[linux] mijn console verzakt!

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een S3 Trio64 videokaartje.
Op de consoles heb ik prima beeldvullend beeld. Nou, waar zeur je dan over, * AlterEgo :?

Nou, als ik X start (dat gaat verder prima), en ik ga terug naar de console, dan zijn de onderste 3 ofzo regels van mijn scherm verdwenen: de cursor-regel "verzakt" tot buiten het beeld: ongeacht de resolutie, ongeacht het consolefont, en met of zonder framebuffer.
Letterlijk: voordat ik X start, passen er 28 regels op een console-scherm, en nadat ik X gestart heb, passen er op hetzelfde scherm nog maar 25 (zichtbare) regels.
Pas na een herstart staan de console-schermen weer goed.
Ik zie geen foutmeldingen in de Xfree-logs; de resolutie van X heeft geen invloed, kortom: ik weet niet waar ik het moet zoeken. Iemand een idee?

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Het is waarschijnlijk de driver die je gebruikt. Die doet iets raars nadat hij terugswitcht naar tekstmodus.

Ik heb zelf een S3 Trio64v2 kaartje, en gebruik daarvoor de VESA driver van XFree86-v4. (Debian Woody) Ik heb wel ff een unstable pakketje daarvoor moeten ophalen, want de laatste stable versie gooide de onderste 60 rijen en bovenste 60 rijen pixels door mekaar.

[ Voor 3% gewijzigd door AdLentis op 20-05-2003 16:40 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

In de normale, standaard, tekstmode (zoals we allemaal nog wel kennen vanuit onze MS-DOS tijd) bevat het scherm 25 regels van 80 tekens. Met een rare truuk kun je een VGA kaart instellen op 28 regels (letters van 8x14 pixels ipv 8x16).

Nu is het zo dat een aantal Linuxdistributie bij het booten die rare truuk toepast, en vervolgens de console driver vertelt dattie 28 tekens heeft.

Als de X server de VGA kaart reset (heel lomp dus) komt die weer terug in de standaard 80x25 mode en de console driver weet dat dus niet.

Probeer dus eens Linux (ik ga er vanuit dat je Linux gebruikt) in textmode te booten (zonder grafische opstart-toei dus). Als het goed is staat dan de consoledriver op 25 regels en klopt het nadat de Xserver gestopt is nog steeds.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16

JaQ

precies hierom heb ik dus:
code:
1
 append=" video=vga16:off "

in mijn lilo.conf staan

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• AlterEgo
  • Niet online
AdLentis schreef op 20 May 2003 @ 16:39:
Het is waarschijnlijk de driver die je gebruikt. Die doet iets raars nadat hij terugswitcht naar tekstmodus. Ik heb zelf een S3 Trio64v2 kaartje, en gebruik daarvoor de VESA driver van XFree86-v4. (Debian Woody) .
Ik heb Xfree 4.1 en 4.3 getest => no go
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 17:07:
Als de X server de VGA kaart reset (heel lomp dus) komt die weer terug in de standaard 80x25 mode en de console driver weet dat dus niet.
Probeer dus eens Linux (ik ga er vanuit dat je Linux gebruikt) in textmode te booten (zonder grafische opstart-toei dus). Als het goed is staat dan de consoledriver op 25 regels en klopt het nadat de Xserver gestopt is nog steeds.
Hoe kun je X de kaart laten resetten :?
Herstarten van X lost het probleem niet op.
Ook textmodus levert hetzelfde probleem op.
DrFrankenstoner schreef op 20 mei 2003 @ 17:39:
code:
1
 append=" video=vga16:off "

in mijn lilo.conf staan
Dat doet het ook niet :'(

Ik heb zojuist een oud Xfree 3.3.6 servertje geboot
offtopic:
wat is linux toch lekker: je rukt ergens een harddisk uit, drukt hem ergens anders en het het werkt gewoon :)

En: dat werkt wel 8)7

Nu maar iets verzinnen om de oude 3.3.6 server in Xfree 4.3 te hacken.
En de binaries bakken (gcc 3.2 en glibc 2.3). Want er is geen Xfree 3.3.6 ebuild (Gentoo dus). Ach, het is toch rotweer :)

• AlterEgo
  • Niet online
Hoera, een bleeding-edge Gentoo installatie met een Xfree 3.3.6 ebuild erin geknutseld :)

Zo heb ik het gedaan:
1) Pak de "ebuild": http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=1186.
Dit is een copy-paste van de Xfree 4.1 ebuild.
2) Fix de ebuild: verander sys-sevel/perl -> dev-lang/perl (IIRC)
3) emerge de ebuild. Truetype.tar.gz kun je wgetten als het nodig is: http://distro.ibiblio.org...distfiles/truetype.tar.gz
4) Leg de juiste symlink aan van de juiste Xserver; ln -s /usr/X11/lib/XF86_SVGA X
5) Verzin een leuke XF86Config (in 3.3.6 formaat!) Note: de ebuild bouwt geen leuke tooltjes en scriptjes om je te helpen bij het bouwen van je XF86Config (be warned).
Ik heb geen idee hoeveel ebuilds er nu niet meer correct bouwen doordat ze afhankelijk zijn van Xfree 4.x.

[edit] om die laatste vraag gelijk te beantwoorden: een heleboel. gentoo is nooit gebouwd op XFree 3.x support, dus bijna iedere applicatie met een grafisch frontend gaat lopen bokken bij installatie.

Maar de 3.x Xserver binaries werken prima op de Xfree 4.3 installatie; mijn probleem is verholpen :)

[ Voor 26% gewijzigd door AlterEgo op 21-05-2003 19:15 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
Wow, heftig... tien uur later, om kwart voor zes 's ochtends, komt de oplossing... hulde!

Ik ben net opgestaan, jij bent net gaan pitten, hahaha :)
Pagina: 1