128 en soms 192MB werkgeheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Heb pas van 2 oude PC`s 1 gemaakt en sinds dien is het werkgeheugen een beetje van slag. Er zitten namelijk 3 (verschillende) Geheugenmodules in van elk 64MB. Bij het opstart scherm vind de BIOS meestal maar 128MB en soms 192MB! Waar kan dat aan liggen??

De PC heeft eerst goed gewerkt met 2 modules, en met de derde (PC133) van 64MB is dat verandert. Heb al verschillende combinaties geprobeerd maar niks helpt.
Verder wil ik niet graag meer aan het geheugen rommelen want het gaat zo stroef in de geheugen banken dat ik het mobo moet ondersteunen of het breekt in tweeen!

Use the Search Luke...

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Haal de derde bank er uit (Dan zijn waarschijnlijk je problemen opgelost)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Lijkt me een geval van slecht contact..
't kan zijn dat de contacten van je dimms een beetje geoxideerd zijn, of dat de sloten zelf niet helemaal lekker contact maken.. Probeer het eens een beetje schoon te maken.. Dat helpt meestal wel :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Alle chips eruit halen en er weer in steken, goed aandrukken. Eventueel de timings wat lager zetten.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Je mobo gaat KAPOT! >:)
Heb dit ook meegemaakt...

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 09:54:
Je mobo gaat KAPOT! >:)
Heb dit ook meegemaakt...
:'( wat voor PC had jij dan als ik vragen mag? Hier zal het bedrijf niet echt blij van worden...

Probleem is, ik weet niet welke bank er rot is of welke geheugenmodule niet meewerkt. En door die *(#@^% stroeve aansluiting moet dat hele mobo er weer uit.. ;(
Bestaat er een simpel programma waarmee je kan opsporen in welke banken wel geheugenmodules aanwezig zijn?

Use the Search Luke...

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
Mobo kapot lijkt me wel een behoorlijk doom scenario maar wat je kunt proberen is je module een paar keer in en uit je slot te halen zodat de contacten een beetje in schuren en als tweede kun je je batterij er even 20 sec uit halen. dit laatste klinkt misschien erg vreemd maar werkt soms wel.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Silentpuma schreef op 21 May 2003 @ 10:00:
[...]

:'( wat voor PC had jij dan als ik vragen mag? Hier zal het bedrijf niet echt blij van worden...

Probleem is, ik weet niet welke bank er rot is of welke geheugenmodule niet meewerkt. En door die *(#@^% stroeve aansluiting moet dat hele mobo er weer uit.. ;(
Bestaat er een simpel programma waarmee je kan opsporen in welke banken wel geheugenmodules aanwezig zijn?
Sisoft zegt bij mij in welke banks er geheugen zit ( bank 1, bank 2 = double sided 512mb dimm en dan bank 3 = single sided 256mb bij mij )

en in die volgorde zit het er bij mij ook in dus try dat ff :)

Verwijderd

Draai memtest eens.

Verwijderd

Lijkt me een timing probleem omdat het af en toe goed gaat. Verder geeft bij mij de POST aan waar ik geheugen heb zitten.

Verwijderd

Zit er misschien een dimm van Compaq bij?
Ik heb dit probleem in mijn PII ook, echter alleen met Compaq dimmetjes.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat Compaq geheugen net even andere timings heeft. Wanneer een Compaq dimm in mijn PC herkend wordt werkt het overigens wel stabiel.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Compaq dimmetjes zijn vaak 2-2-2 en werken op zich wel in andere pc's (de mijne b.v. ;) ). Volgens mij zijn de problemen juist andersom met Compaq's, die vaak no-name geheugen, althans, geen 2-2-2 geheugen niet slikken.

Je hebt je dimm slots al even doorgeblazen voor stofresten?

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
memorybanks heb ik met perslucht schoongeblazen, waren mooi schoon. Alleen gaat het geheugen er super moeilijk in. Alles zit er nu in, totdat ik weet welke de problemen veroorzaakt zal er weinig mee gebeuren.

Het kan dat er een dimmetje bij zit van Compaq, maar dat weet ik niet zeker. In de BIOS staat alles op 10 ns, heb dat later naar auto gezet, maar het systeem werkt verder als een speer. Mabey dat ik Sandra er een keer op loslaat (als het op zo`n oud beestje werkt)..
Trouwens in de Post wordt nergens aangegeven welke banken bezet zijn..

Use the Search Luke...

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
COMPRAQ dimmetjes leveren heel vaak probs. Kan ook wel eens liggen aan de single of doublesides geheugen latjes of de hoeveelheid geheugen per chip.

Verwijderd

Waarom ga je niet ff met een gummetje over je contactpuntjes ff heen zo doen we dat altijd op de TD hier dus. En verwissel ff je geheugen over je bankjes...
Pagina: 1