Schijf defect in RAID1: Hoe te handelen in RedHat?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Na in mijn vorige topic goed te zijn geïnformeerd over het gebruik van mij SA-431 RAID controller wil ik het systeem nu daadwerkelijk in gebruik nemen.

Ik wil RedHat (vindt ik gewoon een lekker systeem) op de server zetten.

Ik vroeg mij af wat er gebeurt wanneer er één van de 2 schijven kapot gaat. Geeft de server een melding? Geeft de controller een melding? En wanneer ik er achter ben gekomen dat een schijf kapot is, kan ik die dan gewoon vervangen en kopieerd de controller de data van de ene naar de andere schijf? Hoe gaat dat in zijn werk?

Ik ben hier heel benieuwd naar want ik kan dan wel een RAID systeem hebben maar wanneer ik er niet mee om weet te gaan kan ik nog niets. Ik heb trouwens geen software of manuals bij de controller/server (Compaq Proliant ML330).

Heeft iemand nog een SmartStart cd voor deze server?

• Slagroom
Weet iemand wat er moet gebeuren nadat één van de twee schijven het begeven heeft?

Klein schopje

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 17:19
Normaal gesproken kan zo'n array-controller de schijf standaard rebuilden. Normaal gesproken geeft zo'n controller ook een melding, maar ik ken dit alleen van windows systemen. Dan komt het ook nog eens in de event-viewer terecht, en je kunt allerlei notifications configureren.
Hoe dat onder redhat werkt weet ik niet..

• Slagroom
Is er software voor die ik kan installeren onder RedHat?

• Slagroom
Staat dat op die SmartStart cd?

Wat doet die CD eigenlijk?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 20:25
Weet je wat ik zou doen, ik zou het gewoon es testen. Zooi d'r op... 1 disk los... leeg maken.. En dan d'r weer aan hangen, dan zie je vanzelf wat er gebeurd. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat ze je in NOS beter kunnen helpen dan hier :) De echte Redhatters wagen zich namelijk nauwelijks buiten NOS :P ;)

Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Sinds dit een "echt" RAID controller is en je dus geen software RAID gebruikt denk ik niet dat linux veel van de kapotte disk zal merken. Misschien kun je via /proc ergens uitlezen dat een disk stuk is, maar dat zal waarschijnlijk alles zijn. Je zou dan zelf een tooltje eromheen kunnen maken ofzo. Rebuiden doet dan ook niet linux, maar de controller software. Je hoef je daar dus waarschijnlijk niet om te bekommeren binnen linux.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb je zelf al gezocht? Ik vrees eigenlijk van niet, of je weet inderdaad niet wat je onder handen hebt. Compaq ondersteund in enige mate linux als OS en heeft meen ik gewoon zelf de linux support tools voor dergelijke controllers in beheer. Cechk gewoon compaq.com eens en zoek naar drivers voor smart array controllers voor het linux os, moet lukken meen ik, en anders kun je effe op "compaq smart array" oid zoeken op o.a. freshmeat.net en sourceforge.net. Succes!

(Puntje bij paaltje merkt linux niets, behalve idd een drivermelding in /proc, welke dmv de juiste tools dus ook geinterpreteerd kan worden waarna actie ondernomen kan worden) dan is het inderdaad een kwestie van de defecte schijf vervangen en de controller, wederom met de juiste tools, de opdracht te geven te beginnen met rebuilden van de zojuist vervangen schijf.)

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:00
meestal heb geeft je RAID BIOS een toetsencombinatie in beeld bij het start, waarschijnlijk control+M of control+A ofzo. je komt dan in de configuratie terecht. Vaak neemt de controller automatisch de 2e schijf over en geeft ie een waarschuwing ofzo, maar soms moet je in die RAID configuratie handmatig de spare-schijf actief maken en de kapotte offline halen.

Verwijderd

Ik weet niet wat deze controller doet in het geval van een disk-failure maar je moet ff uitzoeken hoe de linux-support is.
Van de 3ware controllers bv. weet ik dat de Linux support echt heel goed is. Er zit een speciale monitoring-daemon bij die je met een web-browser kan benaderen. Ook kan ie mailtjes sturen als er wat loos is enz.
Kijk eens op de site van de fabrikant zou ik zeggen.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zucht, reply alsjeblieft niet als je niet weet hoe Compaq controllers functioneren... Als een schijf dood is kun je idd bij het booten gewoon met één toestdruk een vervangen schijf laten rebuilden, hiervoor hoef je niet aan bios in te gaan. Daarnaast vraagt de TS om een mogelijkheid om vanuit linux heb te rebuilden, dus zonder opnieuw op te starten. "DING! 1 mis and your out!".
En het uitzoeken van linux support, tja lees de reply's boven je en zie daar impliciet staan dat de support er echt wel is. De SMART Controllers van Compaq zijn, mijns inziens de best door linux ondersteunde Hardwarematige Raidoplossingen die rechtstreeks van een OEM komen ipv een 3rd party.

• Slagroom
Bedankt, ik zal eens kijken.

Ik ben alleen bang dat wanneer een schijf het heeft begeven ik de computer wel opnieuw moet opstarten. Ik heb namelijk geen hotswap bays. Wel is één schijf met een SCA aansluiting maar of dat wat uit maakt...

Ik zal kijken op compaq.com, fm.net en sf.net kijken of ik daar de juiste tools kan vinden.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Heeft die 330ML Geen hotswap? Da's wel kuttig zeg maar... Dan kun je idd niet subtiel dat ding vervangen, tenzij je "durft" en gewoon terwijl hij aan staat de schijf durft te vervangen (en dan nog moet je dat goed doen qua eerst scsi, dan voeding... En niets aanraken in het process...

• Slagroom
Kun je geen hot-swap case voor die ML kopen? Anders haal ik zo'n ding op... :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik meen dat Compaq zelf wel een Hotswap cage verkoop welke meen ik 2 5,25" sloten inneemt en dan 3 hotplug schijven plaats geeft, echter zijn die dingen 2e hands niet te vinden (ben er zelf iig al tijden onsuccesvol naar op zoek) en nieuw zijn ze nogal duur, echte Compaq prijzen iig...

• Slagroom
Kun je niet iets kopen dat er op lijkt want ik ken die compaq prijzen en ik ben niet van plan om dat er voor te betalen.

• BezurK
  • Laatst online: 05-03 19:51
die hotswap schijven van compaq kosten rond de 700 euro voor een 36gb modelletje... Niet echt de moeite denk ik tenzij je een bedrijf bent/hebt met geld teveel zoals zoveel bedrijven ;)

edit:

sorry, had de laatste reply niet gelezen |:(

[ Voor 16% gewijzigd door BezurK op 23-05-2003 17:50 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• Slagroom
Trouwens, hier boven stond iets over dat er een melding in /proc kwam te staan. Maar ik wel bestand dan?

Verwijderd

ik heb een SA 3200 van compaq in mijn server, en alle foutmelding komen gewoon in mijn /var/log/syslog te staan...
Ik gebruik wel een raid5 array met 4x 18G hdd,en debian woody...
Pagina: 1