PPP Verbinding via Seriele poort

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb hier een standalone GSM/GPRS modem met GPS module. Dat apparaat kan zelfstandig verbinding maken met internet en data versturen (bijvoorbeeld GPS data van de GPS module naar een IP+Poort). Ook zit er een seriele poort op en kan het ding in transparent-mode gezet worden. In transparent mode forward ie alle data die op de seriele poort binnenkomt naar internet en andersom.

Uiteindelijk wil ik die internet verbinding gebruiken op een PDA (PocketPC, bijv. IPaq), zoals de PDA ook de internet verbinding van je pc kan gebruiken als ie in de cradle zit. Om erachter te komen hoe dat precies moet, heb ik het GPRS modem aangesloten op de PC (COM1). In een hyperterminal zie ik alle initialisatiezooi voorbij komen en als er verbinding is ook alle data die over de lijn gaat.

Maar hoe kan ik nu bijvoorbeeld Windows XP gebruik laten maken van die verbinding. Als ik het ga gebruiken als modem, wil ie gelijk inbellen, telefoonnummers/username/etc.. Eigenlijk wil ik alleen zeggen: "Joh, op Com1 staat een werkende internetverbinding klaar - ga je gang!"..

Hoe??

[edit]Ik heb nog even opgezocht: de PPP pakketjes komen in de originele binaire vorm beschikbaar op de seriele poort.

[ Voor 6% gewijzigd door Burat op 20-05-2003 16:47 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

welk os?

w2k en xp: directe kabelverbinding toevoegen (bij modems)
en dan een directe verbinding tussen 2 comptuers maken (guest) met als adapter de directe verbinding. En dan zorgen dat de andere computer het internet deelt met je directe verbinding (host).

Specs? Zie ondertitel...

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Nee dat is dus fout. Graag alleen posten als je de situatie begrijpt! Er is maar 1 computer. En een standalone modem die uit zichzelf een PPP verbinding opzet :).

[ Voor 39% gewijzigd door Burat op 20-05-2003 17:30 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
ik wil je hier naar verwijzen. dat gaat over een psion series 7, die via ppp op een linux-server op internet kan. de manier die daar beschreven wordt werkt hier iig :)

Maak je eigen poll

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Daar is de 'host' een pc waar je met een pda naartoe connect. In mijn geval is de 'host' een standalone modem waar ik met een willekeurig ander device (pc/pda/...) heen wil connecten.

Het modem zet een volledige verbinding op (Doet ook LCP/CHAP/IPCP meuk) tot het moment dat een IP adres is toegewezen is. Daarna worden alle gegevens die naar het modem worden gestuurd direct doorgestuurd naar de seriele uitgang. Alles wat op die seriele poort binnenkomt, wordt direct over die verbinding doorgestuurd.

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
klinkt als een externe verbinding die gemaakt wordt met een telefoniste (jij belt en samen knopje drukken) probleem wat jij denk ik hebt is dat er geen handshake meer plaatsvindt

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Sorry Burat dat ik gepost heb in jou draadje... :Z

Toch staat het antwoord in mijn eerste post.

Zoek het verder maar mooi zelf uit.

Specs? Zie ondertitel...

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
DaDaJoker schreef op 20 mei 2003 @ 19:58:
Sorry Burat dat ik gepost heb in jou draadje... :Z

Toch staat het antwoord in mijn eerste post.

Zoek het verder maar mooi zelf uit.
Foute houding vriend! Het is verstandig om te kijken op wie je reageert.

Naast het feit dat jouw antwoord geen oplossing is op mijn probleem omdat het een totaal andere situatie is, slaat het ook volledig de plank mis. Als het zo simpel was geweest, had ik de vraag niet eens durven stellen hier.

Ik heb 'm op een Linuxbak aangesloten en na een tijdje kijken op /dev/ttyS0 geprobeerd met een leuke pppd config de verbinding te gebruiken, maar das nog niet gelukt :(. Ik denk dat het probleem complexer is dan ik in eerste instantie hoopte: de ppp verbinding die met het modem is opgezet kan niet zomaar door de pc gebruikt worden. De LCP packets worden bijv. direct gediscard.

Wat mij trouwens wel te verwijten valt, is een onduidelijke vraagstelling. Daarom even een situatieschets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Vodafone Gateway]
   |
 GPRS
   |
[Actief GPRS Modem met eigen TCP/IP Stack]
   |
 Serieel (RS-232)
   |
[PC]

Het modem zet dus zelf automatisch (onafhankelijk van de pc) een PPP verbinding op en gaat dmv TCP/IP info versturen (o.a. NMEA-Strings (GPS)). Maar alles wat op het modem binnenkomt kan worden geforward naar de PC (Via de seriele uitgang). En daar wil ik gebruik van maken op de PC.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

MMM.. ik snap het probleem een beetje denk ik.. de meeste software is erop gebaseerd dat je pc een RAS verbinding apcepteerd en dat het apparaat aan je poort een verbinding tot stand brengt.
Je probleem is nu dat je gps module een "passief" apparaat is. het initieerd niet zelf de verbinding, dat moet je pc doen.
Ik weet op dit moment niet het preciese antwoord...maar ik heb het vermoeden dat je de gps module meer als "modem" moet beschouwen.
oftewel een apperaat waarmee jouw pc een verbinding moet initieeren.

Beste film ooit

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Soepkip: Inderdaad - je hebt gelijk dat normaal de pc een verbinding initieert met een modem en dan het modem aanstuurt, bijv d.m.v. AT commando's. Dit modem kan ook best in die modus, dan kan ik met een driver en wat software inbellen met GPRS. Maar dan beheert de pc de verbinding, als de verbinding om wat voor reden dan ook gebroken wordt, moet ik handmatig opnieuw inbellen. En ik wil juist dat die taak, het beheren van de verbinding, door het modem zelf wordt gedaan. Die is ervoor gemaakt dat ie als de verbinding wegvalt opnieuw probeert en na een aantal keer proberen reset en uiteindelijk zelfs terugvalt naar GSMData. Daarnaast wordt de externe informatie (sensoren op diverse ingangen en de GPS gegevens) dan ook niet doorgestuurd, dat gaat alleen als het modem de verbinding maakt.

Daarom wil ik niet zelf die PPP verbinding initieren, maar alleen gebruik maken van de PPP verbinding die er met het modem ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Burat op 21-05-2003 08:23 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daarom wil ik niet zelf die PPP verbinding initieren, maar alleen gebruik maken van de PPP verbinding die er met het modem ligt.
Voor zover ik het begrijp wil jij dus dat de PC niet doorheeft dat er een PPP-verbinding is. Alles wat de PC uitstuurt over de com-poort komt 'transparant' aan de andere kant van de verbinding er weer uit.

Dat klopt toch? Voor je OS is het dus niet anders dat er een direct kabeltje van de ene PC naar de andere ligt. Wat is er dan mis met de direct cable connection?

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Bij een direct cable connection gaat jouw pc in onderhandeling met de pc aan de andere kant. Maar die laatste is er niet - aan de andere kant zit een modem die *alles* doorstuurt! Dat gaat dan naar de inbelserver van Vodafone waar ik niets mee mag en kan behalve een PPP verbinding opzetten. En dat laatste heeft het modem al gedaan :).

Bij een direct cabel connection moet er onderhandeling plaatsvinden tussen host en guest. En aangezien dat kastje, het modem, geen van beide speelt.. zou ik niet weten hoe het moet worden opgezet. Zie het modem maar als een 'dom' doorgeefluik..

• JeroenE
  • Niet online
Dat gaat dan naar de inbelserver van Vodafone waar ik niets mee mag en kan behalve een PPP verbinding opzetten. En dat laatste heeft het modem al gedaan :).
Ah, op die manier. Ik dacht dat je een verbinding probeerde op te zetten tussen je PC en je PDA, maar dat heb ik dus niet goed begrepen.
En aangezien dat kastje, het modem, geen van beide speelt.. zou ik niet weten hoe het moet worden opgezet. Zie het modem maar als een 'dom' doorgeefluik..
Heb je geen handleiding van dat modem? Wellicht dat je daar wat wijzer van wordt. Volgens mij probeer je iets te gebruiken op een manier waar het niet voor is bedoeld (en waarschijnlijk ook niet gaat werken).

Aan een domme verbinding naar een Vodafone inbelpunt heb je normaal gesproken niet zoveel. Je moet op de een of andere manier aan je PC kunnen vertellen dat het om een internet/netwerk verbinding gaat. Normaal gesproken gebruik je dan dus PPP (of SLIP, maar PPP is beter). Je kan niet 'zomaar' IP pakketjes over een seriele lijn versturen. Aan de andere kant van de lijn moet een proces zijn die de pakketjes die jij verstuurt begrijpt en verwerkt. Dat is wat PPP dus voor je regelt.

Just curious, maar wat gebeurt er eigenlijk als je die verbinding hebt opgezet en je gaat in Hyperterm (oid) een beetje lopen typen? Ik verwacht dat die data op het Vodafone inbelpunt al verloren gaat omdat het Vodafone inbelpunt geen idee heeft wat er met die data moet gebeuren.

[edit]Ik zat je eerste post nog even na te lezen en zie nu dat je zegt dat de PPP paketjes over je seriele lijn binnenkomen op de PC. Maar de onderhandeling wordt dus blijkbaar wel door het modem geregeld? Ik ken geen Windows (of linux) programma wat wel de PPP aan kan zonder dat ze zelf ook de PPP verbinding opzetten. Is er geen speciale 'driver' te vinden op de site van de leverancier? Blijkbaar hebben ze er toch wel rekening mee gehouden dat het op deze manier gebruikt gaat worden.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 21-05-2003 09:25 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
jeroene schreef op 21 May 2003 @ 09:14:
Ah, op die manier. Ik dacht dat je een verbinding probeerde op te zetten tussen je PC en je PDA, maar dat heb ik dus niet goed begrepen.
Nee dat niet :). Zie ook m'n schema hierboven.
Heb je geen handleiding van dat modem? Wellicht dat je daar wat wijzer van wordt. Volgens mij probeer je iets te gebruiken op een manier waar het niet voor is bedoeld (en waarschijnlijk ook niet gaat werken).
Ja heb een uitgebreide handleiding. Het ding wordt vooral gebruikt in track&trace toepassingen en is nog nauwelijks gekoppeld met pc. Heb ook al met de technische mensen van het bedrijf gesproken, die wisten er ook weinig van..
Aan een domme verbinding naar een Vodafone inbelpunt heb je normaal gesproken niet zoveel. Je moet op de een of andere manier aan je PC kunnen vertellen dat het om een internet/netwerk verbinding gaat. Normaal gesproken gebruik je dan dus PPP (of SLIP, maar PPP is beter). Je kan niet 'zomaar' IP pakketjes over een seriele lijn versturen. Aan de andere kant van de lijn moet een proces zijn die de pakketjes die jij verstuurt begrijpt en verwerkt. Dat is wat PPP dus voor je regelt.
Precies! En er komen dus op m'n PC PPP pakketjes binnen! Nu moet ik de PC alleen zover krijgen dat ie snapt dat hij daar iets mee mag en dat ie ook PPP pakketjes mag terugsturen :).
Just curious, maar wat gebeurt er eigenlijk als je die verbinding hebt opgezet en je gaat in Hyperterm (oid) een beetje lopen typen? Ik verwacht dat die data op het Vodafone inbelpunt al verloren gaat omdat het Vodafone inbelpunt geen idee heeft wat er met die data moet gebeuren.
Als ik in Hyperterm ga kijken (of in Linux op ttyS0) dan zie ik alle binaire PPP packets binnenkomen. Als ik gewoon iets type dan krijg ik daar geen feedback op - ik denk inderdaad dat de Vodafone PPP server het discard omdat het geen geldige PPP Packets zijn..

• JeroenE
  • Niet online
Ja heb een uitgebreide handleiding. Het ding wordt vooral gebruikt in track&trace toepassingen en is nog nauwelijks gekoppeld met pc. Heb ook al met de technische mensen van het bedrijf gesproken, die wisten er ook weinig van..
Hm, het is altijd lastig als de experts van de leverancier ook niet weten hoe het werkt :|
Precies! En er komen dus op m'n PC PPP pakketjes binnen! Nu moet ik de PC alleen zover krijgen dat ie snapt dat hij daar iets mee mag en dat ie ook PPP pakketjes mag terugsturen :).
Ik denk toch dat het grote probleem blijft liggen in het feit dat je modem al is ingelogd. Kan je in de handleiding niets vinden over een manier waarop het modem wel de verbinding maakt, maar het inloggen op de PPP server over laat aan de PC? Op die manier is het (in ieder geval onder linux) wel mogelijk om de PPP onderhandelingen door de PC te laten doen zodat het OS weet wat de IP nummers zijn enzo.

Dat heeft overigens wel als nadeel dat je nog steeds de PC de verbinding moet laten beheren. Op het moment dat de verbinding wegvalt en het modem opnieuw gaat bellen (op welke manier dan ook) dan moet de PC toch opnieuw de PPP onderhandelingen gaan voeren omdat het modem dat dan niet meer mag doen. Maar dan gebruik je het apparaat dus niet anders dan als je een willekeurig ander "normaal" modem zou gebruiken.
Pagina: 1