Toon posts:

[router] probleem met edimax router + windows me?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet ergens een router installeren van edimax. Het is het apparaatje van de mycom van 49,- euro, type weet ik niet uit mijn hoofd. Het is een kabel/adsl-router
met 4-poort switch, niks bijzonders dus.

link

Ik moet deze router aansluiten op een kabelmodem van chello en 2 computers, waarvan 1 met windows 2000 en 1 met windows me (compaq ook nog).

Het leek dus allemaal goed te gaan. MAC-adres van de computer met windows me (daar zaat chello eerst op) opgeschreven en toen via de computer met windows 2000 de router geconfigureerd.

Haldeej! Het werkt meteen perfect op de computer met windows 2000 zonder verdere wijzigingen van instellingen. Nu zou je dus zeggen dat het routertje werkt....

Dus ik verbind de computer met windows me met de router en type in: www.google.com. Je raadt het al, geen reactie.

Ok, even boekje erbij en netjes alle netwerkinstellingen doorlopen. IP-adres automatisch toekennen, WINS-omzetting uit, DNS uit, wat bindingen aangezet. Computer opnieuw opgestart...

Niks dus. Geen internet. Ik typ in: 192.168.2.1 (router configuratiepagina). Geen respons. Nog heleboel aan netwerkinstellingen zitten veranderen, helpt allemala niks.

Even naar router kijken, jawel, lampjes branden dat die poort met computer verbonden is. Dan maar andere poorten proberen, zelfs verhaal. Hmmm, misschien is het wel een crosskabel wat daar ligt. Dus nog maar even crosskabeltje gehaald + koppelstukje, dan zou de kabel dus weer recht moeten zijn. Lampjes gaan niet aan dan. Dus het is toch geen crosskabel. Even adertjes tellen in de kabel... 8, dus het is een gewone cat5 netwerkkabel. Verbinding is dus goed.

Als ik de windows me computer direct met het kabelmodem verbind, dan werkt alles dus gewoon weer.

Hieruit concludeer ik:
- kabelmodem = ok
- router = ok
- windows 2000 pc = ok
- kabel die van windows me pc naar router of modem loopt = ok

De bijdehante technische dienst by mycom denkt slimmer te zijn (windows 98 werkt hetzeflde als 2000 en xp, maar me is een heel ander verhaal..... huhuh) en zegt dat ik het kaartje in een slot moet prikken. hier voel ik weinig voor want ik ken de mensen waarbij ik dit doe totaal niet en die krijgen een hartverlamming als ik hun computer openschroef.

wat ik zelf nog gedacht is dat de router de windows me pc niet "accepteert" omdat deze hetzelfde mac-adres heeft als het adres wat hij gebruikt voor de wan-poort (naar kabelmodem dus). dit is echt het laatste wat ik me kan bedenken. Dus dat betekent dan dat ik het mac-adres zou moeten veranderen. Kan dit wel? Ik weet het merk en type van de ethernet adapter niet, maar het komt iig uit een compaq pc van een jaar of 3 oud schat ik zo.

wie weet het? ben een beetje ten einde raad. morgen zijn de 8 werkdagen dat ik hem kan ruilen verstreken. denk niet dat een andere router uitkomst biedt, maar toch....

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
waarom hebben de router en winME hetzelfde mac-adres? daar gaat het waarschijnlijk mis. Ik gok dat de router ook dhcp-server is en die deelt dus aan de hand van mac-adres ip uit maar dat snapt die router niet omdat hij het betreffende mac-adres zelf is....

of je wijzigt bij @home mac-adres in het eigenlijke mac-adres van de router en je laat mac-adres van winME zo staan of je moet mac-adres van winME gaan aanpassen..... suc6

Verwijderd

Topicstarter
router kloont het mac-adres, omdat de chello-verbinding vastzit aan één mac-adres.

de router is idd een dhcp server. de router heeft ook geen eigenlijk mac-adres, dat is gewoon in te stellen. de router werkt ook goed, dus daar ligt het niet aan.

dus je bedoelt dat ik het mac-adres van de windows me pc moet veranderen. hoe doe ik dit dan?

Configuratiescherm --> Systeem --> ... --> Eigenschappen netwerkadapter??

• schwarzenegger
linkje uit de FAQ van Network Troubleshooting ;) :
Hoe kan ik mijn MAC-adres bekijken of aanpassen?

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Krijg je wel een ip van de router dan

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 17:45

backupdevice

No Risk , Full Push

Als het een 6104 is, zou ik hem zowiezo wegbrengen. Die dingen zijn zo buggy als de hel.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Ik heb precies diezelfde situatie, heel toevallig. Ook die router, ook gecloned mac, kan mac niet wijzigen op winme pc (pcmcia kaartje) en aan de andere kant windows xp.
Het werkte bij mij echter altijd bij de winxp machine, en soms bij de winme. De laatste tijd doet ie het prima op beide machines.
Probeer een firmware update van dat routertje, anders misschien proberen statische gegevens in je client te stellen (ip, subnet, gateway, dns)

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 09:09
twee dezelfde MAC adressen in 1 netwerk gaat NOOIT werken. Je moet er dus voor gaan zorgen dat die ME machine een ander MAC-adres krijgt. Hoe je dit kan doen is te lezen in de FAQ zoals larsemenneke hierboven al postte.
Als die netwerk kaart het veranderen van het MAC-adres niet ondersteund dan ben je genoodzaakt om een andere netwerkkaart aan te schaffen.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Brainwaste schreef op 21 May 2003 @ 08:11:
twee dezelfde MAC adressen in 1 netwerk gaat NOOIT werken. Je moet er dus voor gaan zorgen dat die ME machine een ander MAC-adres krijgt. Hoe je dit kan doen is te lezen in de FAQ zoals larsemenneke hierboven al postte.
Als die netwerk kaart het veranderen van het MAC-adres niet ondersteund dan ben je genoodzaakt om een andere netwerkkaart aan te schaffen.
Tuurlijk wel
Als je hem kloont dan is dit naar het internet toe
Dit heeft verder niks te maken met naar je netwerk toe
Hier een sitecom met een kloon mac naar het internet en een goed draaiend netwerk
Alleen geen win me

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Ik heb ook een Edimax BR-6104 en volgens mij is het inderdaad zo dat richting WAN het MAC-adres gekloond is, terwijl hij voor het LAN een ander MAC-adres gebruikt (volgens mij het adres als richting WAN, maar dan met 1 cijfer verschil). Kijk het eens na via de webinterface (192.168.2.1) of de mogelijkheden in WinME en Win2000 (heb ik beide niet).

Je schrijft overigens dat je 192.168.2.1 niet kunt bereiken, maar als de kabels OK zijn dan moet dit wel gaan. Een reset van je router of anders het hele netwerkje kan helpen! Ik heb het ook eens gehad, maar probeerde toen achtereenvolgens van computer 1 en computer 2 de webinterface van het router te benaderen (uitlog op 1 en aanlog op 2); dat gaat blijkbaar niet lekker. Kijk voor resetten in het boekje!

Dit alles met firmware 0.59 en 0.64 (niet voor ADSL gebruiken!). Tegenwoordig is er ook 0.59a.

[ Voor 8% gewijzigd door Velthuis op 21-05-2003 11:13 ]

• NuKeFaCe
  • Laatst online: 08-09-2025
larsemenneke schreef op 21 May 2003 @ 00:48:
waarom hebben de router en winME hetzelfde mac-adres? daar gaat het waarschijnlijk mis. Ik gok dat de router ook dhcp-server is en die deelt dus aan de hand van mac-adres ip uit maar dat snapt die router niet omdat hij het betreffende mac-adres zelf is....

of je wijzigt bij @home mac-adres in het eigenlijke mac-adres van de router en je laat mac-adres van winME zo staan of je moet mac-adres van winME gaan aanpassen..... suc6
Het macadres van de ME bak staat op de WAN poort van de router ... dus die zitten elkaar NIET in de weg... probeer eerst de complete netwerkconfiguratie van die ME bak te verwijderen (dus eerst alle protocollen wegkiepperen en dan de netwerkkaart) ff opnieuw booten en als ie dan de netwerkkaart weer vind en hij om de BESTANDEN vraagt de ME cd erin (dus niet c:\windows\system gaan aangeven) dan zijn alle bestandjes weer VERS en zou het moeten werken, ikzelf heb soortgelijken problemen vaak zo opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
nu zul je net zien dat die &!&@^(@*&@*(-compaq's geen windows me cd hebben, maar een of ander recovery cd'tje....

Verwijderd

Topicstarter
Blue_White_Army schreef op 21 May 2003 @ 08:03:
Als het een 6104 is, zou ik hem zowiezo wegbrengen. Die dingen zijn zo buggy als de hel.
die is het dus...

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Bij mij werkt het in ieder geval ondertussen wel goed, geen idee wat het was.

Maar heb je al geprobeerd een vast IP in te stellen ? of krijg je wel een IP toegekend ?
Anders is het namelijk niet erg gek dat je niet op de router config pagina kan komen in je browser..

• schwarzenegger
op de site van mycom staat een handleiding voor de installatie van jouw router voor winME: http://www.mycom.nl/f2/tutorials/6004-6104_1_w9x.pdf

mocht je op zoek gaan naar een nieuwe router, check dan eens dit draadje: [rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]
heb je wellicht nog wat aan.

[ Voor 37% gewijzigd door schwarzenegger op 21-05-2003 18:43 ]

• backupdevice
  • Laatst online: 16-08 17:45

backupdevice

No Risk , Full Push

kets dat ding de deur uit, check maar eens het support forum van edimax. Daar staan zoveel problemen met die 6104. (Ook om mijn mening te onderbouwen ) Geef iets meer geld uit en koop een goede.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Topicstarter
helaas, is niet voor mezelf. boeit ook allemaal niet wat het ding kan, als het maar werkt.

Verwijderd

ff een tip. Voer even een vast ip in op de win me machine met als gateway het ip adres van de router. Bij de dns voer je ook even het ip in van je router. Herstart je machine en probeer even te internetten.
Succes

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 16:44 . Reden: foutjes!!! :( ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

SkyStreaker

Move on up!

Een kennis van mij heeft deze router (2e hands) ook, echter hij werkt niet configuratiematig.

Als ik kabels aansluit, geeft hij connecties weer, ook WinXP zegt dat er een 100Mbit connectie is. Alle lampjes branden. In feite 'zien' de apparaten elkaar wel via de kabel (straight overigens). Poort 1,2,3 & 4 geven hetzelfde resultaat.

Evengoed, instructies gevolgd. Nu, voordat ik telnet wil gebruiken om het apparaat te gebruiken ping ik eerst het IP wat gegeven wordt in de handleiding. 192.168.168.230 - helemaal geen reactie. Dat de PC 0.0.0.0/0.0.0.0 of 192.168.0.1/255.255.255.0 (of 255.255.0.0) heeft (op de netw.kaart) maakt geen verschil.
Geen ping, dus ook geen telnet.

Nu zegt de handleiding dat ik HyperTerminal kan gebruiken (of soortgelijk) en een null-modem. Een modempie heb ik wel, alleen ik heb dus geen null-modem. Ik wil dus proberen het apparaat via de modem te resetten (zoals de handleiding aangeeft) echter, dit wordt moeilijk als ik geen null-modem heb.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand mij een schema kan geven (ik heb google al afgezocht) van zo een kabel. Dan druk ik hem zelf inelkaar :) Een vereiste is wel een RJ-45 stekker en zo'n smalle RJ voor de modem. RJ45 omdat anders niet in de router past :) ;)

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Velthuis
tranztaz> Deze topic ging over een Edimax BR-6104 en die werkt niet met HyperTerminal, maar met een webbased interface die je vanuit je browser bereikt op 192.168.2.1. Je verhaal maakt niet duidelijk welk router je precies hebt, maar weet je zeker dat je dus de goede handleiding hebt? Zoals je de handleiding beschrijft is het een BR-6004(+) ofzo?

Verwijderd

Blue_White_Army schreef op 21 May 2003 @ 08:03:
Hmmmz... t zou leuk zijn als je dat eens motiveert... :+
T ene moment is de 6004+ niet goed, nu weer de 6104...

Tis niet meer bij te houden...
(de 6004+ is dus wel prima... al kunnen de meesten er niet mee overweg) *D

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Velthuis schreef op 01 August 2003 @ 10:19:
tranztaz> Deze topic ging over een Edimax BR-6104 en die werkt niet met HyperTerminal, maar met een webbased interface die je vanuit je browser bereikt op 192.168.2.1. Je verhaal maakt niet duidelijk welk router je precies hebt, maar weet je zeker dat je dus de goede handleiding hebt? Zoals je de handleiding beschrijft is het een BR-6004(+) ofzo?
Oeps :+ Het was ook laat... :O Hehe O-)

Ja, het is de BR-6004+ inderdaad.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik had een straight-kabel gebruikt en die geeft alleen aan dat er een fysieke connectie is. Een crossover (crosslinked?) Geeft aan 10/100, link & dat FDX ding. Maar nog steeds geen pingen en alles. Wat is eigenlijk "fdx"?

Ik probeer een RJ-45 -> D-Sub adapter te krijgen, zodat ik via de com/console het apparaat kan resetten.

Op het internet heb ik 2 schema's kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/nm1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/nm2.jpg

Is 1 van deze 2 het goede schema om een null-modem te kunnen maken?

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 02-08-2003 08:11 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb inmiddels nu een "crossed" kabeltje. Maar nu is er geen fysieke verbinding aanwezig. Echter een NL handleiding schrijft: "Wilt u poort 1 gebruiken om een PC rechtstreeks mee te verbinden, gebruik dan een cross-over kabeltje zoals die meegeleverd is" Crossed/Cross-linked/Cross-over IS toch wel hetzelfde?

Mijn netwerkkaart is: Realtek RTL8029(AS)-based PCI
Router : Edimax BR-6004(+) (Ver: F7 - MFG: E)

Ik doe het verhaal tot nu toe even in het klein:

- De man voor wie ik de router had aangesloten had ook straight-kabels, alle 3 lampjes branden (10/100 - lnk/act - fdx/col) alle poorten -> 1...4, echter geen telnet/ping op 192.168.168.230

- Bij mij thuis proberen, straight-kabel -> Alleen lnk/act brandt, geen connect (niet op poort 1...4) en weer geen IP om te pingen.

- Weer bij mij, nu met crossed kabel. Zelfs geen fysieke connectie.

Ik heb mij helemaal gek gezocht naar een oplossing en vooralsnog blijkt alleen nog de null-modem zooi mij te kunnen helpen. Wat ik ook raar vind, is dat ik maar 1 lampje krijg en die man 3. Ligt het aan mijn oude NIC of is het het stuurprogramma of toch een verschil in de kabel? Ik ben in principe aan het einde van mijn kennis.

Wat wel blijkt te werken is de EWAN poort, er is een fysieke connectie. Tussen een hubje of een PC, dat lijkt wel te werken. Of moet ik dan de hub benaderen via de EWAN-poort?

Is het anders een idee om ff Win98 te installeren?

Ik probeer nog deze informatie (http://www.mycom.nl/f2/tutorials/6004-6104_1_w2k_xp.pdf) te gebruiken :) Mocht het niet willen, dan zeg ik het wel. :) ;)

[ Voor 26% gewijzigd door SkyStreaker op 03-08-2003 17:28 ]

Verwijderd

ik heb ook een Edimax 6104 en werkt als een trein macadres copieeren en hij draaide binnen 10 min op 2 pc [binnenkort 3]met chello dus een brak router is het zeker niet en probeer een een ander poort die je met de chello modem verbind succes

Verwijderd

chello heeft het nadeel dat ze het mac-adres locken van de netwerkkaart waarop ze zelf de installatie hebben uitgevoerd, je kan gewoon het mac-adres klonen in de router dan werkt alles goed.
allebei de pc's op dhcp zetten

Je moet ook ff kijken welke firmware in de router zit er is namelijk een update tot versie 59

Heb al een stuk of 25 van deze edimax routers (6104) aangesloten voor vrienden en bekenden en nog nergens problemen tegen gekomen

informatie uit router:
LAN MAC Address: xx-xx-xx-xx-xx-xx
WAN MAC Address: xx-xx-xx-xx-xx-xx
Hardware Version: 1.1
Serial Number: 1
Boot Code Version: V1.05
Runtime Code Version: 0.64WD (Feb 20 2003 17:47:20)

• Velthuis
Laatste posters> Ja, duidelijk allemaal, maar het gaat tranztaz om een BR-6004+. TS was allang uitgepraat...

[ Voor 4% gewijzigd door Velthuis op 04-08-2003 16:06 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Velthuis schreef op 04 August 2003 @ 15:00:
Laates posters> Ja, duidelijk allemaal, maar het gaat tranztaz om een BR-6004+. TS was allang uitgepraat...
Ik had dan ook voor het gemak een nieuw topic gestart :) :) (Problemen met de Edimax BR-6004+).

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 04-08-2003 15:56 ]

Verwijderd

mycom??? T was toch een edimax router?
Dan moet je ook de files bij Edimax halen :D
Pagina: 1