Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] 16x1 Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:27
Gaat om een Samtron KP-03 lcd'tje kheb hem met het volgende schema aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/perspage/interpol/lcd/lcdimg/LCD-05-BIG.gif

Alles werkt perfect! behalve inplaats 16 tekens zijn er maar 8 die ik zie :?
heb alles nog is na gelopen maar kan nix vinden..

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Dat ligt niet aan je kabeltjes maar aan de aansturing van het LCD. Er moet wel aan dat ding worden verteld dat het een 1x16 is.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Je kabeltje is idd prima in orde. Wat soms gebeurt is dat sommige 16x1 lcd's als een 8x2 moeten worden aangestuurd. Probeer dat eens, en meld het resultaat

• Shockers
owja ik heb LCD Smartie 5.2 als software en als ik 2x 16 aan geef doen de andere 8 het ook maar niet als 1 regel .. de optie 2x8 staat er neit maar zal efef andere software proberen..

ohja en de blacklight heb ik nog niet aan de praat gekregen.. aan de zeikant van me lcd zitten dus die twee aansluitingen die ik gebruikt heb voor pin 15 en 16 nu kan ik met die 10k potmeter me contrast instellen maar met die 100 ohm potmeter gebeurt er nix..

[ Voor 42% gewijzigd door Shockers op 20-05-2003 22:42 . Reden: update ]

• Shockers
Ik heb even me schema gemaakt hoe ik hem precies! heb aangesloten.. alleen werkt nog steeds me backlight nog niet iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: http://www.holodeck.nl/lcd/schema.jpg

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Pin 15 en 16 even omdraaien? D'r zitten leds in, en omdat dat diodes zijn werken ze niet als de spanning er verkeerd om op staat.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Shockers schreef op 20 May 2003 @ 22:00:
owja ik heb LCD Smartie 5.2 als software en als ik 2x 16 aan geef doen de andere 8 het ook maar niet als 1 regel .. de optie 2x8 staat er neit maar zal efef andere software proberen..
Dit is inderdaad puur een software matig probleem. Soms zal een 2x8 optie prima werken (alleen is dan je ene regel opgesplitst in 2 delen) en als er een 1x16 optie is werkt dit af en toe ook nog niet helemaal (omdat je een 1x16 lcd net iets anders moet initialiseren... ). Ook is het voor een deel nog afhankelijk van hoe het LCD de boel heeft ingedeeld (dus als 2x8 of als 1x16, waardoor je de boel in de software weer anders moet initialiseren).

De meeste LCD progjes hebben hier "last" van, aangezien de meeste van minimaal 2 regels uit gaan (en dus ook het LCD zo initialiseren).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 18:02

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Zo stuur ik bijvoorbeeld zo'n LCD aan :)
die puntjes zijn de tussen ruimtes tussen de 2 verschillende 8 char. display's ..
wel 1 LCD dus maar in 2x 8 opgedeelt.

Sjonge jong Sorry van de bedrijfsnaam..
ik pak wel een ander stuk.
code:
1
"Beta 2 b................................y HJH :)"

te lezen als:
code:
1
 "Beta 2 by HJH :)"

[ Voor 54% gewijzigd door SjOuKeS op 03-06-2003 21:02 ]

• Creepy

Creepy

SjOuKeS schreef op 21 May 2003 @ 18:29:
Zo stuur ik bijvoorbeeld zo'n LCD aan :)
Like i said...
die puntjes zijn de tussen ruimtes tussen de 2 verschillende 8 char. display's ..
wel 1 LCD dus maar in 2x 8 opgedeelt.
bedrijfsnaam
Puntjes? Waar heb je het over?

Ennuh.. reclame maken op GoT doe je met een banner, niet met het noemen van de naam van een bedrijf in je post ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Komt wel meer voor bij oudere lcd's. Ik heb ook een 1x16 lcd die werkt als 2x8. Deze komt uit een oude fax en er is helaas weinig aan te doen. Er moeten ook nog wat oude topics over dit probleem zijn

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Kijk de contacten 3, 4 en 6 ff na op het lcd.. er lijkt iets mis te zijn met het selecteren van de volgende controller.. meet het tot daar ff door..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Creepy

Creepy

Looki schreef op 21 mei 2003 @ 23:55:
Kijk de contacten 3, 4 en 6 ff na op het lcd.. er lijkt iets mis te zijn met het selecteren van de volgende controller.. meet het tot daar ff door..
Alleen de 4x40 heeft 2 HD44780 controllers. Alles wat kleiner is heeft er maar 1 ;)

Dit is gewoon een softwarematig probleem, zijn aansluitingen zijn goed gezien het feit dat het met 2x8 gewoon draait.

En wat betreft die puntjes, de meeste 1x16 LCD's worden misschien wel aangestuurd als zijnde een 2x8, maar dit zijn echt niet2 losse lcd's. Ik heb er in elk geval nog geen 1 gezien waar er extra ruimte zat tussen karakter 8 en 9. Dat er op sommige LCD's "puntjes" zitten tussen de karakter is vanwege het feit dat de meeste LCD's 8 "puntjes" reserveren voor een karakter, maar er maar 7 kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 22-05-2003 08:55 ]

• Shockers
aansturen lukt nu wel alleen me backlight moet nog effe aan de praat zien te komen :S
had pin 15 en 16 omgedraait maar geen effect
Pagina: 1