ouders en energie- / telefoon- / gas- rekening, praat me er niet van.
Gelukkig woon ik dus al 7 jaar niet meer thuis.
Maar goed, de computer....
Je zou eens op de site van zalman (.co.kr geloof ik) kunnen kijken. Daar hebben ze een heel stukje over hoe zuinig hun voedingen dus zijn. Als je hun mag geloven zijn hun voedingen zo'n 25 - 30% efficienter dan wat gebruikelijk is.
Weet nog niet of het dan wel uit kan om zo'n dure voeding aan te schaffen.
Ik zou als ik jou was gewoon die PII houden (geen dnetc draaien) en 'm mogelijk iets omlaag klokken. (66MHz bus en als je mazzel hebt kun je ook de multiplier instellen)
Het verbruik van een hdd is niet zo hoog, zolang 'ie alleen rondjes staat te draaien.
Probeer in de fileserver zo veel mogelijk 5400 rpm-schijven te plaatsen. (dus niet zoveel mogelijk schijven, maar beperk het toerental, nou ja je begrijpt me wel)
Mijn PIII 733 fileserver (4 hdd's in RAID-5) verbruikt in rust zo'n 60 Watt (gemeten met power-meter)
Onder full-(hdd-)load is dat al gauw over de 100 Watt.
Wat wel veel energie vreet is een monitor/TV.
Kijk eens hoe lang die dingen aan staan per dag (verbruik staat achterop de betreffende apparaten)
Je zou ook kunnen investeren in een power-meter van bijv. de conrad. Als je je vader kunt overtuigen van het verbruik, scheelt dat een hoop gezever.
Wanneer mijn ouders dingen gingen voorrekenen, kwamen ze al gauw op een energie-kosten-post van 500 gulden op jaarbasis voor mijn toenmalige 486, met maar 1 hddtje en in de volgende berekening was dat al per half jaar

Kortom ouders overtuigen moet je met harde cijfers doen, niet met giswerk, want bij giswerk hebben ze ineens geen rekenmachine meer nodig.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)