SIS 655 langzamer dan SIS 645?

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Gigabyte 8SINXP1394 moederbord met een Intel Celeron 1,7 GHZ(vanwege budget) met 4 x 256 MB DDR333 in Dual Channel mode en na de nieuwe installatie van Windows XP Pro is het systeem zo langzaam.

Als het geluid wordt aangestuurd is het geluid aan het haperen, harde schijf constant aan het laden, netwerk heel langzaam, opstarten doet die soms en soms weer niet of duurt 20 minuten(geen geintje, echt gemeten) en ga zo door. Nu heb ik dus het moederbord vervangen door een Asus P4S533-X(SIS 645DX chipset) en het systeem gaat als een zonnetje met 256 MB DDR PC266(langzamer geheugen) en geen problemen meer.

Ik wil heel graag dat Gigabyte moederbord gebruiken maar als het zo langzaam gaat heeft het geen zin. Wie heeft hier een oplossing voor? Windows XP Pro wil ik liever op een snel moederbord gebruiken, want een processor gaat misschien over 2 maanden komen.

Ik heb alle drivers vervangen en nieuwe voeding van 400W ipv 250w gebruikt.

Verdere spec van het huidige systeem zijn:
Ati Radeon 7000 videokaart
Sound On-Board
40 GB Maxtor 7200 RPM
A-Open CD-Writer 24*10*40
Floppydrive
LAN On-Board

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trage schijven doen meestal vermoeden dat DMA niet aanstaat. Misschien dat de SiS drivers die Gigabyte meelevert dat niet per default doen en de SiS drivers die Asus meelevert wel. Ander mogelijke plek om te kijken is in BIOS- staat DMA daar ook aan voor de schijf?

Sowieso is kijken naar een BIOS update geen slecht idee- planken met een erg nieuwe chipset worden meestal met erg onvolwassen BIOSsen geleverd en zijn al direct betere te downloaden. Daar kan eea ook aan liggen, maar dit klinkt in de eerste plaats een probleem met het I/O subsysteem en dat is bijna altijd aan slechte DMA settings te wijten.

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Qua hardware is niets verandert behalve dan het moederbord. Het gigabyte moederbord heb ik ook nog de DMA en alles ingeschakeld en zelfs de Celeron 1,7 naar 2 ghz gezet om hem sneller te krijgen zonder resultaat.

Bij de Gigabyte heb ik de laatste bios erop gezet en bij de Asus niet, want dat is gewoon niet nodig omdat die snel is. Ik heb bij het gigabyte bord zoveel geheugen geprobeerd dus het lag daar gewoon niet aan.

Er waren ook geen chipsetdrivers aanwezig voor die Sis chipset. Het andere probleem was dat waarschijnelijk in de overdracht binnen het moederbord van de chipset zelf dat die gewoon langzaam is.

Het is me onduidelijk maar toch wil ik heel graag dat dure Gigabyte moederbord gebruiken!!

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!