Toon posts:

Monitor vermoeidender op hogere resolutie...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Ik heb een 19-inchscherm (van Lite On, een B-merk maar goed), een Geforce4 ti4200 en draai op een resolutie van 1280x1024 op 85Hz...

Nou heb ik altijd een resolutie gebruikt van 1024x768 op 100Hz.

Hoe komt het dat 1280x1024 op 85Hz een stuk vermoeiender is voor mijn ogen als ik dit vergelijk met 1024x768 op dezelfde refreshrate? Aan de vernieuwingsfrequentie kan het niet liggen, want die is gelijk... Ligt dit nou echt aan de resolutie dan? Ik zie het beeld BTW ook knipperen, vooral de witte gedeeltes van mijn scherm...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

twee dingen: je hebt gewoon MEER wit op je scherm aangezien je resolutie hoger is, dan kan het gewoon meer opvallen.
Je kabels zijn niet helemaal lekker, slechte VGA kabels ga je pas merken bij hoge resoluties en hoge refreshrates.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
THNX... :) Dus de kabel vervangen zal al veel schelen denk je? Ik zal het es proberen met een andere kabel die ik nog heb liggen. Misschien ligt het ook wel aan mijn monitor, want die maakt een zacht trillend geluid als ie op standby staat...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 02:52:
THNX... :) Dus de kabel vervangen zal al veel schelen denk je? Ik zal het es proberen met een andere kabel die ik nog heb liggen. Misschien ligt het ook wel aan mijn monitor, want die maakt een zacht trillend geluid als ie op standby staat...
Als je monitor electromagnetische problemen heeft, zou je dat ook op 1024x768 zien. Waarschijnlijker ligt het aan de kabel, of aan de underpass filters op je VGA kaart, of trouwens de electronica in het scherm.

Qua kabel is een goed afgeschermde VGA->BNC kabel het neusje van de zalm (maar ook achtelijk duur, en je monitor moet het trekken)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 20 May 2003 @ 03:08:
[...]

Qua kabel is een goed afgeschermde VGA->BNC kabel het neusje van de zalm (maar ook achtelijk duur, en je monitor moet het trekken)
Ik heb ook 2 liteon 19incjes (voor me triplhead) ik draai ze allebei op 1280x1024x32@85hz en ik vind ze totaal niet vermoeiend. Ik heb er een Ati9500pro (hercules) en een matrox g450dualhead aanhangen sommige videokaarten willen nog al eens klote 2d geven dus test eens met een ander
btw bnc kabels geven wel mooier beeld is mijn mening maar ze zijn wel héél duur maar de 19inc liteon heeft geen bnc aansluitingen enkel een heel dun vga kabeltje :/

Verwijderd

misschien heb je gewoon min-ogen, als je dat een klein beetje hebt merk je dat niet.

/me heeft het ook altijd gehad, tegenwoordig wat ernstiger, maar wacht met een bril even op rijlessen

Verwijderd

Wat bij mij vage storing wel eens heeft geholpen weg te halen op een monitor, is de kabel
inwikkelen in aluminiumfolie. Zelfde voor de monitor, die inwikkelen in folie helpt tegen storing van buitenaf.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 08:18:
Wat bij mij vage storing wel eens heeft geholpen weg te halen op een monitor, is de kabel
inwikkelen in aluminiumfolie. Zelfde voor de monitor, die inwikkelen in folie helpt tegen storing van buitenaf.
Als het zou helpen dan geldt dat alleen voor storing van buitenaf. Het probleem dat de TS heeft zit 'em hoogstwaarschijnlijk in storing IN de kabel, daar helpt afschermen niet tegen. :)

de betaler vervuilt

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Hmm..ik draai 1280x1024x32@60Hz en ik heb nergens last van :P
Andere mensen beginnen trouwens wel direct te schreeuwen als ze bij me zijn:)

Verwijderd

Als je op 85Hz je beeld ziet knipperen, heb je erg goede ogen. Kijk in de setup van je monitor wat de daadwerkelijke vertikale refreh rate is; alle monitoren die ik ken hebben die optie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet volgens mij al wat het was trouwens... Mijn monitor stond gewoon té dicht op mijn computer... Er zit toch iets in waardoor het een beetje gaat trillen...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Vaak een niet helemaal correct afgeschermde voeding.
Lang leve IIyama, heb al 4 jaar een Visionmaster Pro 450 (AH901DT) en zou niet anders meer willen (behalve een TFT op die grootte).

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pEeDy16 schreef op 20 mei 2003 @ 08:37:
Hmm..ik draai 1280x1024x32@60Hz en ik heb nergens last van :P
Andere mensen beginnen trouwens wel direct te schreeuwen als ze bij me zijn:)
Sorry offtopic, maar je ongerust maken over medetweakers mag altijd :
Gozer je verpest je ogen.

{signature}

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nou ik zie anders toch echt een groot verschil tussen 85 Hz en 100 Hz, want standaard zit ik op 1152x864x32@100Hz, alleen in de games is het leuker wat hogere resoluties te gebruiken, maar in de games merk je het minder dan als je in windows zit, want dan vind ik het wel aardig iritant, daarom zit ik op deze resolutie, 1024x768 te groot en 1280x960 op 85 Hz en net iets te klein. (is n 17" iiyama HM704UTC). maar voor de rest is het een super relaxt monitortje. Met extra brightness, en hij kan tot n reso van 2048x1536, das alleen nie om aan te zien want dat is op 60 Hz, en dan krijg ik snel koppijn :(.

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Voutloos schreef op 30 mei 2003 @ 21:13:
[...]

Sorry offtopic, maar je ongerust maken over medetweakers mag altijd :
Gozer je verpest je ogen.
Ik geloof niet dat je met 60 Hz je ogen verpest. Ik heb anderhalf jaar op 60 Hz gedraait, toen ben ik een iets lagere resolutie gaan draaien zodat ik op 75 Hz kon draaien, maar dat deed ik alleen omdat 75 Hz wat fijner kijkt.
Misschien is 60 Hz niet goed voor je als je moe bent, maar je raakt er vanzelf aan gewend en er zitten heus geen modes op je monitor die voor verpesting van je ogen zorgen.

The devil is in the details.

Verwijderd

GA!S schreef op 20 May 2003 @ 02:42:
twee dingen: je hebt gewoon MEER wit op je scherm aangezien je resolutie hoger is, dan kan het gewoon meer opvallen.
De hoeveelheid wit blijft gewoon gelijk, want je scherm is echt niet groter geworden

Door de hogere resolutie zijn de letters kleiner, waardoor je vanzelf dichter op het scherm ben gaan zitten

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 09:21:
[...]

De hoeveelheid wit blijft gewoon gelijk, want je scherm is echt niet groter geworden

Door de hogere resolutie zijn de letters kleiner, waardoor je vanzelf dichter op het scherm ben gaan zitten
Dat je beeld niet groter wordt betekend nog niet dat je even veel wit ziet. Jij beweert dat als je op 800x600 draait je evenveel wit ziet aan de zijkanten op GoT als op 1600x1200?
Niet alleen de letters worden kleiner, meestal hebben sites een vaste grootte en lijkt/is die hele site dus kleiner.

The devil is in the details.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

60 hz is niet slecht voor je ogen , die 72hz minimaal wat vereist word voor mensen die dagelijks langer dan 2 uur? achter het scherm zitten is gewoon voor de lol.
't is net als met je oren, het gaat heel langzaam maar over een x-aantal jaar ben je praktisch doof/blind.

Denk dat het ook met de elektronica van je buis te maken heb. Zit hier met een Eizo/Radeon combo op 85hz 1152 = superstrak. De vorige 17/ijyama/matrox zag er ook strak uit.
slechte combo's die ik eb gehad waren Ijama 17inch icm tnt/tnt2 en Vanta.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1