiste beeldkwaliteit en beste compatibiliteit. Racespellen zul je ALTIJD met FSAA willen spelen, het zijn geen fillratevreters.

Ook spellen zoals tombraider kunnen altijd gespeeld worden met FSAA zonder dat dit problemen oplevert. De actie is in deze spelen gewoon niet snel en uitbundig genoeg om de fillrate te kunnen stressen.

Je zult bij deze spellen veel naar mooie omgevingen kijken en met zoeken bezig zijn. Dit betekent: een mooi beeld vergroot het plezier. En dus zou ik vooral bij deze spellen een V5 kiezen.

Verwijderd

Misschien een domme opmerking, maar gaat 3DFX niet zo'n beetje failiet?

Ik bedoel, Aureal ging op een gegeven moment ook "z'n" beste chips op eigen kaart van eigen merk verkopen. Dit flopte totaal (slecht distrubutie netwerk, Aureal roelt elke kaart). 3DFX deed dit ook en maakt ook alleen nog maar chips tegenwoordig.

Ook is T&L de way-to-go voor de toekomst. Of dit nou in de nabije toekomst is of niet (lijkt me sterk dat je zo'n 800 piek voor 6 maanden gaat betalen). En daar zuigt de V5 in. Sterker nog. Een beetje MX draait de V5 er in elke T&l uit. Qua kwaliteit vind ik de Geforce ook beter (was een FSAA screenshot ergens, en daar kwam V5 toch wel het wazigst uit. Radeon als beste, maar ja, dat is een verhaal appart).

Op zich is het jammer dat 3DFX een beetje achterhaald is (zijn tenslotte grondzetters van de 3d-versnelling). Net zoals M$ heeft nu nVidia min-of-meer monopolie. Ik bedoel, er zat zat soorten OS-en die beter zijn dan Windhoos....ze hebben alleen niet zo veel programmatuur er voor. Dit is het zelfde met nVidia...ze hebben een verbond gesloten met EPIC (Als je die niet kent....).

Ja, de meest grafische shooter ooit (voor " zijn tijd"..voor newbies->Unreal), die eerst 3dfx-only was, wordt nou klaargestoomd voor nVidias GPUs (zeer waarschijnlijk in de vorm van Unreal).

Tja, de FSAA van 3DFX's VooDoo 5 is een van de snelste....maar als de MX hem er in meeste spellen al uit rent...

Mijn tip: Koop een GF2 MX en wacht de revolutie nog ff uit..de NV20 komt er binnenkort (Lente) aan, en die komt er ook in budget uivoering. Volgens mij is het zo dat als je ze beide koopt (de GF2 MX, en de budget versie van de NV20), dat je uit eindelijk het meeste waar voor je geld hebt..

Als je geld te veel hebt, je wilt 1 van de beste kaarten en je kan hoge reso's aan...koop een Radeon 32Mb DDR (of 64 :P). Die heeft de meeste functies op dit moment en is het snelst in 32bit in hoge resoluties.

(Voor het geval je het wilt weten...ik heb een Hercu GF2 MX 175@200/183@225 3dmarkscore is 4928 met 128Mb (pc100) op een duron 600@650)

Verwijderd

Als je het mij vraagt, hangt het totaal af van de gebruiker. Zelf gebruik ik een Ge-force 8-), maar het had evengoed een voodoo kaart kunnen zijn. Ze kunnen allebei hetzelfde in de door mij gebruikte spellen en resoluties. Wie gaat er nou ook in 1600X1200 UT of Quake spelen. Goed, het ziet er goed uit, maar op dit punt heb ik liever zoveel mogelijk FPS, dan "beeldverfraaiing". Bovendien als het boven de 50 FPS, dan zit het wel snor. Kies gewoon de kaart die jij wilt, of voor de fabrikant waar jij in gelooft. Lokkertje; met Nvidia's Detonator-drivers heb ik wel mijn 3DMARK rating met 270 punten opgeschroefd, DOR alleen nieuwe drivers te gebruiken :)

Verwijderd

Mensen spreken weer over het feit dat zelfs de GeForce2MX de Voodoo5 eruit trekt in spellen die T&L gebruiken.

DIT IS BULLSHIT!

Laat het gezegd zijn, een Voodoo5 doet NIKS onder in snelheid voor zelfs een GeForce2 GTS, en iedereen die denkt dat dit wel merkbaar is die heeft
a: teveel nVidia benchmarks gerund omdat de meeste spellen toch incompatible waren met de Geforce (ff lekker zeiken)
b: gewoon nog nooit een V5 in actie gezien en dit hele verhaal verzonnen.

To back my story up, hier is een quote van Reverend:

"BTW, try as I might but I simply couldn't notice any difference in the game Sacrifice when it came to "the T&L difference™" - I simply could not see any difference when my two machines - Intel/Voodoo5 and AMD/GeForce2 ULTRA - were running the game at the same time... I use one monitor for both machines with a KVM switchbox and when toggling between the two machines with the same exact player-location, I couldn't see any difference. Maybe it has to do with the game's engine where things are scaled according to your desired framerate (there's such a "Desired Framerate" setting) selection but even when set to the lowest 10fps setting on both machines, I couldn't see any difference. And no, don't tell me what to look for because if I have to try as hard as I did in trying to see a difference and still couldn't notice any, then it's simply a non-feature. The game ran at about the same framerate (as far as eyeballing things go) on both machines at 1024x768x32bit with all settings set to similar. Sigh... I love the promise of T&L but why the hell is its "support" so un-noticeable or absolutely minimal in a game like Sacrifice where T&L was hyped quite a bit by its developers? "

Vergeleken zijn hier een V5 met een GeForce 2 ULTRA(!!!) dames en heren! En dit in een zwaar T&L enhanced spel.

I rest my case.

Verwijderd

Dr_Fripp's review ;)

• Laurent
  • Niet online
gforce 2

Verwijderd

hehe, thankyouverymuch ;)

(iemand had tijd over)

Verwijderd

ik zou zeggen: doe je huiswerk en ga naar www.tweakers.net en tik daar in "review" en "video" oid.

STA-PELS benchmarks!
Je weet blijkbaar wel wat je wilt met je videokaart.
nu moet je nog je budget weten! Er zijn kaarten op de markt van 1600 piek. Neem bv een Hercules ProphetII (net zoals ik net ;)) en je betaalt 325,-; neem een Geforce2 Ultra (64MB) en je betaalt >900,- ! En dan wordt of het geheugen niet helemaal gebruikt (alleen bij ultrahoge resoluties) OF je bussnelheid is een probleem! (ultrahoge resoluties hebben ook een hogere bussnelheid voor het geheugen nodig voor dezelfde performance)

kort samengevat herinnerde ik mij ongeveer het volgende:

Voodoo5: Rulez in Glide, verder goede beeldkwaliteit.

Matrox: errug goede 2D-kwaliteiten; veel beter dan de rest

Geforce2: Rulez in frames per second, overclockbaar, maar niet zo'n goede 2D

Radeon: een erg goed compromis tussen alle eigenschappen

Verwijderd

Na een hoop reviews te hebben gelezen en een hoop forums te hebben afgestruind om een keuze te kunnen maken voor de videokaart in mijn nieuwe pc hier een samenvatting:

Voordelen van een Voodoo5 tov een Gforce2:
-beter beeldkwaliteit in 3D
-beter compatibiliteit met games
-veel mooiere FSAA met minder grote performance hit.
-betere 2D kwaliteit

Voordelen van een Gforce2 tov een Voodoo5:
-hogere framerate, vooral in shootergames

De Gforce heeft maar liefst 6 voordelen en de Voodoo5 maar een magere 4! Geen wonder dat zo’n beetje iedere winkel waar ik ben geweest vol Gforces hangt! En geen wonder dat ze de V5 direct afkraken als je erover begint. Ondanks de vele voordelen van de Gforce zijn ze in de winkel toch wel bereid om voor het vaststellen van het assortiment beide kaarten even aan een “grondige” test te onderwerpen...... in Quake 3.

Leuk die uitgebreide vergelijking tussen de V5 en de Gforce die een stukje naar boven gepost is. Ik zou dat ook wel eens naast elkaar willen zien in een winkel, maar helaas zetten ze liever 2 Gforces naast elkaar dan 2 verschillende soorten kaarten, maar ja, wat wil je ook met al die voordelen.

Van de ene kant is het wel logisch, de V5 is een beetje overpriced en ik ben hem in geen enkele winkel voor minder dan 899 gulden tegengekomen (of ik moet het halve land afreizen) en dat is net ietsje (ongeveer 200 gulden) teveel als je dan ook nog bedenkt dat er geen extra features opzitten voor die prijs. Dus helaas ben ik veroordeeld tot een baggere 2D kwaliteit, problemen met mijn oudere spellen en 120 fps terwijl ik er in GP3 maar 26 nodig heb. Ik noem hier even geen ATI omdat ik dan soortgelijke problemen heb als met 3dfx. Wordt al die ellende veroorzaakt doordat die bedrijven hebben besloten alleen zelf hun videokaarten te maken en geen chipsets meer te verkopen? Misschien (of beter: waarschijnlijk) kom ik iets teveel anti-Nvidea over maar dat is wel nodig denk ik. Een winkel die alleen Gforce verkoopt is als een winkel waar je alleen witbrood kunt krijgen.

BTW: er zei hier iemand ergens iets over een review met screenshots waarin de Voodoo5 maar mager uit de bus kwam. Ik heb inderdaad belabberde screenshots gezien van een Voodoo5 maar de reden is simpel: Voodoo5 16 bits beeld wordt door een postfilter omgezet naar 22 bits beeld. Als je dan niet nadenkt bij het screencapturen (en dat gebeurt veel, heel veel) dan wordt er in het geval van de V5 een 22 bits plaatje afgekapt to 16 bits zonder een fatsoenlijke dither toe te passen. Dit geeft dus een vies plaatje met lelijke vlakken in één kleur. Het plaatje moet dus fatsoenlijke gedithered worden (maar ook dit resultaat is magerder dan de werkelijke beeldkwaliteit van de V5) of (beste) gewoon als 22 bits plaatje opgeslagen worden.

Dutchman

Verwijderd

Topicstarter
ik was laatst in een winkel waar ze zeiden dat ze de voodoo 5500 aan de straatstenen niet kwijt raakten. Hij wou ze eigenlijk helemaal niet verkopen...
Klopt het dat de compatibiliteit van de voodoo beter is dan van de gforce...
Loont het om te wachten op de voodoo rampage of op de NV 20...
Wie heeft er eigenlijk een voodoo5500....en heeft er ervaringen mee opgedaan die hij wil delen!

Verwijderd

Je moet niet wachten op de NV20 en de Rampage. Deze kaarten laten nog zeker 4 maanden opzich wachten.
De Voodoo 5 5500 is echt een rete goede kaart. Vooral nu de eerste tests met HSR (hidden surface removal) (beta drivers gereleased)zijn gedaan beloofd dat erg veel voor de toekomst.

Bron: rivastation
De HSR is nog niet helemaal top maar dat komt wel de komende weken. Ik heb benchmarks gezien dat die de GF2 ultra eruit blaast.
Q3A High Quality 1280x1024x32.
82.7 fps HSR 2 en 99.6 fps HSR 3 t.o.v. 79 fps van de GF2 ultra.
Echter hoe reeel deze fps waardes zijn moet nog nader bekeken worden.
Ik heb de drivers neergehaald en ga van het weekend eens even wat proberen, zeker in combinatie met FSAA.

HSR 2 geeft nog een aardige goede beeldkwaliteit zonder render fouten.
Dus over een maand of twee wordt dat smullen *D
De V5 is een hele stabiele kaart en vreet alles wat je'm voor zet.

Verwijderd

Topicstarter
heeft gforce 2 gts nu de mogelijkheid tot 4 x fsaa???
zie: http://www.tech-report.com/reviews/2000q3/voodoo5/index13.x

Verwijderd

Met de GF2 is FSAA mogelijk. Echter er is een groot verschil. nV doet FSAA middels een interne resolutie multiply (in de T&L unit) en schaalt dit dan weer naar je ingestelde resolutie. Probleem hierbij is dat je mischien op 800x600 werkt maar dat de GF werkt alsof je op 1600x1200 zit met bijbehorende fps :'(
4xFSAA (nV) is niet erg realistisch tenzij je op zeer lage resoluties speelt.
De Voodoo doet het heel anders. Deze renderd een aantal keer en berekend het gemiddelde van de pixels. Deze methode is in kwaliteit en in snelheid superieur aan ATI en nVidia.

2xFSAA van de Voodoo moet je vergelijken met 4xFSAA van de GF2 en 4xFSAA van de Voodoo met 16X van de GF2.

Verwijderd

Heel interessant epistel van de docter maar wat houdt FSAA eigenlijk in en wat doet het?

Hoe dan ook blijft het leuk om te zien hoeveel verstand het volk heeft van videokaarten.
==================================
de waarheid ligt in het midden

Verwijderd

3Dpulpit heeft een heel mooi FSAA artikel en verder kun je op 3dfxgamers ook het een en ander vinden.
FSAA neemt beeldstoringen weg en maakt schuine vlakken niet zo trapperig.
Let vooral op het "mannetje" van MDK2 en die stelling aan de rechterkant. Je ziet daar dat alle schuine hoeken mooi recht zijn.
4xFSAA werkt alleen goed in 16bits. De framerate neemt behoorlijk af. Echter door het 22bits filter van de voodoo kaarten is de kwaliteit gewoon erg goed.
FSAA is eigenlijk alleen een nuttige tool wanneer je veel Flight sims en race games speelt. Bij shooters is het niet zo belangrijk.
Kijk vooral bij 3dfxgamers naar de FSAA filmpjes. Dan zie je direct wat ik bedoel.
Hier heb je een review van de V5 5500 waarbij FSAA benchmarks staan. Je ziet meteen de frame hit maar dit is bij de GF2 nog veel erger.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zag de Voodoo 5 5500 voor iets minder als 500 pieken :) bij www.nieuw.nl. Tjek it uit...

Update:

Was dus een lokkertje :( Klopt geen ene zak van! Kost dus nog altijd 800 pieken. Hmmm.... Beetje prijzig.

Update zoveel: Pricewatch meld dat hij voor 585 gulden in je computerdoos verdwijnt... Is toch nog wel te doen....

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

laat maar.

Niet op voorraad.

Verwijderd

De post filter brengt de kleurdiepte bij 4XFSAA helemaal niet tot 22-bit! (zoals hierboven staat)

Sterker nog, het werd bij 4XFSAA volgens mij zelfs compleet uitgeschakeld. Het toepassen van FSAA op zichzelf verhoogt de kleurdiepte al door het combineren van meerdere frames, naar near 24-bit color.

Verwijderd

FSAA gebeurd toch al direkt aan het begin bij de V5. Het beeld wordt een x-aantal keer gerenderd. Helemaal aan het eind van de keten zit het 22bit filter. Ik zie niet in waarom 3dfx dat zou overslaan en betwijfel ook ten zeerste of dat waar is wat jij beweerd. Vooral de gedachte dat FSAA voor meer kleurdiepte zorgt. Hoe zou dat dan moeten gebeuren ????

Verwijderd

Je hebt gelijk !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er is ergens een artikel over FSAA bij beyond3D die het een en ander uitlegt.
Alleen de site is hartstikke down op het moment (en voorlopig) dus.

Verwijderd

Image Quality
One item that makes NVidIA's implementation of FSAA cool is its ability to increase the 16-bit image quality. For example, consider you have a scene in Quake 3 with a rocket trail, and assume this scene is 16-bit. Now on looking at the scene, there are obvious visual defects, many of which are related to dither patterns. For example, looking at the rocket trail, the multiple renders of that trail are stacked on top of each other. Because of this, a clearly visible pattern forms and seriously detracts from the image quality. Well with FSAA, NVIDIA is able to get around this. Let me explain by quickly going through the process to get the output result.

1) A 16-bit scene is rendered into a
super-buffer, which includes dither
patters.

2) A 16-bit image is down-sampled to the
output resolution. During this, the pixel
colors from the additional samples in the
super-buffer are averaged to form the
color of each final pixel. This increases
the pixel accuracy to something near
22-bit color and removes dither patters.

3) A single dither pass is made and the
image is dumped into a 16-bit buffer for
displaying.

We thus find that by using FSAA, we remove the unwanted dithering artifacts normally associated with 16-bit rendering. Now it is important to realize that current NVIDIA drivers (specifically the 5.22 betas) do not support this. However, once NVIDIA makes an official driver release this feature will be enabled.
Dit gaat alleen over nVidia maar dit geldt ook voor 3dfx.
Ik kan alleen nergens iets vinden over het overslaan van het postfilter.

Verwijderd

Kijk, sommige dingen zijn makkelijk uit te leggen met een beeldspraak:

VOODOO = LADA
GeFORCE = FERRARI

Klaar!

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 16:21
ik heb een voodoo v5500
erg goede kaart ik heb ook een g force 2 gehad maar ik vond dat die v5500 mooiere kwaliteit het maakt helemaal niet zo uit of een kaart 50 hz 100 hz loopt het gaat om de kwaliteit (echt heel belangrijk) ander kun je wel een kaartje van 200,- aanschaffenmaar ik heb ze allemaal gehad : Ati Radeon, asus v7700, en een 3dfx v5500 . dus ik zou zeggen stick to 3dfxB-)

Verwijderd

Ik hoop toch niet dat als ik een Ferrari zou aanschaffen datie op de weg net zo kreupel zou zijn als een GeForce 2 in veel spellen.....

Verwijderd

Topicstarter
dat met pricewatch klopt inderdaad voor geen meter, want die voodoo kost gewoon rond de 800 gulden...

Verwijderd

Topicstarter
wordt die voodoo5500 soms belast op doosinhoud...
In de US of A kost dat ding slechts een luttele 169 amerikaanse dollartjes, terwijl je hier meer dan 800 pietermannen moet neertellen.
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n douanebeambte op Schiphol denkt:zo, dat is een grote doos, laat ik daar maar eens een flinke belasting op heffen...
;) ;) ;)
Pagina: 1