[NW51] Exact voor DOS en NDPS?

Pagina: 1
Acties:

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Er worden hier binnenkort 2 nieuwe (kleuren)laserprinters/copiers/scanners neergezet.
Van die alles-in-een-apparaten dus. :)

Zit een ingebouwde netwerkaansluiting op. De bedoeling is dat ze gaan samenwerken met het NDPS-printersysteem van Novell NetWare 5.1.

Tot nu toe draaide alles op het queue-based printing-systeem.

Nou draaien we hier nog enkele "legacy-apps" zoals Exact voor DOS en nog wat andere zelfgemaakte DOS-appjes.

Ik vraag me af hoe Exact naar die nieuwe printers kan gaan afdrukken :?
Er is al contact geweest met Exact daarover, maar die komen niet veel verder dan "NetWare 5 wordt ondersteund meneer" of "Misschien moet u toch eens gaan upgraden"... Een echte techneut die precies weet hoe het zit krijg ik maar niet aan de lijn.

Een zoektocht door de knowledgebase van Exact leverde ook al niet veel op.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Of kan ik het beste gewoon zowel een queue-based printer installeren naast een NDPS-printer?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
maakt niks uit, onder dos map je gewoon netjes een printque naar een lpt1 of 2 of 3 poortje middels net capture commando (staat in je public map)

werkt als een speer zo doe ik het ook altijd met dos apps onder NetWare

A wise man's life is based around fuck you

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

zwelgje schreef op 20 mei 2003 @ 20:48:
maakt niks uit, onder dos map je gewoon netjes een printque naar een lpt1 of 2 of 3 poortje middels net capture commando (staat in je public map)

werkt als een speer zo doe ik het ook altijd met dos apps onder NetWare
uhm, meneer draait met NDPS. Dit gaat alleen werken met Queue-based printing.

De ultieme oplossing? Gewoon overstappen op NDPS, en voor de printers die onder DOS moeten werken een Queue aan de NPDS printer hangen en deze capturen zoals meneer/mevrouw zwelgje beschreef.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ja, ik weet dat het zo kan ;) , maar dan moet ik weer een nieuwe queue gaan aanmaken voor die nieuwe printer en dat is nou net niet de bedoeling (als het even kan tenminste).

En ik vraag me af of een printer die zowel onder een queue als onder NDPS draait geen conflicten oplevert. :?

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Dit gaat alleen werken met Queue-based printing.
Daar was ik al bang voor... :'(

[ Voor 67% gewijzigd door Tachyon op 20-05-2003 21:04 ]

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tachyon schreef op 20 May 2003 @ 21:04:
[...]

Daar was ik al bang voor... :'(
Lees! Wees niet bang!
Het is niet zo erg! Lees mijn hele post, en zie dat je gewoon een queue kan koppelen aan je NDPS printer :)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ik ben niet bang! Kom maar op! ;)
The network administrator is installing NDPS in his network and has DOS/Windows and Windows 95 workstations with applications that need to print from captured ports in a DOS environment.

To do this, the NDPS printer agent must be configured as a Controlled Access Printer, with access granted to the appropriate users. If it is a controlled access printer, all the administrator has to do is open details on the NDPS printer agent in NWAdmin, select the Jobs button that appears within the printer graphic and select Spooling Configuration. Below is a box titled "Service Jobs from Netware Queues". Select the queue that the DOS users will be capturing to. If you are in a pure NDPS environment - or simply desire for the users to print to an NDPS printer, the queue does not have to be linked to a print server or printer. By selecting the print queue in the NDPS Agent options you have made the link to the queue. Now all the administrator has to do is place a capture statement in the login script to the appropriate queue and NDPS will handle the rest.

In this configuration the NDPS-aware clients will NOT print to the queue in Windows. The port handler will continue to manage the output in Windows to the printer agent as usual.
Ik dacht eerst dat ik dan ook weer de hele santekraam van printservers en printers moest gaan installeren om die queue te servicen, maar dat is gelukkig niet nodig. Dat maakt het alweer wat aantrekkelijker. :)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tachyon schreef op 20 mei 2003 @ 21:25:
Ik ben niet bang! Kom maar op! ;)

[...]

Ik dacht eerst dat ik dan ook weer de hele santekraam van printservers en printers moest gaan installeren om die queue te servicen, maar dat is gelukkig niet nodig. Dat maakt het alweer wat aantrekkelijker. :)
Dat zeg ik, hang alleen een Queue aan de NDPS printer ;-)

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Bij deze wil ik nog even melden dat het werkt! :) Thanx DGTL_Magician! :)

Nu nog een manier vinden om in Exact een specifieke papierlade aan te sturen... :o

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tachyon schreef op 28 May 2003 @ 20:08:
Bij deze wil ik nog even melden dat het werkt! :) Thanx DGTL_Magician! :)

Nu nog een manier vinden om in Exact een specifieke papierlade aan te sturen... :o
Mjah, dat heb ik ook nog nooit aan de reut gekregen. Dat is gewoon een functie die DOS niet ondersteund, het programma zou dus een eigen printer driver moeten leveren die dat zou kunnen.

Btw, Graag gedaan natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door DGTL_Magician op 28-05-2003 21:59 ]

Pagina: 1