Soundblaster -> versterker : signaalsterkte?

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 21:04
Ik ben van plan om mijn soundblaster 64 V (pci) kaartje te verbinden
met mijn JVC versterker (2x 120W) zoals beschreven in de GoT Faq.

Nu vroeg ik mij echter af hoe hard of zacht mijn signaal moet zijn dat ik
verstuur naar de versterker. Is er ook software beschikbaar die mij kan
vertellen hoeveel dB mijn uitgangssignaal bedraagt op de line-out van
mijn soundblaster kaartje?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zolang het geluid niet gaat kraken met het computergeluid vol aan, wordt de versterker niet overstuurd. Je moet net onder de grens gaan zitten om je versterker een goed hard ingangssignaal te geven. Dan hou je het ruisniveau het laagste :)

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 21:04
Ik dacht net dat een versterker een zo laag mogelijk signaal nodig had?
Nuja ik ben geen expert op dat gebied eigelijk.

Zelf heb ik wel al wat rare toestanden gehad waarbij ik een constant gebrom hoorde toen ik mijn pctje verbond met de televisie. Toen heb ik aan twee kanten het signaal verminderd om te testen waar het probleem lag. Als ik de pc vrij stil zet dan is het gebrom ook weg...

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je moet dan ook de oorzaak van de brom wegnemen. Als je minder brom in je pc voert, hoor je natuurlijk ook minder brom 8)7

Hoe meer zuiver geluid de versterker binnen krijgt, hoe minder hij 'kort door de bocht' hoeft te versterken en het ruisniveau blijft dan relatief zacht ten opzichte van het signaal, zodat bij hard zetten niet de ruis lekker hard meeversterkt worden met zachte muziek en daardoor op gaat vallen. Met een hard signaal is immers de muziek al zo hard, dat de meeversterkte ruis niet opvalt :Y)