PC boot komt niet verder dan VGA-bios

Pagina: 1
Acties:

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:13

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Topicstarter
Probleem:

eigenlijk zegt de topic-titel het al: ik heb hier een pc die tijdens het booten gewoon niet verder komt dan de VGA-bios (ik krijg te zien welk type videokaart het is en hoeveel geheugen hij heeft) en dan doet ie nix meer, deze info blijft op het beeldscherm staan en that's it.

Peecee config:

Asus A7V 133
1 Mb PCI Avance Logic VGA :+
AMD Duron 750 MHz
128 Mb SDRamp
2,5 Gb HDD

Alle jumpers staan op "jumperfree mode", ik heb de bios al 100x gereset, ander geheugen en VGA-kaart geprobeerd, BIOS-batterij er een naggie uit gehad, en nu weet ik het even niet meer.

Iemand nog een lumineus idee ??

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Heb je de HDD wel goed gejumperd?
Herkend de pc de HDD?
Kijk anders ook even hier: hangen en opstartproblemen faq

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

Radian schreef op 21 May 2003 @ 11:42:
Heb je de HDD wel goed gejumperd?
Herkend de pc de HDD?
Kijk anders ook even hier: hangen en opstartproblemen faq
IDE check rond boot = bios = na vga check
dusse daar komt hij niet eens :D

maar probeer eens een andere vidkaart (agp / pci welke gebruik je ? )
boot het geheel eens kaal (alle overbodige zooi er uit )

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 21-05-2003 11:46 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
mwah.......
als je pc het bios niet laadt, ligt het meestal aan deze dingen:
mobo
geheugen
cpu
vidkaart
voeding

probeer al deze dingen een keer te vervangen, kom je er vanzelf achter wat de boosdoener is....
ik zou zoiezo beginnen met alles dr uit te halen wat pc niet nodig heeft (hdd's, soundcard, etc)

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
hmmm, zou het niet aan het bios kunnen liggen? Ik las net iets over "geflopte" BIOS-updates, nu heb ik het BIOS niet geupdate, ik heb het bordje zo gekregen en weet dus NIET of ie geflashed is en of dat misschien het probleem is? Ik heb ook geprobeerd met andere VGA, MEM, voeding, proc en ik krijg steeds hetzelfde, maar GEEN piepjes van me BIOS...

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
wat zeg je nu, heeft dat mobo gewerkt, en in 1 keer deed het het niet meer, en jij hebt niks veranderd?
of heb je aan het zooitje wat veranderd?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Hmm, heb je echt geen ander kaartje liggen?
In verhouding tot de overige specs van je systeem is deze videokaart antiek :+

Als die PC voor jezelf is zou ik er gewoon een Geforce 4 mx in gooien voor 60 EUR trouwens..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
VGA-kaart is idd antiek :+

Jah, het mobo heeft wel gewerkt, ik heb um gekregen omdat de vorige eigenaar er wat mee geklooid had en hij ineens windows niet meer wou installeren. Ik krijg een beetje het idee dat hij een bios-flash heeft gedaan, maar kan het niet navragen, heb geen tel.nummer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een rare modus die ik alleen bij Asus mobo's gezien heb als de CMOS config zo gaar als een kanarie is. Idd wil batterij eruit halen niet altijd helpen (wel ervoor zorgen dat de stekker uit de voeding ligt, ander helpt dat sowieso niet :z ).

Sowieso willen Asus mobo's vaak zichzelf in een ongelofelijke bocht wringen qua opstart-opties (combinatie van Ins-voor-defaults, Vcore die pas na de POST de ingestelde waarde aanneemt etc.). Mijn ervaring is dat zo'n mobo vaak dood kan lijken en na een onwaarschijnlijke en schijnbaar willekeurige combinatie van reset-pogingen opeens weer in leven springt...

Iig de standaard reset opties meermaals proberen:
- batterij eruit (met stekker er ook uit)
- CMOS-clr jumper gebruiken
- ATX-reset (stekker eruit, powerknop minstens 5 seconden ingedrukt houden)
en Asus-specifiek
- booten met Ins-knop ingedrukt

en ook: power van de voeding, voeding los van het mobo en een nacht laten staan...

Maar goed, dit soort dingen heb ik iig ook vaker bij Asus planken en als je het voor het eerst meemaakt denk je idd dat zo'n plank dood is- laatst heb ik het nog bij een CUBX en een P3B-F gehad. Waarom dit specifiek bij Asus gebeurt weet ik niet, maar ik heb het bij geen ander merk meegemaakt.

[offtopic]
Eigenlijk vind ik die VGA BIOS test scherm erg handig om te bepalen hoeveel videogeheugen op een onbekende kaart zit- ik zou'm wel eens vrijwillig willen aanzetten, maar dat kan blijkbaar niet :'(

Oslik blyat! Oslik!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Heb je wel de B stekker op het mobo en de G stekker op de slave en de Z stekker op je hdd ?

Probeer het eens en kijk hoever je pc boot ?
Ik heb er een hoop hier bij me gehad die gewoon de ide kabel verkeerd hadden en die niet meer door de post heen kwamen .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
@ MMXMMX:

euhmmm, dat van die stekkers snap ik niet echt, ik gebruik ATA-100 kabels: een blauwe connector, een grijze en een zwarte. De blaauwe gaat op het mobo, dan volgt het grootste stuk kabel en komt de grijze connector en die gaat in de HDD waarna het korte stuk kabel komt en de zwarte connector, die gaat in de CDDom player, HDD = master, CDDom = slave. Ik neem aan dak ut goed gedaan heb, doe ut altijd zo :)

@ dion_b:

Euhmmmm, Ins-knop?? was dat nou weer? :p

[ Voor 9% gewijzigd door lameeuw op 21-05-2003 13:09 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lameeuw schreef op 21 May 2003 @ 13:07:
euhmmm, dat van die stekkers snap ik niet echt, ik gebruik ATA-100 kabels: een blauwe connector, een grijze en een zwarte. De blaauwe gaat op het mobo, dan volgt het grootste stuk kabel en komt de grijze connector en die gaat in de HDD waarna het korte stuk kabel komt en de zwarte connector, die gaat in de CDDom player, HDD = master, CDDom = slave. Ik neem aan dak ut goed gedaan heb, doe ut altijd zo :)
Nope, zwart=master en grijs=slave bij ATA-66 kabels...
(en sowieso, in de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen staat duidelijk dat je in dit soort gevallen alle (IDE) kabels er toch uit moet trekken :z )

Oslik blyat! Oslik!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
Owkeej, heb degene kunnen bereiken van wiek ut borddje heb, en het blijkt (GVD) en vern**kte bios-flash te zijn :( :( waardoor het niet meer werkt.....

Nou jah, maar ff een electronica zaak gebeld en die kunnen voor € 18 !!! de chip opnieuw flashen (stand-alone apparaat)...wel prijzig zeg...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lameeuw schreef op 21 May 2003 @ 20:32:
Owkeej, heb degene kunnen bereiken van wiek ut borddje heb, en het blijkt (GVD) en vern**kte bios-flash te zijn :( :( waardoor het niet meer werkt.....

Nou jah, maar ff een electronica zaak gebeld en die kunnen voor € 18 !!! de chip opnieuw flashen (stand-alone apparaat)...wel prijzig zeg...
Jij woonde in Groningen he... (profiel)

Email me eens, EUR 18 is krankzinnig :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

gebruik de boot block (toch aanwezig?)? Eventueel blind (zonder ISA VGA kaart) dus met een vooraf ingevulde autoexec.bat
http://groups.google.nl/g...e%40news.dk.uu.net&rnum=7
http://groups.google.nl/g...netserver.com%26rnum%3D13

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 21:52 ]

Pagina: 1