Toon posts:

[WC] Eheim 1048 pruttelt.

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, ik heb sinds een dag of 2 watercooling ingbouwd in de hoop dat dat stil was.
Niet dus.. mn pomp maakt een gigantische herrie, echt om helemaal gek van te worden.
ik krijg die pruttel er ook niet uit, k dacht eerst dat het aan de lucht erin lag dus toen heb ik hem een paar uur laten draaien en hij pruttelt nog steeds.
toen heb ik hem in de wasbak gezet en toen zoemde die gewoon normaal als ik heb goed op de bodem van de wasbak heb gezet, als ik hem draaide ofzo ging ie weer pruttelen.
Ik heb dus een eheim 1948 pomp en slangen van Plug&Cool (geloof 8mm buiten en 6mm binnen diameter)
ooh ja, als ik de pomp aanzet dan komt er er een soort klik vandaan

ik heb ook al de search gebruikt en daar hebben ze het over een membraanplaatje dat kapot was en iemand had een afkorting maar zei vervolgens niet meer waar die voor stond, niet echt handig dus.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

doe ff wat aan je zinsbouw, heel irri dit :D

maareh kan het niet gewoon liggen aan de bevestiging in de kast?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb hem gemonteerd aan van die anti vibe dingen.
het gaat ook niet om resonantie, maar echt om het pruttelen van de pomp

btw, ik heb de pomp net weer in de wasbak gehangen nu met slangen eraan.
als de zuig onderwater zit dan is ie gewoon stil, als de zuig boven water komt gaat ie weer pruttelen dus ik denk dat het aan de aansluiting licht, maar dat weet ik niet zeker.
iemand ideeen?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 12:26 ]

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02

JWR

Dan moet je meer water toevoegen, dan zuigt hij nog steeds valse lucht aan, dit had ik eerder ook, dit is meer iets voor DOC trouwens.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

[CME] -> [DOC]

Verwijderd

Dat lucht is idd een probleem voor je pomp, je moet gewoon schuinhouden en andere rare dingen doen, dan komt op gegeven moment de lucht wel omhoog, en het is weg.
Hetzelfde gebeurd namelijk ook bij onze eheim (aquarium) pomp/

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar hoe krijg ik het er dan uit?
ik heb mn kast schuin gehouden enz enz.
ik heb die pomp uren laten draaien maar die ratel blijft, die gaat er gewoon niet uit

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2025
Oke, ik had precies het zelfde :) je moet in de inlaad de slang die dus horizaontaal zit af en toe knijpen. Dan gaat het lucht er beter uit! Maar hoe vul jij je systeem eigenlijk???

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Verwijderd

Topicstarter
gewoon via mn reservoir, ik heb een innovatec tank-o-matic.

ik heb net de pomp even in een bak met watergehang terwijl ie aan het pompen was, dus met de slangen erin, want mischien zoog ie ergens lucht aan, maar ook toen bleef ie herrie maken

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan 'm het beste uit de kast halen, reservoir afhalen en dan in een grote emmer met water proppen. Als je hem dan aanzet, zal íe op den duur echt wel alle lucht eruithebben geblazen... desnoods zet je 'm enkele keren uit.
Indien je klaar bent met ontluchten, doe je onder water het reservoir erop en draai je 'm onder water ook dicht..... afdrogen en inbouwen is dan het devies.

Tuurlijk, je hebt dan kraanwater, maar dat maakt dus geen ruk uit... 't gaat er iig om dat je de lucht rond de as van de motor ziet weg te krijgen, dus na afloop zou je het reservoir kunnen openen om je waterwetter oid toe te voegen.

[edit]
Je zou 'm onder water eigenlijk met de ingang naar boven moeten houden zodat die lucht eruit kan opstijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Delerium op 20-05-2003 13:40 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Het is een bekend probleem. Je moet de Eheim 1048 mod doen, hier staat het uitgelegd :

http://www.overclocking.b...read.php?s=&threadid=2417

Gewoon wat teflon wikkelen rond de propeller en de magneetas en weg is het ratelen. Tenminste bij mij dan :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het dus net zo gedaan:

ik heb mn kast naast de wasbak gezet, de wasbak vol met water laten lopen en toe mn pomp dus het water uit de wasbak laten zuigen, mn WC setup in.
toen bleef hij die herrie maken.
ik heb toen de pomp afgesloten van mn WC setup en gewoon in de wasbak laten draaien, toen was de herrie weg.
daarna wou ik mn slang weer aansluiten en ik had de slang er nog maar een halve centimeter in en de pomp begon weer herrie te maken.
het zou dus aan de slangen moeten liggen, maar wat moet ik eraan doen?

ik heb trouwens plug&cool slangen

Verwijderd

Topicstarter
Blord schreef op 20 mei 2003 @ 14:28:
Het is een bekend probleem. Je moet de Eheim 1048 mod doen, hier staat het uitgelegd :

http://www.overclocking.b...read.php?s=&threadid=2417

Gewoon wat teflon wikkelen rond de propeller en de magneetas en weg is het ratelen. Tenminste bij mij dan :)
Het klint mischien een beetje noob achtig, maar hoe doe ik dat?
ik heb net namelijk die voorkant van mn pomp afgehaald en ik heb er 2 dingen uit gehaald, een witte pin van een paar centimeter met een klein zwart blokje aan de achterkant en een propellortje met een ronde magneet ofzo eraan.
zit ik nou een beetje in de goede richting te klooien?

btw, teflon? heb ik dus nog nooit van gehoord, kun je zeker gewoon bij de gamma of zo halen ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 14:47 ]

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 14:41:
[...]

Het klint mischien een beetje noob achtig, maar hoe doe ik dat?
ik heb net namelijk die voorkant van mn pomp afgehaald en ik heb er 2 dingen uit gehaald, een witte pin van een paar centimeter met een klein zwart blokje aan de achterkant en een propellortje met een ronde magneet ofzo eraan.
zit ik nou een beetje in de goede richting te klooien?
Je moet de propeller van de magneet losmaken door aan de voorkant de klem in te drukken, Dan schuif de propeller gewoon uit.

En daar doe je een aantal wikkels teflon tape rond de as van de magneet. Ik denk 5 a 6 keren, de propeller moet een beetje klemmen als het terug op de as wordt gezet. Bedoeling is dat de propeller en de magneet een geheel wordt, normaal zitten die 2 gewoon losjes in elkaar.

Dit werkt beter dan met lijm :
-Telfon reageerd niet in water
-Lijm is beetje definitief, telfon kun je losmaken en opnieuw vastzetten.
-Propeller wordt symmetrisch terug op de magneetas gezet met telfon, met lijm is dat beetje moeilijk.

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
Linkje voor plaatjes van de mod. (duitse site trouwens)

http://www.stud.uni-hanno...computer/pc_wak_eheim.htm

Verwijderd

Topicstarter
thanx, die mod helpt echt.
maar nu heb ik een ander probleem, het lijkt wel of de pomp te weinig kracht heeft om het water omhoog te pompen.
moet ik dan 1 laagje teflon minder erom heen doen?

Verwijderd

ja

:)

bij mijn eheim is die keramiek staafje afgebroken, gewoon vervangen door een wattenstaafjestok :D
Werkt gewoon goed en stil

Verwijderd

Topicstarter
Nou, niet dus.

ik heb 6 lagen geprobeerd, 5 lagen, 4 lagen en 3 lagen.
en het maakt niet uit, de pomp krijgt het water niet omhoog, als ik de slangen eraf haal dan lukt het mn om een klein fontijntje te maken maar meer ook niet

Verwijderd

Topicstarter
Thanx to Blord en Hein heb ik nu mn pomp helemaal stil :D
thanx guys, t heeft me meer dan 2 dagen geduurt, k ben dus nu ook super blij

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 15:37:
thanx, die mod helpt echt.
maar nu heb ik een ander probleem, het lijkt wel of de pomp te weinig kracht heeft om het water omhoog te pompen.
moet ik dan 1 laagje teflon minder erom heen doen?
Normaal gesproken kan een Eheim 1048 meer dan 1 meter omhoog pompen bij 10mm slang. Dit heeft niks met aantal teflon lagen te maken.

Zorg ervoor dat geen lucht meer zit in de pomp. Dus paar keren aan-en uitschakelen en beetje wiebelen. En kijk of er geen lekken zitten in de pomp , beetje lek en het zuigt lucht aan inpv water waardoor de waterdoorvoer enorm hindert

[ Voor 12% gewijzigd door Blord op 20-05-2003 18:31 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb hetzelfde probleem...............

Ik heb van alles geprobeerd maar het helpt gewoon niet :S

Verwijderd

Het is dus duidelijk niet goed voor je pomp als ie lucht zit te pompen. Hij oververhit dan en kan heel snel kapot gaan. Waar denk je zelf dat het aan ligt als je de invoer boven water houdt en hij begint te pruttelen. Het is een waterpomp, geen luchtpomp |:(

• Sn0wblind
Mijn pompje word gekoeld door een 120mm case fan die ervoor staat dus dat gaat enit zo snel.

Maar hoe krijg je nou makkelijk zonder de slangen los te halen het lucht eruit?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, mischien hebben jullie mijn post gemist, maar hij werkt al, stil en hij pompt goed.

StrifeNL, ik heb 3 laagjes teflon tape gebruikt.
k weet niet of je de link al hebt gezien maar dat staat het uitgelegt met foto's

hier nog een keer de link:

• Sn0wblind
ik zal eens kijken.

Tnx............maar is dat echt nodig of kan he took zonder?

Verwijderd

Topicstarter
Het kan ook zonder maar dan maakt je pomp echt gigantische herrie, en ik heb watercooling genomen om de stilte, niet om de herrie

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02

JWR

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 22:53:
Mensen, mischien hebben jullie mijn post gemist, maar hij werkt al, stil en hij pompt goed.

StrifeNL, ik heb 3 laagjes teflon tape gebruikt.
k weet niet of je de link al hebt gezien maar dat staat het uitgelegt met foto's

hier nog een keer de link:

De link staat er half op. Welke is het nu?

• Blord

Blord

Hello Kitty !

• Sn0wblind
Ik ga het morgen ff proberen.

tnx voor de tip (kan alleen geen duits :( )

• Sn0wblind
Ligt het nou aan mij of is het met die teflon mod de pomp een stukkie minder krachtig :\ .

Ok ik hoor het pompje niet meer maar hoe check ik de flow?? en er zitten 3 aardig grote bellen in mijn slangen nu.

Verwijderd

Topicstarter
idd, dat had ik ook, toen ik de telfon eromheen had zitten kreeg die het water niet meer omhoog.

Je moet hem dan gewoon ff laten draaien, want ik had de pomp in de wasbak staan en na een kwartier begon ie opeens weer goed te pompen.
Zorg er wel voor dat ie echt goed het water aanzuigt, anders lukt het hem alsnog niet.

Verwijderd

Kijk gelijk of je asje nog heel is. Die breken vreselijk snel. Die as is het zwakste deel van de pomp. Heb hem vervangen door 3mm lasdraad, dat is veel sterker. Na een 3 tal maanden laatst het systeem overgezet in een andere kast, alles gelijk nagelopen. Zag er prima uit, niet gebogen, niet gesleten, prachtig.

Gebroken als zorgt voor een hard geratel, maar de pomp blijft het aardig doen, als je je pomp dus te luidruchtig vindt vergeet dan niet dat de as gebroken kan zijn.
Pagina: 1