Toon posts:

Na opdracht "gnome-session" foutmelding "Cannot open disp."

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest de titel ff inkorten, maar waar het dus omgaat is deze foutmelding

[root@localhost root]# gnome-session
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

(gnome-session:2224): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Dit krijg ik elke keer als ik gnome probeer op te starten vanuit console... dus gewoon plain tekst zonder grafisch gedoe.
Ik ben nogal n00b op dit gebied maar dit is me nog nooit eerder overkomen.

Ik heb linux redhat 9.0 op een laptop (Acer Aspire 1300)
Hiervoor had ik het probleem dat hij alleen 800x600 aan kon als resolutie, maar dat ik heb inmiddels verholpen, en dacht ik dus dat ik wel in gnome kon komen. Maar zelfs dat lukte niet.

In gdm komen is geen probleem maar als ik bij sessie gnome aanvink en dan inlog, gaat hij naar kde |:(

Ik heb de search al gebruikt en zowat alles al geprobeerd. Wat me wel opviel is dat als ik dit intyp

echo $display

dan slaat hij een regel over en komt er niets anders te staan behalve:

[root@localhost root]#

Als ik dit doe:

export Display=:0

Dan geeft hij wel een :0 als ik echo $display intyp.

Ik weet niet wat er fout gaat maar ik verder met gnome, niet met kde...

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als ik me niet vergis, start gnome-session niet uit zichzelf X op. Dit betekent dat je eerst X moet starten en dan pas kan gnome-session naar de xserver connecten. Probleem hier is weer dat X niet blijft draaien als er geen window manager gestart wordt - hier komt xinitrc om de hoek kijken. Het is dan ook de geprefereerde manier om xinitrc (in /etc/X11/xinit/xinitrc danwel in ~/.xinitrc) te gebruiken, en hierin "exec gnome-session" te zetten. Als je in /etc/X11/xinit/ kijkt staan daar waarschijnlijk al voorbeelden voor de verschillende window managers, kijk daar ff naar (staat waarschijnlijk ook al 1tje voor Gnome), en kopieren maar :P

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 23:04
Aanvulling, X draait prima zonder Windows manager, full screen Win4Lin bv zou niet zonder kunnen... X staat dan ook volledig los van de windows manager, maar dat terzijde.

Aangezien je zelf aangeeft dat je een beginner bent zou ik niet gelijk zelf config files ed gaan aanpassen. Je hebt een aantal opties:

1 Je gebruikt RedHat dus het meest voor de hand liggende is om de 'Desktop Switching Tool' van RedHat zelf te gebruiken (staat bij mij onder 'Meer Systeemgereedschap').
2 Handmatig een X sessie opbouwen. Dus eerst X starten (X &) dan de display instellen (export DISPLAY=":0") en tenslotte gnome starten (gnome-session).
3 Als je via gdm gnome niet kunt opstarten zit er zeker iets niet goed! Strerker nog gnome is de default bij RedHat (9)....dus dat zal wel optie 2 worden ;)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

misschien werkt:
export DISPLAY=<eigenhostname-of-ip>:0.0

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Waarom gebruikt de topicstarter geen display manager :? nm

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 16:50 . Reden: omdat hij weer eens niet goed het probleem had gelezen ]

Verwijderd

startx -e gnome-session

en dat export commando moet zijn:
code:
1
export DISPLAY=":0.0"

en het is "window manager" ipv "windows manager"

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm heb weer vanalles geprobeerd en zo'n window manager wilt hij ook niet zomaar pakken.
Nadat ik startx -e gnome-session had gedaan sprong ik een gat in de lucht maar wat bleek dus, hij ging niet naar GNOME maar naar KDE|:( vervolgens starte hij automatisch een terminal op en daar stond dit in

code:
1
SESSION_MANAGER=local/localhost.localdomain:/tmp/.ICE-unix/2020

Ik heb ook export DISPLAY=:0.0 geprobeerd maar zelfs dan doet hij het niet :'(

Verwijderd

Probeer het volgende en geef je output bij elk van deze commando's.

Als gewone gebruiker inloggen op de console (ctrl-alt-F[n] waarbij je voor [n] 1 t/m 6 mag nemen)
dan:
X :1 &
(let op, spatie tussen X en :1 -- ik zet hem naar :1 zodat het niet in conflict komt met een evt Xsessie op :0 als gdm/kdm loopt; ga weer terug naar dezelfde console, ctrl-alt-F[n])
export DISPLAY=:1
gnome-session &
ctrl-alt-f7 of ctrl-alt-f8 brengt je naar de grafische desktop, als er geen vervelende errors zijn geweest..

Je error in je startpost lijkt erop alsof je niet met die Xsessie mag connecten of zo (Xlib: connection to ":0.0" refused by server ), dit gebeurt als de sessie van een andere user is..

Verwijderd

Topicstarter
hmm werkt nog niet?... Via GDM kan ik dus ook niet naar gnome.. dat vind ik al raar.... zou het niet aan de videokaart instellingen kunnen liggen?

Als ik jouw (aRTee) advies opvolg, en ik druk op crtl+alt+f7 dan gaat hij naar kde...

Raar dat kde het wel wilt doen en gnome niet

Verwijderd

Kan je even je output geven dan? Want met die commando's die ik geef is het niet mogelijk dat hij kde opstart,.... die start hij elders dan al..
doe een duidelijk verslag van wat er gebeurt, wat je doet en wat voor 'commentaar' er volgt op de commando's, vanaf het einde van de bootsequentie tot je kde voor je neus hebt..

Oh ja, als je die kde hebt, prima, doe mijn verhaal dan nog eens, met :2 waar nu :1 staat, verder hetzelfde, vanaf een andere console (ctrl-alt-f[n+1] bijvoorbeeld). Dan moet gnome op ctrl-alt-f8 terechtkomen. Kijk ook ff wat je op ctrl-alt-f9 hebt...

Verwijderd

Topicstarter
aRTee ik zal het strax eens proberen. Maar kijk dit eens:

Ik heb zojuist alles opnieuw geinstalleerd, BEHALVE KDE dus alleen met gnome.
Nu als ik inlog, start hj redhat linux.. met metacity window manager, dat kan ik lezen als hij het laad...

Vervolgens als het klaar is zie ik rechts onderin een rood hoedje (redhat), maar dat wil toch zeggen dat hij in KDE zit? Terwijl ik geen kde heb geinstalleerd!

Want als je in gnome zit krijg je zo'n voetje, er klopt hier niets van. Dit is redhat 9 wat ik installeer. is het niet beter om 8.1 te installeren ofzo? :?

Verwijderd

Dat rode hoedje (de naam zegt het al) hoort bij RedHat. Gnome heeft het voetje, KDE een tandwieltje, maar RedHat heeft dat dus veranderd in een hoedje.

Verwijderd

Topicstarter
dus ik zit dan toch wel in gnome?

Verwijderd

Dat moet je checken. Er is vast wel een optie te vinden die jou vertelt waar je op dit moment naar aan het kijken bent een help/about schermpje of zo.

Verwijderd

/me durft te wedden dat je al die tijd gewoon in GNOME gezetten hebt :P :+

Bepaalde distro's zijn zover dat ze themes gebruiken, waarbij het uiterlijke verschil tussen KDE en GNOME vrijwel nihil is voor iemand die ze niet wat beter kent.

Verwijderd

Topicstarter
OMG

En ja hoor.... heletijd in gnome gezeten! 8)7 |:(

Ubermass dom, echt mega dom van me, rdhat mag dat wel eens wat duidelijker gaan maken :D

Mensen hardstikke bedankt! ;) _/-\o_
Pagina: 1