[MySQL] meerdere connecties

Pagina: 1
Acties:

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Even vooraf: eigenlijk is dit meer een networking/configuratie probleem van MySQL, maar aangezien er hier veel mensen met MySQL werken leek me P&W de geschiktste plek voor dit topic.

Het probleem is als volgt: ik heb twee pc's; 1 is aangesloten op internet (de hoofd pc) en tussen beide pc's zit vervolgens een LAN (hoofd pc heeft 2 netwerkkaarten).

Op de hoofd pc draait een mysqld, en een programma dat via localhost op die db verbindt. Op de andere pc draait ook een programma dat ik gegevens uit dezelfde db wil laten lezen. Nu kan ik MySQL niet op een manier configureren zodat én het hoofdprogramma én het andere programma met de db kunnen verbinden.

De programma's verbinden via ODBC en willen beiden verbinden met een ander hostname/IP, namelijk localhost voor de hoofd pc en 168.0.0.1 voor de andere pc.

Nu kent mysql het my.ini bestand waar een bind-address in te vullen is. Wat ik hier ook invul (localhost, 127.0.0.1, 168.0.0.1, ip voor internet), het werkt dan gewoonweg niet meer. Het enige dat werkt (althans voor het hoofdprogramma) is de regel uitcommentariseren (#).

De vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik mysql zover dat hij de LAN-netwerkkaart pakt en niet de internet-netwerkkaart om naar te luisteren?

[ Voor 6% gewijzigd door Limhes op 20-05-2003 23:31 ]

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 11:51
Gebruik het ip-adres van de netwerkkaart van de hoofd-pc aan de lan-zijde. Beide pc's moeten met dit ip-adres kunnen praten. En zoals ik het lees is dat noch 127.0.0.1, noch 168.0.0.1.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• Limhes
bigtree schreef op 21 mei 2003 @ 00:18:
Gebruik het ip-adres van de netwerkkaart van de hoofd-pc aan de lan-zijde. Beide pc's moeten met dit ip-adres kunnen praten. En zoals ik het lees is dat noch 127.0.0.1, noch 168.0.0.1.
Zou je idd wel verwachten, maar als ik dat IP ingeef (10.0.0.150; zit nl. nog een router tussen) snapt de andere pc er nog steeds niets van. Hij kan er trouwens wel naar pingen, maar connecties timen out, terwijl het programma het op een set andere pc's (2x win2k) wel doet.

Maar ik zal het morgen als ik er weer ben nog es proberen met 10.0.0.150... Logisch gezien zou je wel verwachten dat dit werkt, dus misschien heb ik wat dingen over het hoofd gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door Limhes op 21-05-2003 00:24 ]

Verwijderd

Twee dingen:

1) Gebruik alleen ODBC als dat echt nodig is. Dat zal namelijk altijd behoorlijk veel langzamer zijn dan een native interface met MySQL.

2) Als je database zwaar belast gaat worden, doe dan even onderzoek naar PostgreSQL ipv MySQL. Die zou (zover ik weet) bij zwaardere belasting beter presteren dan MySQL. (MySQL is daarentegen weer wat sneller bij lagere belasting, als ik het goed heb gevolgd.) Ook voor PostgreSQL bestaat (indien je het nog nodig hebt) een ODBC-koppeling.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Toch blijft het meer een cofiguratie probleem. Mensen die MySQL gebruiken zitten ook in SA hoor ;)

Succes ermee :)

• Limhes
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 00:36:
Twee dingen:

1) Gebruik alleen ODBC als dat echt nodig is. Dat zal namelijk altijd behoorlijk veel langzamer zijn dan een native interface met MySQL.

2) Als je database zwaar belast gaat worden, doe dan even onderzoek naar PostgreSQL ipv MySQL. Die zou (zover ik weet) bij zwaardere belasting beter presteren dan MySQL. (MySQL is daarentegen weer wat sneller bij lagere belasting, als ik het goed heb gevolgd.) Ook voor PostgreSQL bestaat (indien je het nog nodig hebt) een ODBC-koppeling.
Sorry, maar dit voegt niets toe aan het topic. De programma's hoeven sowieso maar een paar keer per minuut oid. data uit de db te halen, en dus is de belasting heel laag. Snelheid heb ik ook niet nodig, vandaar dat ik met MySQL werk (deze db kende ik nl. al).

Maar weet iemand hoe de bind-address parameter goed in te stellen is? Als ik daar localhost invul dan kan het hoofd programma geen verbinding maken met localhost :?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Weet je zeker dat het probleem is dat MySQL naar de 'verkeerde' NIC luistert?
Heb je al in de 'user-tabel' van de 'mysql' database gekeken of je wel toegang hebt van een andere plaats dan localhost? Het zou namelijk kunnen zijn dat je een gebruiker moet aanmaken die vanaf de 2e PC mag/kan connecten.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Limhes
nightowl schreef op 21 May 2003 @ 11:12:
Weet je zeker dat het probleem is dat MySQL naar de 'verkeerde' NIC luistert?
Heb je al in de 'user-tabel' van de 'mysql' database gekeken of je wel toegang hebt van een andere plaats dan localhost? Het zou namelijk kunnen zijn dat je een gebruiker moet aanmaken die vanaf de 2e PC mag/kan connecten.
Dan zou ik een fout moeten krijgen met betrekking tot het aanmelden. Ik krijg de fout dat er geen verbinding mogelijk is. Lijkt me dus dat MySQL niet naar de goeie nic luistert ja...
Pagina: 1