[NW51] Admin raakt rechten kwijt?

Pagina: 1
Acties:

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Mmmm, zit met een lastig probleem hier.
Ik had een foutmeldinkje in het login-script. Iets met een extern proggie wat niet uitgevoerd kon worden op een mapping. Niks bijzonders zo leek het.
Foutmelding opgezocht bij Novell.
Oplossing was: draai een DS-repair. Dat heb ik gedaan (zoals ik dat wel vaker doe). In de repairlog staan de volgende foutmeldingen:
Value is more then 60 days old, being deleted.
Toen ik probeerde opnieuw in te loggen vlogen de foutmeldingen me om de oren.
Wat blijkt nu: de admin-user heeft geen admin-rechten meer! :?

Ook een reserve admin-user is ze kwijt. Nu kan ik niet eens meer een backup van de NDS terugzetten...

Is er een manier om de admin-user zijn rechten terug te geven?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Yikes.

Heb je geen aparte backup-user met admin equivalente rechten? Zo hebben we dat hier eens opgelost.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ja, maar die mag ook al niks meer.... De gewone users hebben nergens last van maar ik vrees dat dat veranderd als ze gaan uitloggen en weer inloggen...

Ik vind het echt vreemd dat een simpele DS-repair zoiets voor elkaar kan krijgen :?

• Servor
  • Niet online
Ja, dat snap ik ook niet. Heb je nog aparte opties aan dsrepair meegegeven, op de commandline dus, zoals -rc enzo?

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
ik weet dat er een nlmetje is genaamd burglar.nlm
hiermee kun je je volledige rechten terug krijgen op je NDS. heb zelf niet zo'n zin om te goolen ds dat mag je zelf doen:-)

• Servor
  • Niet online
Lange Draak schreef op 20 May 2003 @ 13:31:
ik weet dat er een nlmetje is genaamd burglar.nlm
hiermee kun je je volledige rechten terug krijgen op je NDS. heb zelf niet zo'n zin om te goolen ds dat mag je zelf doen:-)
Volgens mij is burglar alleen om het wachtwoord van admin te resetten?

Kijk eens op http://www.netwarefiles.com/passmgmt.htm , de bovenste lijkt me aardig in de buurt te komen, die maakt een userobject aan met supervisor rechten op [Root].

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
je kon idd nog wel eens gelijk hebben bedenk ik me ineens

[ Voor 35% gewijzigd door Racle op 20-05-2003 13:49 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
He dat zijn leuke tips! ;)

Het lijkt weer te werken. Ik heb alle connecties van mezelf en die van admin gesloten op de console (daar leek ik nog wel in te kunnen) en een Repair Local database gedaan. Het leek wel of dat de database gesloten bleef of iets dergelijks.

Nu wil ik iets soortgelijks voorkomen in de toekomst; vooral de onmogelijkheid om een backup terug te zetten zat me dwars.... :(

• Servor
  • Niet online
Als het echt een slippertje van dsrepair is geweest, is het haast niet te voorkomen: ook al heb je 10.000 admin-users, ze kunnen dan toch niks. Maar de database was nog gelocked zei je? Dat zou het toch verklaren, of niet? Of was dsrepair wel goed afgesloten?

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ik weet niet zeker of de database nog gelocked was. Hoe zie je dat eigenlijk?
Tijdens het draaien van repair knippert ergens "DS is locked", maar daarna zie ik dat niet meer?
DSrepair was iig afgesloten en de module was uit het geheugen verwijderd.

Misschien had het hier iets mee te maken?

Overigens is het oorspronkelijke probleem dat het virusproggie niet meer draait vanuit het login-script nog niet opgelost... :+

• Servor
  • Niet online
Ik ken de melding niet, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat wij niet zo vaak NDS-health checks uitvoeren als verstandig zou zijn... Maar als ik dit zo lees:
This message is not notification of a delete of a user object. As users log into the system, the network address is stored in the database. This message is a notification that the system found a 60-day-old network address and is cleaning up the database by deleting this entry which has not been used for 60 days. The deletion will cause no problems for the user.
Nieuwe admin PC ofzo? Werken jullie met geimporteerde workstations?

Vaag is het wel iig. Mbv de dstrace optie kun je allerlei debug-info over je NDS naar boven tillen, zoek er maar eens op bij Novell!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Nieuwe admin PC ofzo?
Nee.
Werken jullie met geimporteerde workstations?
Ja. :)
Vaag is het wel iig. Mbv de dstrace optie kun je allerlei debug-info over je NDS naar boven tillen, zoek er maar eens op bij Novell!
Dat zal ik eens gaan doen. Thanx! :>

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Heb hier nog 'n proggie: heet adminadd.nlm
Daarmee kun je als je toegang hebt tot een Novell console zo een gebruiker toevoegen met admin rechten, werkt feilloos..

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Pagina: 1