[carhifi] Installatie troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Ok peeps zit met het volgende:

Heb al een geruime tijd een Rockwood (een wat?) versterker in mijn auto liggen. Apparaatje zou 700 Watt moeten geven. Nooit iets over te klagen gehad en hij doet wat ie moet doen. Hij heeft altijd een Caliber sub in een gesloten behuizing aangestuurd. Dit was een 200 W speaker die wel een leuke bas gaf maar het heeft begeven. Ook hangen er 2 16x9 RCF speakers in mijn hoedenplank (200 W) die ook op de versterker aangesloten zitten.

Omdat mijn Caliber speaker nu stuk is heb ik deze vervangen door een Velocity Sub. Dit is een 400 W gebrugd aangesloten dubbel spoels speaker (200 RMS) :9~. De bas is echt zwaar te gek 1 probleem. Als ik mijn installatie vol open zet klapt alles eruit |:( . De versterker krijgt dan even geen stroom meer maar doet het na 5 sec weer wel. Dit was al een paar X gebeurt in priciepe niks aan de hand. Tot gisteren toen is mijn zekering (25 amp) doorgefikt :(. Er zit nu een nieuwe in maar ik ben bang voor een herhaling van het probleem. Ook zou ik de bas wel vol open willen zetten zonder dat de boel down gaat. Zwaardere zekering zou weleens brand kunnen betekenen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Zou het nut hebben een nieuwe massa kabel te leggen die is vrij dun momenteel. Ik wil wel graag weten of het nut heeft voor ik hier aan ga beginnen. Is nogal een vervelend klusje namelijk.

Ik kan eventueel pics maken om het geheel te laten zien. Alleen als daar behoefte aan is natuurlijk.

Mijn dank is groot!! _/-\o_

www.oudshoorn.it | MCTIP | JNCIA-FWV | 3CX certified Pro | Swyxware SCTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De weerstand van je sub is te laag.

Hierdoor raakt de versterker overbelast, en schiet de beveiliging (jij blij, dat die erop zit) erop.

Je had eerst waarschijnlijk een sub met een weerstand van 4 Ohm. Nu heb je waarschijnlijk een sub met een weerstand van 2x 4 Ohm. Als je die 2 weerstanden parallel aansluit op de versterker, dan wordt:

1
----------------- = 1/4 + 1/4
Totale weerstand

Totale weerstand: 2 Ohm

Je versterker kan gebrugd (4-kanaals versterker, waarvan je er 2 voor de sub gebruikt?) waarschijnlijk gewoon geen 2 Ohm hebben.

Je kunt proberen om de 2 spoelen in serie te schakelen, dus +pool versterker --> +pool eerste spoel. -pool eerste spoel --> +pool tweede spoel. -pool tweede spoel naar -pool versterker. (Dan wordt het dus 8 Ohm. Je versterker levert dan alleen waarschijnlijk wel minder vermogen als op 4 Ohm.)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er 8 ohm van maakt heb je wel het probleem dat je maar de helft van je versterker vermogen benut :/.

Een andere sub of 2 subs van 2 ohm in serie zetten zodat je 4 ohm krijgt zou het mooiste zijn. Anders idd 8 ohm er van maken, geen andere oplossing :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
als die vesterker van jou 700 echte watts is (RMS) dan kom ik op het volgende sommetje
700/12=58 ampere

dus punt 1 in dit geval is de zekering van 25 ampere te laag

moet in dit geval 60 ampere zijn

mocht die 700 watt nou de max aant. watts zijn dan delen we voor het gemak ff door 2 om het rms vermogen te krijgen

dan kom ik op 350 watt uit wat dus betekend met een simpel sommetje

dat 350/12=29 ampere alweer boven die 25 dus weer is jouw zekering te licht

en wat betreft de voedings en de massa kabel

die mag voor dit vermogen best 10mm2 zijn hoor

het is nl zo dat deze kabel dienen als 12v lijn en niet als verwarming toch???

je kunt zowieso voor het gemak een zekering pakken van 60 ampere want in geval van kortsluiting wordt het amperage toch oneindig hoog

en nog iets zorg altijd voor een goede massa deze is nl nog blangrijker dan de voedigs draad

een goede massa mag niet langer zijn dan 1m en moet goed kontakt maken met de carroserie van de auto
daarbij voorkomt een goede massa een tal van storings problemen

wat ook het geval kan zijn van jou versterker is dat deze oververhit raakt daardoor slaat ie al het ware in een protect stand
vandaar dat ie na 5 min (afgekoelt ) het weer doet

je moet maar eens voor de gein een hand op je versterker leggen op het moment dat ie uitgevallen is

als je bijna je handen verbrand is dit waarschijnlijk je probleem

en om je dubbel spoels sub mono aan te sturen heb je een versterker nodig die 1 ohm stabiel is
wat je ook kan doen is 2 stereo kanaalen aansluite op beide aansluitingen dan blijf je toch op 4 ohm spelen

[ Voor 8% gewijzigd door Doppert op 20-05-2003 22:35 ]

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
Ok thanks voor de nuttige reply's !

Het gaat er wel even wat techisch aan toe hier maar met de door jullie gegeven info kan ik wel weer ff verder. Ik zoek zelf op internet wat het nu daadwerkelijk betekend.

Als ik het goed begrepen heb kan ik mijn sub ook niet gebrugd aansluiten zodat ik:

* wat minder vermogen heb.
* wel gewoon door kan knallen.

De versterker is 700 W max. En dit zou dus betekenen dat de sub te (zwaar) is voor mijn versterker. Ook een mogelijkheid zou zijn mijn filter op de versterker wat lager te zetten of niet ? Is er iemand bekend met dit type velocity sub en wat voor versterker zou hier beter bij passen?

Heb voor in mijn auto nu wel geweldige sound oplossing. Blauw doorzichtige speakers van blaupunkt. Lampje erachter en het ziet er schitterend uit. Klinkt nog prachtig ook met die tweetertjes erbij :9~ !!! (sorry ben wat enthouiast en kon het niet laten dit te melden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan dus twee dingen doen>

voor elke spoel van je sub twee (gebrugd naar een) kanelen gebruiken.

Of een spoel doorverbinden; waarschijnlijk zit er een jumper op de terminals die je spoelen parallel zetten. Maak daar dus serie van: Haal die jumpers weg en verbind één spoel door van + naar -. Nu heb je een 8 ohm weerstand op je sub.

Hierdoor zal je versterker minder gauw gaan flippen. En nee, dit kan geen kwaad, je versterker produceert nu alleen minder vermogen.

duh... ik lees net dat BazzH dit ook getikt heeft...

anyways.. als je amp 25 ampere gezekerd is betekend dat een maximum opgenomen vermogen van 360watt (25x14.4). In de praktijk gebruik je hier misschien hooguit 250 watt voor. Die 700 watt op je amp is nogal.... gelogen denk ik.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ahem, Rockwood is van belabberde huize wat ik ervan gezien heb. Probleemloos in te voegen in het rijtje Marquant, waarmee iedere pseudo kenner van Car Hifi weet hoe laat het is ;) Het zullen vast geen hele slechte versterkers zijn, maar het is niet echt in verhouding met de kwaliteit van een Caliber of Velocity sub. Daarvoor moet je eigenlijk gewoon een normale versterker nemen, waarbij je prima kan instappen met een Sony of een Kenwood. Daar begint de normale versterkerwereld in plaats van die van de niet_willen_klasse met 700! watt leuzen die eerder 70 watt zou moeten luiden.

Let wel dat je met een Dual Voicecoil sub beter naar een competitieamp met 1 Ohm stabiliteit kan zoeken. Dan kan je parallel net als nu gaan draaien waarbij je versterker nog even wat extra power eruit pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
Nog even bij de specs aan het kijken geweest van mijn oude en nieuwe sub:

Oude:

Caliber CWP 10

Max.power:
250W
RMS power:
125W

Impedance: <- was 4 ohm
4 Ohm

Mounting diameter:
223mm
Mounting depth:
110mm

Nieuw:

Velocity VRS 10

independance: 4 Ohm

Pe : 200 W (400 piek)

DC resistance (?) : 3.12 Ohm

Kunnen jullie hier iets mee?

Ik kan me voorstellen dat de specs van mijn versterker er nu ook toe gaan doen. Die kan ik als het nodig is er wel bij plakken. Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.carstereocomponents.de/images/Velvrs10.jpg
DVC it is ;)

Zet de specs van je rockwood of typenummer er maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
Het is al wat donker kan dus het type nr op mijn amp niet lezen :) .

Dat het geen denderende qualiteit was wist ik al maar het voldeed tot nu toe altijd. Wel is te lezen dat het om 2 Ohm max gaat. Ben al op zoek geweest naar een site waar die rockwood amps bij elkaar staan. Tot op heden niet gevonden.

Subje overigens gekocht voor 109 euro. Weet niet wat ze normaal kosten maar ik heb niet echt het idee dat ik ben afgezet. Iemand enig idee wat de prijs normaal doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lijkt me zeker geen slechte prijs. Velocity is volgens mij gewoon van Blaupunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zei eerst dat het een dubbelspoels woofer was.. maar uit de specs blijkt van niet..
--------------------------------
Nieuw:
Velocity VRS 10
independance: 4 Ohm
--------------------------------

Goed, stel dat hij dat wel is dan is je versterker niet 2 ohm stabiel. Je zei namelijk dat hiervoor alles naar behoren draaide zonder uit te vallen. dus dan zou ik al uitsluiten dat je massa verkeerd is en je een te kleine voedings kabel hebt genomen. En zelfs misschien de zekering. Als die zekering standaard is meegeleverd dan zal die wel goed zijn en meer als 100watt rms zal die versterker toch niet leveren dus dat zit wel goed.

Wat doppert zei over "de spoelen elk op een apparte stereo kanaal aansluiten" zou ik niet doen!! Dit moet je alleen doen als je geen extra hipass of lowpass op je versterker hebt, omdat je anders compleet verschillende signialen per spoel krijgt en dat vind je woofer niet echt prettig!!
Doe dit dus alleen als jou versterker geen andere mogelijk heden biedt tot het affilteren van je speakers!

Het kan zijn dat je zowieso de spoelen verkeerd hebt aangesloten. Je kunt ze het best zo aansluiten zoals BazzH dat zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je hoeft het niet persé in kortsluiting/overbelasting oid te zoeken het kan ook zijn dat de versterker gewoon niet voldoende stroom kan trekken. Probeer het volgende:

Wat voor voedingskabel ligt er naar de versterker, voldoende capaciteit?
Maak de aarde van de versterker zo kort mogelijk!
Is je accu nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

volgens: http://www-user.tu-cottbus.de/~foellnk/params4.htm
heeft deze woofer wel een dubbele spoel...

anyways.. die rockwood; is dat zoiets als deze: http://www.justamps.com/A...kWood/rockwood_xplore.htm

Ik denk idd dat je amp te hard zijn best moet doen met deze sub erbij. (gain wat lager?)
Als alles in tri-mode draait dan kan je ook een impedantie probleempje krijgen.

Maar zoals hier al gezegd werd; kijk eens goed naar de bedrading; hoe is de boel nu aangesloten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
Het is zeker wel een dubbel spoels sub. Als je naar het plaatje kijkt wat eerder is gepost is dat ook te zien.

Op het moment heb ik de 2 spoelen met elkaar verboden. En de sub gebrugd aangesloten op mijn amp.

Ik heb filters op mijn versterker zitten dus hier kan ik waarschijnlijk nog wel het een en ander mee regelen. Voorlopig zet ik hem gewoon niet vol open. Er is dan niks aan de hand en er komt dan nog geweldig geluid vanaf.

Vind het een beetje link te gaan klooien met aansluiten op een andere manier omdat je bij deze sub de + en de - niet mag omdraaien.

Ga nu ff lekker werken en vanavond wel weer verder klooien.

Thanks 4 the help so far!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon je sub aansluiten op een ongebrugd deel van je versterker. Links een spoel +/-, rechts een spoel +/-, maar dan werkt je versterker gewoon op 4 Ohm. De oplossing van BazzH werkt ongeveer hetzelfde, alleen heb je dan het voordeel dat je waarschijnlijk signaal links en rechts meteen mooi mono krijgt, dus zijn oplossing is eigenlijk beter.

Gewoon een pluspool doorlussen met een draadje naar de ander kant minpool. Met de overblijvende plus en min pool sluit je de sub aan op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 23:48:
En je hoeft het niet persé in kortsluiting/overbelasting oid te zoeken het kan ook zijn dat de versterker gewoon niet voldoende stroom kan trekken. Probeer het volgende:

Wat voor voedingskabel ligt er naar de versterker, voldoende capaciteit?
Maak de aarde van de versterker zo kort mogelijk!
Is je accu nog goed?
De zekering op zijn versterker is er aan onderdoor gegaan. Dus hij krijgt genoeg stroom!

Ik heb ooit precies hetzelfde gehad met een Sony versterker. Dit was een 2-kanaals die we brugden tot 1 kanaal. Er gingen 2 subwoofers aan met 1 spoel van 4 Ohm. Parallel aangesloten zodat we 2 Ohm kregen. Ook om de zoveel minuten stopte alles ermee, en toen hij een keer goed hard stond, is ook die zekering geknapt.

Alleen was die Sony een Hi-current versterker, waarop we een schakelaartje (op de bodem van de versterker) om moesten zetten om hem per kanaal 1 Ohm stabiel te krijgen, gebrugd is hij dan 2 Ohm stabiel. Dat zal die Rockwood waarschijnlijk niet hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik weet niet of het al gezegd is maar je moet er op letten dat je massakabel even dik is als de voedingskabel. Een voedingskabel van 25 mm2 en een maasakabel van 15mm2 werkt natuurlijk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 11:59:
En ik weet niet of het al gezegd is maar je moet er op letten dat je massakabel even dik is als de voedingskabel. Een voedingskabel van 25 mm2 en een maasakabel van 15mm2 werkt natuurlijk minder
Toch kan dat lang aan, op mijn Signat Rom2 zit een voeding van 5mm2 en een aarde van 1mm2 oid, en dat gaat gewoon goed. (en ja, die ga ik binnenkort vervangen, alleen ik heb geen tijd)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 15:58
is het niet een idee om een condensator voor de versterker te hangen, die de piekspanningen afvangt? (ik doel op bijvoorbeeld een caliber powercap van 1 farrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSoNick
Op het moment heb ik de 2 spoelen verbonden met een draad van - naar + en andersom.

Na heel wat frot werk zit de aansluiting vd amp er nu ook bij. Hij zit nog wel gebrugd aangesloten op de amp.

Zekering heeft het goed gehouden vandaag ook al heb ik hem wel }) hard gehad. Hij is er wel 2x mee gestop maar kwam dan na 3 sec weer terug. Dat wil ik nu nog graag gaan voorkomen. De winkel waar ik het spul gekocht heb heeft een medewerker die competitie draai met zijn installatie. Afgelopen speed & design in Rosmalen heeft ie op zn naam staan met zijn Mercedes Vito . Hij kan me als het goed wel verder helpen. Nu maar hopen dat dit niet betekend dat ik weet meer moet investeren. Het gaat anders een beetje uit de klauwen lopen.

De voeding en de massa kabel zijn even dik , en als ik het goed begrijp ook dik genoeg.

Het was wel de zekering bij de accu die kapot is gegaan, en niet die vd amp.

Als ik alle replies eens goed laat bezinken kom ik tot de volgende conclusie:

Sluit de zooi anders aan dit gaat ten koste van het vermogen van mijn systeem. Als die zo is: so be it. Dan gaan we wel weer sparen voor een nieuw amp. Iemand nog suggesties voor een amp die aan mijn eisen zal voldoen? (situatie lijkt me duidelijk). Ik wil natuurlijk net als iedereen zo veel mogelijk waar voor mijn geld. Maar weet donders goed dat goedkoop duurkoop is :7 . Is een velocity amp aan te raden? Ervaringen ???

Thanks in advance.

ps. Velocity is inderdaad van Blaupunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Alles wat vierkanaals is, 2 Ohm stabiel, actief high/low pass traploos regelbaar filter aan boord heeft en nog een beetje merk is, zal voldoen. Vanaf 170 euro heb je al iets heel leuks :)

In jouw geval zou je nog aan een monoamp kunnen denken, zodat je het dual voicecoil principe goed kan uitbuiten met een 2 Ohm lading aan zo'n amp.

[ Voor 29% gewijzigd door Wekkel op 21-05-2003 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hee nu heb ik ook een vraagje. Ik heb een Infinity RA6006 versterker (zo'n grote >:) ) maar die geeft in de handleiding aan dat de sub gebrugd minimaal 4 Ohm moet zijn. Nu heb ik hem op 2 Ohm gebrugd staan en het werkt als een tiet, echter, de amp wordt wel aardig warm maar is nog nooit uitgevallen. Het koelprofiel is dan ook wel supergroot dus dat is wel een voordeel.

Nu zat ik te denken om de sub te bi-wiren als in, links op de ene spoel en rechts op de andere spoel. Dan zijn ze niet gebrugd.

Nu vraag ik me alleen af of ik dit zomaar kan doen want de signalen kunnen verschillen, maar aan de andere kant maakt dat denk ik niet uit want dat heft elkaar op. Als je een sub voor links hebt en een voor rechts dan heffen ze elkaar ook op maar dan via de luchtdruk en nu via magnetisme.

Als dit mogelijk is dan hoor ik het graag even want dan ga ik vrijdag even een 4punt aansluiting halen en sluit ik die aan op mijn Rockford Fosgate sub :) .

EDIT: Nu lees ik op internet dat mijn Rockford Fosgate HE2 10" sub een 4Ohm Dual Coil subwoofer is. Is dit dan 2x 8 Ohm = 4 of 2x 4 Ohm is 2 Ohm ???

EDIT2: Ik heb het even gemeten alleen mijn universeelmeter heeft een batterij die bijna leeg is ofzo want die is er ook niet helemaal zeker van :* .

Het lijkt er wel het meest op dat ie 2 Ohm is. Hoe pak ik dit aan? zo laten of toch links en rechts erop :?

PS. Het signaal is LowPass en is regelbaar. Als stereo aansluiten niet mogelijk is kan ik hem ook in serie zetten wat resulteert in een 8 Ohm impedantie, maar het liefst wil ik hem op 4 Ohm hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 29-05-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Iemand een idee :? ^^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lins de ene spoel en rechts de andere spoel kan problemen geven als de beide kanalen ongelijk werken. Zet de spoelen dan in serie op de versterker in brug, het effect is hetzelfde maar de spoelen zullen zeker gelijk werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sinclair schreef op 29 mei 2003 @ 20:48:
Lins de ene spoel en rechts de andere spoel kan problemen geven als de beide kanalen ongelijk werken. Zet de spoelen dan in serie op de versterker in brug, het effect is hetzelfde maar de spoelen zullen zeker gelijk werken.
In serie zijn ze 8 ohm en dat is niet hetzelfde als 2x 4 Ohm.

Ik denk zelf juist dat als ze elkaar tegenwerken dat er in de 2 kanalen een faseverschil is en dat het dan juist GOED is dat ze elkaar tegenwerken, net zoals je krijgt bij 2 subs dat de ene naar binnen gaat en de ander naar buiten blijft de sub in dit geval gewoon stilstaan.

Ik ben geen expert, dus ik ben heel benieuwd of iemand hier een goed onderbouwd antwoord op kan geven want die van het tegenwerken daar zie ik helemaal geen nadelen aan tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Fairy schreef op 29 May 2003 @ 22:32:
[...]

In serie zijn ze 8 ohm en dat is niet hetzelfde als 2x 4 Ohm.
Jawel, bij brug zet je ook je versterker in serie, dubbele spanning op dubbele weerstand is hetzelfde als 2x enkele spanning op 2x enkele weerstand.

Tegenwerken is juist vermogensverlies en dus geluidsvermindering (hoewel je mag verwachten dat je met een 2 kanaals versterker amper verschillen tussen L en R mag verwachten.)

[ Voor 22% gewijzigd door memphis op 29-05-2003 23:06 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sinclair schreef op 29 May 2003 @ 23:04:
[...]

Jawel, bij brug zet je ook je versterker in serie, dubbele spanning op dubbele weerstand is hetzelfde als 2x enkele spanning op 2x enkele weerstand.

Tegenwerken is juist vermogensverlies en dus geluidsvermindering (hoewel je mag verwachten dat je met een 2 kanaals versterker amper verschillen tussen L en R mag verwachten.)
In de handleiding van mijn amp staat dat ze los voor links 2 Ohm mag belasten en voor rechts 2 Ohm en gebrugd moet de minimale impedantie van de sub 4 Ohm zijn. Misschien vreemd maar zo is het wel volgens de handleiding.

PS. Heeft het in serie zetten nog nadelen behalve dat je de gain wat moet verhogen ? Dan kan ik de sub ook in serie zetten, alleen ga ik dan van 2 Ohm naar 8 Ohm en ik hoop dat ik dan wel genoeg ruimte heb om de gain bij te schroeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 29-05-2003 23:22 ]

Pagina: 1