Drive Image Scripts

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
Wat is mijn configuratie:

Ik heb op een bedrijf standaard machines met een HDD van 40 GB.
Op die HDD's staan standaard 3 partities:
1. Hidden recovery partition( aangemaakt door Paradigit)
2. Windows partitie
3. Data Partitie

Wat is mijn doel:

Ik heb al een image gemaakt van het systeem. Het is ook al gesplit in 1 file van 670 en 1 van 465 mb groot. Het is een partitie van 10 GB groot

Ik wil dadelijk een cd erin doen, en dat de PC ervan kan booten, zodat drive image opstart. En wil ik via een script file dat drive image:

Alle partities eraf haalt van HDD1.
Hij de image terug zet, en hij een partitie gelijktijdig aanmaakt die 10 GB groot is. Net zogroot als waarvan een image is gemaakt.

Ik ben er inmiddels achter hoe ik een bootable cd moet maken, door de autoexec.bat te editten.

Alleen zit ik nu met een probleem.
Ik krijg de script niet aan de gang. Hij start netjes Drive image al op, vanaf de CD. Alleen hij gaat zijn script niet uitvoeren.

Grappig dat ik dit vaak ben tegen gekomen in de search maar er nooit een oplossing is gegeven.

Ik geef nu even mijn autoexec.bat, en mijn scriptfile:

autoexec.bat
@echo off
GMOUSE
MSCDEX.EXE /D:banana /L:R
R:\PQDI
PQDI /CMD=A:\restore.scr /IMG=R:\ART.PQI /NBS /SCO

restore.scr
SELECT DRIVE 1
DELETE ALL
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE 1
RESIZE IMAGE PROPORTIONAL
RESTORE
REBOOT

Nu weet ik dus niet of ik het goed heb gedaan. Zou iemand mij willen helpen?

w00t

Verwijderd

je hebt toch wel de PRO versie he? alleen deze ondersteunt scripting.
wat is het OS op de bootdisk/bootcd?
levert zoeken op de PowerQuest site niets op?

verder lijkt het goed te gaan...
maar ik zie de fout al:
R:\PQDI voert pqdi.exe uit
vervolgens wordt PQDI /CMD=blabla niet meer uitgevoerd.

Hoe is R: opgebouwd qua structuur?

waarschijnlijk moet je
R:
CD \
CD PQDI
PQDI.EXE /CMD=(rest)

hebben.

Verwijderd

Waar kun je zien dat het een PRO versie is ?

[ Voor 186% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 12:14 ]

Verwijderd

aan de verpakking op de doos (en je rekening)!
kijk op de PowerQuest site voor de verschillen tussen Drive Image en Drive Image Pro (nu DeplyCenter geheten).

waarschijnlijk is het enige verschil het pqpb.rtc bestand.
(Pro versie heeft ook andere bijgevoegde sofware)

Verwijderd

ik heb een probleem met m'n autoexec.bat file. ik heb hier middels het echo commando een stuk text in gevoerd, en ik zou graag willen dat ie text tijdens het opstarten, een tijd in beeld laat staan (bijvoorbeeld 15 seconden), voordt er verder wordt gegaan met het opstarten van de pqdi.exe file.

hieronder de gegevens uit de autoexec.bat file.
hoe zorg ik er nu voor dat de waaschuwing voor meer dan 10 seconden in beeld blijft staan, voordat er door gestart gaat worden:

rem set CWD to ramdisk
%ramdrv%
cd \
echo ____________________________________________________________
echo [ ]
echo [ !!!!! WAARSCHUWING !!!!! ]
echo [ Met deze CD/DVD-rom zet u een image terug op U pc. ]
echo [ Als U verder gaat, worden ALLE bestanden op de ]
echo [ C-SCHIJF verwijderd. ]
echo [ ]
echo [ Als U geen backup heeft gemaakt van de persoonlijke ]
echo [ data, of u wilt dit programma beeindigen, verwijder ]
echo [ dan de CD/DVD uit de drive en herstart U pc. ]
echo [ ]
echo [ Als U wenst door te gaan, hoef U verder niks te doen.]
echo [____________________________________________________________]
%ramdrv%\PQDI.EXE /CMD=A:\RESTORE.SCR /IMG=%CDROM%:\BACKUP.PQI /ERR=A:\ERR.TXT

iemand suggesties voor mijn probleem?

Verwijderd

het standaard programma CHOICE heeft een default-choice na een timeout.
hoe wil je afbreken trouwens? (image restoren voorkomen)

tik eens CHOICE /? en kijk dan of je verder komt.

Verwijderd

choice.exe /c:jn /T:j,10 Wilt u doorgaan?

afhankelijk hiervan krijg je een foutwaarde. deze zie je niet, maar kun je afvangen.

@echo off
rem errorlevel geldt voor groter/gelijk
choice.exe /c:jn /T:j,10 Wilt u doorgaan?
if errorlevel 2 goto 2
if errorlevel 1 goto 1
rem errorlevel is niet groter/gelijk als 2 en ook niet groter/gelijk aan 1
goto 0
:2
echo errorlevel was 2
goto end
:1
echo errorlevel was 1
goto end
:0
echo errorlevel was 0
goto end
:end
echo programma afgelopen.

Stappenplan:
*Bedenk default actie (na abort: doorgaan of afbreken)
*bedenk welke toetsen je wilt gebruiken
*bedenk welke tekst je wilt gebruiken
("Druk binnen 10 seconden op N of anders wordt uw pc compleet hersteld)
*bedenk je timeout.
*maak je batchfile.

code:
1
2
3
4
5
6
7
echo [ Druk binnen 10 seconden op N om af te breken.        ]
echo [ Als U wenst door te gaan, hoef U verder niks te doen.]
choice /N /c:jn /T:j,10 [____________________________________________________________]
if errorlevel 2 goto end
%ramdrv%\PQDI.EXE /CMD=A:\RESTORE.SCR /IMG=%CDROM%:\BACKUP.PQI /ERR=A:\ERR.TXT
goto end
:end

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 09:59:
<knip>
echo ____________________________________________________________
echo [ ]
echo [ !!!!! WAARSCHUWING !!!!! ]
echo [ Met deze CD/DVD zet u een image terug op uw pc. ]
echo [ Als u verder gaat, worden ALLE bestanden op de ]
echo [ C-SCHIJF verwijderd. ]
echo [ ]
echo [ Als u geen backup heeft gemaakt van de persoonlijke ]
echo [ data, of u wilt dit programma beëindigen, verwijder ]
echo [ dan de CD/DVD uit de drive en herstart uw pc. ]
echo [ ]
echo [ Als u wenst door te gaan, hoeft u verder niks te doen.]
echo [____________________________________________________________]
<knip>
iemand suggesties voor mijn probleem?
Ik ben niet zo zeer bekend met DriveImage, wel met de Nederlandsche spelling ;)

Misschien is dit nog mooier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
echo  ______________________________________________________________
echo [                                                              ]
echo [             !!!!! WAARSCHUWING !!!!!                         ]
echo [ Met deze CD/DVD-ROM herstelt u de installatie van uw         ]
echo [ computer. Als u verder gaat, worden ALLE bestanden van  de   ]
echo [ C: schijf gewist.                                            ]
echo [ Indien u geen reservekopie heeft gemaakt van uw persoonlijke ]
echo [ bestanden, of u wilt dit programma beëindigen, verwijder     ]
echo [ dan de CD/DVD-ROM uit de speler en herstart de computer.     ]
echo [ (Druk CTRL + ALT + DELETE of op de "reset"-knop)             ]
echo [ Als u door wilt gaan, hoeft u niets te doen.                 ]
echo [______________________________________________________________]

En het zou nog mooier zijn als je de gebruiker juist wél een actie liet ondernemen. Nu kan het gebeuren dat de cd er per ongeluk in zit, iemand zijn pc aan zet en een bakkie koffie gaat halen. Dat is dan een leuke verassing als hij/zij terugkomt :+

Maar goed, NOFI! Alleen maar een tipje... 't Ziet er anders zo slordig uit vind ik... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 22-01-2004 03:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

ik heb je boodschap overgenomen en ben nu druk bezig om de text in te voeren in m'n autoexec.bat file. zal het daarna even testen met m'n floppy om te kijken of ik tegen enkele fouten aanloop dan.

het zou idd leuk wezen als de gebruiker idd een keuze moet maken tussen WEL of NIET terugzetten van de image.

maar zover kwam ik niet, had wel een batch file met daarin de keuze mogelijkheid, maar bij als ik dan op J (van JA) drukte, dan kreeg ik steeds die vraag weer in beeld terug en het ging het auto terugzetten van de image niet meer draaien.

maar ik probeer eerst het bovenstaande en dan horen jullie het wel van mij dan, mochten er nog problemen ontstaan. bedankt tot dusverre jongens/mannen.

Verwijderd

BBL the 2nd
je zegt iets over dat choice commando, maar als ik dat toevoeg in m'n autoexec.bat file, dan gaat de pc niet verder na 10 seconden met het opstarten van de pqdi.exe file.

programma blijft dan om 1 of andere vagen reden hangen.
wat zou/kan hiervan de oorzaak wezen?

ROBIII

ik had alle text etc onder dos wel goed staan hoor, oke het nl kan wel wat beter, dat geef ik toe, maar de rest stond alles prefect in een text vak hor, alleen toen ik het hier plaatste toen was het ineens niet recht meer onder elkaar.

maar onder dos wel, dus dat zit verder wel goed dan.

Verwijderd

waar heb je choice vandaan geplukt? je standaard Windows map?

anders probeer eens onder MSDOS het volgende op de opdrachtregel:
COMMAND /Z
CHOICE /N /C:jn /T:j,10 Wilt u doorgaan

de geheime optie /Z van command.com zorgt ervoor dat na elk extern programma het gegenereerde errorlevel wordt weergegeven.

geef bij de CHOICE regel verschillende waardes:
j
n
(wachten tot tien seconden voorbij zijn)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 14:13:
ROBIII

ik had alle text etc onder dos wel goed staan hoor, oke het nl kan wel wat beter, dat geef ik toe, maar de rest stond alles prefect in een text vak hor, alleen toen ik het hier plaatste toen was het ineens niet recht meer onder elkaar.

maar onder dos wel, dus dat zit verder wel goed dan.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik heb in jouw stukje een (flink) aantal spelfouten eruit gehaald (vet) en als voorbeeld een "nog mooiere" tekst gegeven. Maar dat was niet bedoeld als kritiek ofzo, het staat alleen netter zonder fouten ;)

Wat betreft dat de tekst niet goed staat: Dat begrijp ik, dat krijg je met HTML (meerdere spaties worden als 1 weergegeven, tenzij je expliciet aangeeft dat je het wel wil, vandaar dat mijn stukkie tussen code tags staat).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

ROBIII

vindt het aardig dat je m'n spelfouten eruit hebt gehaald, heb er zelfs een paar regels door aangepast, mijn dank hiervoor. maar met mijn probleem kan je me niet verder helpen. toch dank je voor je reactie:

BBL the 2nd
ik heb de choice.com gewoon uit een map gehaald van windows 98se, ik draai wel windows xp pro, maar daar staat alleen een oschoice.exe file, en denk dat je die niet bedoeld.

maar snap eigenlijk niet waarom ie niet doorstart onder dos na die 10 seconden. ik zal je andere aanrader om de code te wijzigen straks ff toepassen. moet nog ff naar de winkel toe voordat die dicht is.

daarna zal ik je suggestie proberen en m'n bevinding hier dan posten.
maar het is anders niet mogelijk om de volgende code die geladen moet worden voor een bepaalde tijd uit te stellen door een soort pauze erin te zetten (bij PAUSE en dan een tijd erachter)

weet niet of dat mogelijk is, maar de bedoeling is dat de text die in beeld komt wat langer blijft staan, zodat je ook kunt lezen wat er staat (cd boot namelijk erg snel op en het flits dan alleen voorbij).

maar probeer straks eerst je suggestie proberen, voordat ik verder ga met vragen stellen.

Verwijderd

helaas..
anders ga eens op zoek naar een klein dosprogrammaatje genaamd WAIT

echo blabla dit zie je 10 seconden
wait 10
echo eindelijk klaar met wachten

WAIT, of DELAY, SLEEP, geef t maar een naampje.
http://www.freedos.org/fr....cgi?q=f&a=util/sleep.lsm

Verwijderd

echo [ Druk binnen 30 seconden op de "J" toets om door te gaan. ]
echo [ (Als u GEEN keuze maakt, wordt de PC automatisch herstart) ]
echo [__________________________________________________]
echo.
CHOICE /C:JN /T:n,30 Wilt u doorgaan met het terugzetten van de Image?
IF ERRORLEVEL 2 GOTO END
IF ERRORLEVEL 1 GOTO RUN
IF ERRORLEVEL 0 GOTO END

:RUN
%ramdrv%\PQDI.EXE

:END
%ramdrv%\RESTART.COM

zo heb ik het nu en het werkt, maar is het ook mogelijk nu ipv J en N in beeld te krijgen, Ja en Nee in beeld verschijnt (dus ipv [J,N] -> [Ja,Nee])

weet iemand of dit kan?
het enige dat ik nu niet laadt, is het smartdrive.exe bestand, wat doet dit bestand precies dan? en is het erg als ik dat bestand niet laadt tijdens caldera (dr-dos) ??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 15:30:

het enige dat ik nu niet laadt, is het smartdrive.exe bestand, wat doet dit bestand precies dan? en is het erg als ik dat bestand niet laadt tijdens caldera (dr-dos) ??
Smartdrive is prettig als je niet 5x zolang wil wachten tijdens het kopieren van je setup.restore bestanden.
Is een onderdeel uit win98 en zal je dus ergens van een werkende bak moeten slopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

kijk eens naar de letterlijke uitvoer van "CHOICE /?"

je zult zien dat de optie /N bruikbaar is om geen keys weer te geven

CHOICE /N /C:JN /T:n,30 Wilt u doorgaan met het terugzetten van de Image? [Ja,Nee]

Verwijderd

BackSlash32:

je zegt dat het anders 5x zolang duurt tijdens het kopieren van file, maar gledt dit ook als je de bestanden afhaalt van de cd/dvd en terug zet naar de HD?

want kom 5 kb tekort op de diskette op het exe bestand er zo op te zetten, inpakken in een cab-file wil wel, maar dan moet ik het weer uitpakken naar weer een ramdisk gedeelte, en gebruik er nu al 1, geeft dit dan geen conflicten onderling.

Berend:
bedankt voor je opmerking over choice, ik kan idd ook gewoon de text ja en nee achter dfe vraag zetten en dan de keuzemogelijkheid uitschakelen. daar had ik ff niet zo snel aan gedacht.

verder doet alles het perfect (behalve dat smartdrive nog niet) maar de image wordt ook nog niet echt auto teruggezet, je ziet dat pqdi ermee bezig is, maar na verloop van tijd stopt ie met het programma en wordt alles gereset (de hele pc dus en image wordt niet terug gezet spijtig genoeg). zie ook niet echt dat ie de drive benaderd (lampje gaat niet branden ofzo)
handmatig kan ik de image wel terugzetten maar auto wil het nog niet lukken.

kan het soms aan m'n drive image 2002 versie liggen. omdat er al ergens beschreven werd dat alleen di 2002 pro dit kon, maar welk versie nr is dat dan? en hoe kom je daar dan achter?

Verwijderd

oke, heb alles nu bijna voor elkaar.

heb smartdrive.exe weer ertussen kunnen krijgen, en ook met het keuzemenu is het nu gelukt.

het enige probleem is nog het auto terugzetten van de image, dat wil nog niet echt vlotten.

heb nu het volgende staan:
PQDI.EXE /CMD=q:\RESTORE.SCR /IMG=%CDROM%:\BACKUP.PQI

naar mijn weten is dat zo goed, maar DI2002 wil de image maar niet automatisch terugzetten. programa gaat wel bezig, maar dan ontstaat er een soort error, waarna het programma afgesloten wordt en de pc herstart (krijg Geen error melding in beeld te zien)

kan iemand vertellen of het bovenstaande correct is?

text restore.scr:
SELECT DRIVE 1
DELETE PARTITION 1
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE ALL
RESTORE
REBOOT

En de link naar q-drive is omdat restore.scr geladen wordt in ramdisk, en niet vanaf de root van de floppy wordt geladen. of zou daar de fout kunnen zitten?

Verwijderd

gebruik eens:

start pdqi.exe? ....

Verwijderd

een vraagteken zetten achter pqdi.exe werkt niet, dan zegt ie dat ie dat commando niet kent

op de powerquest site kan ik er ook verder niet over vinden. iemand verder suggesties?

Verwijderd

heb inmiddels het mbv deplocenter geprobeerd van PQ, maar ook hier lukt het niet om de image auto terug te zetten. er staat iets fout in restore.scr, zodat ie het programma afsluit ipv de image terug te zetten. hieronder de text om de image van partitie 2 van een 40 gb hd terug te zetten naar partitie 1. (disk is opgedeeld in 2 even grote delen)

text restore.scr:
SELECT DRIVE 1
DELETE PARTITION 1
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE ALL
RESTORE
REBOOT

wt staat hier nu precies fout dan??

Verwijderd

heb het script iets aangepast nu, en wordt nu voor het grootste gedeelte verwerkt, alleen als hij de image teug wil zetten gaat het fout, krijg dan error message: 1810; image file could not be opened.

alles gaat dus goed totdat image teruggezet moet worden, partitie etc wordt allemaal gewist, maar dan kan ie de image niet lezen ofzo. handmatig wel het wel, maar auto nog niet helemaal.

script is nu als volgt:
SELECT DRIVE 1
// De bestaande partitie(s) wordt verwijderd
DELETE ALL
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE 1 (<--hier gaat het fout dan)
// Nu wordt de installatie hersteld op de C: schijf
RESTORE
REBOOT

en krijg het volgende in beeld te staan:
syntax checking-->SELECT DRIVE 1
syntax checking-->// De bestaande partitie(s) wordt verwijderd
syntax checking-->DELETE ALL
syntax checking-->SELECT FREESPACE FIRST
syntax checking-->SELECT IMAGE 1
syntax checking-->RESIZE IMAGE PROPORTIONAL
syntax checking-->// Nu wordt de installatie hersteld op de C: schijf
syntax checking-->RESTORE
syntax checking-->REBOOT
running-->SELECT DRIVE 1
// De bestaande partitie(s) wordt verwijderd
running-->DELETE ALL
running-->SELECT FREESPACE FIRST
running-->SELECT IMAGE 1 (<--hier gaat het fout dan)
IMAGE FILE COULD NOT BE OPENED.
de rest van het script wordt dan niet verder gelezen.

heb de image op de d-schijf staan (is op andere 2e HD)
de code wordt alsvolgt aangeroepen:
PQIMGCTR /CMD=A:\RESTORE.SCR /IMG=D:\BACKUP.PQI /NBS /SNC

iemand een verklaring voor de foutmelding die ik nu nog heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 13:48 ]

Verwijderd

heb de foutmelding achterhaald, het komt doordat caldera-dos geen statische driveletters toekent onder de dos omgeving, bijv de c-drive heet onder caldera-dos: disk1.part1, de d-schijf bijv: disk1.part2

nu is mijn vraag, kan je het zo ook instellen, dat je netals mbv een windows opstartdiskette, je wel drive letters kunt gebruiken voor de drive ipv die disk1.part1 etc benaming?

dus is het mogelijk om onder caldera-dos een statische driveletter toe te kennen aan een hd/partitie?

Verwijderd

Deze thread is al een tijdje oud maar ik krijg het dus niet voor elkaar.

Het hier deploycenter 5.5 draaien en in principe gaat dat goed, echter wanneer ik een automatisch script wil aanmaken met PQIMGCTR gaat dat niet goed. De bedoeling is dat via de PXE Server een Virtual Disc wordt geladen met daarin de settings om meteen de image uit te rollen.

Zo staat er in de handleiding een aantal voorbeelden voor scripts zoals o.a een SCRIPT.TXT aan te maken met daarin wat settings die je uitgevoerd wilt zien

bv.

SELECT DRIVE 1
DELETE ALL
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE 1
RESTORE
REBOOT

Nou zag ik een vorige thread dat caldera dit weer niet ondersteunt en je dan disk1.part etc. moet gebruiken? Ook weet ik niet waar ik de PQIMGCTR moet laten, de handleiding laat te wensen over.

Iemand een idee? :/
Pagina: 1