Toon posts:

Aaaahhh voeding is op 110Volt gezet!

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb een serieus probleem.
Een huisgenootje is zo slim geweest om de voeding van mijn pc op 110volt te zetten want ze dacht dat hij het niet deed dusja....
Anyway, ze belde dus effe om dat door te geven en nu vraag ik mij af wat ik nu als ik weer thuis ben kan verwachten. Ik heb voor de zekerheid een voeding meegenomen van mijn werk welke in mijn kast past, maar is het niet zo dat je ALLES dus ook het mainboard kapot maakt als je zoiets doet?
Anyway ze vertelde nog wel dat er een rookpluimpje uit de voeding kwam. :(
(maar een voeding heb ik nog wel dus dan is het niet zo erg opzich)

Wie o wie heeft dit al eens meegemaakt en kan mij vertellen/voorspellen wat er nu allemaal waarschijnlijk kapot is?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Maja waarschijnlijk fikt je voeding alleen maar door, die verwacht 110 en krijgt 220... waarschijnlijk is het nog wel te redden...

zie [rml][ CM] De mislukkingen - part 2[/rml] voor anderen met dezelfde ervaring :Y)

Verwijderd

Waarschijnlijk alleen je voeding

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 21:43

Steve

Krokodil \o/

Je kan het echt niet voorspellen.. Met een beetje geluk is enkel de voeding gemold, met veel pech zijn ook je HDD's, je moederbord, je CPU, je videokaart etc gemold. Maar vaak is 't enkel de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mensen hartstikke bedankt. Ik hoop ook dat het alleen de voeding is want het is een bestwel goede pc.

Ps. Ik had de search gebruikt maar kon niets vinden wat ECHT hetzelfde was als de situatie die ik had. Maar goed ik denk dat ik niet kan zoeken ofzo...

Anyway thanx a lot!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb dit wel een keer meegemaakt op school. Was wel een tijd geleden 4 jaar en ook nog een 386 maar das was het moederbord, geheugen, proc. overleden de rest deed het nog als ik me goed herrinner maar het kan zijn dat tegenwoordig voeding beter beveiligd zijn voor dit soort dingen.

Dus dat er alleen weerstanden in je voeding doorgebrand zijn (Als een soort zekering)

Je hebt wel de ultieme volt mod. Nee sorry succes ermee.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

Ik ben bang.... Met die omschakeling stel je als het ware een lagere weerstand in en zal de stroom op je moederbord haast verdubbelen. Denk niet dat je moederbord dat trekt, om nog maar te spreken van je verdere kaarten. Hopelijk heb je zoiets als een spanningsbegrenzer op je moederbord.....

edit:
Hoop overigens het beste voor je!

[ Voor 9% gewijzigd door Eijkb op 20-05-2003 16:20 ]

.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Alleen de zekering vliegt er uit, vervang je die zal hij het weer doen. Tenminste dat is mijn ervaring

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

djexplo schreef op 20 May 2003 @ 16:19:
Alleen de zekering vliegt er uit, vervang je die zal hij het weer doen. Tenminste dat is mijn ervaring
Nou, een zekering eruit laten vliegen gaat over het algemeen niet gepaard met knallen en vlammen :) En dit is toch wel wat de meeste mensen ervaren bij zo'n voorval :P

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op 20 May 2003 @ 16:19:
Uhmm maar als alleen de zekering doorbrand komt er toch geen rookpluim uit de voeding? En ze zei dat er wel een rookpluimpje uitkwam.

Verwijderd

als er een witte pluim uit kwam was, het een Condensator.
Enfijn denk als je een redelijk nieuwe pc heb dan zit het wel goed.
Alleen de voeding is kaput.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Volgens mij werkt die zekering alleen als je hem overbelast (je vraagt teveel van hem).
Anders zou je met spanningspieken (dat is het inprincipe nu ook) ook alleen maar de zekering hoeven te vervangen.

Het is gewoon heel moeilijk te zeggen. Bij mijn broer plofte ook de voeding(spannings piek denk ik) en daar was alleen de voeding officeel overleden.
Succes iig.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

rook komt niet van een zekering af maar van een doorgebrande spoel, of een doorgebrande weerstand. Waarschijnelijk was de zekering niet optijd. (Wie berekent er nou een zekering dat ie opeens het dubbele krijgt te verduren.) Hoop voor je dat de zekering toch optijd knapte zodat je moederbord nog leeft . Maar voeding is idd wel naar de eeuwige jachtvelding gestuurt..

Trouwens. leuke examen stunt om alle computers op school op 110 volt te zette :D..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toen ik dit met m'n Compaq Desktpo P100 probeerde was alles kapot >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Steve

Steve

Krokodil \o/

dual-zip schreef op 20 mei 2003 @ 16:25:
Toen ik dit met m'n Compaq Desktpo P100 probeerde was alles kapot >:)
Lekker geruststellend voor de topicstarter moet ik zeggen.

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
Condensators willen wel een knal geven als je deze stunts uithaalt.
Huisgenoot van me was ook zo slim om dit eens bij een draaiende computer te doen. Zwarte vingers, en een hoop rook >:)

Nieuwe voeding erin, en alles liep weer :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 20 mei 2003 @ 16:34:
[...]

Inderdaad want het is een compaq, alleen een P3-800 ofzo.
Maar goed ik hou de hoop er maar in, maar feit is wel dat er rook uit die voeding kwam dus een simpel zekeringetje is het waarschijnlijk niet.
Maarja dit is koffiedik kijken natuurlijk, vanavond zie ik wel wat de schade is.
(ik zal dat ook wel effe hier melden)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 07:10

casemodder

--->

heb ik ook een keer meegemaakt, alleen de voeding was kapot de rest deed het nog prima (en nog steeds :) )

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

Ligt denk ik idd een beetje aan hoe oud je pc is. Nieuwere voedingen en/of moederborden zouden er wel eens tegen beschermd kunnen zijn. Koop voor de zekerheid een voeding zonder die switch :)

.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
In 2000 was een collega vergeten een systeem dat uit de US gekomen was vergeten op 220 te zetten... Resultaat: CONFETTI!!! (Lees: alles naar de andere wereld geholpen).

Dus ik hoop / neem aan dat het tegenwoordig WEL enigszins beveiligd is

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-08 10:04
Alleen de voeding zal kapot zijn (niet alleen de zekering) iedereen die dit STOMS heeft gedaan ziet er ook rook bij, maar kan na het vervangen van de voeding weer verders
het blijft een dure switch

Verwijderd

Ik heb het ook een keer gehad, het knopje op 110 volt, zo'n 3 jaar geleden. Toen waren naast mijn voeding de processor en het geheugen gesloopt. Probleem is dat er 4 keer zoveel volts door je voeding worden gejaagd... :(

Vorig jaar had mijn vader kortsluiting in zijn voeding (iets ander probleem dus). Toen deden alleen z'n processorkoeler en de videokaart het nog.

Suc6 en sterkte in ieder geval!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je gelooft het of niet, maar ik heb het ook een keer gedaan toen ik klein was, er kwam allemaal rook uit maar hij deed het nog prima, echt waar *D

Verwijderd

Hiervoor heb ik de beschikking over stickervellen om mijn gebruikers tegen zichzelf en de schoonmaker te beschermen...

De eerste gebruiker, die die sticker verwijderd, en het schakelaartje omzet, mag dus een paar dagen op zoek naar die ene vrije PC hier in de instelling, want die voeding wordt pas vervangen, zodra ik een nieuwe binnenheb. Maar dat weten ze ook best. En ze weten ook best, dat ik een voeding heb liggen, maar dat deze dus bestemd is voor de gebruiker, die gewoon echt een keer pech heeft.

Ik ga er trouwens niet vanuit, dat er meer stuk is, dan de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 16:41:

Thanx!
Bythe way, het is dus gewoon een ATX voeding wat erin zit/zat. (is een p3-800Mhz ofzo)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jupiler schreef op 20 mei 2003 @ 16:34:
[...]

Waarom zou je de TS uberhaupt gerust moeten stellen? Ik zeg gewoon waar het in mijn geval op stond, oftewel alles dood. Dat geruststellen vindt ik altijd zo'n onzin. Krijgt ie nog (te veel) hoop dat alles nog goed is (behalve de voeding ;)) en dan blijkt alles alsnog dood te zijn, wat schiet je daar nou mee op ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• NvE
  • Niet online

NvE

kijkt

Ik heb het ook wel eend gehad. Grote flits beetje rook. Heb hem toen naar een vriend gebracht (ik wist toen nog niet zoveel). Met het vervangen van een zekering ded ie het weer :)

Ja doe maar.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

dual-zip schreef op 20 May 2003 @ 16:57:
[...]

Waarom zou je de TS uberhaupt gerust moeten stellen? Ik zeg gewoon waar het in mijn geval op stond, oftewel alles dood. Dat geruststellen vindt ik altijd zo'n onzin. Krijgt ie nog (te veel) hoop dat alles nog goed is (behalve de voeding ;)) en dan blijkt alles alsnog dood te zijn, wat schiet je daar nou mee op ?
Uiteraard mag je zeggen wat er gebeurd is, maar dan die ' >:) ' erachter.. Achja, boeien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 20-05-2003 17:19 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Meestal zijn (bij nieuwe voedingen dan) de input en output gescheiden (wel niet compleet geisoleerd maar toch) zodanig dat dit wel eens mag/kan voorvallen. Alleen bij blikseminslag is het mogelijk dat de vonk (letterlijk dan) overslaat op de rest van je pc. Maar gewoonlijk is het gewoon je inputcircuit tot aan je eerste spoel of triac-diac schakeling.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jupiler schreef op 20 May 2003 @ 17:19:
[...]

Uiteraard mag je zeggen wat er gebeurd is, maar dan die ' >:) ' erachter.. Achja, boeien :)
die ' >:) ' was omdat ik de lichtshow wel vet vond en het bovendien mijn bedoeling was >:) ( :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 20-05-2003 17:25 ]

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

Probleem is dat er 4 keer zoveel volts door je voeding worden gejaagd... :(
ben jij je rekenmachine kwijt ofzo :D

220/110 = 4, ja hoor :D :/

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Ik heb het ook een keer gehad, het knopje op 110 volt, zo'n 3 jaar geleden. Toen waren naast mijn voeding de processor en het geheugen gesloopt. Probleem is dat er 4 keer zoveel volts door je voeding worden gejaagd... :(

Vorig jaar had mijn vader kortsluiting in zijn voeding (iets ander probleem dus). Toen deden alleen z'n processorkoeler en de videokaart het nog.

Auw... Dat daar niet een soort van beveiliging opzit. Zoiets zou toch niet mogen gebeuren? Stel dat je tijdens het verhuizen van je bak 'toevallig' net op die knop stoot (kans 1 op de miljoen). FIK.... 1000 euro of meer door het putje.

Is daar niet iets op de verzinnen? :?

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

en en goede voeding zal dit dus ook nooit doorgeven aan zijn uitgang. meest van tijd blaas je gewoon het 220/hoogfrequent gedeelte van je voeding op.
Is daar niet iets op de verzinnen?
kan wel, maar doen ze niet. Dan moeten er meer componenten in, voeding word duurder. en hoe vaak gebeurt het nou helemaal

(ik denk dat voedingsfabrikanten zouden willen dat het nog veel meer gebeurt >:) )

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 17:40 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55
Bij duurdere voedingen doen ze het dan ook wel :). Mijn zalman is dr wel tegen beveiligd, die "leest" uit hoeveel V er op staat en autoswitched de stroom over het juiste circuit :) Handig tegen dit soort shit :)

Er zit dus ok geen 110/220 switch op

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2003 17:47 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Steve

Steve

Krokodil \o/

DKasemier schreef op 20 May 2003 @ 17:47:
Er zit dus ok geen 110/220 switch op
Dan heeft die beveiliging ook niet veel nut lijkt me 8)7

• NvE
  • Niet online

NvE

kijkt

Ben je inmiddels al thuis?

Ja doe maar.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jupiler schreef op 20 May 2003 @ 17:55:
[...]

Dan heeft die beveiliging ook niet veel nut lijkt me 8)7
de beveiliging houdt simpelweg in dat er geen optie is om het voltage verkeerd in te stellen 8)

/me Heeft ook Zalman voeding 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 20-05-2003 20:33 ]

Verwijderd

Oh, ik heb ook ooit eens hetzelfde voorgehad zo'n jaar geleden hier thuis.

Nooit geweten wie het gepresteerd had om die schakelaar te verzetten,
maar spektaculair was het wel : eerst een knal en een steekvlam,
daarna veel rook en de elektriciteit uit in een deel van het huis.

Maar het goeie nieuws is dat er, met uitzondering van de voeding weliswaar, niets kapot was aan de pc. Een nieuwe voeding en hij was weer als nieuw.

Verwijderd

Topicstarter
NvE schreef op 20 May 2003 @ 20:26:
Ben je inmiddels al thuis?
Ja sorry ik had gisteren geen tijd meer omdat ik er te druk en tot te laat mee bezig ben geweest.
Ik had twee ATX voedingen meegenomen, maak ik die kast open...
zit er een speciale compaq voeding in ofzo?!?!? Want die mainboard aansluiting is 24-Polig. Dus wel zo'n zelfde stekker maar meer aansluitingen dus een normale ATX aansluiting is te kort zal ik maar zeggen.

Balen, balen en nog eens balen. Zekering van de voeding is nog wel goed trouwens (zat trouwens een trage zekering in |:( , dus dat schiet niet echt op)
Alleen nu heb ik dus het probleem dat ik zo'n voeding niet heb en ik dus nog steeds niets weet. Dus.... opzoek naar zo'n voeding dan maar.
Mocht iemand willen weten welke voeding het precies is, hij heeft comaq partnr. 386461-001 en zat in een Deskpro EP machine.

Oja en mocht iemand er eentje hebben liggen, mail me dan even, mailadres zit in mijn profiel. Allemaal nogmaals bedankt en ik hou u allen op de hoogte.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Gewoon ff compaq bellen. Vragen ze om type nr etc en kunnen ze er één opsturen. Misschien heb je wel 3 jaar garantie (door een carepack of zo) en wordt het voor niets vervangen.
Je kan he altijd proberen en vragen wat een voeding bij hun kost.

Verwijderd

Topicstarter
InterCC schreef op 21 May 2003 @ 09:24:
Gewoon ff compaq bellen. Vragen ze om type nr etc en kunnen ze er één opsturen. Misschien heb je wel 3 jaar garantie (door een carepack of zo) en wordt het voor niets vervangen.
Je kan he altijd proberen en vragen wat een voeding bij hun kost.
Inderdaad, zal ik ook wel even proberen maar ik weet dus nu niet 100% zeker of alleen die voeding kapot is en ik wil wel voorkomen dat ik straks met een nieuwe voeding zit maar de pc het nog steeds niet doet. Dat zou zonde zijn van de centjes...

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 09:27:
[...]

Inderdaad, zal ik ook wel even proberen maar ik weet dus nu niet 100% zeker of alleen die voeding kapot is en ik wil wel voorkomen dat ik straks met een nieuwe voeding zit maar de pc het nog steeds niet doet. Dat zou zonde zijn van de centjes...
Met een beetje geluk kan die gast van compaq je wel vertellen of de voeding meer hardware in z'n ondergang heeft meegenomen..
Ik ga er eigenlijk zelf van uit dat een beetje fatsoenlijke ATX voeding de rest van de hardware beschermd... maar ja.. misschien ben ik wel iets te positief.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

In de tegenwoordige voedingen werk je met gescheiden circuits, om je overige componenten tegen dit soort zaken te beveiligen. Hierbij hoeft de zekering er niet uit te slaan, sterker nog daar is een zekering niet voor gemaakt. Deze zal alleen bij kortsluiting zijn werk doen, dus bv als er een spoel kortsluiting maakt. Bij minder goede voedingen wordt de piekspanning, wat dit dus is, niet altijd goed weggefilterd en kan dus schade aan de overige componenten veroorzaken.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Topicstarter
InterCC schreef op 21 May 2003 @ 09:34:
[...]

Met een beetje geluk kan die gast van compaq je wel vertellen of de voeding meer hardware in z'n ondergang heeft meegenomen..
Ik ga er eigenlijk zelf van uit dat een beetje fatsoenlijke ATX voeding de rest van de hardware beschermd... maar ja.. misschien ben ik wel iets te positief.
Compaq gebeld en dat schiet dus niet op...
Die verwijzen weer naar een van de servicecentre.

Maar goed in de states zijn ze nog wel vollop te krijgen, maarja ik moet wel eerst zeker weten OF het alleen die voeding is en dat is op dit moment dus het probleem.
Anyway, het is dus zo'n voeding: http://www.directron.com/ps72012c.html

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om een mede-Compaqbezitter (mede-slachtoffer :P) te zoeken, ik veronderstel dat de meeste Compaq's deze speciale ATX-stekker gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 21-05-2003 13:00 ]

Verwijderd

Ik kwam laatst ook een topic tegen voor het omzetten van een "normale" voeding naar een compaq. Dit kwam er op neer dat er wat stekkertjes verwisseld moesten worden. Daarvoor moet je dus even de verschillende kleurtjes weten wat ze inhouden, want compaq is zo slim andre kleurtjes te gebruiken.
Kzou zeggen: zoek ff. Tis trouwens wel ffetjes prutsen als je dat wilt doen....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:50:
Ik kwam laatst ook een topic tegen voor het omzetten van een "normale" voeding naar een compaq. Dit kwam er op neer dat er wat stekkertjes verwisseld moesten worden. Daarvoor moet je dus even de verschillende kleurtjes weten wat ze inhouden, want compaq is zo slim andre kleurtjes te gebruiken.
Kzou zeggen: zoek ff. Tis trouwens wel ffetjes prutsen als je dat wilt doen....
Ja misschien wel maar de prijzen die ik hier en daar gezien heb voor die voedingen zijn behoorlijk hoog. (lees: veel te hoog! (80-100 Dollar!!!) ) En aangezien ik nog twee goede oude atx voedingen heb liggen lijkt het mij echt wel de moiete waard.
Bedankt, ik ga meteen even zoeken!

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier dan (beter laat dan nooit!) nog even de uitkomst.
Via een 2e hands site heb ik voor 20 (pl)eurootjes (ex venzendkosten) die speciale voeding kunnen kopen van iemand. Na ontvangst ingebouwt en alles loopt weer als een trein! Ben best blij dus want bij oa. Dunnet vroegen ze dik 100 Euro excl. Btw voor die soortgelijke speciale 24 polige compaq voedingen.

Al met al loopt de pc dus weer als een zonnetje en was dus puur alleen de voeding doorgefikt door het schakelaar incident.

Thanx to ya all!

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 12:47
Soldeer een klein plaatje over de schakelaar heen, is de kans kleiner dat het nog eens gebeurd.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik neem toch wel aan dat je enigzins de kosten op je huisgenootje hebt verhaalt :? lijkt me meer dan redelijk.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

aardbeix15 schreef op 20 June 2003 @ 10:30:
ik neem toch wel aan dat je enigzins de kosten op je huisgenootje hebt verhaalt :? lijkt me meer dan redelijk.
Idd...
(allicht is het een te laag bedrag om met aansprakelijkheidverzekeringen te gaan zwaaien, maar een krat bier als goedmakertje zou wel op z'n plaats zijn)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1