Toon posts:

[Dual PII]Spoel los solderen??[Moederbord]

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier enig idee hoe je zo'n spoel los gesoldeerd krijgt van een moederbord. Wij hebben hier nl. 2 moederborden waar op beide 1 van de 4 spoels zijn doorgebrand. Nu wilde we een goede van de ene afhalen en op de andere erop solderen.
Het probleem is alleen dat die doorgebrande spoel niet wil los laten als ik hem verhit etc. Heb al wat hulp middeltjes geprobeerd maar er zit geen beweging in.

Iemand enig idee?? _/-\o_

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Hmm.. Alhoewel het niet heel duidelijk is denk ik dat je een spoel in het stroomcircuit van het moederbord bedoeld :?

Meestal zijn dat soort dingen van wat dikker draad gemaakt, en die krijg je wel losgesoldeerd met een wat zwaardere soldeerbout.. Of bijv. een soldeerstation. Met de kleine soldeerboutjes <25W krijg je het gewoon niet warm genoeg gestookt. Met een soldeerstation van 50W of een grove soldeerbout van 100W moet het wel lukken.. Echter moet je wel opletten dat je niks in de buurt van de spoel beschadigd :)

Verwijderd

Topicstarter
het is een dual moederbord daar zitten bij beide processor sloten 2 spoels van die ronde dingetjes met rood draad er om heen gewikkeld. Volgens mij zijn der geen andere dus :p
Maarjah we hebben hier standaar soldeerboutje die wel flink heet wordt maar het wil gewoon niet smelten wordt eerder zwart :\

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou dit _NIET_ doen. Het is best mogelijk om de spoelen over te zetten, maar dat lost het onderliggend probleem niet op. Ergens zorgt iets anders ervoor dat die spoelen overbelast raken. Totdat je dat geidentificeerd en opgelost hebt, kun je als het goed gaat nog wel een goede spoel overzetten, maar schiet je er nog niets mee op, want die gaat dan ook doorbranden :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
neej want het lag als het goed is aan de hdd en die hebben we al vervangen. En wat moeten we anders die moederborden zijn niet meer te koop dus waarom niet proberen?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Je kunt dan beter die spoelen eerst losknippen, dan hoeft de bout niet zoveel draad warm te stoken.

Verwijderd

Hoe wou je een HD een spoel op het moederbord laten doorbranden?

Tja, als je niets te verliezen hebt kan je het doen, maar zoals dion_b al aangeeft is het misschien verstandig om nog wat dingen uit te zoeken..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

dion_b schreef op 21 May 2003 @ 12:45:
Ik zou dit _NIET_ doen. Het is best mogelijk om de spoelen over te zetten, maar dat lost het onderliggend probleem niet op. Ergens zorgt iets anders ervoor dat die spoelen overbelast raken. Totdat je dat geidentificeerd en opgelost hebt, kun je als het goed gaat nog wel een goede spoel overzetten, maar schiet je er nog niets mee op, want die gaat dan ook doorbranden :/
ja maar hij heeft er nu wel 2 reserve :D :P
dus kan hij rustig ffe testen en ondertussen uitzoeken wat er nu psies mis is :P
het kan natuurlijk ook gewoon een productie fout zijn of een ouderdomskwaaltje

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
denk ook eerlijk gezegd dat het ouderdom is hoor en over HDD jah daar ben ik ook niet cker van maar hoe wil ik uitvogelen waar het aanligt als de pc niet op kan starten :)

Maar daar gaat ut ff niet om wilde graag weten of iemand enig idee heeft waarom die niet los laat...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 13:15 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shunt schreef op 21 mei 2003 @ 13:02:
[...]

ja maar hij heeft er nu wel 2 reserve :D :P
dus kan hij rustig ffe testen en ondertussen uitzoeken wat er nu psies mis is :P
het kan natuurlijk ook gewoon een productie fout zijn of een ouderdomskwaaltje
Da's waar, je hebt iig weinig te verliezen (muv de CPU's en het geheugen als het echt fout gaat...)

Maar ik zou voor de zekerheid ff de condensatoren nalopen, als het weer een lading brakke torentjes is (je ziet ze bij allerlei fabrikanten, van Abit en Acorp tot MSI en Soltek) heb je gelijk verklaard waarom de spoelen het voor gezien houden :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1