ABIT KT7-RAID / Windows ME / FAT problemen

Pagina: 1
Acties:

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Hallo,

ik heb een probleempje, waarvan ik niet weet wat ik er mee aanmoet. Onlangs heb ik een ABIT KT7-RAID/ Duron 800 combi aangeschaft. Als OS heb ik daar ME op geinstalleerd.... Na enkele dagen, bleek mijn PC niet meer te starten (no boot diskc found etc.). Mijn FAT bleek corrupt te zijn. Gelukkig iets wat scandisc nog wel kon repareren.
Dit verschijnsel is reeds 5 maal opgetreden.
Mijn vermoeden is dat mijn HD binnenkort kaput gaat. Deze is inmiddels 3 jaar oud (10GB WD-IDE) en is gemiddeld 20 uur per dag actief. Of het zou de VIA chipset i.c.m. ME kunnen zijn (heb het OS enkele malen geinstalleerd met en zonder de nieuwste VIA drivers voor Win9x (www.viatech.com).
Vlak voor de laatste 'crash', 1 uur geleden, hoorde ik wel een flinke tik uit mijn behuizing komen (HD die de weg kwijt is?.?.?)

Oh ja, zonder de CPU te overklokken is het probleem nog steeds aanwezig.

Heeft een van jullie hier ervaring mee??? (Zal wel weer een ongedefinieerd BillG probleem zijn :))

Config:
ABIT KT7-RAID/Duron800@1000, ASUS 6600 Dlx AGP, Hauppauge WinTV PCI, Adaptec 2940 SCSI, Soundblaster PCI128, Tornado ISDN, 3COM 3c905B-TX, 10GB+20GB WD HD

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 22:14

duderuud

Sliden is koel

Ik denk inderdaad dat je HD het binnenkort gaat begeven, heb namelijk met hetzelfde ervaring:(

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Dit probleem kan aan een aantal zaken liggen.
Een van de eerste dingen die ik zou doen is je drive controleren met een Diagnostics Utility van Wester Digital. Je kunt dit online doen via de website van WD, of je kunt het proggie hiet downloaden www.wdc.com/service/diagnostics.html

Misschien wordt het dan iets duidelijker.
Tevens zijn er bepaalde oude series HDD's van WD waarvan bekend is dat zij deze problemen kunnen geven. Check de website.
Ik heb zelf ook een WD drive gehad die ook regelmatig van die 'tikken' gaf. Op een gegeven moment was ook al mijn data corrupt.

Eventueel zou het ook nog een virus kunnen zijn. Heb je dit uitgesloten?

Of het aan Win ME ligt durf ik niet met zekergheid te zeggen. ME heeft wel een probleem met het afsluiten in combinatie met een snelle proc. ME sluit het systeem dan te snel af terwijl nog niet alle cache naar de HDD is weggeschreven, wat resulteerd in een Systeemfout.(blue screen) Ik weet niet of je FAT hierdoor eventueel zou kunnen beschadigen.

Bovendien denk ik dat het zeker geen slecht idee is om alvast een nieuwe HDD aan te schaffen. Dan kun je in elk geval je data alvast zeker stellen. En het schijfje is toch al 3 jaar oud.

veel suc6, en laat ff weten of je er achter komt.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Hallo Allemaal,

bedankt voor de reacties. Ik heb in ieder geval een excuus om een nieuwe HD aan te schaffen :).

Wat dat snel afsluiten betrefd (reactie: Bastard); Ik heb hier een tijd geleden iets over gelezen/ gehoord. Is voor dat probleem al iets van een patch of zo beschikbaar. Zal ondertussen eens op de Bill site kijken of er iets te vinden is.

Thanx

Verwijderd

M$ heeft een patch voor het HD probleem bij WinME. Volgens M$ komt het probleem enkel voor bij 1ghz of hoger...

[JokeMode]
Laten dit nu net snelheden zijn die Tweakers nooit willen bereiken
[/JokeMode]

Patch is te neerhalen via Windows Update in ME.

Greetz

Verwijderd

Het klopt dat dit probleem alleen optreed bij proc's boven de 1Ghz.
[opscheppen modus]
En aangezien mijn pctje op 1144Mhz loopt, heb ik hier dus last van. :P
[/opscheppen modus]

Ik heb ook gehoord dat er een patch voor is, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die te installeren.

maar ehh, BlaTiebla, heb je dat diagnostics proggie van WD nog geprobeerd?

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb het WD proggie nog niet geprobeerd.... Zit nog op mijn werk. Ga het vanavond nog wel ff proberen.

Ben inmiddels hard aan het zoeken naar de instelling/ patch om je shutdown te delayen.

Zal wel een URL posten als ik het gevonden heb.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat gevonden:

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q187/6/07.ASP

straks ff kijken of het gaat werken.

Pagina: 1