Toon posts:

2 nic's laten werken als 1 nic

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een Linux Redhat Fileserver en wil daar graag 2 netwerkkaarten laten draaien als 1, zodat je dubbele snelheid haalt. Ik heb het al geprobeerd met een bridge omdat ik dat op het forum heb gevonden en het zo beschreven werd alleen als ik dat doe ligt het hele netwerk er hier uit.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan doen en wat er de juiste benaming voor is.
Ik draai nu nog onder linux Redhat 8.0 omdat de raidkaart die erin zit nog niet onder linux redhat 9.0 draaid. maar daar heb ik nu wel wat voor gevonden dat deze ook als het goed is aan de gang krijg.
Dus hoe het bij beide kan.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik weet niet hoe het heet, maar als je je kernel configt kom je het vanzelf tegen :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je dan een switch hebben die 'trunking' ondersteunt. Bij andere oplossingen kun je volgens mij nooit een snelheid van 200mbit halen met 1 transfer.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
lees eens de FAQ in Network Troubleshooting : FAQ Network Troubleshooting

Daar kun je alles vinden :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 14:53:
Ik ben bezig met een Linux Redhat Fileserver en wil daar graag 2 netwerkkaarten laten draaien als 1, zodat je dubbele snelheid haalt. Ik heb het al geprobeerd met een bridge omdat ik dat op het forum heb gevonden en het zo beschreven werd alleen als ik dat doe ligt het hele netwerk er hier uit.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan doen en wat er de juiste benaming voor is.
Ik draai nu nog onder linux Redhat 8.0 omdat de raidkaart die erin zit nog niet onder linux redhat 9.0 draaid. maar daar heb ik nu wel wat voor gevonden dat deze ook als het goed is aan de gang krijg.
Dus hoe het bij beide kan.
Wat je nu gedaan heb is in principe het maken van een crosscable tussen 2 poorten op de switch.

Je moet iig zoeken naar trunking/failover/bonding voor een snelheidsverhoging.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Gebruik the search, hier is al eerder een topic over geweest.

Te weten: 2 netwerkkaarten 1 server

[ Voor 37% gewijzigd door Pantagruel op 20-05-2003 15:01 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Om in te springen op andermans topic..normaliter heb je managed switches nodig voor trunking/vlan enzovoorts.

Zou een stel crosscables niet helpen?

PC1===============PC2
(elk 2 NIC's, crosscable tussen nic1-pc1 en nic1-pc2; en tussen nic2-pc1 en nic2-pc2)

Verwijderd

Dit wordt 'network adapter teaming' genoemd t.b.v. loadbalancing & failover. 1 ip-adres op 2 (of meer) netwerkkaarten.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat dus om
PC4
=
PC1-----nic1 \ ----------
|=================|switch|=======PC2
-----nic2 / -----------
=
=
=
PC3

Dus als bijvoorbeeld PC 2 wat van PC 1 afhaalt kan PC3 ook nog volle snelheid bezig daar gaat het dus om :*)

Volgens mij moet dit mogelijk zijn

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 15:21:
Volgens mij moet dit mogelijk zijn
Het is ook mogelijk mits je switch het ondersteunt (en dat hebben anderen ook al gezegd). Switches die dit ondersteunen zijn doorgaans tamelijk prijzig.

Anderen hebben ook al namen genoemd voor deze techniek: "teaming", "bonding" en "trunking" onder andere (en ja, er zijn veel namen voor). Gebruik die informatie, en ga op die termen zoeken.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Wat je zou willen kun je volgens mij realiseren met "load-balancing". Dit wordt regelmatig gebruikt om emt meerdere (netwerk) kanalen een hogere performance te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Papillon op 20-05-2003 22:35 ]

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

deadinspace schreef op 20 May 2003 @ 21:27:
[...]

Het is ook mogelijk mits je switch het ondersteunt (en dat hebben anderen ook al gezegd). Switches die dit ondersteunen zijn doorgaans tamelijk prijzig.

Anderen hebben ook al namen genoemd voor deze techniek: "teaming", "bonding" en "trunking" onder andere (en ja, er zijn veel namen voor). Gebruik die informatie, en ga op die termen zoeken.
Bij mijn 100BaseVG hub/switch heet het bundeled.
In de kernel moet je ook nog ondersteuning aanzetten.

Verwijderd

Er zijn ook gerust software matige oplossingen hiervoor, als je glftpd gebruikt als ftpd dan kun je in de config gewoon mensen met roudrobin algoritme laten inloggen en wordt traffic automatisch verspreidt over de interfaces. Je kan dan niet met 1 transfer 24mb/s halen maar met meerder transfer verspreidt over meerdere logins is dit zeker mogelijk. Ik heb met 3 nic's meer dan 30 mb/s gehaald, total: 6 transfers @ 31343.6kb/sec

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 01:31:
Er zijn ook gerust software matige oplossingen hiervoor, als je glftpd gebruikt als ftpd dan kun je in de config gewoon mensen met roudrobin algoritme laten inloggen en wordt traffic automatisch verspreidt over de interfaces. Je kan dan niet met 1 transfer 24mb/s halen maar met meerder transfer verspreidt over meerdere logins is dit zeker mogelijk. Ik heb met 3 nic's meer dan 30 mb/s gehaald, total: 6 transfers @ 31343.6kb/sec
Dat zijn leuke snelheden :P

Verwijderd

Zou er met iptables iets te regelen zijn?
En je kan met meerdere interfaces ook QoS gedoe gaan uitproberen...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Ik raad je aan een kernel te bakken met de laatste bonding patch:
http://sourceforge.net/projects/bonding/
Bridgen is iets HEEL anders als het bundelen van netwerkverbindingen.
In /usr/src/linux/Documentation/networking/ vind je het bestand bonding.txt welke precies uitlegt hoe het werkt en welke load-balance methodes voor jouw switch geschikt zijn.
In diezelfde dir staat ook het bestand 'ifenslave.c'.
Met 'gcc ifenslave.c -o ifenslave' wordt die gecompileerd, daarna even naar /sbin kopieeren: 'cp ifenslave /sbin'
In het eerder genoemde tekstbestand staat precies hoe het werkt, maar evt wil ik wel helpen :)

BTW: welke raidkaart heb je dan?.. die niet onder RH9 werkt.

Ik denk dat mode 0 voor jou het meest geschikt is, hierbij hoef je niets op de switch in te stellen. Als je een switch met trunkmogelijkheid hebt kan je mode 2 proberen, maar ik raad je aan dit uitvoerig te testen.
Mode 4 is voor als je een switch met 802.3ad ondersteuning hebt (zoals ik :P ), dit is de beste en makkelijkste methode, maar werkt helaas maar met n beperkt aantal switches.

[ Voor 33% gewijzigd door FatalError op 22-05-2003 12:52 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 22 May 2003 @ 12:44:
Ik raad je aan een kernel te bakken met de laatste bonding patch:
http://sourceforge.net/projects/bonding/
Bridgen is iets HEEL anders als het bundelen van netwerkverbindingen.
In /usr/src/linux/Documentation/networking/ vind je het bestand bonding.txt welke precies uitlegt hoe het werkt en welke load-balance methodes voor jouw switch geschikt zijn.
In diezelfde dir staat ook het bestand 'ifenslave.c'.
Met 'gcc ifenslave.c -o ifenslave' wordt die gecompileerd, daarna even naar /sbin kopieeren: 'cp ifenslave /sbin'
In het eerder genoemde tekstbestand staat precies hoe het werkt, maar evt wil ik wel helpen :)

BTW: welke raidkaart heb je dan?.. die niet onder RH9 werkt.

Ik denk dat mode 0 voor jou het meest geschikt is, hierbij hoef je niets op de switch in te stellen. Als je een switch met trunkmogelijkheid hebt kan je mode 2 proberen, maar ik raad je aan dit uitvoerig te testen.
Mode 4 is voor als je een switch met 802.3ad ondersteuning hebt (zoals ik :P ), dit is de beste en makkelijkste methode, maar werkt helaas maar met n beperkt aantal switches.
Ik heb een Promise TX2000 Maar daar heb ik nu drivers voor die zijn mij vandaag toegemaild door de service desk nog wel beta drivers maar goed ;)
Pagina: 1