Toon posts:

mounting problem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[root@localhost linux-2.4.20]# mount /mnt/cdrom
mount: fs type supermount not supported by kernel

mijn fstab ziet er als volgt uit:
...
none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850,umask=0 0 0
...

waar ergens in de kernel configuratie (menuconfig) kan ik dit aanpassen zodat dit wel werkt ?

'k heb al verschillende filesystems geenabled maar geen resultaat :s

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat doet
code:
1
mount /dev/scd0 /mnt/cdrom -r -t iso9660

?

Verwijderd

Topicstarter
[root@localhost linux-2.4.20]# mount /dev/scd0 /mnt/cdrom -r -t iso9660
mount: /dev/scd0 is not a valid block device

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 23:02:
Gebruik je wel het goeie device? Ik kreeg die melding ook toen ik mijn CD brander wou mounten toen die te weinig stroom kreeg.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
'k veronderstel van wel; maar bij floppy heeft ie de zelfde error; 'k denk eerder dat 'k iets vergeten ben in de kernel, welke ik juist gecompileerd heb (daarvoor werkte het :s)

(Kernel 2.4.20)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 23:11 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 22:56:
[root@localhost linux-2.4.20]# mount /mnt/cdrom
mount: fs type supermount not supported by kernel

mijn fstab ziet er als volgt uit:

none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850,umask=0 0 0
De distributie die je gebruikt, gebruikt standaard supermount. Dit is (iirc) een systeem dat het mogelijk maakt om dingen als cdroms en floppies lees- en schrijfbaar te maken zonder dat expliciet mounten nodig is. In je zelf-gecompilede kernel ontbreekt dit blijkbaar.
Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 23:02:
/dec/scd0 is de eerste SCSI cdrom. Dat suggereert dat je distributie ide-scsi emulatie gebruikte, en... Je raadt het al, die heb jij niet in je zelf-gecompilede kernel ;)

Waarom gebruik je niet de kernelconfig van de kernel die bij je distributie zat (staat waarschijnlijk in /boot) als uitgangspunt?

Verder zou het kunnen dat supermount niet in de standaard kernels zit, dat zou ik zo niet zeker weten.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Als het goed is, moet er in je make menuconfig onder "File systems" een optie zitten voor "supermount", bij mij iig wel (Vanilla 2.4.20, Gentoo), ga voor de grap eens kijken wat er gebeurt als je je kernel recompilet met deze optie aan :)

Verder moest ik m'n cdrom (toshiba) mounten met een ander filesystem, ik dacht iso9660 (laptop staat nu niet aan, maar ik wil morgen wel voor je in m'n fstab kijken als er nog geen oplossing gegeven is) maar dat weet ik dus even niet zeker :)

Hoi

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

NoBody schreef op 21 May 2003 @ 01:31:
Als het goed is, moet er in je make menuconfig onder "File systems" een optie zitten voor "supermount", bij mij iig wel (Vanilla 2.4.20, Gentoo)
Dan heb jij een andere vanilla kernel dan ik :+

Ik heb net nog even gekeken, maar het zit er echt niet in; als je supermount op een vanilla kernel wil moet je patchen.

Gentoo patcht haar kernels nogal zwaar, dus ik gok dan dat het wel in de kernel-sources zit die zij leveren. Maar dat is dus geen vanilla 2.4.20 ;)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

deadinspace schreef op 21 May 2003 @ 01:46:
[...]

Dan heb jij een andere vanilla kernel dan ik :+

Ik heb net nog even gekeken, maar het zit er echt niet in; als je supermount op een vanilla kernel wil moet je patchen.

Gentoo patcht haar kernels nogal zwaar, dus ik gok dan dat het wel in de kernel-sources zit die zij leveren. Maar dat is dus geen vanilla 2.4.20 ;)
hm in dat geval ben ik denk ik een beetje in de war (heb de afgelopen dagen veel lopen kloten met de vanilla- en gentookernels). Ik zal het morgen eens nakijken :)

Hoi

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
deadinspace schreef op 21 mei 2003 @ 01:28:
[...]

/dec/scd0 is de eerste SCSI cdrom. Dat suggereert dat je distributie ide-scsi emulatie gebruikte, en... Je raadt het al, die heb jij niet in je zelf-gecompilede kernel ;)
Als dat het geval is kun je hem nog wel via je ide blockdevice mounten,
dat is /dev/hdc of /dev/hdd ofzo , afhankelijk van welke ide channel je gebruikt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Supermount wordt idd niet ondersteund door de kale Vanilla 2.4.20 kernel, heb het even nagechecked :)

Dus, pitke, zou ik je kernel ff proberen te patchen met de Supermount patch (ik hoop dat de gelinkte bzip2 image de goeie is) :)

Hoi

Pagina: 1