energie zuinige router + fileserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
ik heb nu een Pentium II als server in gericht, hier staat Clarkconnect (gebaseerd op Redhat) op. deze server gebruik ik nu als router en als file server.
mijn vader schrok van de binnengekomen energie en ik vroeg mij af of ik energie zou kunnen besparen door een losse router te kopen.

als ik dan een losse router zou hebben, wat is dan een energie zuinige oplossing voor mijn fileserver? zit ik dan automatisch vast aan een computer of bestaan er ook losse fileservers die minder energie verbruiken?

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koop een losse router zoals een Draytek Vigor en b.v. een SNAP server als fileserver. Scheelt een boel aan KwH per jaar.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Een VIA Eden bordje zou ook al een stuk zuiniger zijn. Vermoedelijk is die SNAP server een tikkie aan de dure kant. Je Eden bak kan dan ook prima routertje spelen. Anders kun je nog overwegen een oude laptop in te zetten als fileserver/router. Die vreten ook niet zoveel energie, zeker niet als je het scherm uit laat schakelen na xx minuten.

You can't have everything. Where would you put it?

• GFoAP
Die losse router had ik zelf ook al bedacht, maar een fileserver is juist mijn probleem. de prijzen die ik na snel zoeken voorbij zie komen voor een SNAP server vindt ik toch wel erg hoog. ik denk dat ik voor dat geld nog heel wat kWH kan gebruiken.

Verwijderd

Een pentium II, zonder beeldscherm (aan) e.d. dat kost maar een paar honderd watt, als dan ook nog een slim gebruik gemaakt van standby e.d. ga je onder de honderd watt.
Bij 100 watt 24*100/1000*10ct=24ct per dag, oftewel 88€ per jaar, dan weet je wat je uitgeeft aan stroom voor dat bakkie.
Overigens een snapserver is gewoon een compact linux bakkie, waar ook een moederbord en fan(netjes) in zitten, als zal het stroom verbruik veel lager zijn omdat er geen grafische kaart in zit, en dus ook geen beeldscherm aan hangt

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:21
Ik kan je een Via Epia bordje aanraden. Zo'n ding verbruikt amper stroom (voeding is zelfs maar 55 Watt en wordt niet volledig gebruikt) en je kan er alles mee w.b. serverfunctionaliteiten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik denk trouwens niet dat die snap dingen minder stroom vreten want volgens mij zit er in de 19" versie nogal wat FAN.

http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=447

Niet goedkoop http://www.linksys.nl/prod_soort.asp?IdSoort=37

Ik heb hier trouwens 2 servers draaien :-) P3 650 en Pii Celly 466 + UPS en LJ4000 en heb eigenlijk nooit wat gehoord over stroomverbruik.

Heb je wel altijd je monitor uit staan ? DUS NIET IN STANBIJ ??

[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 21-05-2003 00:15 ]

• GFoAP
er staat geen monitor bij, dus dat is het probleem niet. het probleem zal ook wel door andere computers komen maar ik ben begonnen om eens naar mijn server te kijken.

we hadden een stroomverbruik van ruim twee keer modaal gebruik, we kwamen zelfs boven de limiet van groene stroom.

Verwijderd

Je zal sowieso moeten denken aan een oplossing waarbij alles in één apparaat zit. Dus dan kom je meteen bij een server, en dan kan je het beste een VIA Epia plankje pakken, en daar wat geheugen en schijven bij proppen. :)
Een router verbruikt inderdaad minder, maar je moet toch een fileserver hebben, en dan kan je niet anders dan een PC nemen..

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
is WOL geen optie? Bijvoorbeeld als je de fileserver niet gebruikt dat deze uitgaat, en als je een request doet (powerping) dat hij dan aangaat? Of is dat niet mogelijk?

Edit: Dit is dus gepost door Audi_S2 en niet door delyver.

[ Voor 17% gewijzigd door delyver op 21-05-2003 13:28 ]

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Vaak kost opstarten nog meer energie dan een tijdje draaien. Waar nog eens bij komt dat je niet 10 minuten wilt wachten op je documenten. Lijkt me geen slim plan in ieder geval...

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 13:28:
Vaak kost opstarten nog meer energie dan een tijdje draaien. Waar nog eens bij komt dat je niet 10 minuten wilt wachten op je documenten. Lijkt me geen slim plan in ieder geval...
vanuit standby toch niet. En eventueel een programma'tje laten draaien die de server uitzet tussen 2.00-8.00 s'nachts wanneer deze niet gebruikt wordt.

Audi A8 W12 6.0

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:02
Achterop mijn Draytek vigor 2200e staat dat die MAX 10 watt verbruikt.
Reken dus maar uit.

American Express vraagbaak

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb nog nooit een server gezien die in stanby ging en eigenlijk nooit een werkstation. Wat weer uit standbij kwam nadat hij daarin terecht was gekomen.

Dan heb ik het nog niet eens over de disken die dood gaan door standbij standen enzo

Verwijderd

raymonvdm schreef op 21 mei 2003 @ 17:09:
Ik heb nog nooit een server gezien die in stanby ging en eigenlijk nooit een werkstation. Wat weer uit standbij kwam nadat hij daarin terecht was gekomen.

Dan heb ik het nog niet eens over de disken die dood gaan door standbij standen enzo
Precies. Iedere dag twee keer op- en 'af'spinnen is voor zo'n harde schijf veel intensiever dan een dag gewoon doordraaien.

Maar ik snap niet dat hier nog alternatieven als in een router worden aangedragen :? Dan moet-ie als nog een computer neerzetten als fileserver..

Conlusie: als je geld ter beschikking hebt: koop een VIA-based systeem, en gebruik energiezuinige onderdelen (lees: geen GeForce FX ;) ), en anders moet je die rekening voor lief nemen :)
Maar misschien moet je eens kijken of dat extra verbruik in verhouding staat tot de kosten :? Stel: je server gebruikt nu 100W (redelijk standaard), en een VIA-systeem gebruikt 50W.
Dan zit je op 1,2 kWh op een dag verbruik. Tegen 2,4 kWh van de oude server. 1 kWh kost ongeveer €0.15, dus bespaar je op een dag €0.18. Dat is in een jaar €65,70.
Een VIA-Epia moederbord kost €104. Dat betekent dat je na twee jaar het moederbord eruit hebt. Is dat het waard?

• M@rijn
  • Laatst online: 17-08 16:41
naar mijn mening wel hij dat Eden bordje zou zeker 5 jaar mee kunnen.

Verwijderd

DTC_marijn schreef op 22 mei 2003 @ 16:14:
naar mijn mening wel hij dat Eden bordje zou zeker 5 jaar mee kunnen.
Mja, dat bordje van €104 had 'maar' een VIA C-3 500MHz. Die is ongeveer even snel als een Pentium 200MMX. Vijf jaar is lang hoor :P
En hierbij ga ik ervanuit dat het systeem met dát moederbord ineens de helft aan energie verbruikt. Ik heb geen idee of dat klopt. De Pentium II is niet zo'n vreselijke energie-slurper :)

Ik zou het niet doen. Ik denk niet dat het het waard is, en persoonlijk vind ik het gek dat je vader niet €100 in het jaar over heeft voor een gedeelde internetverbinding en geserveerde files.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
ouders en energie- / telefoon- / gas- rekening, praat me er niet van.
Gelukkig woon ik dus al 7 jaar niet meer thuis.

Maar goed, de computer....
Je zou eens op de site van zalman (.co.kr geloof ik) kunnen kijken. Daar hebben ze een heel stukje over hoe zuinig hun voedingen dus zijn. Als je hun mag geloven zijn hun voedingen zo'n 25 - 30% efficienter dan wat gebruikelijk is.
Weet nog niet of het dan wel uit kan om zo'n dure voeding aan te schaffen.
Ik zou als ik jou was gewoon die PII houden (geen dnetc draaien) en 'm mogelijk iets omlaag klokken. (66MHz bus en als je mazzel hebt kun je ook de multiplier instellen)
Het verbruik van een hdd is niet zo hoog, zolang 'ie alleen rondjes staat te draaien.
Probeer in de fileserver zo veel mogelijk 5400 rpm-schijven te plaatsen. (dus niet zoveel mogelijk schijven, maar beperk het toerental, nou ja je begrijpt me wel)

Mijn PIII 733 fileserver (4 hdd's in RAID-5) verbruikt in rust zo'n 60 Watt (gemeten met power-meter)
Onder full-(hdd-)load is dat al gauw over de 100 Watt.
Wat wel veel energie vreet is een monitor/TV.
Kijk eens hoe lang die dingen aan staan per dag (verbruik staat achterop de betreffende apparaten)
Je zou ook kunnen investeren in een power-meter van bijv. de conrad. Als je je vader kunt overtuigen van het verbruik, scheelt dat een hoop gezever.
Wanneer mijn ouders dingen gingen voorrekenen, kwamen ze al gauw op een energie-kosten-post van 500 gulden op jaarbasis voor mijn toenmalige 486, met maar 1 hddtje en in de volgende berekening was dat al per half jaar |:(
Kortom ouders overtuigen moet je met harde cijfers doen, niet met giswerk, want bij giswerk hebben ze ineens geen rekenmachine meer nodig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

TIP TIP TIP

er loopt een GROOT topic over de siemens nixdorf....
daar word er een aangeboden... KOPEN !
maar 200 Mhz, 128 mb sdram...
gooi dr een dikke schijf in...

draaid hier ook als web/file/mail server ... router NAT dhcp etc.... allemaal op freebsd... snel genoeg hoor!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 13:32
ik heb ook nog 2 van die Siemens boxen.. ff kijken of ik daar ooit nog een server van kan toveren, mijn huidige router = brak... :(

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mischien is dit iets is wel duur : nieuws: Mini-Box M-100 met embedded Linux
En er zit geen pci uitbereiding op
Pagina: 1